Okategoriserade

Ojojoj barnuppfostran

Fy fan va jag känner mig totalt misslyckad som förälder ikväll. Jag vet att det är som att kasta ett köttben till en blodhund att blotta mig här för er men jag vill (som vanligt) ändå göra det. För ibland när jag skriver saker så får jag verkligen bra råd från er och det är ju trots allt en av orsakerna till varför jag kommunicerar med er över huvud taget. Annars kunde jag ju lika gärna ha ett ”kontrollerat” kommentarsfält som de allra flesta andra bloggare.

Guuud jag känner mig så misslyckad hur fan kunde det här hända? Okej vi tar det från början. Ringo är inne i en period där han är hopplös med maten. Det är ett evigt jävla trugande och förhandlande för att få i honom mat över huvud taget. Jag förstår inte hur han kan klara sig på så lite föda så som han springer runt och är svinaktiv hela dagen. Jag skulle säga att han kör ett stenhårt träningspass från att han vaknar till att han lägger sig, men äta vill han inte.

Skit samma. Ikväll efter buffén där vi fick pressa i honom en kycklingklubba, typ två gafflar ris och fem pyttesmå bitar kött så gick vi till affären för att köpa lite proviant till flygresan imorgon.

Ringo bad om en glass. Egentligen ska han kanske inte få en glass eftersom han äter så dåligt men va fan det är semester och jag vill att mina barn ska känna att jag är en skön morsa så jag säger att han får en glass. Han väljer länge och noga ut den glassen som han vill ha. Jag frågar om han verkligen är säker på att han vill ha just den glassen och det är han.

Vi kommer ut från affären, Ringo slickar på glassen, säger blä och sen kastar han den i första bästa papperskorg. Jag blir så chockad av att han gör det att jag först blir helt stum. Jag vet inte hur jag ska reagera jag blir så ofantligt ledsen bara. Känner mig tom och värdelös. Har jag uppfostrat mitt barn till det här? Min första reaktion är att stamma fram att det finns barn i världen som dör för att de inte får mat och… funkade inte. Min andra är att försöka förklara på ett pedagogiskt sätt att man inte kan kasta glassen som man har valt. Funkar inte. Min tredje är att förklara att jag jobbar för att få pengar så att jag kan köpa glassen åt honom och att det gör mig ledsen och arg när han kastar den på det här viset. Funkar inte heller.

Då lackar jag och blir pubertal istället. ”Det blir ingen IPad i sängen, det blir ingen godnattsaga, det blir ingenting för dig för nu är jag jättearg”. Vrål. Skrik. Snor som rinner ut ur näsan. Knallröd feja. Hot. Hoten är det senaste. ”Jag kommer att gå ut på gatan och då kommer jag att göra illa mig och då kommer det blod och så kommer jag att dö”. Då blir jag ännu mer pubertal (försöker ju parallellt att natta bebisen som ligger med uppspärrade ögon i chock över vrålet) så jag kör silent treatment. ”Jag vill inte prata med dig mer idag för du har varit dum och jag är arg och ledsen på dig”. ”Jag vill titta på min aaaaaaaaaajpad…”Vrål, vrål, vrål. Hysteriskt är det.

Jag packar febrilt i det här vrålet och försöker samtidigt komma på HUR jag ska kunna få stopp på det. Så kommer jag på. ”Nu lyssnar du noga på mig”, börjar jag. Då blir Ringo tyst och ser på mig med sammandragna ögonbryn och totalt söndergråtna ögon. Jag fortsätter: ”Om du är snäll nu resten av kvällen och tar på dig din pyjamas, borstar dina tänder och lägger dig i sängen och sover så kommer jag att låta dig titta på paddan imorgon om på flygplanet. Om du fortsätter att skrika och bråka så kommer du att resa hela den långa resan utan din IPad”. Ringo vet att jag alltid står fast vid mitt ord så han tar mig tack och lov på allvar. Han snyftar och snörvlar och muttrar, men han gör allt i sin ordning och somnar på fem minuter när han lägger sig i sängen.

Jag känner mig fortfarande upprörd. Har jag skämt bort honom för mycket? Varför tror ni att han vågar ta sig den här friheten? Jag hade aldrig vågat göra en sån sak som barn. Mina föräldrar har lärt mig att jag ska respektera värdet av pengar och jag vet att de pengar som jag tjänat ihop lätt kan ta slut och hur svårt det är att tjäna nya. Men Ringo förstår inte vad han har gjort. Eller gör han det? Under den allra hetaste stunden av vårt bråk tog jag av mig armbandet som han gjort till mig och kastade det i papperskorgen. Då bröt han ihop och skrek att jag inte får kasta det. ”Men du kastade ju glassen som du fick av mig?”, sa jag och tänkte att det kanske kunde få honom att förstå att man blir ledsen om någon kastar något som man har fått men inte det heller…

Det är vår sista kväll och det är det första bråket som jag har haft med Ringo på två veckor så jag hoppas att ni förstår vilken otroligt väluppfostrad och ljuvlig son jag har. Det är inte så att jag tror att vi har misslyckats med hans uppfostran över lag för han är ascool. Duktig, förståndig, tänkande, ödmjuk (efter Bingo), snäll (efter Bingo), han ser till att alla barnen har leksaker och att ingen är utanför. Igår när han lekte med en rysk pojke som knuffade honom blev han helt perplex men det är en annan historia som jag ska ta med er en annan dag för nu sover båda kidsen och jag ska packa klart.

Nej, jag kommer inte att vara arg på Ringo imorgon när vi vaknar såklart. Nu är det över och vi ser framåt men oj vad arg jag blev. Borde jag ha agerat annorlunda?

You Might Also Like

  • Marianne
    13 mars, 2014 at 16:10

    Frågan är väl varför du tycker det är så viktigt att han ska äta upp en glass som han tydligen inte tyckte var god? Hade han kastat den om gapat om en ny så ok, då kan jag väl förstå att man blir irriterad. Men om han smakar glassen och inte gillar den så vad ska han annars göra med den?

    Vad gäller maten så tror jag att det går i vågor, ibland vill de äta ibland inte. Tror nog att han hade sagt till om han var hungrig så jag hade bara avvaktat och låtit honom hållas tills vidare. Kanske inte har aptit i värmen heller?

    Ha en trevlig resa hem!

  • ml i sf
    13 mars, 2014 at 16:15

    Ursakta att jag skriver pa engelska, prickarna ar besvarliga pa min dator…

    Kids have ups and downs too, don’t fuss about food. Kids need to feel powerful and in charge at times – it’s a good thing! And kids don’t have an understanding of money. Sometimes he may feel like having an ice cream instead of food. If it’s really important to him, let him have it. It’s not going to happen every day. Don’t be too strict, there’s no need to. He sounds like a sweet and caring little boy. Nurture that in him!
    I have two adult sons, both are incredible human beings 😉 I found that laissez-faire on little things was a good thing while teaching humanity and responsibility at the same time.
    You are doing great! Enjoy your time with them, tell them every day that you love them.

  • Natalie
    13 mars, 2014 at 16:15

    ALLA ungar i den åldern är så! Min dotter är 4,5.. det är en period!

    Det jag mest reagerade över var du låter väl inte Ringo borsta tänderna själv?!
    Barn ska inte borsta tänderna själva förräns i skolåldern…

  • Mu
    13 mars, 2014 at 16:27

    Du känner respekt för pengars värde? Hur då? Jag förstår inte.

    Det här är vad Bingo sa om dig i Expressen:

    Vill åka privatjet
    Men när det gäller livsstil är det snarare Katrin Zytomierska som svävar i väg, menar Bingo.
    – Hon är inte nöjd, hon tycker att vi ska åka privatjet. Hon är totalt onyanserad. Hon tänker att vi skulle vara som H&M-familjen. Det är helt orimligt att tänka så.

  • www.vadmenarhan.se
    13 mars, 2014 at 16:29

    Fråga nästa gång: Vad menar han? och posta på http://www.vadmenarhan.se

  • Karin
    13 mars, 2014 at 16:31

    Hetsa inte över maten, han är inte undernärd. Det går i vågor. Försök att låta m

  • Skånetjej
    13 mars, 2014 at 16:31

    Jag har en dotter som blir 4 i år. Och när du skriver hur Ringo är så känner jag igen det. Och det är tufft ibland, man försöker verkligen vara pedagogisk och lugn men när det inte hjälper då tar vi till med hot istället också. Inget Bolibompa eller godis ikväll om det är lördag osv. Trotsig period och även om de vet hur man ska uppföra sig eller bete sig så testar de. Vår dotter får man upprepa till för tillfälligt. T ex hon vet rutinerna på kvällarna men ska bara eller lyssnar inte på oss. Man är helt slut när hon har somnat.
    Och mat situationerna ska vi inte prata om.
    Vi gör vårt bästa och hoppas att denna trotsen snart försvinner

  • laura
    13 mars, 2014 at 16:40

    han är för liten för att förstå värdet av pengar och att andra svälter- vad skulle han gjort- tvingat i sig en äcklig glass? duktig redan som kastade den i papperskorgen, huvudsaken var att han inte trodde att han kunde kasta den och få en ny!

  • !
    13 mars, 2014 at 16:42

    LÅT OSS BOJKOTTA DEN HÄR JÄVLA SIDAN ! !!

  • Jo
    13 mars, 2014 at 16:45

    Men gud, gör INTE en så stor grej över maten, då kan ni få stora problem framöver. Han är ju ganska rultig, Ringo. Han växer kanske inte så mkt just nu så låt honom vara..

  • Mu
    13 mars, 2014 at 16:46

    Låt oss leka en liten lek och analysera innehållet i Katrins inlägg. Vad är det hon EGENTLIGEN vill ha fram? Tänk efter.

  • mormor
    13 mars, 2014 at 16:46

    Jag brukar undvika ordet ”barnuppfostran” och istället tänka ”barnvägledning”. Vuxnas uppgift är väl att vägleda barn och unga genom livet? Detta gör vi bland annat genom att vara goda förebilder för våra barn, och visa dem hur de kan göra och vad de kan säga i olika livssituationer (för att klara sig bra). Jag brukar också använda ordet ”lärande” istället för ”fostran”. För samvaron med små barn går väl ut på att de ska lära sig allt det som de behöver kunna och känna till, ja att rusta dem inför livet.Jag gissar att du hade föredragit att Ringo (istället för att genast kasta glassen) hade sagt: ”mamma, jag är ledsen – men den här glassen tyckte jag verkligen inte om. Jag vet inte vad det är för fel med smaken, men jag tror faktiskt inte att jag kan äta upp den; hoppas du inte blir besviken på mig för det – vill du smaka glassen och känna om du vill äta den?”
    Hur hade du kunnat förmedla till Ringo att det är så du önskar att han ska agera nästa gång han hamnar i en liknande situation?

  • sandra
    13 mars, 2014 at 16:49

    Du overreagerar! Om han inte gillade glassen tvinga honom da far gudskull inte att ata den, det ar hur du skapar food issues. Du blaste upp detta till allt for stora proportioner for gudskull.

  • Li
    13 mars, 2014 at 16:51

    Asså? Du flippar totalt för att han slänger glassen? I en papperskorg? Hade kanske förstått om han kastat den på marken eller ngt…ska han tvingas äta en äcklig glass? Snacka om att överreagera. Katrin, här kommer ett tips: välj dina strider!

