I USA känns inte en förlossning. I Sverige är det den värsta smärtan som en människa kan klara av. På gränsen till dödlig är den. I USA checkar man in för att föda när man vill. I Sverige tvingas man gå två veckor över tiden innan man får en igångsättning. Varje dag som man går över sitt utsatta datum är som en veckas graviditet för kroppen. Man förstör sin kropp något fruktansvärt genom att gå över tiden. I USA tvingas man aldrig att gå längre än det datum som ens doktor meddelat att man ska föda på. Tvärtom, vill man ha ett specifikt datum som man vet att man ska föda på så får man det. I Sverige måste man skrika och vädja om smärtlindring. I USA fylls epiduralslangen på med jämna mellanrum så att smärtan aldrig hinner fram. I Sverige tillåts man kämpa och lida i uppåt 30 timmar i USA varar en förlossning i ett par timmar och sen har man sin lilla bebis i sin famn. I Sverige ligger man i ett kalt rum med ingenting i, i USA ligger man i en skön säng och en platteve med alla kanaler på.
Jag undrar bara över det egentliga läget med välfärd och skattesystem?
Anna Gustafsson
27 december, 2012 at 12:08Åh andra sidan betalar de för sin vård. Människor som inte har råd, får avstå nödvändig vård och operationer. Människor dör i USA för att de inte har råd med rätt vård. Det är helt sjukt!! Du får väl köpa privat vård själv i Sverige, det går här med.
kerstin
27 december, 2012 at 12:15Det är aldrig bra för barnet att sätta igång en förlossning i onödan eller innan utsatt datum…lika med onödigt. Det är heller inte skadligt att gå över tiden i två veckor varken för dig eller barnet du bär på. men ger den tiden då det bästa för barnet är om allt kommer igång av sig självt. Jag har fött tre barn på KS och fick den smärtlindring jag ville ha utan problem, de var tillmötesgående och hjälpsamma. Har inte hört att någon upplevt att de hindras att få smärtlindring. Epiduralslangen fylldes på med jämna mellanrum när jag födde första gången, sen rekommenderade de att jag skull krysta ut barnet utan för att man annars inte känner när man ska krysta. jag fick välja själv och valde utan epidural när krystvärkarna satte igång. Samma med tvåan, trean gick så fort så jag hann inte med någon bedövning alls. jag födde mina barn mellan 85-89, men känner de som fött senare och även nu på 2000-talet och ingen har beskrivet den svenska sjukvården som du gör. Så vart kommer det ifrån som du skriver om här kan man undra.
[email protected]
27 december, 2012 at 12:16Jämför inte två helt så olika länder. Det går inte.
Bo i USA om du vill. DU som framställs som så jäkla tuff borde väl tycka: ”Det som inte dödar härdar” eller?
Alla tycker inte att förlossningen är så fruktansvärd som du beskriver, det gör så in i helvete ont, ja, men det är ju så. Dra inte alla över en kam.
Man kan få kejsarsnitt i Sverige om man verkligen vill.
Det finns så MÅNGA nackdelar med USA och deras sjukvård så jag vet inte vart jag ska börja.
Annars, ha det
/Elin
Maria
27 december, 2012 at 12:22Hej Katrin!
Har själv bott i USA i många år (inte längre) och visst stämmer det du skriver, men bara för en liiiten procent av befolkningen, de som antingen har råd med en jättedyr försäkring, eller har råd att casha upp direkt för allt.
Ett skönt land att bo i om man är rik, annars inte lika mycket. 🙂
Jea
27 december, 2012 at 12:28F*N va bra!!! Starta debatt om detta omedelbart!!! Varför ska vi KVINNOR plågas och förstöra kropparna och möjligheterna att vara PIGGA, fysiskt aktiva, friska och sportiga mammor pga förlossningsskador…?! Vad är det för ”ädelt” och ”duktig-mamma”-poängsökande med att chockas av den brutala smärtan… för att inte tala om smärtan och skadorna med sugklockan… Naturlig smärta säger då vissa ”duktiga mammor”-high score… men allvarligt: inom vilket annat område tillåter vi att -då även männen – utsätts för brutal, naturlig smärta?? USA har ju en väldigt human och jämställd (mellan man o kvinna: vet om fattig vs rik MEN en annan diskussion..) vård på detta område! Snitt ska ju även vara självklarhet med barn över 4500 gr – inte naturligt att föda så stora barn då kvinnornas kroppar inte hunnit med denna utveckling m så stora barn! Heja Katrin: debattera mer!!!
E
27 december, 2012 at 12:42Hej! För mig gjorde det inte ont alls. Jag förstår inte denna smärta. Hög smärttröskel, extremt bra på avslappning och andning. En del kvinnor är helt enkelt mer lämpade för förlossning. Känner fler som inte heller har haft ont eller smärta.
E
27 december, 2012 at 12:42Ett tillägg: Jag körde helt utan lustgas, bedövning. Bara profylaxandning.
E
27 december, 2012 at 12:50Ett tillägg till: Jag blir faktiskt irriterad på alla som drar alla kvinnor över en kam och skriver/bloggar om att det gör så fruktansvärt ont när det är många som inte alls upplever det så.
mia
27 december, 2012 at 13:05vad gnäller du för ?
Lisa
27 december, 2012 at 13:13Fast när jag tittar på sjukhus och förlossningsprogram från USA så skriker (även rika) kvinnor och kämpar i timmar med förlossningar? Flera har även gått över tiden. Du surrar skit och myter i vanlig ordning Katrin.
Om allt nu är så bra i USA så kan man ju undra varför du är kvar i Sverige? Duger du inte till för USA?:)
Cathrine
27 december, 2012 at 13:40Njaaa tror att allt löser sig med pengar oftast…..;)
Men nu dear Katrin har ju inte alla massa pengar på banken o vänta på att lägga på privatläkare och förlossningar när vi får det ”gratis”
Elin M
27 december, 2012 at 14:01Kan bara prata för mig själv, men jag ska vara ärlig mot dig. Jag tyckte verkligen INTE att det var så farligt med smärtan som alla påstår att det är. Det gjorde fan mer ont att dra av korsbandet än att föda barn. Smärta är individuellt.
linky984
27 december, 2012 at 14:04Halloooo!!!! Hva som er naturligt å føde av store barn eller ikke, det i alle fall en annen diskusjon….Før var det heller ikke naturlig å føde barn på 4500g!! Men som sagt en helt annen diskusjon.
Selvsagt skal det gjøre vondt å få barn, det er liksom en del av opplegget. Personlig mener jeg at det ikke burde vært lov å ta keisersnitt hvis det ikke er høyst nødvendig. Jeg blir provosert av de som velger det fordi det er so ”convenient” Det er en kjempe påkjening for kroppen JA, men slik er det altså det fungerer fra naturens side.
