Okategoriserade

RCG ville lura mig

Blir man surare med åren eller blir man mer blasé? I hela min ungdom har jag alltid bråkat med folk som ska säga till om saker i onödan. ”Man får inte cykla här” eller ”koppla hunden!” typ. Idag känner jag hur jag sakta håller på att bli mer och mer en sån där surkart som tycker att ”rätt ska vara rätt”. Jag har inte alls lika lätt för att blunda för saker jag blir mer irriterad och känner att jag vill gå till botten med saker. Jag var inte sån förr och jag hade hoppats på att min personliga utveckling skulle gå åt det motsatta hållet. Att jag skulle bli mer och mer ”Skit samma om de cyklar här” ”Skit samma om de försöker blåså mig”.

Jag köpte flygbiljetter via ReseCentrumGruppen, RCG. Jag klickade i fyra stycken flygbiljetter och sen ”nej” på alla tilläggsval så som försäkringar, ombokningsbar biljett osv. När jag sen klickade vidare för betalning hade samtliga tillägg kommit med ändå så istället för att totalen landade på ca 4000 kr landade det en bra bit över 8000 kr. Jag suckade, stönade, skakade på huvudet och klickade tillbaka för att göra om allt igen. Och det gjorde jag. Klickade på ”nej” och då kom det upp en ruta för att försäkra mig om mitt val ”Du vet att om du väljer att inte inte ha en försäkring så bla bla bla…” Jag klickade ”nej” igen. Och igen och igen och igen. Tills priset visade 4000 kr igen. Sen tryckte jag på ”gå till betalning”. Några sekunder och jag hade ett mejl i min inkorg. På 8671 kr.

Jag såg rött. Jag ringde upp RCG och fick vänta 45 minuter i telefonkö. Sen fick jag prata med en så otroligt otrevlig man som erbjöd sig att avboka min biljett. Jag sa att de försökte lura mig det var därför som han blev så otrevlig. Jag hade visst genomskådat deras lilla strategi. Problemet var att han inte kunde avboka min bokning för jag ville ha biljetterna. Han erbjöd sig att ta bord tilläggen för 299 kr. Han ville inte ge mig service utan att ta betalt. Jag förklarade för honom att jag inte ville ha hans service det var precis därför som jag själv bokat biljetterna på nätet och tryckt in ”nej” totalt 16 gånger för att slippa deras tillägg och för att slippa hans service men förgäves. Jag bad om att få prata med hans chef, tänkte att en chef ofta inser vikten av nöjda kunder och inte kunder som sen sprider att de är lurendrejare men farbrorn meddelade mig om att det var han som var chef och sa att han heter Petros Teclay.

Jag vet inte om det finns någon som bryr sig om RCG men om det gör det så tycker jag att Petros borde ägna sig åt en tjänst där han inte behöver ha med kunder att göra för han suger.

You Might Also Like

  • Anna
    1 september, 2016 at 16:50

    Men så bra då att du har en blogg där du kan hänga ut folk som inte ger dig den service du kräver!
    Sakfrågan har du kanske rätt i men sättet att offentligt spotta på alla som inte dansar efter din pipa är rätt motbjudande.

  • elena
    1 september, 2016 at 17:18

    Så bra att Katrin har en blogg,,för den mannen borde allt hängas ut..att försöka luren kunden och dessutom ta betalt för detta!

  • elena
    1 september, 2016 at 17:19

    lura kunden

  • Julia
    1 september, 2016 at 17:24

    Du som är så rik kan ju boka biljetter hos bättre o dyrare bolag, så slipper du sånt tjafs.

  • Lina
    1 september, 2016 at 17:50

    vart med om samma grej så jag bokade via ett annat företag.. lurendrejare!

  • Maria
    1 september, 2016 at 18:18

    Liknande erfarenhet…bokar aldrig via dem igen. Dessutom nästan omöjligt att få tag i dem.