  • Cicci
    13 mars, 2014 at 17:06

    en tanke.. om han inte tycker om glassen kan han ju ge glassen till någon annan? det är ju en bra start för att lära barn att bli givmilda, någon annan tycker säkert om glassen 🙂

    Annars tycker jag att du gjorde rätt, har dock inga barn som jag kan referera till så andra får tycka om som vill precis som jag!

  • Ann.B
    13 mars, 2014 at 17:17

    Hej!
    Min kontakt på BVC sa när jag var orolig för vårdat första barn inte åt….
    – jag lovar dig,det är inget barn i Sverige som dör av svält. Barn äter när dom är hungriga och här finns det mat 🙂
    Och så rätt hon hade ,det var en period som gick över ganska fort.

    Jag tycker att det viktiga att komma ihåg är att nästa gång han vill ha en glass så kanske du ska säga nej,du får ingen för du kastade den förra gången.
    Du är smart o duktig så lita på dig själv även denna gång!!!

  • sandra
    13 mars, 2014 at 17:21

    Springa runt och erbjuda en halvsmalt snorig glass till till forsta basta frammade thailandare?Gud bevars…

  • Susanne
    13 mars, 2014 at 17:23

    Jag håller med 100%. Fattar att Katrin reagerar på situationen men måste hålla sig lugn och inte lägga skuld på Ringo. Imorgon säger du, Katrin, förlåt till honom för att du gjorde så – slänga hans armband? Du är vuxen, han är fyra? Inte ok alls! Släpp matgrejen. Alla barn gör detta. Han KOMMER ATT ÄTA! Lova att be om förlåt för armbandet!! Kram Susanne, mamman till tre barn som ”aldrig” gör fel… Hahaha

  • Sofia
    13 mars, 2014 at 17:25

    Som vanligt tycker jag att folk är fulla av pekpinnar.

    Ibland blir vuxna pubertala. Ibland orkar vuxna inte. Ibland säger vuxna dumma saker till barn. Men, oftast är vuxna snälla mot sina barn. Det är bara så att det är näst intill omöjligt att aldrig någonsin bli snäppet barnsligare än barn. Jag känner många som är helt fantastiska med barn som ibland freakat och betett sig som en liten treåring.

    Sedan tror jag inte att det handlar om att Ringo var TVUNGEN att äta glassen. Om jag hade befunnit mig i samma situation hade jag nog också reagerat på att han bara kastade glassen. Man vill på något sätt att barnet ska berätta att han inte gillar den och fråga om det är ok att inte äta upp den.

    Katrin: jag beundrar dig för att du står ut med dessa läsare som liksom bryter ner allt du skriver i pyttesmå beståndsdelar och angriper det som DE tycker är negativt. Du och jag delar inte samma värderingar i många saker, men jag kan inte förstå hur det kan vara ett så stort problem för så många. Jag gillar olika.

  • Clara
    13 mars, 2014 at 17:31

    Herregud så upprörande. Låter Katrin Ringo borsta tänder SJÄLV??!!!

    hahahahahah

    min kväll är räddad 🙂

  • Maria
    13 mars, 2014 at 17:50

    Hur kunde du kasta armbandet du fått av Ringo i papperskorget, så omoget.

  • kikki
    13 mars, 2014 at 17:54

    Ja! Du borde ha vart lika lugn och förklarande som du var om att förklara detta om iPaden, och pratat om varför det inte var ok. En gång för alla. Låter som du trissade upp dramat på ett kanske onödigt sätt.
    Men var inte så knäckt över detta, det låter som han respekterade dig och gick och la sig snällt!

  • kikki
    13 mars, 2014 at 17:55

    Håller med dig till 100%!

  • Sara
    13 mars, 2014 at 17:57

    Ditt bästa inlägg tror jag.

    Jag gör nog likande. Hotar till slut försöker få dom förstå.. Så nä inga tips alls.

  • annayellowbanana
    13 mars, 2014 at 17:58

    Min mor är 65 bast och har ALDRIG fått hjälp med att borsta tänderna eftersom dom var 7 barn…hon har haft TVÅ små hål i hela sitt liv….trots massa sockerätande som barn dessutom 🙂 PS : hon är rökare dessutom ….

  • Betty
    13 mars, 2014 at 17:59

    Gör ingen stor deal av det! Råå hade en dålig dag. Kan ju även drabba oss vuxna, och alla andra på denna planet!
    Jag har arbetat 3 år med gatubarnen (familjerna bakom) i Bangalores (Indien) fattigaste kåkstäder. Också där, trots den mest absurda fattigdomen genomgick barn och vuxna ”dåliga dagar”! Man måste visa sin frustration på något sätt, tänker jag. Antingen måste man trilskas med maten, obstinat slänga glassen, strunta i att samla skrotet, tvärvägra att gå till tippen, fuska med tiggeriet, eller min favvo, när fruarna medvetet lagade ”äcklig” mat!

  • AnnaRufus
    13 mars, 2014 at 18:04

    En av de bästa kommentarerna som jag har läst någonsin, på någon blogg! Sofia du är så klok!

  • annayellowbanana
    13 mars, 2014 at 18:05

    Hahahahahaha ! jag bara dööör ..vägledning i ställer för uppfostran,,människa Googla på ordet fostran eftersom du tydligen inte har en aning om vad det betyder och står för ….stackars dina barn som har en förälder som inte VÅGAR vara VUXEN 🙁

  • H
    13 mars, 2014 at 18:06

    Tycker du agerar helt rätt, folk gullar för mycket med sina barn nu för tiden. De får bestämma allt, bete sig hur de vill och få vad de vill. Och akta dig för att bli arg eller greppa tag i ditt barn för då kan du bli anmäld.. Är skrämmande vart vi är på väg.. Fler borde va som du Katrin, tycker att du alltid verkar ha så kloka värderingar 🙂

  • cissi
    13 mars, 2014 at 18:07

    Du är absolut ingen bra förälder. Att lägga ut en sådan bild på lille pungråttan som du gjorde. Är inte försvarbart!!

  • Milla
    13 mars, 2014 at 18:07

    Jag förstår din frustration och det är svårt, men var inte rädd för att göra honom ledsen eller arg, han måste lära sig vad som är rätt och fel.
    Så länge ni är konsekventa och håller fast vid era och varandras beslut du och Bingo, samtidigt som ni lever i en kärleksfull miljö (vilket ni på alla sätt och vis gör, alltid) så är allt som det ska.
    Be om ursäkt i morgon att du slängde armbandet i sopkorgen, så lär han sig att man måste be om ursäkt när man gjort fel även om man var ledsen.
    Att han slängde glassen, visst, han hade kunnat ha sagt: ”Mamma, jag tyckte inte om glassen, får jag slänga den”, men det är bra att han vet att man slänger den i ett sopkärl och inte på backen. 🙂

    Man väljer sina strider, men det är du och Bingo som bestämmer.
    Ringo och Rambo kommer tacka er för det och era gränser och regler går direkt ut i trygghet för dem.

    Må så gott och ha en bra hemresa.

  • jhk
    13 mars, 2014 at 18:08

    Jag tror så här för dig Katrin så handlade det om att Ringo visade sig otacksam och slängde iväg något som du givit honom av kärlek och omtanke. För honom handlade om att glassen smakade illa och då blev han besviken och ledsen för att den inte var så god som han tänkt sig. Du är ingen dålig mamma för att du överreagerade förlåt dig själv hantera situationen på ett annat vis nästa gång och så när du kommer hem så kanske du och bingo tillsammans kan sätta er ner och fundera ut hur ni ska lära lillgrabben sakers och pengars värde. Och du ALLA föräldrar gör och säger saker som vi ångrar bittert efteråt.

  • Ninisen
    13 mars, 2014 at 18:08

    Vad du visade Ringo med att slänga armbandet är att det ok att göra så. Du ska visa eller säga hur man ska göra istället. Inte sjunka lika lågt när man är förälder.

  • Louise
    13 mars, 2014 at 18:10

    Rultig? jag reagerade på bilden här nedan att han ser mager ut. Huvudet blir liksom ”för stort”.

  • k
    13 mars, 2014 at 18:15

    Men snälla människa, hur gammal är du? Usch på dig som inte har något bättre för dig än att skriva en sådan meningslös kommentar… LÄS INTE HELT ENKELT!

  • Margareta Engman
    13 mars, 2014 at 18:19

    Bra skrivet Sofia. Håller med dig helt 🙂

  • ...
    13 mars, 2014 at 18:22

    Vem sa något om främmande thailändare ? Han kunde väl frågat katrin eller någon av dom andra dom va med ?

  • Malin
    13 mars, 2014 at 18:24

    Hej katrin !

    Ringo var sakert redan trott efter bad och sol en hel dag. Men barns atande gar upp och ner I perioder inte hela varlden inga barn svalter I Sverige dem ater nar demar hungriga. Jag hade aldrig kopt glassen darfor barnet var trott,at inte mkt mat heller alltsa inte hungrig och nu hande denna situation vilket har hant alla smabarnsforaldrar och man blir arg Helt normalt. Du vet bast sjalv men ett tips dividera inte nasta gang sag bara for att du slangde din glass blir det ingen ipad utan sova galler punkt slut. Sma barn stanger av. Lycka till med flygresan imorgon.
    Tack for en bra blogg bor iLondon laser din blogg varje dag

  • jhk
    13 mars, 2014 at 18:30

    Du eftersom Ringo är så förtjust i sin ipad så kanske du kan ladda ner det här programmet http://www.pappasappar.se/penningborg/ till honom och så spelar ni det tillsammans och via det så kan du försöka lära honom pengars värde. Monopol för barn kanske med kan vara kul att spela och samtidigt lära honom om ekonomi och pengar.

  • Margareta Engman
    13 mars, 2014 at 18:34

    Det där med glassen förstår jag att du blev chockad.
    Om han är (vilket han verkar) vara en supersnäll kille som i vanligafall inte gör så kan man lätt peka det mot sig själv. Men Ringo är rätt liten och tror inte detta alls har med dig att göra utan mera att han vill kolla med dig vad han får och inte får göra. Han hoppades förmodligen på att om han kastar glassen som är äcklig får han en ny. Men nu var det inte så utan du förklarade, jämförde och skällde på honom att man inte gör så.
    Så påminn honom nästa gång han vill ha glass antingen ” Om du får en glass nu så måste du lova att inte kasta den utan vara tacksam för den för annars kommer du inte få glass mer” eller säga ” nej du får ingen glass nu för du kastade bort den förra glassen du fick” Om du påminner honom om vad han gjort kommer han veta ” okej sådär får man inte göra då får jag problem” och på de viset inte gör om det. Men glöm detta nu och blicka framåt, kanske räckte med denna gång för att få honom att förstå att man inte gör så, då blir mamma riktigt arg.
    Du gick lite väl långt att kasta hans armband och så men du måste blivit fustrerada antar jag.
    Tror inte det har med uppfostran att göra, han är ett litet barn bara som vill kolla gränserna och hoppades på en ny glass.

  • M
    13 mars, 2014 at 18:49

    Utvecklingsfas. Han testar om det som ni säger är sant. Sluta tjata om mat han äter det han behöver. Tyckte han inte in glassen är det bara sunt att inte äta det. Han tjatade inte om en ny. Bra! Att försöka för honom med att slänga hans armband. Aj det gör bara ont i mammahjärtat.