Vil en ikke føde, så ikke bli gravid heller!! Det har ingenting med ”mamma poeng” å gjøre, da har du misforstått…. Liker bloggen din Katrin du har virkelig noe å komme med, ikke bare ”piss” thumbs up! fra Norje 😉
Emma
27 december, 2012 at 14:12Katrin, nu generaliserar du. Tänk på att USA är ett enormt stort land. Lika lite som du kan likställa förlossningsvård i Spanien eller Italien med den i Sverige kan du likställa förlåssningsvården i USA. Vad dina vänner (med bra försäkringar)i LA berättar om förlossningsvården behöver inte stämma för andra sämre sjukhus i LA, för andra delar av Californien eller resten av landet för den delen.
Jag bor i USA, so far jag har varit väldigt nöjd med den vård jag fått, MEN vi får betala mycket för den. OCH jag var väldigt nöjd med de förlossningar jag hade hemma i Sverige.
Erika
27 december, 2012 at 14:51Hej! Jag födde min dotter för snart 3 år sen. I Sverige. Efter 39 timmars intensivt kämpande började dottern må dåligt i magen och man tog ett snabbt beslut att göra ett akut omedelbart snitt. De sprang med en halvt medvetslös mig genom korridorer och jag tror tom att vi bytte våning. Efter 11 min var hon ute. Allt gick sjukt snabbt och hon mådde och mår fortfarande väldigt bra. En av kirurgerna berättade efteråt att Sverige har världens bästa vård när det gäller akuta kejsarsnitt. I USA och Tyskland där de också anses ha extremt bra vård får de inte ut barn på under en halvtimme. Så fler barn överlever förlossningar i Sverige, det tycker jag känns tryggt!
Jo
27 december, 2012 at 15:09Vad klent. Om inte kvinnor längre vill/kan föda barn naturligt så kan vi ju bli som inavlade hundar. Varför inte skita i att knulla också? Det är ju så…eh kletigt och det kan ju göra lite ont om man har osis. Varför inte bara lägga in ett ägg på en klinik och inseminera partnerns spermier och låta en syntetiskt framställd livmoder ta hand om eländet. ja, varför inte bara låta robotar ta över allt som är lite jobbigt. Så kan vi fokusera oss på att äta och träna under tiden.
helen
27 december, 2012 at 15:16konstigt ja bo i sverige och ja slipper gå över tiden. Ska tillomed födda en vecka innan beräknad nu på onsda. Få all smärtlindring ja vill . så du verka bara haft otur som inte verka fått nån talan !! för man behöver inte gå över tiden om man inte vill !!
D
27 december, 2012 at 15:21Precis detta man vill läsa två månader innan man ska föda sitt första barn och redan är så rädd som man bara kan bli, med en smärttröskel lika låg som golvet! Thanks!
Mia
27 december, 2012 at 15:42Jag födde utan smärtlindring o det gjorde inte alls ont. Om man inte kan styra över sin egen smärta kanske man inte ska skaffa barn helt enkelt. Mesigt att inte klara av det, mowahahaha
H
27 december, 2012 at 16:10Eeh Jea..vad pratar du om?
Lillan
27 december, 2012 at 16:11Katrin du har inte fött barn så du vet ju inte vad du snackar om. Du är den som gnäller mest av alla om hur ont det gör att föda när du själv låg med epidural och avslutade med snitt. Jag har fött 2 barn och blev erbjuden epidural men jag ville inte ha jag födde med enbart lustgas. Visst gör det ont men inte som du skriver du som inte ens vet! Flytta till USA om dom är så bra då! Inte en jävel skulle sakna dig i Sverige….
H
27 december, 2012 at 16:12Haha! Klockrent Lisa!! Håller med 100%
H
27 december, 2012 at 16:21Till D! Alla här skriver ju om att det inte är så farligt som man tror och att det är fantastiskt! Alla som fött utan smärtlindring tyckte det var bra ju!! Katrin med epidural och snitt, hur ska hon veta något..? Lita på att din kropp sköter det den är gjord för! Kommer säkert gå jättebra! Lycka till!
Majsi
27 december, 2012 at 16:31Dryga jävla människor. Fy fan vad ni är duktiga som har klämt ut 18 ungar utan att ens har svettats på överläppen. Säkert gjorde ni det med ett leende på läpparna sjungandes när trollmor har lagt sina elva små troll och bundit fast dem i svansen…..
Alla kvinnor har olika förlossningar. Och vem fan är du/ni som sitter här och förminskar Katrin och de kvinnor som har haft svåra förlossningar och som kanske t om slutar med ett snitt där både barnet och mammans liv hänger på en skör tråd. Patetiska pack!!
Lia
27 december, 2012 at 16:40Hej!
Har inte läst tidigare kommentarer men tänker att en påläst Katrin vet väl att epiduralslangen sätts in i god tid, om det nu finns tid! Hade det själv och båda mina förlossningar gick som smör i solen!
Glöm inte att berätta att i USA får du inte ens träffa barnmorska under graviditeten om du inte har pengar nog och t o m får föda utan bedövning för att du inte har pengar! Tack gode Sverige för vårt fantastiska samhälle där alla har rätt till vård och inte behöver tjäna pengar för att…Solidaritet….Solidaritet….Solidaritet…Människors lika värde! I LIKE!!!!
C
27 december, 2012 at 16:42Jag är ledsen Katrin men nu har du fel och skriver saker som du inte vet något om. För länge länge länge sen så födde kvinnor också barn. Ingen hade en aning om när barnet skulle komma och om de gick över tiden visste ingen. Det blev komplikationer för vissa men om det berodde på att de gått över tiden är det ingen som vet. Idag är vi nästan för informerade och besatta över att kontroll över allting. Det finns inget belägg att det är farligt att gå över tiden.
Jag vet inte var du födde men innan de flesta föder i Sverige får de skriva en förlossningsberättelse, där berättar man bl.a. om vilken smärtlindring man vill få. Det kan ju ändra sig när stunden är inne såklart men ingen behöver utsättas för smärta i onödan. Om du bor i Stockholm finns det flera alternativ till att föda på ett vanligt sjukhus, BB Stockholm och Mama Mia är två sådana.
Ha det skönt på Hawaii!
/Cissi
Adine
27 december, 2012 at 16:43Dagens bästa kommentar!
Chris
27 december, 2012 at 16:50Katrin har samma bildningsnivå som Ringo – så vad kan man begära -:)
Jenna
27 december, 2012 at 16:54Jag kan inte annat än hålla med. Med första barnet gick jag över 11 dagar, han var väldigt stor 4800g och med stort huvud. Jag höll på i TRE dygn, fick gråta för att slippa fortsätta och min man fick skälla ut barnmorskan innan jag fick avbryta och förlösas med snitt. Med nummer två gick det något snabbare men slutade ändå med sugklocka och ”sargat” underliv som jag får lida för resten av livet. Jag har också sett ett granskande program om kvinnor med helt förstörda underliv (minns ej om det var Uppdrag granskning eller kalla fakta): Skammen tror jag det hette – sjukt vad kvinnor i Sverige får gå igenom idag på 2000-talet – se det på play!!