  • Alexandra
    1 september, 2016 at 20:31

    Hahaha förlåt att jag skrattar men jag gör det för att jag förstår din frustration och ilska. Och jag skrattar åt denna Petrus. Alltså vissa människor borde verkligen tänka om med vad dem arbetar med..

    Jag hoppas verkligen att ni får tillbaka pengarna! Det var ju inte dålig konstant på alla tilläggen heller…. Fy fan vilket jävla skämt.
    Kommer definitivt aldrig boka någonting genom dem.

  • Emi
    1 september, 2016 at 20:36

    Ge inte upp! Kräv pengarna tillbaka.
    Dem är skyldiga att betala tillbaka annars
    anmäl de till konsumentverket eller Kammarkollegiet för att deras bokning online fungerar inte.

  • Kerstin
    1 september, 2016 at 20:49

    Vet känslan köpte en bok via Plusbok och de vill också bara luras mycket trist. Du får ett abonnemang för 89kr extra varje månad när du beställer en bok. Priset ser billigt ut men allt är bluff. Otrevlig personal som hävdar att jag borde sett det när jag beställde men det är otydligt! Bra att ge sådana här bolag dålig reklam och berätta så inte andra luras! Tack för en bea blogg och bra produkter!

  • Julia
    1 september, 2016 at 21:24

    Jag och min pojkvän var med om exakt samma sak när vi försökte boka biljetter med dom i december!! Riktigt medvetet

  • G-T
    1 september, 2016 at 22:59

    Well: kan ju stå dig dyrt att du hänger ut hen personligen, är det värt det? Bara för att du kan, menar jag? Då har dessa biljetter blivit fasiken så dyra, om du inte blir av med dem via återköp eller nåt.

  • Annelie
    2 september, 2016 at 01:00

    RCG är ett skitföretag. Förra sommaren bokade jag min bröllopsresa genom dem. Jag bokade innan vi hade gift oss och tyvärr blev ordningsföljden på mitt dubbla efternamn fel. Dvs för att det skulle stämma med passet behövde de ändra så jag fick rätt efternamn.
    Lång telefonkö i juli månad och svartskalle som svarade som sa att de tyvärr inte kunde ändra biljetten då vi skulle åka regujärt med tre olika flygbolag och ett av flygbolagen kunde inte ändra? Men de erbjöd mig att köpa en ny biljett för ett pris som nu dessutom gått upp med 5000 kr.
    Det gick inte att resonera med dem. När jag kontaktade alla flygbolag godkände de ändringen utan avgifter alls så jag kom iväg på resan. Men RCG försökte tjäna 12.000 kr på mitt misstag….

  • Irene
    2 september, 2016 at 01:02

    Därför jag aldrig bokar nåt på nätet!

  • Dimitri
    2 september, 2016 at 01:42

    Men vad skönt för dig att du fick in ”svartskalle” i din kommentar, Annelie. Måste ha känts bra. Du behöver nog jobba lite på stavningen och meningsbyggnaden, dock. Lycka till och ha det så kul på nästa SD-möte.

  • Ewa
    2 september, 2016 at 10:08

    Oavsett dålig service, det finns saker man måste acceptera. Man skall inte cykla där det är förbjudet och man skall inte ha hundar lösa i bostadsområden. Kul att löpträna när store ”gullige” Karo kommer farandes för att bita/leka/springa, Not!

  • Lotta
    2 september, 2016 at 10:25

    Men vad är ReseCentrumGruppen, RCG? Har aldrig hört talas om dem! Och kommer aldrig att kontakta dem heller…Det finns ju Expedia, Flygresor.se, etc.

  • Louise
    2 september, 2016 at 11:11

    Tönt! Varför trycka på ’betala’ om summan är felaktig? Felet är ditt och ingen annans.

  • Alexandra
    2 september, 2016 at 11:26

    Himla bra att du berättar om detta så att man kan undvika RCG och även att man kanske blir mer uppmärksam när man bokar biljetter via andra företag.