  • Enperfektvardag
    13 mars, 2014 at 18:50

    Jag vet precis hur det känns, min 4-åring har också gjort några riktigt ocharmiga saker. Och också slängt mat eller dessert helt på eget bevåg. Bland annat en jättefin dessertglass på restaurang som han bara vägrade att ens smaka på. Man blir så himla ledsen och undrar vilka värderingar man har lärt dem egentligen. Men jag har kommit över det nu och tror mer det handlar om att de testar gränser. Det verkar som att alla barn i den åldern gör liknande ”test” men att det mer är isolerade händelser. Dessutom lär de sig av den starka reaktionen de får från oss föräldrar, då fattar de liksom att det inte var helt okej. Även om de verkar oberörda just då. Men håller med om att jag inte heller hade vågat göra så som liten. Undrar vad det säger om hur vår generation uppfostrar barn…. Någon skillnad är det ju. Helt klart.

  • Pk
    13 mars, 2014 at 18:52

    Båda mina barn (3 o 4 år) säger att de vill ha nåt sen äter de inte av det. Jag slutar ge det dom vill ha med argumentet ”ni äter det inte iallafall”. Sen provar vi igen att ge dom, oftast handlar det här om kvällsmackan, börjar de igen med att inte äta en enda tugga på mackan så slutar vi ge när de ber om det. o så håller vi på. Jag tror inte på att straffa med något som inte relaterar till problemet som är.
    Annars med maten så gör inget stor grej av det som de andra säger, vill du inte äta? ät inte men sitt med vid bordet när vi äter, så kör vi o de äter bra i perioder.

  • Kattis
    13 mars, 2014 at 18:53

    Angående matproblemet. Alla barn har sina perioder. Det går ingen nöd på dem. Men jag vet hur frustrerande det kan vara. Och man tjatar ihjäl sig fast man inte vill tjata. Ett tag hade mina en period där den ena bara åt pastan/potatisen/riset, och den andra bara köttet/fisken. Höll på att bli tokig. Men det gick över. Som det gör på de flesta barn. Oroa dig inte.
    Hur du skulle ha handskats med glassincidenten. Ibland blir man pubertal. Så är det bara. Du är ingen dålig mamma för det. Jag skulle också blivit arg om mitt barn tagit så lätt på det. Men han är bara fyra år…
    Vi är inte mer än människor. Vi gör massa fel. Men förhoppningsvis gör vi en massa rätt också och det är det vi hoppas att våra barn tar efter…

  • ina
    13 mars, 2014 at 18:55

    Tandläkare rekommendera att man är med upp till 12. Dels för att får rent, dels för övervaka mängden tandkräm barnet får i sig för att undvika ff.a flouros (vita fläckar på permanenta tänder)

  • ina
    13 mars, 2014 at 18:58

    Alla har det inte lyxigt tyvärr. De flesta får karies av sockerätande och tandlossning av långvarig rökning.

  • Christine
    13 mars, 2014 at 19:04

    Äh du är mänsklig, säg den som inte flippat totalt mot sina barn.
    Däremot förvånar det mig att du nojjar över maten. Att pusha, truga och hålla på? Grunden för ätstörningar senare i livet. Mina barn får äta glass ibland men slänger de den så blir jag bara glad :-).

  • Lina
    13 mars, 2014 at 19:06

    LUUUUUGN!!!!!!!!!!

  • Lina
    13 mars, 2014 at 19:13

    (fortsätter på mitt LUUUUUUGN…….)
    Jag gillar att du reagerar och agerar! Varje dag ser jag barn som inte förstår handling och konsekvens (Jag är förskollärare). Bara kör på!!! Gör han fel så får han betala för det. Barn blir alltför daltade, kanske även ska säga vuxna…

    Du skriver ”Varför tror ni att han vågar ta sig den här friheten?”
    Han vågar för att du är en av de personer han litar på mest i världen. han vet att hur illa han än kommer att göra dig kommer du att finnas kvar. Du är hans bollplank för att testa gränser.
    Genom att du visar ÄKTA känslor mot hans agerande förstår han att det är allvar.
    Han kommer troligtvis att testa samma igen, men det är bara för att kolla om det va sant även den gången 😉

    Jag håller på dig!!!!!!!!

  • Linn
    13 mars, 2014 at 19:18

    Äh, ingen idé att gå in i ett sånt bråk med en fyraårig – slutar oftast att både barn och föräldrar beter sig som just fyraåringar 🙂
    Mitt bästa tips med barn är att inte erbjuda så många alternativ, har sett så många bråk mellan småbarn och föräldrar på typ Ica som börjat med att föräldern frågat ”Vad tycker du att vi ska äta?” och sen ändå kör sitt eget race. Vet du att han gillar chokladglass: ta fram två liknande alternativ och fråga vilken han vill ha, istället för att låta honom välja fritt bland massa okända sorter. Två alternativ, inget förhandlande.

  • Isa
    13 mars, 2014 at 19:31

    tror inte Katrin tänkte tvinga honom äta upp glassen.
    Mer så här.
    Vill inte äta mat.
    Blir hungrig.
    Tigger sig till glass.
    Får glass men tänk noga efter vad du vill ha.
    Inte god.
    Slänger den i papperskorgen.

    Där gick det snett. Bra att han lär sig att det är ouppfostrat.
    Först säger man att glassen inte var god. Kanske någon an
    Någon annan vill ha den.
    Därefter slänga.
    Detta kan inte Ringo veta men måste lära sig på något vis.
    E

  • jhk
    13 mars, 2014 at 19:32

    Ibland kan det vara bra att läsa barnböcker även som vuxen så jag vill tipsa dig om Näpp sa Alfons Åberg. Det handlar om när Alfons inte vill äta och pappan gör allt för att få honom att äta men misslyckas totalt.

  • Isa
    13 mars, 2014 at 19:34

    Så bra uttryckt!

  • Isa
    13 mars, 2014 at 19:37

    Bra sätt att visa hur det kan kännas tycker jag. Handling förstår de lättare än ord tror jag.
    Hon tog självklart upp armbandet sen.

  • Eva
    13 mars, 2014 at 19:54

    Håller verkligen med dig! Bra skrivet 🙂

  • Linda
    13 mars, 2014 at 19:59

    Språk är absolut viktigt för skapandet av vår värld, gillar ditt sett att se på saken.
    att fostra är ett väldigt stigmatiserat begrepp.
    Likaså behandling, varför inte kalla det för utbildning? 🙂

  • my
    13 mars, 2014 at 20:04

    Jaa de här me armbandet var lite extremt, för han hade ju GJORT de till henne.

    Han skulle inte ha kastat glassen, men tur att han kastade den i papperskorgen iaf istället för på marken.. Eller på sin mamma?

    Men måste kännas jobbigt att han inte äter, speciellt i den där värmen. Ni har väl rätt, åldern. Ibland äter dom ibland inte

    Jag har inga barn själv haha

  • malin
    13 mars, 2014 at 20:07

    lägg det dåliga samvetet bakom dej och tackla nästa situation bättre. angående maten, lägg inte upp för stora portioner.

  • anna
    13 mars, 2014 at 20:09

    Orkar inte läsa igenom alla tidigare kommentarer (så otroligt mycket trams som skrivs) så jag kanske upprepar vad någon annan skrivit. Kan det vara en reaktion på att ni ska åka hem? Han tycker säkert att ni haft det jättemysigt och vill inte lämna. Samtidigt saknar han säkert pappa och syster (och övriga) MASSOR! Känner igen det här beteendet. Hans känslor är all over the place och han vet inte riktigt var han ska göra av dem.

  • Anna
    13 mars, 2014 at 20:17

    Ditt beteende låter väldigt dåligt. Känns som du är mer omogen än Ringo. Han fick en glass som han inte tyckte var god, då slängde han den.

    Du borde pratat lugnt med honom och fråga varför han gjorde så. Om han tror att det är bra att göra så. Och säga till honom att han ska prata med dig nästa gång han känner så, så ni kan diskutera om glassen kan slängas eller om kanske du eller någon annan kan äts upp den. För självklart ska man inte behöva äta upp något som är äckligt, än mindre när det är något onyttigt.

    Sen kan du även prata med honom om att han nästa gång ska tänka efter om han verkligen vill ha en glass. Att han kan låta bli när han känner sig sugen, för han tyckte ju inte så bra om glass.

    Vettiga diskussioner är bättre. Det behöver barn få lära sig. Och sen kan man självklart nämna att glassen kostar pengar, så man kastar inte den så utan att vara helt säker på att ingen annan kan äta den istället.

  • Anki/barbakvinna
    13 mars, 2014 at 20:17

    Fullt normalt. Ringo är i småpuberteten, en liten toutch av vad som kommer i ungdomspuberteten 😉

    Som förälder känner man alltid ett dåligt samvete hur man gör…. Om du inte reagerat och tagit konflikten hade ångesten varit att du inte agerade. Nu när du agerade är det dåligt samvete för att du gjorde det. Men det är lugnt. För när det händer igen kommer du använda en nu situation för att hantera det och både du och Ringo kommer känna er mer nöjda. Glöm inte att du är en fantastisk mamma. Vet du varför? För att du agerar och även har en avslappnad hantering av barnuppfostran det finns allt för många hysteriska föräldrar eller oengagerade så det bästa är att ha en medelvariant av uppfostran. Pussa på Ringo och viska att du älskar honom innan du lägger dig för imorgon är en ny dag med nya erfarenheter.

  • Helene
    13 mars, 2014 at 20:21

    Välj dina bråk! Finns inte en unge som svälter ihjäl i Sverige idag. Ibland lever de på luft och mackor och ibland äter de som hungriga vargar. Men som sagt, man får välja sina bråk det vid matbordet kan man lätt välja bort – ungar äter när de är hungriga.

  • Jenny
    13 mars, 2014 at 20:27

    Marianne; supervettigt svar. Jag håller med dig från början till slut!

  • Ulrika
    13 mars, 2014 at 20:28

    Ang maten så tror jag att det går i vågor.. Gör iallafall det med min lilla tjej.
    Ang glassen så tycker jag att du gjorde helt rätt. Du uppfostrar dina barn på ett utmärkt sätt enligt mig och fortsätt att göra din grej=)

  • Cornelia - Stil & Ung mamma
    13 mars, 2014 at 20:35

    Att han slänger glassen i papperskorgen gör mig inte chockad. Det är så vi uppfostrar barnen här i sverige vilket är helt sjukt när jag verkligen tänker på det. Så din reaktion var nog mest konsekvensen när du insåg att han bara kastade glassen sådär. Hade ett thailändskt barn fått glassen hade den ju aldrig hamnat i papperskorgen. Men i sverige får barnen göra lite som de vill, de vet ändå att det väntar en ipad hemma på hotellet.

  • Sara
    13 mars, 2014 at 20:37

    Tänkte precis skriva exakt samma sak 🙂

  • e
    13 mars, 2014 at 20:57

    Hej!
    Jag tycker inte alls att du gjorde fel, snarare tvartom.
    Laser din blogg ibland och tycker alltid att Ringo verkar fa valdigt mycket karlek, uppmarksamhet, leksaker, skoj och lek. Han verkar vara en fin pojke men jag tror absolut att det ar viktigt att satta granser. Han kommer inte fa nagra men i livet for detta.
    Tro pa dig sjalv, du kanner dina egna barn bast.