Monica i NY
27 december, 2012 at 17:00Nu overdrev du allt lite grann. Har fott tva barn i USA, det ena nar jag var fattig frilans (sa da fick jag medicaid, som det heter nar staten betalar), det andra nar jag hade privat sjukforsakring. Jag vantade tills barnen ville komma ut sjalv, och det gjorde ocksa alla kvinnor jag kanner. Visst erbjuds man att bli ”startad”, men de flesta kvinnor verkar inte valja det alternativet. Och det innebar inte automatiskt kejsarsnitt, man kan bli startad och foda vaginalt ocksa. Och visst gor det ju ont. Precis som i Sverige tycker amerikanska lakare att du ska stanna hemma tills varkarna ar nagra minuter emellan, sa du har ju varkar innan du kommer in till sjukhuset. Jag hade ”backlabor” bada gangerna (man har javulusiska varkar i nedre ryggen), och det var ingen picknick. Man kan ocksa ibland fa vanta pa epidural, eftersom den ges av en expert som gor detta pa heltid, sa du far vanta pa din tur helt enkelt. Jag hade fantastisk sjukvard bade nar jag fodde pa statens bekostnad, och nar jag fodde privat, sa det var ingen skillnad. Men jamfor med svenska sjukhus tycker jag personalen ar varmare och trevligare i USA, och man far mer hjalp som nyforlost (skoterskorna tar hand om bebin sa man far sova, till exempel), och det ar ingen som kladrar dig om du valjer att kombinera amning och valling sa barnet sover battre. Sverige kanns lite fascistiskt nar det galler fodsel och baby-stadiet, det SKA vara pa ett visst satt, annars ar man ingen bra mamma. Jag uppskattar att man har mer val i USA. Men ont gor det att foda i USA ocksa, det ar inte smartfritt! Svenskar verkar tro att de kan allt om hur det fungerar i USA, det ar ju lite lustigt. Det ar aldrig sa extremt i verkligheten som folk tycks tro att det ar. Fattar inte var ni far denna information ifran, men det ar val kvallstidningar gissar jag.
Jenna
27 december, 2012 at 17:01Och jag blir irriterad på folk som vräker ur sig hur lätt det går och att det inte gör ont. Kanske kan man acceptera att vi är olika byggda och respektera att man har olika upplevelser med sig efter sin/sina förlossningar? Jag kommer aldrig någonsin föda barn igen oavsett smärtlindring för det var för jävligt båda gångerna men på olika sätt. Jag är uppenbarligen inte byggd för att föda vaginalt och nu är jag förstörd för resten av livet. Som jag skrev ovan i en annan kommentar: se dokumentären som jag tror heter skammen. De kvinnorna har det ännu värre än mig. Jag har ”bara” smärtande ärrbildning som sabbar mitt samliv.
Jenna
27 december, 2012 at 17:05TACK Majsi!!!!!! Blir så jäkla trött på alla som tycker de är så duktiga! Och alla barn kan ammas och alla kvinnor har lagom med mjölk och woooops så var magen platt igen och sexlivet är fantastiskt osv. *kräks*
Laila
27 december, 2012 at 17:11D, det kommer att gå finfint. Jag lovar dej det. Om du är orolig och rädd tala om det för barnmorskan direkt. Prata med dom, du kommer att få bra hjälp. Jag lovar 🙂
Monica i NY
27 december, 2012 at 17:16Bara for att fortydliga hur det funkar i USA, eftersom det verkar vara total forvirring har i bloggen, sa finns det staligt sjukvard, och har alltid funnits i USA. Sa ar man fattig, eller vad som anses vara fattig (om du tjanar mindre an 10,000 dollar om aret, typ), sa kan man ansoka om fri sjukvard, vilket jag gjorde. Problemet med den amerikanska sjukvarden ar nar du tjanar lite, men inte lite nog for att kunna fa medicaid. Om man har familj och jobbar i en affar till exempel, dar det bara finns nagra anstallda och affaren inte har rad eller ar tvungen att erbjuda dig sjukforsakring (foretag med mer an ett visst antal anstallda maste ha sjukforsakring at alla sina anstallda enligt lagen, jag tror det ar 30 anstallda eller nagot sant). Sa om du jobbar i ett litet foretag och tjanar typ 20,000 dollar om aret och inte har rad med privat forsakring (som ar valdigt dyr), det ar da det blir problem. Men ar du fattig eller jobbar pa ett foretag som ar stor nog, da har du faktiskt jattebra sjukvard i USA (mycket battre an den svenska, tycker jag som upplevt bade och).
Laila
27 december, 2012 at 17:17Äh, det där var väl dumt sagt!
Hur många ungar har du fött???
Maya
27 december, 2012 at 17:27Du har ju inte fött Ringo. Du fick ju snitt. Ursäkta mig men du kan ju inte uttala dig om hur det är att föda barn. Bosätt dig i Amerika om det är det du vill men glöm inte att det kostar enorma summor med sjukvård och allt som ingår i den sektorn.
Estelle
27 december, 2012 at 17:27Bra där igen Katrin! Hade det varit männen som var tvugna att klämma ut ungarna hade det självklart sett helt annorlunda ut, även i Sverige.
Ett litet förtydligande bara – Du kan köpa den här typen av förlossningsvård i vilket land som helst – så även i Sverige. Bara att hosta upp och se glad ut. Inget säger att det ska vara dyrare eller sämre här än i USA.
Irja
27 december, 2012 at 17:30Hej! Det är ju inte riktigt sant.. födde min dotter i USA. Gick 4 dagar över tiden.. fick dock välja om jag ville ha kejsarsnitt el föda vaginalt. Valde vaginalt och utan smärtlindring då jag hade redan fött med Eda en gång innan där det gick helt åt helvete. I vilket fall kontentan i detta är att visst är valfriheten större dels valmöjligheterna å att man kan välja att de drar ut moderkakan ist för födda ut den.. Men det kostar min förlossning kostade 500 000 kr.. Så det gäller att ha en bra försäkring!!
Vee
27 december, 2012 at 18:05Fast för min syster kostade hennes förlossningar 60 000 per gång och min kostade 80 kr på Danderyds Sjukhus. Det är inte alla som har sådan försäkring eller 60 000 att lägga på en förlossning..
Lady
27 december, 2012 at 18:06Mia: det mest ignoranta jag har hört i hela mitt liv!hahaha snacka om noll IQ!
du kanske förlorade det när du födde barn! hahaha
Lady
27 december, 2012 at 18:11men åååå vad du var duktig då!!födde barn utan epidural!WOOWOWOWOWO ”första” kvinnan att föda utan epidural hahaha patetiskt!
om du var smart så skulle du veta att smärta är individuellt!
KK
27 december, 2012 at 18:37Men herregud, vad är det för människor som påstår att du inte fött Ringo, skämtar dom eller? Hur som helst tror jag man ska vara glad för att bo i Sverige där man slipper punga ut med hundra lax för en förlossning!! Tacksamhet och ödmjukhet alltså:)
mia
27 december, 2012 at 18:45Men ta det lugnt, jag driver ju med Katrin hahaha.