  • anna
    2 september, 2016 at 11:36

    man spyr på allt och alla

  • Julie Strå
    2 september, 2016 at 12:28

    4000kr för 4 flygbiljetter? Trodde du att du kunde komma undan med det? Det är för bra för att vara sant. RCG:s hemsida kanske kan missförstås, även om man är smart. Ingen tycker om bli/känna sig lurad. Det borde alla affärskvinnorochmän tänka på. Har läst att du är stolt över att du har mycket god ekonomi och att du inte vill flyga ekonomiklass för det är jobbigt. Gäller inte det längre?

  • precis
    2 september, 2016 at 17:04

    Tycker det var synd att fittan Annelie ens fick sina biljetter. Hoppas du har en riktigt dålig dag ditt lilla pack 🙂

  • Hanna
    2 september, 2016 at 20:58

    ”Precis” vilken oerhört onödig kommentar.

    Kom ihåg karma. Man skall inte önska någon annan en dålig dag, det kommer slå tillbaka till dig själv med dubbla krafter.

    Jag önskar dig en super härlig helg! Kram

  • Hanna
    2 september, 2016 at 20:59

    Bra att du uppmärksammar företaget, Katrin! Nu vet man att man absolut inte skall boka någonting med dem.

    Trevlig helg, Katrin!

  • Caroline
    2 september, 2016 at 21:20

    Resecentrumgruppen har gjorde samma mot mig, när jag tryckte på länken så ändrades datumen utan att jag var uppmärksam, upptäckte det först när jag betalat. Fick till svar att det skulle kosta nästan lika mycket som biljetterna att boka om, trots att jag kunde visa tidigare sidor i browsern som hade andra datum. Jag försökte vända mig till Konsumentombudsmannen, som informerade om att just resebolag inte omfattas av samma regler som andra bolag och därmed kan göra nästan precis hur de vill med villkoren. Inte konstigt att det utnyttjas av oseriösa bolag som resecentrumgruppen. De borde omfattas av samma regler som alla andra, annars kommer detta att fortsätta. Som tur var rörde det sig om under 2.000 kr, men ändå, skamligt att de kan bete sig så utan att konsumenten har något skydd.

  • reductil4you
    2 september, 2016 at 21:54

    Äkta Reductil 20mg till salu. Underlättar viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse hör av er hit –> [email protected]

  • Anna-Karin
    2 september, 2016 at 22:46

    Men snälla… vet du om….. borde besvaras Ja…jag vet om… så jag förstår att det blev fel…

  • P
    2 september, 2016 at 22:59

    Annelie vilken idiot du måste vara då som förväntar dig att du ska få som du vill när du själv gjort misstag och att skriva svartskalle säger ju allt om dig. Du är ju totalt blåst mer än så behöver jag inte säga du förstår nog vad jag menar med det

  • Annie
    2 september, 2016 at 23:10

    Annelie du förtjänar att betala 12000 extra din dumma elaka människa!!!

  • precis
    3 september, 2016 at 05:29

    Hanna – tror du missuppfattat både situationen och karma. Men det intressanta med ditt inlägg är att du instinktivt väljer att försvara en rasist. Det säger i princip allt om dig.
    Hoppas även det slår tillbaka mot dig (samt fittan Annelie) ’med dubbel kraft’.
    Hej hopp 🙂

  • Nizzi
    3 september, 2016 at 20:36

    Exuse me.. Är man rasist för att skriver svartskalle? Dem flesta bedragarna är ju utländska av våra medborgare så jag är inte förvånad alls. Råkar veta vilka saker utlänningar kallar oss vita tex dem otrogna eller farang plus en hel del andra saker.
    Jag hejar inte på SD som ett politiskt parti men kan väl ha åsikter ändå. Blir mörkrädd när jag läser vissas åsikter här Katrin!
    Man undrar hur en del ser ut själva i vardagen vad jobbar dom med menar hur klarar dom sig genom livet full med fördomar antingen åt ena än det andra hållet, krångligt att förstå kanske men vi har åsiktsfrihet i Sverige vilket menas att man inte borde bli påhoppad för sin åsikt.
    Katrin vad har hänt med ditt knäckebröd?
    Full med larver flugor insekter och du kan inte garantera dina köpare insekts fritt knäckebröd?
    Kan du ta upp det så jag förstår det aftonbladet tv just intervjuat en utsatt kvinna som köpt 5 pkt av cleaneating?