  • katrin
    13 mars, 2014 at 21:05

    han är för liten för att tänka ut konsekvenser av det han gör, han handlar spontant. Du skriver att du var för rädd för dina föräldrar för att göra sånt, det är väl bra att han inte är rädd för dig – låt honom inte bli det genom att skälla på honom på det där sättet. att kasta ett armband han har gjort till dig i papperskorgen är ju ett hemskt beteende – gör ALDRIG så. Du är vuxen, vill du att han ska bete sig vuxet nån gång så måste du föregå med gott exempel. Det bästa är att lugnt tala om för honom att du inte uppskattar att han slänger sin glass, och att du påpekar detta nästa gång han ska köpa glass för att påminna honom. Men som tidigare personer skrivit, han vet ju antagligen inte hur glassen smakar innan, det spelar ju ingen roll hur länge du låter honom välja. Jag tycker att du ska be ringo om ursäkt för att du skrek på honom och förklara hur det var för dig när du var barn och varför du blir ledsen när han slänger mat. Han kommer att förstå, han verkar vara en jättefin kille. Komplicera inte saker genom att bete dig illa mot honom – du öppnar bara för att få tillbaka det.
    så, en kram till dig, en kram till honom och en till lilla bebben!

  • Shanna
    13 mars, 2014 at 21:08

    Jag tror inte alls att de handlar om dålig uppfostran. Utan att Ringo nu är inne i en period där han vill bestämma och få SIN vilja igenom. Sen att bli storebror gör att han säkert ser sig själv som just en stor kille. Han är ingen bebis. Vet själv att jag testade mina föräldrars gränser på vad dem tyckte var okej eller inte. Fått höra många historier då jag hade utbrott då jag inte fick min vilja igenom. Sen de där med maten, tycker inte du ska göra en sån stor grej av att han äter lite. Bara han inte går ner i vikt så är de ingen fara. Du borde sen också försöka vara mer tydlig om vad för regler och gränser du själv ger till honom. De är du som bestämmer i första hand vad han en säger.

  • Anna
    13 mars, 2014 at 21:15

    Barns smaklökar är ju lite annorlunda än vuxnas. Skulle du vilja äta upp en glass som du kände smakade konstigt på något sätt? Jag äter själv inte mat som smakar ”fel”. Jag tycker man ska respektera om barnet inte vill äta någonting och inte hota eller tvinga i barnet mat. Barn äter när de är hungriga. Om man börjar mixtra med sånt kan det bli jättetråkigt i framtiden och kanske en kamp där maten ersätter någonting annat. Avdramatisera det hela och rikta uppmärksamheten mot någonting annat. Ni kan ju också prata om maten och göra den intressant. Barn som vägrar mat brukar då oftast äta maten om man ”leker” med maten.

  • lotta
    13 mars, 2014 at 21:16

    Tänkte precis samma sak. Vad gjorde dig upprörd? Att han struntar i maten, får dig att köpa en glass å han kastar den? Jag tänker att om han inte tyckte om den, var stolt över att han vågade kasta den. Han skrek ju inte efter en ny. Han tyckte bara inte om den.

    Kram Lotta

  • Kia
    13 mars, 2014 at 21:51

    Orkar inte läsa alla kommentarer men spontant känner jag att du skulle absolut inte kastat armbandet. Då är du ju på samma nivå som Ringo. Du ska föregå med gott exempel och det jag har lärt mig med mina barn är att varför bråka i onödan? Herregud, det handlar om en glass! Nä, släng glassen och var utan. Punkt slut!

  • Pullan
    13 mars, 2014 at 21:52

    Bojkotta då…så jäkla många människor här som spyr galla över alla Katrins inlägg, Fattar inte varför ni fortsätter läsa om ni mår så jäkla dåligt och blir så illa berörda. Radera adressen och läs aftonbladet eller annan sida som ni kan fortsätta spy galla över eller dra en gammal filt över er.

  • ?
    13 mars, 2014 at 22:07

    12 år?????!!!! Det är på gränsen för perverst.. Seriöst! Man står inte och borstar tänderna på en 12-åring!! Ha ha ha ojojoj…

  • Ida
    13 mars, 2014 at 22:12

    Å Gud….. Pretto möter Pk i en uuuunderbar kombination. Not. Kräks.

  • Ida
    13 mars, 2014 at 22:13

    Jag tycker att du gjorde rätt Katrin! Man ska lära sig att pengar inte växer på träd och att man måste jobba för att få dem precis som du skriver.
    Såg att några här ovan tyckte det var konstigt att du blev upprörd över att han kastade en glass som han inte gillade då han inte bad om någon ny. Men jag skulle bara vilja säga att jag tycker det säger mer om dem en om dig. Uppenbarligen så skulle dem själva aldrig orka ta ett tjafs med deras barn som en sådan sak utan bara låta ungarna få bete sig bäst dem vill.
    För det är oerhört krävande och jobbigt att ta såna här strider med sina små. Men man ska veta att det lönar sig i slutändan för oavsett om han beter sig som att han inte hör så gör han nog det innerst inne och när han blir lite äldre lär han förstå innebörden i detta.
    Jag är själv uppvuxen på samma sätt, att man ska förstå värdet av pengar och ha respekt för vuxna människor då dem vart med om mer och är erfarna. Samhället har blivit så lamt och respektlöst i dagar som dessa..
    Jag tycker du är en bra förälder och du verkar ha två fantastik fina söner 🙂
    Och att han inte äter – det är nog bara en period. De brukar gå över, men tusan vad jobbiga dem är.
    Stor kram och lycka till på hem flighten.

  • Amelie
    13 mars, 2014 at 22:16

    Håller med! Så bra skrivet. Äntligen en bra kommentar i detta negativa kommentarsfält.. 🙂

  • Miranda
    13 mars, 2014 at 22:23

    Katrin, jag förstår att du blev arg och flippade och det gör man ibland.
    I efterhand som du beskriver situationen skulle du enligt mig:
    1. Inte gett honom glass då han inte åt middag.
    2. Förklarat för honom att istället för att bara slänga glassen skulle han sagt han inte tyvärr inte tyckte om den och erbjudit den till någon annan i sällskapet.
    3. Inte blanda in pengar/jobb – en fyraåring fattar inte.
    4. Inte hota nånsin -istället ge val, mutor eller konsekvenser, se nedan.
    5. Erbjud 2 alternativ du själv kan stå för – säg du får välja mellan att göra si eller så eller den här eller den där. Stå fast vid detta.
    6. Tala om vad du vill barnet ska göra och erbjud en belöning/någonting barnet tycker om (muta) om barnet uppfyller det. (obs behöver ej vara godis, leksaker o dyligt utan t ex gå och borsta tänderna så får du ha ipaden/läsa bok/se på film osv en liten stund – säg typ 5 minuter det kan barn aldrig argumentera mot för de kan ej klockan)
    7. Tala om vad som händer om saker ni pratat om inte efterföljs – konsekvenser. Ex. Det är ok om du ej vill äta middag (tvinga ej) men då blir det inget mer att äta i kväll (typ glass). Och då ska det hållas.
    8. Man kan vara snäll utan att uppföra sig bra så använd inte: du har varit snäll/dum. Beröm bra beteende. Välj dina krig med dåligt beteende, ibland är det bättre att ignorera.
    9. Säg förlåt men av rätt anledning
    10. Barn är smarta och manipulerar. Du måste helt enkelt hitta en smartare strategi där både du och barnet blir nöjda. Tänk inte att få barnet att lyda utan att få barnet att samarbeta. Borde inte vara så svårt va? 🙂
    Lycka till.

  • Maria
    13 mars, 2014 at 22:53

    Menar du att man ska bjuda ut en glass som någon påbörjat att äta.

  • anonym
    13 mars, 2014 at 23:08

    Håller med. Gillar han inte glassen så tryck inte i honom den=) Det finns väll större problem i världen än en unge som är kräsen på glass=) Han är ju jättesöt, fokusera på det istället

  • Camilla
    13 mars, 2014 at 23:09

    Ville bara ge en high five för ett inlägg som är verklighet. Alltså, man är inte alltid så jäkla pedagogisk och fulladdad.

    Men det kan jag tycka är bra. Livet är inte pedagogiskt… True story med andra ord.

    ( sen brukar man ju hamna i maratonmys efter sådana bråk 😉 lite skön blandning av skuld och kärlek.

  • milla.åberg
    13 mars, 2014 at 23:23

    Ja, rekommendationen är fram till 10-12 år.

  • ?
    13 mars, 2014 at 23:40

    Jag fick mens när jag var 11 år. Skulle mamma och pappa byta tampong på mig då också på samma gång som de stod och borstade tänderna på mig?

  • Nina
    13 mars, 2014 at 23:41

    Haha Katrin, du kommer att märka att det inte finns någon som kan få dig lika förbannad som dina egna barn. Detta kommer att komma igen o igen men av olika anledningar. Gud i himlen vad många ggr man fått bita ihop! Ta de strider som verkligen är värda nåt.

  • Linda
    14 mars, 2014 at 00:02

    Först tack till Katrin för en bra, underhållande och uppriktig blogg! Jag är inte så ofta inne och läser kommentarerna, det är så många påhopp och hemska kommentarer, men den här gången blev jag nyfiken, som mamma till två pojkar på 1 & 3 år. Och det är riktigt bra tips och råd ni kommer med! Det är inte lätt att vara småbarnsmamma, riktigt påfrestande många gånger. Jag säger som de andra, maten är inget att bekymra sig över så länge han inte går ner i vikt, vi har aldrig gjort en stor sak av det. Och glassen ja, tja, ni var säkert trötta båda två efter en lång dag. Ingen är perfekt.
    Kram, Linda

  • Sam
    14 mars, 2014 at 00:07

    Det är kanske nån regel som gäller för barn på landet eller i Norrland ungefär. Min kompis förlorade oskulden när hon var 12. Man växer upp fortare i storstaden. Men att över huvudtaget någon som är 12 skulle sitta i knä och få tänderna borstade tror jag inte kan vara mentalt hälsosamt. Typ som att amma när barnet är 10..
    Dessutom var min bror mycket längre än vår mamma när han var 12. Skulle han lägga sig ner eller?

  • Katarina
    14 mars, 2014 at 00:10

    Ni är goda ni människor. Så många kloka kommentarer. Även de kritiska innehåller mest konstruktiv kritik. Skönt att läsa vad ni skriver och se hur ni bryr er. Och beundrar Katrin för att hon för sina barns skull (även om för bloggens skull också) har vågat att dela med sig detta.

  • Hyrestanten
    14 mars, 2014 at 00:11

    Ringo är för liten för att förstå konsekvenserna av allt och du överreagerade. Inget konstigt. Det är sånt som händer, speciellt med första barnet. Vi är bara människor. Det där med armbandet var ju dumt men det känner du nog själv och jag tror inte det finns en enda förälder som inte gjort tokiga saker. Prata med honom och be om förlåtelse. Det där med maten ordnar sig, bara han inte får för sig att banta.

  • !
    14 mars, 2014 at 00:29

    Vad svamlar du om? Jag avsåg länken ovan. Jävligt trött på den här spammande människan!

  • Åh
    14 mars, 2014 at 00:49

    Men åh, lilla Ida. Blev det för många svåra ord och slutsatser för dig?

  • !
    14 mars, 2014 at 00:53

    Ida = outbildad möter ointelligent.
    Eller så är hon typ 14 (kräks) (typ) (ba)

  • lena
    14 mars, 2014 at 06:07

    Var blev min kommentar av???

  • Sofie
    14 mars, 2014 at 06:30

    Håller också med!

  • Miranda
    14 mars, 2014 at 06:38

    Ha ha, jag menar självklart inte att man ska bjuda random människa på glass ens unge slickat på. Men Mamma/Moster/Morfar/kusin kanske hade velat äta upp den.

  • anna
    14 mars, 2014 at 07:05

    Hitta på. hitta på, hitta på=pengar!!

  • Cathrine
    14 mars, 2014 at 07:25

    Så är det lite tyvärr….