New York
27 december, 2012 at 19:21Bor i NY och har födt 2 barn här sista 4 åren. Måste ge credits för fantastisk uppföjnling genom graviditeten med regelbundna ultraljuder för att inte missa något. Ja alla får epidural om man vill och jag valde det båda gångerna och kände ingen smärta efter att jag fick den isatt. Men fick vänta lääänge på den första gången för epidural-läkaren har hur många som helst han skall sätta den på, och sen när jag först fick den så hade förlossningen kommit så långt att det var dags at pusha ut mitt lilla barn. Mitt andra, stora tog 15timmar att få ut. Så helt individuellt hur lang tid det tar här borta såklart. Min gynekolog (ja man går inte till barnmorska utan vi har våran egen gynekolog under hela graviditeten och sen forlöste hon mig också!). Jag gick 1v över tiden med min son och min gynekolog ville inte sätta igång mig innan dess, för hon menade det är bättre det startar av sig själv. Och det tycker dom flesta gynekologer här, alla mina vänner här säger likadant. Men 2v skulle hon kanske inte låtit mig gå över. Sen kollar dom en varannan dag man har gått över tiden och ser till så vattnet finns kvar. Och en annan fantastisk sak är att ALLA blir testade för GBS (group B streptokokk som faktisk 25procent av alla kvinnor bär på, och som kan forårsaka död för det nyfödda barnet) Själv hade jag GBS och fick med båda barnen antibiotika under födseln så inte barnen skulle insjukna och dö, vilket faktiskt ibland händer i Sverige. Ja det kostar att föda här, sjukt med pengar! Men vi har turen att ha jättebra försäkring (som jobbet betalar MYCKET pängar för )och den täckte det mesta. Bland dom fattigaste här i landet så får man faktisk föda gratis och får all hjälp man behöver. Men dom som tjänar väldigt litet fast för mycket för att få gratis sjukvårt, det är dom det är svårt för.. Men fantastisk vård på sjukhuset. men nej, en förlossning tar inte 2timmar och man får stanna hemma tills värkarna är4-5minuter imellan, så man gör ett bra jobb som föderska här borte också och inte alla väljer eller hinner epidural. Sen är det helt klart många fler här som väljer keisarsnitt och det får man som sagt välja helt själv.
New York
27 december, 2012 at 19:22Riktigt bra förklarat, Monica! Från en annan NY-bo
New York
27 december, 2012 at 19:23Jepp, precis så är det. Från en annan NY-bo
Ett liv i Husvagn med två små ♥
27 december, 2012 at 19:44Wow, ibland är du bra blåst. Att föda barn är business här. Det är anledningen till att det planeras och används värkstimulerande. In och ut, så fort som möjligt så att de kan tjäna mer pengar.
Epidural, leder till att värkarbetet stannar av, vilket leder till värkstimulerande och allt detta ska stackars lilla barnet genomlida därinne. Till slut blir det kejsarsnitt av alltihop vilket dubblar dödsrisken för både mamma och barn.
Äsch, jag orkar inte ens försöka.
Du kanske borde kolla på ”The business of being born.”
Jag födde ett av barnen i Kanada, det andra i USA. Hemma och ingen jävla smärtlindring och det gick hur bra som helst.
Ett liv i Husvagn med två små ♥
27 december, 2012 at 19:46Japp, tiotusentals dollar för att föda barn, för tusan. Det barnet jag födde i USA betalade vi 5 000 dollar (35 000 kr) för en barnmorska.
Angående kejsarsnitt så dubblar det dödsrisken för båda parter, bland en massa annat dumt.
Näe, jag brukade vara väldigt högervriden, men efter att ha bott i några olika länder nu (USA, Kanada och Sverige) så är USA inte direkt något att stå efter.
Ett liv i Husvagn med två små ♥
27 december, 2012 at 19:47Det märks att Katrin bara varit i typ Kalifornien, där håller folk på med planerade födslar…
Och NY kanske.
Ett liv i Husvagn med två små ♥
27 december, 2012 at 19:49Ja, herregud. Det är väl bara att ta sig igenom. Det är EN dag i livet liksom.
Jag körde också utan smärtlindring. Gick fina fisken. Gjorde det ont? Ja, men när väl bebis är ute är det glömt.
Lisa
27 december, 2012 at 19:50Precis! Är det det du kallar välfärd Katrin? Att endast de med pengar har rätt till sjukvård? Jag vill ALDRIG ha det som det är i USA. Fullständigt vidrigt.
Som sagt, köp privat vård istället om du nu tycker att den svenska sjukvården är så usel.
Åsa
27 december, 2012 at 20:03Fast vadå inte fött?? Jag blev förlöst med akut snitt efter 27 timmar och jag har för mig att Katrin har en liknande historia. Otroligt ignorant och nonchalant att påstå att vi inte har fött då det räddade våra och våra barns liv att snittas!
Sophie
27 december, 2012 at 20:03Wow, va imponerande! Det gör dig ju till en så mycket bättre kvinna och mamma! Åh, vad jag skulle vilja vara lika cool som dig å då skulle jag också framhäva min förträfflighet å trycka ner andra kvinnor som haft betydligt jobbigare förlossningar…….
Förlossningsberättelser
27 december, 2012 at 20:13Har fött ett barn i Sverige på Danderyd och det tog nästan 2 h väntan på epidural (läkarna var upptagna) sedan var det försent att få… Har sedan varit gravid i USA med fantastisk sjukvård och har senare fött i Asien med den bästa förlossningen man kan tänka sig. Egen läkare och epidural efter två min. En graviditet och förlossning i Sverige kostar MYCKET (sjukvården i Sverige är dyr och du betalar genom skatten varje månad). Skulle vara intressant att se siffror på ungefär vad staten räknar att en graviditet o förlossning kostar i Sverige. Med all säkerhet något lägre än i USA där sjukvården är dyr i hela försäkringsupplägget. I Sydostasien är den extremt billigt med mycket bra vård. Jag skulle tippa en tiondel av vad det kostar i Sverige.
PROBLEMET i Sverige är att det finns privat mödravård men ingen riktig privat förlossningsvård. Om man på sin viktigaste dag i livet i ett modernt land som Sverige vill priorietera en egen läkare, plats på sjukhuset utan att behöva åka hem…, den bästa smärtlindringen så fort man vill, skön säng, TV och bra mat så GÅR det inte!!! Bra blogginlägg!
Pam
27 december, 2012 at 20:13Dummaste jag har hört, man kan ha ont utan att föda vaginalt. Värkarna kan man ha i 30 timmar innan beslut om kejsarsnitt tas. Man är inte mer mamma för att man hade mer smärta, inte heller för hur barnet föds. Mentalt blev man mamma under graviditet och mamma blir man från att man håller sitt barn i famnen. Punkt slut, ingen är mindre mamma till sitt barn.
Förlossningsberättelser
27 december, 2012 at 20:24Hej, en förlossning i Sverige kostar förmodligen mer men du betalar genom skatten 🙂
Jea
27 december, 2012 at 20:32Vet du vad jag tycker är PROVOCERANDE? Att man fortsätter att slita ut barn med sugklocka och förstöra underliv och kvinnors liv… DET tycker jag är provocerande… Ja, det HAR varit en del av upplägget för 100 & 50 år sedan med smärta och förlossningsskador etc. MEN så behöver det inte vara numer… Sen kan väl såklart de som hyllar det naturliga få gå igenom lätta som svåra förlossningar om man VILL – men nog SKA man lyssna mer på kvinnor och dess erfarenheter och upplevelser än vad sjukvården gör idag! Jag hävdar att det inte är humant vad som uppdagades i Uppdrag granskning samt gnm bla Jennas berättelse nedan…
Maria
27 december, 2012 at 20:36Good for you!
anonym
27 december, 2012 at 20:46Till alla er som tycker att det är så hemskt att föda barn i Sverigen, ni verkar ju inte ha problem med pengar. Föd era barn i något annat land så ar allt frid och fröjd!!!!