  • fyfan
    4 september, 2016 at 10:53

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23452836.ab

    Allvarligt talat Katrin. Dina produkter innehåller larver och du tar inget ansvar trots att kunden kontaktat dig hör du aldrig av dig. Flera som e drabbade? Läs artikeln!

  • Ellarvo
    4 september, 2016 at 16:29

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23452836.ab

    Hahahah, Kasta inga stenar i glashus lr är detta oxså en regel som du inte kan få in i huvudet?
    Du har nog rätt, du håller på att förvandlas till en gnällkärring som utpressar andra människor och företag när du begår idioti.
    Ta med larvar till nästa SD möte så dina polare blir glada
    // Super masken

  • Amanda
    5 september, 2016 at 16:02

    Lotta; RCG är ett av de bolagen som flygresor och expedia hämtar in priser ifrån!

  • Sofia
    24 september, 2016 at 09:30

    RCG är uppenbart oseriösa. När man försöker boka en biljett så får man meddelandet ”Tyvärr, någon annan hann före!” Och sedan erbjuds man boka samma biljett till ett något lite högre pris. Detta sker upprepade gånger. Har mycket svårt att tro att jag har den maximala oturen att någon hinner före mig upprepade gånger på det sättet. Det är pinsamt tydligt att det är en del i RCG:s affärsmodell. Så fult, hoppas inte att folk går på detta.

  • Lennart
    14 oktober, 2016 at 14:45

    Jag upplevde samma sak att man vill ha mer betalt än jag beställt. Väldigt lång kö för att komma fram och mycket otrevliga i telefonen. Jag kommer aldrig mer att beställa resor genom RCG.

  • mana
    19 februari, 2017 at 11:08

    Tack för alla snälla mäniska som varna andra.men det inte räcker måste stoppa den skitföretag !hur…….

  • Nils Nilsson
    5 november, 2017 at 10:14

    Alla resebolag ägnar sig åt att systematisk få resenärer att betala mer , jävlar bedragarsällskap, boka direkt hos flygbolaget istället funkar 100 % men va inte säker på att du får flyga då flygpersonalen tjänar grova poäng på att hitta sätt att neka dig påstigning så att sittplatser kan säljas igen o igen, som på Thai Airways Köpenhamn. Har själv bevittnat allt detta. Så rutten branschen blivit.

  • Linda
    4 december, 2017 at 11:52

    Rcg suger .
    Dom har lurat mig

  • Monica
    6 april, 2018 at 10:18

    Har köpt 2 biljetter till CH med 2 resväskor, när vi kom till Landvetter hade de inte RCG betalat väskorna till Swiss utan vi fick göra det igen. När man ringer säger detta så skall de fixa detta tror du de har gjort det!!!!!!Står nu i telefonkö igen i 1,5 timma o är fortfarande inte framme!!! Katastrof !!!!

  • Masken
    17 maj, 2018 at 17:38

    HHHhahahah

    Roligt att du har tagit bort alla kommentarer som hade med Maskarna att göra.
    FAKTA : du sålde knäckebröd med MASKAR i.