  • Viktoria
    14 mars, 2014 at 07:26

    Det som hände var en naturlig föräldrarreaktion, ibland går reptilhjärnan in och man blir inte så pedagogisk som man hade önskat..försök att förklara för honom idag, fråga om han vet varför du blev så arg och besviken, vet han inte så förklara sakligt hur du kände dig när han bara kastade glassen. Fråga hur han kände det när du kastade armbandet.. Så har ni en liten stund för er själv där ni liksom avslutar det hela. Jag tror personligen han bara tänkte ”glassen var inte god” och så kastade han den på ren reflex. Som förälder handlar man ibland själv som ett barn, finns många som trycker ner dig och säger att du är en dålig förälder men lyssna inte.. Det är inte deras barn.. Jag har jobbat som förskollärare i 20 år..på jobbet är jag pedagogisk och gör allt enligt konstens alla regler men när jag kommer hem är jag ju som vilken vanlig morsa som helst som ibland reagerar ”klokt” och löser situationer pedagogiskt men andra gånger rycker min reptilhjärnan in och jag blir som en 6:åring.. Fullt normalt..
    Ang maten, han äter när han e hungrig.. Min tjej var så i den åldern men nu äter hon bra.. Gör ingen jättegrej av det.. Lycka till

  • Hanna
    14 mars, 2014 at 07:37

    Katrin! Du är den bästa mamman för dina barn!

  • Madeleine
    14 mars, 2014 at 07:42

    Jag har gjort precis likadant när sonen varit i dessa perioder. Nuförtiden orkar jag inte tjafsa när han matvägrar, men han kan glömma att godis och liknande går ner om inte mat gör det. Min son har precis som din en hel del energi och jag tänker att de äter så mycket de behöver, annars skulle de inte orka hålla igång som de gör. Prata med honom nu efter och förklara varför du reagerade som du gjorde och fråga hur kan tänker och känner. Hoppas ni får en bra och komplikationsfri resa hem.

  • Camilla
    14 mars, 2014 at 07:46

    Fick en klump i magen när du skrev om armbandet. Usch. I övrigt är du en normal mamma med ett normalt barn.

  • Maria
    14 mars, 2014 at 07:49

    Det är jobbigt så klart, när barnen agerar på ett annat sätt än man ”räknat med”, men det är just det som är saken, barn ska vara oberäkneliga för att senare i livet (vuxen) kunna vara beräkneliga 😉 Tänk dig själv och det var tvärtom, vad jobbigt det skulle vara 😉

    Jag har en dotter som är 10 nu (Nova är väl samma ålder) och vilka otroliga vågor hennes humör går i…! Men du är iaf konsekvent, min dotter säger till mig ”Du säger så bara!” och ja det är faktiskt väldigt jobbigt att jag inte är så där konsekvent som jag önskar (som du är – hur lyckas du??? Tips tack 😉

    Katrin, du kan vara rak på sak, men då står för det – vilket många andra inte gör, så jag hejjar på dig (även om jag är avis, vilket jag tror att många som trackar ner på dig faktiskt är utan att de vill erkänna det 😉

    Lycka till med Ringo!

  • Maria
    14 mars, 2014 at 07:50

    Man måste få bråka, bli ledsen, arg, sur, överreagera oavsett om man är vuxen eller barn.
    Jag tror att det är viktigt för alla barn att känna det, och känna att ens relationer är så starka att det tål att bråka ibland.
    Tror även att det var nyttigt för honom att se att även du blev arg.
    Prata med honom i morgon och säg att du älskar honom över allt annat och att du är ledsen över din överreaktion men att han även gjorde dig ledsen och att du hoppas att han skall inse det och be dig om ursäkt.

  • Yvonne
    14 mars, 2014 at 08:12

    Är mamma till 3 barn och mormor till 4 st barnbarn.Jag har aldrig tjatat om maten,aldrig tvingat att äta upp om man tagit för mycket,men uppmuntrat att smaka på allt.Jag tycker att du kastade armbandet har flera viktiga symboler.du visade äkta känslor till Ringo,ist för alla dessa ”expertmammor” som finns nu för tiden.Mina barn levde rövare när jag hade vänner hemma,detta slutade de med när jag gjorde samma sak när deras kompisar var hemma hos oss.En läxa som de förstod kristallklart och de slutade att sabotera mitt umgänge.Föräldar idag är alldeles för rädda för att visa äkta känslor,de spelar duktiga hela tiden…undrar vad det gör med barnen i framtiden??

  • Lillevi
    14 mars, 2014 at 08:13

    fast hur kan ni få ”vara med” till att ”sitta i knä och få tänderna borstade”? – Vara med betyder ju det, kolla av att det blir lagom med tandkräm, att alla tänder blir borstade och att det inte går inte på 20 sekunder….

  • Lotta
    14 mars, 2014 at 08:38

    Nu är du lite efter cissi . det var inte det inlägget handlade om.
    Och för det andra så får K lägga ut vilka bilder hon vill på sin blogg. . och det var ju en liten nakenfis bara. herregud vad känslig du är. säkert inga egna barn.

  • Jenny
    14 mars, 2014 at 08:48

    Alla kan ha en dålig dag. 🙂
    Om det fina uppväger så är det ingen katastrof. Du kanske kan testa att försöka visa tydligt vad du känner. Typ klämma fram en krokodiltår när du känner dig ledsen så han förstår vad som är följden av handlingen. Just då blev det kanske en kombination av alla frustrerade känslor, både för dig och honom. Det är dock inte så himla lätt alla gånger, speciellt inte efter en lång dag då alla är trötta. Det är ok det också. Sålänge man strävar efter att bli bättre är ens bästa oftast gott nog. Barn till föräldrar som aldrig gör fel lär få svåra problem med mindervärdeskomplex eller hur? 😉

  • lisen
    14 mars, 2014 at 09:01

    Jag tycker du gjorde rätt och stod vid ditt ord.

  • kerstin
    14 mars, 2014 at 09:04

    Exakt så där skulle jag skriva också.

  • kerstin
    14 mars, 2014 at 09:11

    Sen så svälter inga barn, de äter när hungern kommer, Låt det vara bara. Tjatet om att äta gör så att de äter ännu mindre. Låt han sitta med vid bordet tills ni ätit klart så ska du se att de ger med sig. Eller låt han plocka maten själv, båda nu på semestern och hemma. Kanske han inte äter upp allt, men barn lär sig med tiden att man ska ta lite och smaka först sen kan man hämta mera. Vi har buffébord på jobbet där barnen hämtar maten själva de är mellan 3-5 år. Sen hot och straff är inget bra och liknelser förstår inte så små barn att kasta en glass är samma som att kasta armbandet du fått av honom. Både grymt och barnslig gjort av dig. Förstår du inte vilken smärta han måste ha känt? Att han kastade en glass som han fått av dig och inte gillade är väl långt från samma sak. han smakade på den och gillade den inte och kastade den i papperskorgen. Gnällde inte om en ny eller slängde den på marken så vad är felet?

  • kerstin
    14 mars, 2014 at 09:14

    Perverst? Man skulle övervaka borstningen skrev hon inte borsta tänderna på 12-åringen. kanske kolla i munnen efteråt eller slänga en blick på hur barnet gör, kanske räcker med ett par gånger sen kan man låta barnet klara sig själv. Rekommendationer finns ju där pga någon anledning eller hur. men ordet perverst är väl att ta i lite eller?

  • kerstin
    14 mars, 2014 at 09:16

    Märker att få kan läsa här vara med och borsta åt barnet är två skilda saker.

  • trevlig resa hem
    14 mars, 2014 at 09:34

    Katrin -när jag var liten åt jag bara godis + läsk,och klarat mig

  • Ulrika
    14 mars, 2014 at 09:38

    Barn kan precis som vuxna ha en dålig dag. Dessutom kommer de att testa våra gränser tills vi dör (känns det som med en treåring). Har förälder/barn en dålig dag tillsammans kan det bli lite hetsigt. Det är inte dåligt att visa sitt barn att man blir ledsen/arg enligt min mening.
    Det är bara att kavla upp armarna och gå vidare. Att du får dåligt samvete visar på att du tänker över din föräldraroll och hur du behandlar/pratar med dina barn.
    Att alltid vilja göra vad som är bäst för sina barn är det viktigaste. I detta ingår att sätta gränser.
    De kommer att driva dig till vansinne flera gånger. Det är bara att limma ihop skärvorna och gå vidare.

    Detta enligt min åsikt.
    Tack för att du delar din vardag. Det får oss andra mammor som också ligger i skärvor ibland att känna oss mindre ensamma,

  • Linda
    14 mars, 2014 at 09:40

    Stå på dig kvinna! Barn behöver gränser och att slänga glassen du köpte bara så där är inte ok. Ta ett snack med honom och påminn honom om händelsen och att du inte var nöjd med agerandet utan att skuldbelägga honom. Nästa gång han väljer glass påminner du honom om att du inte tolererar att han slänger nån glass. Vad det gäller maten så är min lika gamla son likadan. Jag brukar likna honom vid en krokodil, äta rejält en gång i veckan så han står sig några dagar typ. Tänk på att växatakten avtar så han behöver inte lika mycket energi som innan heller. Nån sa att om de äter likadant som dom gör i ett och två årsåldern hela livet skulle de väga 20 ton vid fullvuxen tid ;D men låt honom för Guds skull inte småäta mellan måltiderna. Hungern är bästa kryddan. Man äter det som serveras, annars får man vänta till nästa måltid, punkt! Go for it!

  • minna
    14 mars, 2014 at 09:41

    Inse att du är för GAMMAL, att ha barn. Det är synd o dem!!!

  • Annsophie
    14 mars, 2014 at 09:48

    Till Katrin; Min son är snart 3 1/2 och vi har såna här fighter varje dag, det hör till åldern. Dom små har som dubbla personligheter i den här åldern. Jävligt drygt kan det vara!

    Till alla moralkäringar; Som förälder är man inte felfri, och vi är inte mer än människor. Alla reagerar vi olika på våra barns trots eftersom vi alla har olika personligheter. Vi kan ju inte spela en roll inför våra barn utan vi måste vara oss själva.

  • Lollo
    14 mars, 2014 at 09:57

    Det är svårt att upofostra barn pedagogiskt HELA tiden. Hot och mutor hjälper!

  • Tilda
    14 mars, 2014 at 10:07

    Väljer barnet en glass de inte gillar och sen slänger tycker jag följande är vettigt.

    1) jag talar om för barnet att tänka efter före nästa gång så det verkligen är sugen på glass
    2) jag väljer glass nästa gång och väljer något jag vet de gillar (sen kan de få välja själv igen efter några ggr)
    3) man får ingen ny glass för att man slängt den första.

    Det tycker jag räcker första gången det händer.

    Nästa gång barnet vill ha glass kan man påminna vad som hände sist och fråga om de verkligen är sugna samt välja något de gillar (ska de välja själva får det vara) Upprepas samma sak ja då blir det helt enkelt inte fler glassar på ett tag.

    Men jag skulle aldrig tvinga ett barn att äta upp sötsaker, det är inget man någonsin behöver äta upp för sakens skull, ingenting kroppen behöver.

    Men ja, man reagerar inte alltid rationellt och klokt som förälder och det här var väl kanske inte ditt stoltaste ögonblick som förälder. Men lär av det, går vidare och försöker agera bättre nästa gång.