Eva
27 december, 2012 at 21:03Din empatistörda häxa får hon inte berätta sin historia?
Eva
27 december, 2012 at 21:06Ja och vissa får komplikationer som göra att förlossningen blir värre. Allt går inte på räls för alla.
Lia
27 december, 2012 at 21:14Fick du betala för den vården? Hoppas det fott bra!
Lia
27 december, 2012 at 21:43Huvusätt vilket som ovan; jag har haft världens finaste förlossningar, men vill inga mer barn själv och hade ja kunnat (cancer) så hade jag fött vilken dag som helst! Cancern hade inte varit problemet…Jag är frisk som en nötkärna! Puss alla! Hade dock inte min försäkring gällt, så hade ja varit död…”Heja för USA och dess egen sjukförsäkring” Jag väljer tuttar o läppar så kan någons mamma dö av cancer! Hejdå!
Sofia E
27 december, 2012 at 21:48Hihi, huvudet på spiken 😉 Adoption är ju också en bra lösning så slipper vi överbefolka världen som redan har så många föräldralösa olyckliga barn. Kostar ungefär som en förlossning i Kalifornien.
mimi
27 december, 2012 at 22:04Jag födde mitt första barn i sverige, hemsk förlossning som jag mådde dåligt över i 1 år efteråt.
Mitt andra barn födde jag i tyskland med akut kejsarsnitt. Det tog dom 7 minuter att få ut mitt barn efter att beslutet togs och min mage är nu efter 6 månader platt och ärret ett fint tunt sträck.
Jag skulle aldrig föda barn i sverige igen.
Svenskar har en ibland snedvriden syn på sitt land, det brukade vara bra sjukvård, nuförtiden är den tyvärr inte alltid det.
Maria
27 december, 2012 at 22:05Sen har USA dödsstraff, är emot abort och har ingen som helst aning om vad ozonlagret är.
Just sayin.
Melle
27 december, 2012 at 22:22Hej.
Nej elin man får inte välja kejsarsnitt i sverige! man kan föda normalt tycker förlossnings läkarna o barnmorskorna. för enliget dom får barn som föds genom kejsarsnitt oftast sjukdomar i framtiden o deras DNA rubbas tydligen också. då ja vet detta är för att mitt barn föddes med kejsarsnitt pga att min moderkaka va väldigt låg! långt under gränsen som ska vara 3 cm från öppningen, dom ville inte att ja skulle snittas. vi höll på i 4 månader med olika undersökningar och ord från dom som va *VI AVAKTAR!* tills slut fattade ja mitt eget beslut om att jag ville snittas då de va min förlossning. då fick ja svar att de bestämer inte jag själv utan, förlossnins läkare bestämer de.. fick till slut träffa en överläkare som sa att ja INTE skulle föda för alla risker för mej o mitt. de va farligt för oss att chansa på en ”normal” förlossning. fick en jätte stor blödning i vecka 38 o fick åka akut in, även då ville dom inte göra nåt utan dom ville att ja skulle få en blödning till innan dom skulle hjälpa mej. detta va en hemsk jobbigt tid under dessa 4 månader att inget veta, aldrig få svar o fast man ville nåt så fick man inte det eller nån hjälp. så den svenska vården e inte såååå bra! finns många brister!
men efter allt som skett o allt negativt dom sagt om kejsarsnitt så har jag världens mesta finaste o underbaraste son man kan ha!
MVH Melle
Emma
27 december, 2012 at 22:23Haha, vilken jävla kärring du är! På riktigt!
karin
27 december, 2012 at 22:35Håller med! Jag har oxå blivit akutsnittad o nog anser jag mig själv ha fött barn.
Katja
27 december, 2012 at 22:53Betala då 30.000
Katja
27 december, 2012 at 22:55Och du har inte gått igenom annan kronisk smärta!!! Vore det USA skulle du inte få svindyr medicin mot tex svår reumatisk sjukdom.
SweTex
27 december, 2012 at 23:26..och dessutom förväntas modern vara tillbaks på jobbet efter ett par veckor, inte nio månader(är det väl?), som i Sverige. Pappaledighet existerar inte ens här. Och vad gäller sjukförsäkringen här…den suger. Under ett par år arbetade inte min partner, så jag betalade partnerns försäkring genom den försäkring jag hade genom jobbet. Det var en liten nätt summa på ca 7000 kronor i månaden.
Elin
27 december, 2012 at 23:59Ja, och om du bott i USA hade du inte fått nån hjälp alls.
Man kan också vara en jobbig patient.
Det gick ju bra.
Vården i Sverige har brister, vården i USA är obefintlig om man inte har pengar.
Tilda
28 december, 2012 at 00:10Om det ska göra ont? Ska och ska. Jag tycker det är rätt ointressant om det gör ont under tiden. Det viktiga för mig är att jag får föda på ett sånt sätt att jag minimerar risken för sånt som är bestående typ bristningar, snitt (där ärret är bestående men kanske det minsta problemet så framförallt att de skurit i livmodern med allt vad det innebär för kommande gravidieter och förlossningar). Jag vill därför inte ha epidural för jag är mer rädd för värskvaghet med risk för sugklocka, yttre press och annat skit som markant ökar risken för bristningar än vad jag är för smärtan. Jag är övertygad om att min kropp jobbar bäst när den får föda när den har tänkt (och inte behöver sättas igång) och utan störande mediciner. Så jag skulle aldrig i livet vilja föda på datum eller smärtfritt. Jag vill heller inte snittas om det går att undvika och har tackat nej till ett snitt när jag en gång fick välja. Efter 4 vaginala födslar som för all del gjort lite ont så känns kroppen som vanligt och är helt osydd vilket för mig är värt klart mycket mer än ont och att få bebis levererad ett visst datum.
Lia
28 december, 2012 at 00:12Det är det jag menar….
Lia
28 december, 2012 at 00:16Låter ungefär som här…En kollega till mig med för smala höfter fick rådet att välja kejsarsnitt, tyvärr, då hon e för för smal. De flesta vill ju om de kan, föda normalt, och jag förstår dem. Det är magiskt!
Sue
28 december, 2012 at 01:10Bästa kommentaren!!
camilla
28 december, 2012 at 01:46Jag säljer sibutramin 15mg. 1månad för 660kr och 3mån. kur för 1700kr med frakt. Dessa underbara bantningspiller har underlättat min viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse mejla till [email protected]
Rina
28 december, 2012 at 02:44Fattar inte varför alla ställer upp på sådana där plågsamma förlossningar. Skulle jag aldrig göra!