  • Rangsi pettersson
    5 maj, 2019 at 20:27

    Hej . Jag hade bokat biljetter för min bror och min syster hos rcg den lördag 30/3 sedan upptäckt jag att jag beställa fel datum hemresa. Jag ringde och ringde till rcg att jag ville avbokat. Rcg telefon tid var stäng vid kl16:00. Jag fortsätts ringde på måndag den 1/4 och jag hade pratat med er kolleger .Han pressade mig att betala för avbokning för 598kr/per=1794kr jag ville inte betala för detta,men han sade om jag betalade inte det kommer bli försent annat jag har en minut på mig annat jag måste betala 5732kr. Jag sade till honom jag hade beställt biljetter på allt bolag.Han sade vänta” gör så här”du får ringa till andra bolag avbokat den så han kan ändra biljetter hos rcg. Jag har försakat att avbokat biljetter på rcg hemsidan det gick så bra. Den var borta. Sedan jag ringde till rcg för att säkrat på att biljetter var borta men era kolleger sade om jag behållare kvar biljetter fram tills den månaden21/6. Han sade ifall SAS har ändrat sig på schema om de inte kan flyga på den dag då får jag betala 1794 kr om inte har hällt någonting så jag måste betala 5732kr. Jag känner att rcg lurade mig total. Jag vet inte ska göra min halv lön är borta. Jag hade avbokat resan i tid flera månaden. Men rcg stoppade mig så jag ska vänta nämnare dag den resan. Jag tänker skulle vara snäll för min bror och min syster. Men nu får jag förlora min halv lön 😭😭😭😭😭😭😭kan ni hjälpa mig. Snälla finns någon som är vara och snällt i detta jorden. Klanar vill hjälpa mig de vill att jag prata med rcg avbokning köpet.

  • Rangsi pettersson
    5 maj, 2019 at 20:30

    Hej!

    Du har tidigare berättat att du har skickat tillbaka din beställning från Resecentrum I Stockholm AB och vi pausade därför faktura 519035407553564688.

    Om Resecentrum I Stockholm AB inte har registrerat din retur än, och om du önskar att vi ser över det, ber vi dig vänligen att återkomma till oss med följande information:
    Har du hört av dig till Resecentrum I Stockholm AB? Om ja: vad kom ni överens om?
    Skickade du tillbaka hela beställningen? Om inte: vad har du behållit?
    Vilket datum skickade du tillbaka paketet?
    Skickade du tillbaka paketet med spårningsnummer? Om ja: vad är spårningsnumret?
    Hör vi inget från dig innan 2019-05-07 utgår vi ifrån att allt stämmer och vi kommer då skicka fakturan på nytt. Du hittar även betalningsuppgifterna genom att logga in på klarna.se eller i appen.

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning

  • Louise
    29 maj, 2019 at 16:27

    Värsta tänkbara företag. Stor varning för dem! Om de inte redan är olagliga ligger de farligt nära!

  • Julia
    19 juni, 2019 at 11:13

    Det är det sämsta resebolaget jag någonsin har mött. De är så fruktansvärt otrevliga!!!!!!

  • Janson
    5 juli, 2019 at 20:47

    Precis samma sak råkade jag ut för. De försöker lura mig på 4500kr

  • Olle
    9 juli, 2019 at 23:24

    Håller med om att RCG är ett bolag som systematiskt lurar kunderna. De svarar inte på telefon eller Mail. Endast automatsvar. Jag fick betala dubbelt för bagaget. Hur kan de få fortsätta? Hur ska man stoppa dem? Myndigheterna måste vakna.

    En som är helt frustrerad.

  • Royne
    17 oktober, 2019 at 10:47

    Hej Jag råkade ut för samma sak nu när jag skulle boka ett inrikes flyg. Man tycker att namnet låter som man har koll och jag fick ett lågt pris 1.433:-. Gick in och skulle betala och såg nu att man fick betala 1.631:- och de gick inte ångra då man redan hade bokat biljetten. Man skriver att man är ett gammalt företag i branchen de får en att tro att de är ett hederligt företag men vad man misstog sig.

    Samma biljett på SAS fick man betala 1.598:-

    Synd att jag inte gick in på nätet för att kolla då hade jag alldrig bokat biljetten. Du råkade ut för en större prisskillnad en mig men de är inte okej att göra som dom gör. För de man kan se är att man drar av en bankrabatt på 198:- så man får ett lågt pris sen lägger man på den när man betalar.

    Tog du upp detta i ARN för dom borde ju inte få fortsätta som dom gör.