  • sandra
    14 mars, 2014 at 10:12

    Har du HELT missat att Katrin ater LCHF? men det ar klart dom kunde ha kort den i halsen pa 8 veckors Rambo om inte annat, allt for att inte slanga den menar jag.

  • Åh
    14 mars, 2014 at 10:25

    Men alltså, 12 år – sjätte klass – om det kommit fram att någon i min klass hade mamma med sig in på toaletten för att övervaka och titta efter så att alla tänder blivit rena hade den personen blivit så oerhört utmotad att det inte varit mänskligt.. Och nej, jag menar inte av mig utan av hela skolan.
    Kerstin säger ”att det kanske räcker ett par gånger och sedan kan barnet klara sig själv”…men vad menar du med ett par gånger? Nu borstade jag visserligen tänderna tre ggr per dag men låt säga att vi räknar två – då har barnet redan gått igenom den här proceduren 8760 ggr på sin tolv-årsdag! ”Ett par gånger”?

  • 14 mars, 2014 at 10:32

    Men…varför får hon inte ha en åsikt om nakenbilder bara för att hon kanske inte har egna barn? Och vad är en ”nakenfis”? Antar att det ska föreställa något gulligt?

  • Plopps
    14 mars, 2014 at 10:35

    Barnen vill inte äta när allt fokus ligger på de vid matbordet. Försök strunta i hur mycket han äter. Barn äter dåligt i perioder och speciellt då det är varmt som i Thailand. Spänn av vid bordet och släpp fokus på honom. Han kommer inte svälta ihjäl.

    Ang glassen förstår jag inte din reaktion. Han smakade och tyckte glassen var äcklig. Det är helt naturligt i hans värld att slänga glassen han förstår inte pengars värde och sånt ännu. Hade han börjat gapa efter en ny glass hade situationen varit annorlunda. Att du gör en så stor grej av detta är problemet. Och att du slängde armbandet du gjort till honom var alldeles för hårt! Jag har själv gjort många misstag med min dotter. Överreagerat och ställt till en scen utan egentlig anledning. Tycker du verkar vara en bra mamma (förutom när du lägger ut nakenbilder på dina barn, det är inte bra föräldraskap). Tänk bara till lite innan du blir galen av ilska. Försök se det ur Ringos perspektiv.

  • 14 mars, 2014 at 10:37

    ”Då blev han besviken och ledsen över att glassen inte var då god som han hade tänkt sig..” Alltså, seriöst? Folk brukar anklaga Arlanda om att inte ha något liv här inne, men i så fall tycker jag att det är Ringo om någon som behöver en reality check och skaffa sig ett liv!
    ”Ledsen och besviken över att glassen inte var så god som han tänkt sig”? WHO CARES??

  • Cicci
    14 mars, 2014 at 10:47

    Precis, det var så jag menade!
    Han var ju inte direkt ensam utan hade folk han känner runt omkring sig. Inom familjen delar man ju ändå samma bakterier och det verkade inte som att han hade snorat ner glassen utan han hade ju bara smakat den! 🙂

    Men som jag sa innan, alla får tycka olika. Smaken är som baken = delad!

  • Gbg
    14 mars, 2014 at 10:51

    Du. Den regeln gäller för alla ungar oavsett boendeort. Jag är inte förvånad över att du inte har den kunskapen, det finns många icke upplysta i vårt långa land. Att din kompis förlorade oskulden vid 12 års ålder tyder endast på omogenhet, rädsla för att inte våga stå emot killen eller gemenskapen där naturligtvis ALLA (ironi) har haft sex vid tolv års ålder. Tänk taskig självkänsla. Du är inte vare sig emotionellt, kognitivt eller motoriskt färdigutvecklad i latensen. Sammantaget är alltså hjärnan långt ifrån utvecklad såsom hos en vuxen vid denna ålder. Var du än bor lilla/lille vän påvisar just du hur naiv man kan vara oavsett ålder och oavsett om du bor i Hedemora eller Slöinge. Man växer inte upp snabbare i storstad än annan ort. Måste man klara av och göra saker som hör vuxenlivet till är det ett symptom på en i sin närmsta omgivning sjuk vuxenvärld eller sjukt samhälle.
    Din bror var längre än din Mamma då han var 12 år! Oaoo! Vilken sensation! Sådan ovanlig företeelse! Jag blir mållös….! Nej, här pratar vi gener och resten kan du läsa dig till. Eller?! Många 12-åringar som dessvärre inte är läskunniga men det är en annan historia. Av din text att döma skulle jag gissa på att du befinner dig i de tidiga tonåren men du skulle kunna vara 37…ty världen är ur led…Allt Gott till lilla/lille vän.

  • Kajsa
    14 mars, 2014 at 11:09

    Det var det mest fördomsfulla otroligt obildade uttalande jag nånsin hört om Norrland. Har du någonsin lämnat ditt hem i ”storstan”? Det verkar inte så med tanke på att du verkar oerhört okunnig om hur människor i Norrland bor och lever. Dessutom så finns det städer i Norrland, förvånad? Bland annat så ligger Sveriges till ytan största stad Kiruna i Norrland. Läs på för böveln.

  • Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥
    14 mars, 2014 at 11:12

    Ja det är inte alltid lätt, men ang Ringos mat, han äter nog när han blir hungrig, jag skulle inte truga i onödan. Han ser ut att må prima och kanske är det värmen som gör att han inte är så hungrig? KRAM

  • Mela
    14 mars, 2014 at 11:13

    Ledsen att jag inte orkar läsa dina 123 kommentarer, så du kanske redan har fått det här svaret.

    Ringo är så pass stor nu att han äter mat lagom mängd för sin storlek. Bebisar äter ju typ halva sin kroppsvikt per dygn. Så om du tänker dig vad han väger och hur mycket han äter och multiplicerar det med hur mycket mer du väger och vad du äter. Då kommer du se att han inte äter så lite. Ex han vägen 10 kg äter 3 köttbullar. Det motsvarar, du vägen 50 kg äter 5×3=15 köttbullar.

    Sedan tror jag att eftersom han har insett att det tydligen är väldigt viktigt för dig att han äter – då testar han gränserna. Och trodde du verkligen att dina barn aldrig skulle få ett utbrott om du gjorde ”rätt”? 😉 Klart han kommer testa dig och testa gränserna. Han är ju inget mähäbarn som bara flyter med. Det är bara fortsätta vara konsekvent så kommer det ge sig med tiden.

    Mitt första barn föddes med ett hjärtfel. SÅÅÅÅÅ mycket kretsade till hur mycket han käkade, när han käkade, om han kräktes upp det osv. Jag hade ett block där allting skulle skrivas upp. Tom blöjorna vägdes för att se hur mycket som kom ut igen. Så när han var opererad lovade jag mig själv att aldrig göra en grej av mat (det fanns iofs andra orsaker också). Har ALDRIG trugat, ALDRIG tjatat om att äta upp. Däremot smakar man. Och vad gäller efterrätt – kan man inte se det som mycket mat – mycket efterrätt. Lite mat – lite efterrätt, de dagar det serveras?

    Hahaha, här gnällde jag om dina 123 kommentarer. Hoppas du orkar läsa det här 😛

  • erika
    14 mars, 2014 at 11:26

    mhmm..du läser mellan raderna du, ser saker ingen annan ser, dolda budskap. vad intelligent du måste vara. Snälla upplys oss andra om den viktiga informationen vi missat. 😛

  • emma
    14 mars, 2014 at 11:28

    Hej!
    Ett tips för att få honom att äta mer, är att hitta på roliga namn på maträtterna… t ex köttbullar kan man kalla för bajskorvar.
    Jag har inga barn men detta knep funkade när jag satt barnvakt…
    Man ska inte tvinga barnen att äta heller, men då måste man vara konsekvent.. äter dem inte middag blir det heller ingen glass!

  • Erica
    14 mars, 2014 at 11:59

    Vad alla ska hålla på att överreagera. Handlar säkert inte om att det var viktigt att äta upp glassen. Utan att det var ngt som kastades abrupt som man precis betalat för! Hade min dotter som är lika gammal gjort det samma hade jag också reagerat. Frågat varför hon gjorde så. Markerat att det var en konstig handling. Jag hade sagt till henne att hon hade kunnat fråga om ngn annan tex hade velat ha den innan den slängdes.

  • hanna
    14 mars, 2014 at 12:13

    Jag tycker man ska hålla tillbaka sina starka reaktioner från barn om man kan. Du projicerade dina egna känslor/problem med pengar på honom, självklart ska han få slänga en äcklig glass nästa gång han väljer glass har han lärt sig något. Bättre att prata om det utan övetdrivna känslor, annars kan det ge känslomässiga trauman. Men det är svårt när det händer men jobba lite med din egen självbild med pengar tycker jag.Att slänga hans armband var elakt och lär honom inget bra.

  • Suss
    14 mars, 2014 at 12:20

    Jag tror som många andra att då barn testar så testar de..lägg inte stor vikt i vad han äter mängd osv..så länge han fixar att vara med och vara aktiv..
    Barn gör ju som den vuxna lär och gör, så tänk på att du själv äter lite och kanske inte alltid det han vill äta..
    Vad glassen beträffar kan du ju känna dig stolt över att han faktiskt kan välja bort sådant han inte gillar och vill ha..
    Det blir en stark liten människa i slutändan..
    Lycka till…

  • Anna
    14 mars, 2014 at 12:42

    Jag tror Katrin att det är viktigt att man som den vuxna kan vara rationell och inte utåtagera. Även om man blir arg så kan man som vuxen hålla det inne. Ringo lär sig av det DU säger till honom. När du säger det blir ingen iPad tex så snappar han upp det. Försök att kommunicera med din son och fråga varför han inte ville äta glassen. Nu är ni utomlands och det mesta av maten smakar annorlunda än hemma i Sveriga. Vad meningslöst att ha en diskussion om mat då? Mitt råd till dig Katrin, beroende på att du är en rätt *harkel* dominant mor ? (kaske) är att du pratar mer med dina barn och är på deras nivå. Förklarar vid ett senare tillfälle varför man inte ska slänga mat. När du är i affekt är det ju inte möjligt att vara pedagogisk? Att lära barnet nya saker och ett beteende sker inte i gräl. Det är många föräldrar som dock tror att man via gräl utvecklar barnen. Man kan ine ha mer fel. Vad man då får är rädda barn som går till motattack direkt och blir oresonliga. Stärk ditt barn i stället och informera och lär honom om saker.

  • Madeleine
    14 mars, 2014 at 12:43

    Från ett till ett annat: Programmet du och Jessica Folcker medverkade i där hon förespråkade evig kärlek, tjo fick hon: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18537359.ab

  • Carin
    14 mars, 2014 at 12:58

    JAg skulle också fått spel om mina ungar gått och slängt en glass i soptunnan som jag precis köpt.
    Man måste visa barn att vi inte stör pengar runt oss hur som helst.
    Gillade inte lill killen glassen kunde han sagt det till morsan. Och mamman okejar att slänga glassen eller ge den till någon annan.
    Sen att helvetet bryter lös efteråt och det blir skrik och gråt och mamma inte vet hur man ska få lill killen att förstå är väl helt normalt. Alla småbarnsföräldrar har det så. (Förutom de som kommenterar här i fältet, dom har fullt upp med att borsta gaddarna på sina tonåringar.)

    Sköna är ju att imon är en ny dag. Kör alltid med det tänket efter hot vrål och skrik med barnen.

  • Max Martin
    14 mars, 2014 at 13:06

    tycker man ska få göra som man själv vill

  • Daniela
    14 mars, 2014 at 13:26

    Hej Katrin!