Redan innan jag blev gravid hade jag vidtalat min gynekolog (privatpraktik) att jag måste ha kejsarsnitt, annars förblir jag barnlös. Så när jag blivit gravid skickades remiss på snitt till bra sjukhus (ej privat) och sedan snittades jag där under full narkos på avtalat datum. Smärtfritt ja.
Fattar inte varför ni andra är så mesigt kravlösa och accepterar lidandet. Sätt ner foten för böveln och ryt i!
Socal
28 december, 2012 at 02:53Ja nu drar du i lite väl mycket. Jag har inga barn själv än, men har bott i USA i 7 år och har många vänner som nyligen fött barn. Smärtlindring får du precis så mycket som du vill ha, för de skickar bara en fet räkning till ditt försäkringsbolag. 3 utav mina vänner som bor här gick över en vecka och sen blev de igång satt. En av mina vänner har fött ett barn i USA och ett i Sverige och enligt henne fanns det pros och cons med båda ställena. Servicen på Amerikanska sjukhus är dock hundra gånger bättre, men sen tar de också betalt för kalaset. Det gäller att roffa med sig allt som lagts in på ens rum, för de skriver upp allt på räkningen som skickas till försäkringsbolaget.
Socal
28 december, 2012 at 02:58Ett tillägg: Varav 2 utav mina amerikanska vänners förlossning tog över 24 timmar.
Ett liv i Husvagn med två små ♥
28 december, 2012 at 03:07Mmm, samma här. En liten familj på fyra, 7 000 kr i månaden. Japp, i månaden gott folk, inte per år.
Madeleine - mamma och gravid i USA
28 december, 2012 at 04:26Jag tänker inte gå in på massa detaljer och skriva en lång kommentar. Men nej, det du skriver stämmer inte alls. Jag har bott i USA i över 7år och fött barn i både USA och Sverige. 3an ska födas i USA efter nyår. Vården fungerar helt olika, men det gör även hur du betalar för den. Men nej, du har tyvärr helt fel bild av hur det går till att få barn här..
Madeleine - mamma och gravid i USA
28 december, 2012 at 04:35Min man har eget företag och därför har vi privat försäkring hos Blue Shield. Vi betalar runt $6-700 i månaden (för 4pers). Men ändå är vår copay $50 vid varenda dr. besök, sedan är vår deductable $6000 och max out of pocket $15.000 om jag minns rätt. Så ja, det är ju skitkul att betala alla sjukräkningar som ramlar in.. spec nu när man är gravid :/
SweTex
28 december, 2012 at 04:57Ja det där är ju något som förespråkarna av den amerikanska försäkrings-modellen gärna ”glömmer” att nämna. jag menar co-pays och deductables och max out of pocket.
Sickan
28 december, 2012 at 08:03Bra sagt!! Många verkar vara helt ovetna om att de betalar vansinniga mängder med RIKTIGA pengar via skatt VARJE dag å varje år!! Verkar vara helt ovetande om detta!!!!!
Sofia
28 december, 2012 at 08:09Ehhh va?
D
28 december, 2012 at 08:35Vad gullig du är Laila 🙂
V1
28 december, 2012 at 08:53Det finns för- och nackdelar med allt. Jag blev förlöst i Sverige av en, enligt mig, dålig barnmorska. Jag hade inte möjlighet att välja bm vilket höll på att ta kål på mig och bebis. Sen känner jag en cancersjuk som fick utskrivet en medicin som inte fungerade i kombination med annan medicin som personen hade, vilket resulterade i att hen fick betala ca 20 000 kr/mån ur egen ficka för att klara sitt liv. Med det sagt så är inte sjukvården så bra som vi vill tro i Sverige. Ändå är jag tacksam för det som finns och är ”gratis” här, för de räddar en hel del liv, både mentala liv men även rent fysiskt.
Anonym
28 december, 2012 at 11:18Man får visst göra kejsarsnitt om man vill i Sverige. Min svägerska gjorde det. Utan medicinsk andlednig.
Eva
28 december, 2012 at 13:52Kejsarsnitt kostar ca dubbelt så mycket pengar. Där har du svaret. Kejsarsnitt är inte så stor risk. Det som mest händer är infektion hos mamman. Barnet kan i bland ha vatten i lungorna men är oftas inget farligt. Kvinnor som har råd väljer i högre utsträckning kejsarsnitt. Även på Östermalm i Sverige är det vanligare med kejarsnitt. Har själv gjort två.
Lisa
28 december, 2012 at 15:58Det är skillnad på förlossning och förlossning. Min första var hemskt jobbig och efteråt sa jag till min kompis som också nyss fött barn att det gjorde så ont. Hon tyckte inte det alls. Min förlossning tog tre ggr så lång tid som hennes och hade en del problem. Med mitt andra barn gick det på några timmar. Och en halvtimme hann jag vara på förlossningen innan han var född. Så nu vet jag att det kan kännas så olika och ingen kan uttala sig om andras förlossning. Man borde inte ens försöka jämföra! Vad försöker folk bevisa? Töntigt är det.
camilla
28 december, 2012 at 17:00Min pojkvan ar amerikan. Han betalar $400 i manaden for sin sjukforsakring, vilket ar en normal summa har. Det ger dig inte nagon lyxbehandling av nagot slag. Ar du rik/ har rad pungar du ut mer. Vill du ha den behandlingen dina gravida vanner fick far du betala den summan de gjorde, men HUR manga i USA kan det? De flesta av mina vanner har inte rad med sjukforsakring, men det pratar vi inte om.
Sally
28 december, 2012 at 17:05Men varför läser du??
Sally
28 december, 2012 at 17:08Mia jag tar för givet att du inte heller tar bedövning när du går till tandläkaren…
Sally
28 december, 2012 at 17:19???????????
Sally
28 december, 2012 at 17:23Tror du på riktigt att alla vill ha kejsarsnitt??
Skulle aldrig välja det om jag inte var tvungen!
Madeleine - mamma och gravid i USA
28 december, 2012 at 17:35Det som är allra bäst just nu är att jag har BF precis efter nyår. Så hela kostnaden för förlossningen kommer komma efter att allting går ner till NOLL igen vid nyår. Min man går och hoppas att jag ska hinna få barn i helgen 😀
När folk säger att dom betalar för sin förlossning och all vård genom skatten så tycker jag det är BS. Jag skulle vilja jämföra hur mycket VI betalar i skatt varje år och hur mycket vi lägger på sjukvård och försäkringar VS. Sverige. Jag är rätt säker på att den summa vi kommer upp i är klart högre än de flesta i Sverige betalar i inkomstskatt varje år.
anna
28 december, 2012 at 21:22Vad du är elak. Jobbiga människa.
anna
28 december, 2012 at 21:27Jag födde mitt tredje barn 1.11 och hann inte få någon annan smärtlindring än lustgas. (vi har en timmes körväg till BB) och även om det var lite scary så kunde jag gott o väl tänka mig skaffa ett barn till. Att föda barn är en stor sak, första förlossningen kan vara jätte skrämmande men tänk på de otaliga kvinnor som frivilligt föder flera gånger-det gör ont men efteråt när du håller din bebis i famnen är det helt underbart. Lycka till massor!! kram
anna
28 december, 2012 at 21:39Jag skulle ALDRIG vilja föda under FULL NARKOS herregud människa. Mitt andra barn drog de ut med sugkopp och det var inte angenämt (fick dock inga men av det) men om jag skulle måsta välja mellan sugkoppsförlossning och att bli snittad skulle jag välja sugkoppsförlossningen. Jag fattar att endel är sjukt rädda och att endel haft så hemska förlossningar att de fått trauman men de flesta kvinnor vill nog föda naturligt (med smärtlindring).
Anna
28 december, 2012 at 22:13Klart man inte är mindre mamma för att man förlösts med kejsarsnitt. (vilket någon skrev) Det vore dåraktigt att påstå något sådant. Däremot har man inte fött barn, man vet alltså inte hur det känns och borde inte uttala sig om det! Katrin vet inte hur ont det gör att föda eftersom hon inte fött barn…
D
29 december, 2012 at 02:04För att man inte kan sluta läsa när man väl har börjat!
Sandra
29 december, 2012 at 03:05I USA betalar men totalt mer skatt än alla andra världens länder. Skatter är dolda i ALLT! Mat, kläder, inkomst, fastighet, tomtmark, avlopp, vägar, bensin, parker (ja, man måste betala fär att gå i naturen!), stränder. PLUS att man måste betala för sjukvård, skola mm. Det ENDA som man inte måste betala för är bibilioteket.
À-M
29 december, 2012 at 03:30Det är aldrig smärtfritt att föda barn, oavsett epidural eller ej. Känns även i USA när man krystar. En epidural kan inte ta bort den smärtan. Men visst kan man ha ett helt smärtfritt öppningsskede i teorin och (i USA) praktiken. Hela förloppet är då medicinskt forserat och vilka risker det medför vet utbildad personal i Sverige, därav eftersträvas att undvika detta. Man undrar ibland om läkarlegitimation går att köpa over there, och jag tror nog att det går, allt annat går ju att köpa. / Barnmorskan
Sandra
29 december, 2012 at 03:39Jag jobbar på ett företag med 250 anställda i Maryland i USA. Vi kan köpa sjukförsäkring genom arbetsgivaren, vilket jag gör. Jag betalar ungefär $70 i månaden för min försäkring. Det är det billigaste alternativet. Min försäkring har jag en ”självrisk” på $1200/år som jag måste betala ur egen ficka innan försäkringen täcker mina vårdkostnader. Jag är gravid i vecka 19 och har hittills betalat $800 ur egen ficka för mina 4 rutinbesök (1 blodprov, 4 urinprov, 1 ultraljud).
Mitt sjukhus där jag ska föda erbjuder epidural och en superstark värktablett. Man får inte föda i badkar, de erbjuder varken bäckenbotten bedövning eller livemodertapsbedövning och man får inte stå up efter att man fått epidural. För risken att man ramlar finns och de vill inte riskera att bli stämda. Igångsättning sker om man går 2 veckor över tiden eftersom det finns en ökad risk att barnet dör i magen efter två veckor över tiden. Moderkakan kan helt enkelt inte tillföra tillräckligt med syre och näring hur länge som helst.
Sara
29 december, 2012 at 14:45Å andra sidan har USA världens högsta spädbarnsdödlighet, och flest komplikationer utifrån övermedicinering och kejsarsnitt. Snacka inte om saker du inte är påläst om.
Monica i NY
29 december, 2012 at 15:37Hmmm, det later inte som om ditt foretag har basta forsakringen direkt, jag beklagar. Jag har inte upplevt nagot av detta som du beskriver med nagot av mina jobb. Jag betalade ungefar $200 for sjalva forlossningen vill jag minnas nar jag fodde senast, och sen betalar vi $20 varje gang jag eller nagon i familjen gar till lakaren, oavsett vad anledningen ar. Jag har jobbat for fyra olika foretag, och forsakringsvillkoren har alltid varit mer eller mindre exakt samma. Kanske ar forsakringarna lite battre i New York i allmanhet? Men det later som om du oroar dig for mycket just nu…chansen att din fodsel kommer att ga bra ar mycet storre an att den inte gor det, och jag ar saker pa att lakarna och sjukskoterksorna pa ditt sjukhus kommer att gora sitt basta for att du ska ma bra och foda fram ett friskt barn pa basta mojliga satt, oavsett vad. Och sta upp efter epidural kan man ju inte. Du har ju ingen kansel i nedre halvan av kroppen pa en epidural, sa det gar ju inte att sta upp. Men trust me, jag har haft epidural tva ganger, och du kanner ingen smarta alls whatsoever, och kommer inte att ha nagon lust att sta upp. Var inte orolig, allt kommer med storsta sannolikhet att ga jattebra, Sandra. Jag tror att det kommer ga mycket battre och vara en mycket mer positiv upplevelse an du tror. Jag var ocksa valdigt radd forsta gangen, men nu skulle jag aldrig foda i Sverige oavsett om det ar ”gratis” (vilket det ju inte ar heller, man betalar ju skatt for privilegiet).
K
29 december, 2012 at 20:47Men TACK!!!!! Min dotters födsel var ”lite av den besvärliga”
Jag fick epidural när jag var ca 6 cm öppen. Då hade jag frågat efter den i flera timmar. Sen öppnades jag från 6 cm till 10 på ca 30 minuter, så jag hade tur.
när jag väl var öppen 10 cm försvann krystvärkarna och på grund av det så fyllde dom inte på min epidural men det fattade ju inte jag för jag var ju i min egna värld.
Försökte få ut henne i 1 timma, ingenting hände. Ena barnmorskan stod i stort sätt och hoppade på min mage med hela hennes överkropp.
Dom stod och viskade med varandra och var allmänt hemlighetsfulla.
Sen kom läkaren in och sa nåt i stil med ”vi provar en gång” sen pressade hon in sugklockan i mig och det var så jävla smärtsamt men VERKLIGEN INGENTING i jämförelse med när hon SLET ut min dotter ur mig.
Det värsta jag varit med om, helt traumatiserad var jag efteråt, psykiskt.
Opererades direkt efter. Spräckt svanskota och sprucken åt alla håll och kanter…..i stort sätt utan bedövning, förutom gasen som jag vägrade släppa.
Står ingenting om detta i min journal, den påstår att allt gick jätte bra.
Jag har ärrvävnad och har fortfarande ont efter 2 år. Kan inte ha sex.
Vågar inte skaffa fler barn förän jag är 100% säker på att dom ger mig ett kejsarsnitt, kan inte gå igenom det där igen. Gud vet vad som händer då och hur det kommer stå till där nere. Då kanske jag får inkontinesnproblem på köpet.
Jag har försökt prata med barnmorskan om det här, dom viftar bort det och säger att jag inbillar mig att födseln gick till så. Även fast att både min syster och sambo var där och såg precis vad jag uppfattade och säger att födseln var hemsk. SÅnt här tystas ner i sverige. Ingen lyssnar.
Visst sverige är jätte bra på många sätt, alla får samma hjälp. Vi får föda gratis etc. Men det är där det tar stopp. Man tycker ju att sverige borde vara tvärtom.