    Jag har en 3 åring och en 4 månaders bebis.

    För 2 månader sen började min äldsta så med maten. Vägrade äta, grät när han skulle äta.. Osv osv . Först var det bara hemma han gjorde så sen började han göra det på dagis, hos andra.
    Detta är ju ett sätt att få uppmärksamhet.. Tyvärr. De kommer på sina egna saker. Vi tjatar, klappar, ger fokus.. Håll ut.. Det blir bättre.
    I början satt min grabb i 3 timmar vid matbordet då jag har sagt att han ska äta upp allt på sin tallrik. Envis unge!
    Men jag gjorde såhär tillslut..
    När han inte ville äta.. Då sa jag bara ok. Alltså gjorde ingen grej av det. Tog bort tallriken och ingen godis alls under dagen. Och när han åt gav jag honom beröm. Men det kan ta veckor.. Min lille gick ner i vikt och Bvc sköterskan ville vi skulle barnpsykologen. Men som sagt.. Ville inte göra en grej av det. Och nu är det bra!

  • En annan mamma
    14 mars, 2014 at 13:26

    Jag förstår att du blev paff och besviken, men förstora inte upp det. Han slängde den i en papperskorg, inte på marken, han hade smakat och tyckte inte om den, han tjatade inte om en ny, vad kan du mer begära? Barn är barn och dom vill testa, förr lr senare. det gäller att komma ihåg att det är deras handlingar man kan ogilla men aldrig dem. Sen var det överkurs att slita av dig armbandet och slänga det, dom paralellerna är han lite för liten för och det där kan såra mycket mer än det gör nytta, du är trots allt den vuxna och skall föregå med gott exempel och bete dig som just en vuxen!

  • Maria
    14 mars, 2014 at 13:53

    Ringo tycker ej om glassen, slänger den i en papperskorg.
    Katrin skriver att hon känner sig chockad blir stum
    känner sig ofantlig ledsen , tom och värdelös.
    Är inte det att överreagera för att barnet inte tycker om en glass, och slänger glassen i en papperskorg.

  • Sam
    14 mars, 2014 at 14:00

    Gbg – lille alternativt lilla vän – jag förespråkar verkligen inte att man ska förlora oskulden när man är 12, men vissa gör det. Och att du tar upp att man som 12-åring inte är kognitivt eller motoriskt färdigutvecklad i en diskussion om tandborstning fick mig att skratta högt – och mycket gott! Det tackar vi för 😀
    Du säger att hjärnan inte är utvecklad och att många 12-åringar inte kan läsa…alltså jag vet inte om du talar av egen erfarenhet, men jag kunde läsa när jag var fem.
    (Och sluta snälla med ”lille/lilla vän”. Mest för din egen skull. Så uttjatat och så banalt.)

  • Marie H
    14 mars, 2014 at 14:01

    SÅ bra skrivet! Håller med till fullo!

  • !
    14 mars, 2014 at 14:08

    Minna! Är du en av de socialt missanpassade som skrev här och rekommenderade att man födde barn som du – första ungen när man är 17, din mamma blev mormor när hon var 36, din mormor gammelmormor när hon var 53?

    I så fall – du och din trashiga familj hör hemma hos Jerry Springer! Fattar du att samhället har kampanjer för att undvika att folk blir som du och din familj? Du är i princip en vandrande reklampelare för RFSU och kondomer!

    Var tyst, sätt på dig ett par mysbyxor och kryp tillbaka i soffhörnet och titta på tv.

    Har alltid undrat varför folk anklagar varandra för att vara bittra här, men tror det är Minnas kategori, som sitter och är just bittra över att deras liv togs ifrån dem när de själva ännu var barn. FAN vad jag hade varit BITTER om jag fått barn när jag var 17!

  • Sara
    14 mars, 2014 at 14:13

    Jag har ingen aning om vad Ringo väger men låt oss säga 15 kg. Du väger ungefär 60 kg, 4 gånger så mycket.

    Om du en middag får i dig 4 kycklingklubbor, 8 gafflar ris och 20 pyttesmå bitar kött. Det är inte lite, heller hur?

    Jag tror på att avdramatisera det här med mat. Inget friskt barn svälter sig själv till döds.

    Det där med glassen….. That´s life =) Så har min son också gjort och det har blivit folk av honom.

    Inget att oroa sig för!

  • Karin
    14 mars, 2014 at 14:33

    Ja väldigt bra svar. Känner igen det med min egen son som nu är sju år. Du skriver att han för det mesta är en lugn kille. Hur gammal är han, 3 ?
    Sen går det som sagt upp och ner i barnens sätt att uttrycka sig och vara, fullt normalt. Om barnet har en period då mat inte är gott och intressant så är det bara att vänta ut det. Jag gav min kille pytte lite mat på tallriken och gav det som han gillade den värsta matvägrar perioden. Bort med alla sötsaker och annat som är godare. Han fick det bara då det var fredagsmys och lörd. Det går ingen nöd på ett barn när han äter lite, blir dom hungriga så säger dom till. Barn kan ju också dricka sig mätta så man kan ge ett halvt glas till maten och mer efter.
    Jag tycket det är väldigt dumt att försöka visa honom hur arg du är genom att slänga ngt som han har gjort till dig!
    Du är vuxen och det bästa är att prata lugnt med honom, Tycker INTE han ska straffas för att han visar känslor, egen vilja mm. Barn har såna faser för att växa och kunna bli självständiga. Dom behöver en trygg vuxen som visar dom respekt i alla lägen, även vid trots.

  • Natalie
    14 mars, 2014 at 14:49

    Ringo verkar vara en underbart härlig unge och jag tror han kommer växa upp till en supersnäll och förståndig kille. Jag tror inte att du är en dålig mamma, barn testar, så är det ju bara. Det ligger i deras natur att göra det, pröva sig fram. Fick jag inte största glassen gallskrek jag som barn, men mamma gav sig inte. En av hennes vänninor (det här var på 90talet) var i mataffären med sitt barn. Barnet ville ha godis, men fick inte – då lade hon sig ned och skrek på golvet. Då gjorde mamman likadant som barnet – ungen slutade skrika, såg otroligt förvånad ut, skämdes och gjorde aldrig om det igen. Ibland måste man göra vissa saker för att barnen ska förstå. Sätta gränser. Det Ringo gjorde var ouppfostrat och det är tack vare din fostran som han kommer bli artig och kunna uppföra sig: kram på dig:)

  • Ingela
    14 mars, 2014 at 15:13

    VÄLKOMMEN HEM IGEN !!!
    Ingen större försening ser jag, hoppas resan inte varit för turbulent med vare sig luftgropar eller barn som varit förväntansfulla på att komma hem och få berätta om allt och inget / Ingela

  • jessica
    14 mars, 2014 at 15:23

    Jag håller med er, men tänker så här angående om att han bara smaka,sa blää och slängde den, så hade inte vi fått gjort som barn mot våran mamma, istället så hade vi så mycket respekt mot vuxna,speciellt våran mamma, räckte med en blick så förstod man när man skulle ge sig, nu till poängen, istället för att göra som han gjorde, så kunde han, som katrin kan förklara för honom, att tycker man inte om något så går man fram till mamma, och säger mamma jag tyckte inte den var god, och då kan man båda två komma fram till något, antingen släng? smaka igen? eller ok, mamma tar den. sen tycker jag att katrin gjorde rätt i övrigt med paddan, för så jääääääävla beroende barn är av sådant! sjukt.

  • Djana
    14 mars, 2014 at 16:38

    Gör det inte till ett problem. Han äter när han är hungrig. Ju mer du stretar desto värre blir det.

  • Maja
    14 mars, 2014 at 16:41

    Blanda aldrig bestraffning och mat. Straffa aldrig för att han inte vill äta eller orkar äta upp. Låt honom vara så ger det sig. Det är väldigt många barn som beter sig precis likadant, väldigt få som svälter ihjäl pga det i Sverige men desto fler som får problem senare i livet pga mat.

  • Jenny
    14 mars, 2014 at 17:51

    Det är inte lätt att vara förälder och speciellt inte när det handlar om barnuppfostran (och kanske särskilt mot sin förstfödde?) Om några år när Rambo och du är i en liknande situation kommer du säkert ha mer koll på situationen. De stackars förstfödda får vara med om många ”trial and error”. Så kanske de också får mer skinn på näsan? Nåväl, gjort är gjort. Imorgon är en annan dag med nya strider och beslut. Har tre barn i åldrarna 5, 10 och 12 år. Har aldrig någonsin tyckt det varit lätt med barnuppfostran men det blir lättare för varje barn, tycker jag. Men man måste ju. eller hur? Tycker det är sunt och självklart att du funderar över detta. Visar att du bryr dig om din sons uppträdande. Som lärare välkomnar jag all slags sund uppfostran som gör barnen lite trevligare att ha att göra med i skolan.
    /Jenny

  • Andreas
    14 mars, 2014 at 18:23

    Svårt det där…

  • Mormor
    14 mars, 2014 at 20:02

    Katrin och alla ni andra:
    Har ni läst Jesper Juuls böcker? Han är en dansk familjeterapeut och författare. Han beskriver ett förhållningssätt som innebär att man kan ”fostra” barn samtidigt som man visar dem respekt – vilket hjälper barnen att lära sig att hantera tillvaron. Han betonar ömsesidigheten i relationen mellan barn och vuxna,.Jag rekommenderar verkligen Juuls böcker! (jag har själv arbetet med barn och familjer i närmare 40 år, och har ägnat en avsevärd tid åt att utbildning inom detta område – men Juul står sig alltid, tycker jag!)

  • esterii
    14 mars, 2014 at 21:03

    Hjälp….

  • Kat
    14 mars, 2014 at 21:13

    I Frankrike använder de flesta ”education” istället för ”uppfostran” 🙂

  • Jesper Juuls
    14 mars, 2014 at 21:22

    TACK MORMOR

  • linda
    14 mars, 2014 at 22:20

    Barn går i perioder ibland äter de mkt ibland lite. Men sen är ni på semester så kan vara värmen som gör att han har mindre aptit. Tänk på vad han äter innan maten, dricker man för mkt vatten tex så blir man mätt på det o då äter dom inte. Men jag tror bara han e inne i en fas, bara låt han vara så går det över. ha så trevligt kram på er

  • Camilla
    14 mars, 2014 at 23:25

    Jag säljer reductil sibutramin 15mg. 1månad för 690kr och 3mån. kur för 1790kr med frakt. Dessa underbara bantningspiller har underlättat min viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse mejla till [email protected]

  • Smilla
    15 mars, 2014 at 01:13

    Tycker också att det var vettigt skrivet!
    Och jag måste säga att jag fått konstig relation till mat som vuxen, då jag hade en mamma som blev superarg när man inte åt upp sin mat, och det slutade bara med ångest. Så jag skulle vilja säga att vänta ut det. Alla barn verkar ha den ”fasen”.

  • underbara?
    15 mars, 2014 at 01:14

    jag kommer att anmäla dig och dina piller på måndag-du får inte sälja skit till folk

  • Mea
    15 mars, 2014 at 01:21

    Varken jag eller mina syskon har vägrat att äta mat hemma, och jag tror att det beror på att min mamma aldrig har tjatat på oss. Hon tog fram nyttig mat, relativt nyttig i alla fall ( i dagsläget kanske hon själv skulle tyckt att det var lite mycket kolhydrater i den:)), och sa ingenting om att vi måste äta eller äta si och så mycket och heller ingenting om att vi var tvungna att prova att äta av ett tillbehör ifall vi inte ville. Det fanns ofta grönsaksstavar på middagsbordet som man kunde plocka till sig av själv och vi fick bara godis och glass på lördagar och fredagar.. Min mamma jobbade som dagmamma innan hon läste vidare och det var flera barn som kom till oss som matvägrade hemma och på det dagis de gått på tidigare men som åt hos oss. Jag tror att det är lätt att barn får ett problematiskt förhållningssätt till mat ifall man försöker pressa dem till att äta, eller berömmer dem när de har ätit upp osv.. Jag blev själv pressad till att bl a till dricka apelsinjuice som jag inte tyckte om och äta gröt på dagiset jag gick på. Nu i vuxen ålder har det visat sig att jag har är känslig mot gluten (vilket jag tror att många är i olika hög grad) så det var nog därför jag inte vill äta av gröten dvs jag kände att jag inte mådde bra av den, så kan det ju också vara ibland; att ett barn undviker viss mat för att hen känner att hen inte mår bra av den.. Jag förstår dock att det lät blir så att en del föräldrar tjatar på sina barn, det beteendet verkar vara så inpräntat hos vissa sedan barndomen dvs att tjata när barnen inte äter..

    Ang glassen så är det ju möjligt att Ringo tänkte att han gjorde något bra när han kastade glassen i papperskorgen, alltså att han inte kastade den på marken utan just i papperskorgen där han antagligen lärt sig att saker och ting ska kastas. Ifall han heller inte visste hur glassen smakade innan han valde den så är det ju möjligt att han tyckte att den verkligen var äcklig och då ska han ju inte behöva äta upp den, sen kanske den situationen mer handlade om att du blev provocerad av sättet han gjorde det på och det är ju en annan sak.. Kanske det en annan gång kan hjälpa då att sätta sig ner och prata i lugn ton, ifall han är uppe i varv för att då så att säga ”smitta” honom med ditt lugn så att han lättare kan ta in det du säger, utan att skuldbelägga (vilket ju är bra att undvika överlag som du säkert är medveten om även om du råkade göra det i den här situationen – barn förstår ju ofta inte varför föräldern är arg på dem och då kan det lätt bli så att de bara tar in att föräldern riktar ilska mot dem utan att förstå skälet till det)..

  • Nica
    15 mars, 2014 at 01:26

    Barn ska inte äta det de inte gillar. Vare sig mat eller glass. Om en vuxen vän hade sagt Bläää och kastat glassen i papperskorgen hade du antagligen bara frågat om den var äcklig. Bättre att säga till ett barn att: ” nästa gång kan du väl fråga mig om jag vill ha glassen innan du slänger den”. Fostran av barn är detsamma som att bemöta en vuxen vän, d v s med respekt, med förståelse, med vanlig vänskap. Barn är ingen särskild sorts människor, de är bara kortare och har lite mindre utvecklad kognitiv förmåga. Alltså bör de också bemötas utifrån att de inte kan dra samma slutsatser som vi vuxna – t e x som att det är dumt att slänga en glass. Fostran handlar om att göra rätt själv, berätta varför man själv gör si eller så, berätta om hur andra kan känna om man gör si eller så – och när man har berättat och gjort bra saker tusentals gånger då har barnen med tiden fångat upp det och utvecklat det samtidigt som deras kognitiva förmåga utvecklas. Straff är helt meningslöst och förödande.

  • Smilla
    15 mars, 2014 at 01:28

    Haha, Så vi uppe i norrland är ”lite speciella” då eller? Men det är ok, du är förmodligen en stockholmare.. 😉

  • Smilla
    15 mars, 2014 at 01:46

    *ASG* 😀

  • Pernilla
    15 mars, 2014 at 07:01

    Jag är förskollärare och har två barn. Detta är en fas han går igenom. Han kommer att börja äta igenom och han kommer säkert att bete sig så här fler gånger. Han testar gränser, sin och dina. Jag tycker du gjorde rätt som till slut hittade en ”grej” som han faktiskt förstod och blev ledsen över. Och eloge att du höll fast vid ditt hot! Fortsätt bara, din unge blir nog normal den med:-)

  • Mormor
    15 mars, 2014 at 09:51

    Nica: jag tror att Jesper Juul hade tyckt om ditt inlägg och det gjorde jag också! ( om att barn inte är en särskild sorts människor och att man bemöter barn på samma sätt som man bemöter en vuxen vän – att barn lär genom att ha bra och tydliga vuxna förebilder)

  • Fanny
    15 mars, 2014 at 11:32

    Det är ett sätt man kan använda mot en vuxen, absolut inte mot ett barn. En vuxen fattar poängen, det gör inte ett barn. Fruktansvärt elakt och kränkande.

  • Märta
    15 mars, 2014 at 13:18

    Testa att ge honom frukt när han inte vill äta, då kanske det går lättare. Finns många historier om barn som vägrar äta kött, visar sig senare att de är vegetarianer.

    Dessutom är människans instinkt att äta just frukt (vi är växtätare) så det kanske kommer sukta Ringo mer än den mat ni ger honom. Lycka till!

  • Maggie
    15 mars, 2014 at 16:21

    Hej,
    Har inte läst de andra svaren så det kan hända att jag skriver samma som de andra 168…
    När din son kastade glassen var det inte för att vara elak och dryg. Han förstod inte. Det är bara att förklara att mat slänger man inte. Berätta att man inte kan hjälpa att man inte tycker om allt men då kanske någon annan kan få äta upp glassen/maten. Det kommer hända dig/er massor med gånger att han tycker mat, glassar, efterrätter ser goda ut och väljer något som han sedan inte klarar äta för det smakade inte som han trodde. Vi har en av varje, en som bara kör med säkra kort (dvs inte äter/köper/beställer sånt man inte är 100% säker på att man gillar) och en som älskar att prova nytt. Det är jätte kul med en som vågar prova men med det kommer att ibland klarar de inte äta för det var inte gott. Då uppmuntrar vi det trevliga i att man vågar prova i alla fall. Jag tror Ringo är för liten för att förstå att det som han tycker ser gott ut inte är gott när han väl smakar.
    Du ska lära honom hur man gör när man fått något man inte gillar. Vad skulle han ha gjort. Berätta det och han kommer att försöka göra det. Barn vill vara till lags.
    Sedan när det gäller mat så är det din uppgift att planera måltiderna så att han är hungrig när ni ska äta. Ni kanske äter mellanmål för nära kvällsmaten eller så har han fått dricka något så magen är full av det.
    Du är en bra mamma!

  • Gunilla
    15 mars, 2014 at 17:03

    Andas

  • L
    15 mars, 2014 at 17:15

    Men han är ju ett barn? Han har inte ett konsekvensanalytiskt tänkande än och han förstår inte innebörden av pengar. Låt ungen få vara just ett barn och säg till honom när han gör fel, men var inte så överdramatisk, herrejisses, han slängde en glass… Och?

  • Johanna S
    15 mars, 2014 at 19:47

    Barn äter när de är hungriga, punkt slut. Varför ge något annat mellan målen. Kom igen!!! Tänk dig för nu. Barn i Ringos ålder +/- ska vara smala och gängliga. Feta barn fanns knappt inte förr. Jag är född -78, då hade man kanske en fet unge per skola. Annourlunda nu, helt klart.
    Oroa dig inte så mycket, det ger sig. Skärp till dig helt enkelt!

  • L
    15 mars, 2014 at 23:12

    Men ”Mu”, sen ska man faktiskt inte tro på ALLT som står i skit tidningar som Aftonbladet/Expressen heller 😉 Hahaha.

  • Johanna
    16 mars, 2014 at 01:55

    I don’t understand what he did wrong? What would you’ve done if you bought an ice cream and didn’t like it? Throwing the gift from him to you in the garbage – that’s really like throwing his love for you, terrible!

  • Amanda
    16 mars, 2014 at 11:22

    Och nu kommer du dö i förtid pga försvagat hjärta pga fett och för mycket socker 🙂

  • Amanda
    16 mars, 2014 at 11:36

    Vad är ert problem?
    Felet var att han inte uppskattar det han får och beter sig dåligt, inte att han inte ville äta en glass?
    Och jag tycker Katrin gjorde rätt att kasta armbandet då hon också visade för Ringo hur det känns när nån annan kastar något som han kämpat för att göra. (Katrin kämpar för lön, köper glass, han slänger. Ringo kämpar med armband, blir klar, Katrin slänger)
    Jag tycker Katrin gjorde helt rätt och bara för att han är ett barn så betyder det inte att han inte ska behöva få konsekvenser när man beter sig illa.

  • N
    16 mars, 2014 at 21:37

    Du är en människa, vi tappar humöret ibland och säger saker vi ångrar. Mina föräldrar tappade också humöret och skrek på mig när vi började bråka ibland. Pratar du bara lugnt och sansat med honom dagen efter så brukar det lösa sig. Det gjorde det alltid när jag hade haft storbråk med mina föräldrar när jag var liten.

  • Rebecca
    18 mars, 2014 at 13:59

    Hej Katrin!
    Jag känner igen mig så mycket i de du skriver.
    Jag hade också reagerat och blivit arg/ledsen, för man gör inte så. Bra att du reagerade, och tror man alltid tänker att man kunde reagerat annorlunda och de dåliga samvetet kommer alltid finnas där.
    Men alla är vi mänskliga och jag tror inte du är en sämre mamma för de. Du verkar vara en helt underbar mamma mot dina små !

    Och till dig som kommenterar om tandborstningen.. vet du vad de värsta är ? människor som lägger sig i hur andra föräldrar tar hand om sina barn, oavsett hur alla gör eller inte gör så ska andra människor skita fullständigt i de och sköta sitt eget. För de var väl inte de inlägget handlade om eller.?

  • Solrosen
    10 april, 2014 at 00:54

    Ser att några har skrivit likadant innan men jag tycker inte det var så farligt gjort av honom.

    Du kunde ju sagt till honom att ni andra kanske ville ha den. Att man kan fråga de som är runtomkring. Men samtidigt om en mamma lever på lchf så har han nog snappat upp det.

    Måste han äta en glass för att han valde den och du betalade för den. Äter du själv alltid upp det du köper?

    Jag tror att du överanalyserar och är mest besviken på dig själv för att det brast av en helt meningslös anledning.

    Han är ett barn och gjorde en spontan handling. Du är vuxen och vill straffa hans sårade känslor.

    Sluta överanalysera ditt barn, varva ner & återgå till status: cool mamma och välj dina strider! VÄLJ DINA STRIDER!

  • Sara
    17 september, 2014 at 18:40

    Så många föräldrar det finns som inte säger till sina barn när de knuffas eller tränger sig förbi köer eller tar något eller vägrar låna ut eller retar…dessa föräldrar tror att deras barn är starka och coola fast de är elaka och oempatiska mot andra barn. De kallar sina barn för envisa, bossiga och självständiga och detta med stolthet i rösten. Dessa barn som bara är dumma mot andra barn som blir ledsna. Vet inte hur många gånger jag fått säga till min dotters kompisar! Hon säger till själv när hon blir knuffad eller fråntagen något, men de djävla ungarna och föräldrarna skiter i det, då hoppar jag in! Jag undrar varför man har så svårt att uppfostra barn i Sverige? Din son verkar vara en fin kompis! Våra barn fortsätter att trotsa oss mammor länge, det är bra, för de lär sig stå upp för sig själva och bli starka. Huvudsaken att han leker fint med andra barn nu – då har ni lyckats och vet att ni är på rätt väg!