Man går till BVC 100 ggr efter barnet kommit men inte en jävel frågade mig hur jag verkligen mådde, och ja mådde fan inte bra. Jag vet inte om privat sjukvård skulle hjälpa, det kanske är svenska mentaliteten eller nåt. Man vill inte veta hur folk egentligen mår?
Aja nu har jag klagat klart. Barnmorskorna var jätte gulliga i övrigt. Det var ju läkaren (en kvinna dessutom) som sket i att hon bara slet upp hela mitt underliv för att hon inte ville göra ett kejsarsnitt. Får väl gå till akademikliniken och be dom fixa till mig och sen skicka räkningen till henne hahaha
K
29 december, 2012 at 20:55haha 🙂 Bra svar!
Herregud det handlar väl fan inte om att vi inte kan handskas med smärta vi andra. Det handlar nog om helt andra faktorer. Allas födsel ser inte likadan ut. Vissa ploppar ut barnet efter 6 timmar medans andra kan kämpa med bara öppningsfasen i över 50. Det går knappast att jämföra. Jag var väl skit duktig, om jag ska lika präktig som du E eller du i husvagnen, och höll käften och var på bra humör i 20 timmar tills jag var 10 cm öppen. Men tycker ni att jag ska le och påstå att det var en ok smärta att bli uppsliten av en sugklocka, att dom slet ut hela henne i en veva och att min svanskota spräcktes? För nä….det gjorde ju inte så värst ont, det är bara jag som har låg smärttröskel och är mindre kvinna än ni. suck…det är folk som ni som gör att såna här saker tystas ner.
K
29 december, 2012 at 21:01jag är absolut inte glad för att du har det men, FAN, vad skönt att höra att det finns andra som har samma problem som mig :/
Har du försökt få hjälp för det eller tänkt göra någon plastik kirurgi eller har du några tips?
Sarah
29 december, 2012 at 22:31Ha! Det har inlagget ar helt FEL, jag har fott barn bode i USA och i Sverige, i USA sa ville min lakare att jag skulle gora kesarsnitt (for att da slipper dom rycka ut mitt i natten och istallet boka in det, dessutom far de BETYDLIGT mer betalt!) Min OBGYN pekade ut att hon skulle pa golf semester, och att jag maste foda innan ett utsatt datum annars skulle det bli kejsarsnitt for att inte krocka med hennes semster.. hmm…
Nar jag val fodde sa fick jag epidural med EN GANG, den holl i nagra timmar sen gick den ur kroppen (I sverige vantade dom tills jag var 4cm oppen sa att epiduralen skulle fungera under varkarbetet!).
Var rakning i USA for motsvarande ”MVC” och sjalva forlossningen och 2 dygn pa sjukhuset, blev sammanlagt over $200.000 (ca 1.5 milj Kr), da hade vi gjort alla extra UL osv. Detta ar givetvis utover kostnaden vi betalade per manad for var sjukforsakring!!!!
Fick precis vart andra barn i sverige, fick en rakning pa 160 Kr!!!!!!! Och dessutom betydligt mer kunnig personal!!! och dessutom sa vet jag att de gor vad som ar bast for barnet, INTE vad de tjanar mest pa!
Vi har i princip flytt ifran USA efter att ha bott dar i flera ar, Sa sjukt trott pa att alla svenskar tror att USA ar sa javla bra, det ar inte sant. Sverige ar inte paradiset men sa JAVLA BRA!!! VAR TACKSAMMA, BLI INTE HEMBLINDA!
Zara
30 december, 2012 at 03:19Röstar inte du på moderaterna? Vad vet du då om välfärd? helt ärligt?
Åk du till USA ist. Vi kommer inte sakna dig.
I USA kostar dessutom vården. Sverige är det enda landet i världen där det är gratis att föda barn. Eller ja det var gratis – Men jag klagar inte. Somsagt åk till USA och räkna med att få betala minst 35 000 för att få barnet genom magen.
Sandra
1 januari, 2013 at 16:49Hej Monica, vad gullig du är. Tack för stärkande ord inför min förlossning!
Viktoria
3 januari, 2013 at 10:16Sist jag kollade hade inte dygnet 60 timmar. För de var så länge jag fick ligga innan de bestämde att de inte skulle hända speciellt mtk mer. Visade sig sedan att jag har förtrångt bäcken. Min barnmorska hade hade dessutom skrivit till spec mödrarvården att kolla upp detta. Då jag ändå var där pga av en ärfligt sjukdom i släkten. Men de hade de skitit i att kolla upp för sådant gjordes inte på rutin. Hade någon behagat lyssna på min BM hade jag alltså sluppit detta.
Sandra
4 januari, 2013 at 14:53Titta på ”The business of being born”.
Sofia
7 januari, 2013 at 12:57Ok nu pratar du om sådant som du inte vet eller har någon kunskap om IGEN. Vad tror du är bäst för mamman och barnet? Om man får välja? Vaginalt så klart. Så lilla gumman hetsa upp dig på saker som du vet något om. Sofia snart barnmorska
Hanna
8 januari, 2013 at 13:07Fel! Operation innebär ALLTID risker och så gott som alla studier visar att om det ej finns några medicinska skäl till snitt är det säkrare för både barn och mamma att föda vaginalt! Kolla fakta först!
Hanna
8 januari, 2013 at 13:17Födde utan smärtlindring (inte frivilligt utan för det var för sent för epidural och jag är allergisk mot morfin) och det gick skitbra. Var livrädd innan men tre timmar efter vi åkte in var hon ute. Hade jobbat många timmar hemma. Enda tipset som jag ångrar att jag inte följde själv var att vi lyssnade lite för mycket på de i telefon och stannade hemma för länge. Åk in om du vill och åk då hem igen om det inte gått tillräckligt långt. Det kommer gå fint. Barnmorskor är ett coolt släkte som är vana vid förslossningsrädsla. Säg till dem bara.
Skadad för livet
1 mars, 2013 at 14:43Tyvärr, det du beskriver gick jag genom…. Hatar sjukvården, ignorans från läkarsidan, efter 4 år vågade jag att bli gravid, gissa -ett NEJ till snitt. jag jobbar, betalar hög skatt, var frisk innan förlossning, högskoleutbildad o har inget emot att betala för privat sjukvårsförsäkringen, bara jag slipper bekosta vården för alla som inte bryr sig att bidra till kassan. Jag betalar men vad fick jag—- smärta, skador, och ett tydligt svar– att resurser inte finns till alla för att ge keisarsnitt Jag skiter i ALLa! Jag vill bara få rätt till det jag betalade för. För rätt till vården.
Hanna
8 juni, 2013 at 23:26Vad fan då för? Betalar man skatt ska human vård för helvete ingå.
Hanna
8 juni, 2013 at 23:32Intelligensbefriade pucko, har betydelsen av att få reproducera sig själv aldrig slagit dig!?
Viktoria
13 april, 2015 at 06:58Allvarligt talat! Att man har mage att jämföra Sverige med USA. Detta är ett skamligt inlägg. Finns det något bra med USA överhuvudtaget, inte minst deras sjukvård?!