Okategoriserade

Ni är så dumma i huvudet

Det är ni som är dumma i huvudet inte jag. När jag skrev i texten under att man inte blir sjuk över en natt så menade jag naturligtvis inte sjuk över lag. Ni skriver att min kompis dog av en propp och min kompis dog av en hjärnblödning och min kompis dog utan anledning och föll med huvudet på tangentbordet JA MEN DET ÄR JU KLART att man kan dö plötsligt jag är inte född i farstun?! Jävla miffon är vad ni är.

Nu ska jag förtydliga: Det som jag menar när jag säger att man inte blir sjuk över en natt är att man inte blir psykiskt sjuk över en natt. Jag vet att deprimerade personer ofta tror att om de skaffar barn så kommer allt att bli bra. Det är det som jag ställer mig frågande emot. Man blir inte psykiskt sjuk över en natt och man skaffar inte barn för att man tror att man ska kunna bota sin psykiska sjukdom med små barn. Och nej, man kan inte ta sitt liv på grund av hjärtesorg om man har barn. Barn betyder ansvar och dör man av en stroke så är det sorgligt men man tar inte sitt liv när man är förälder.

Det var vad jag menade. Nu är jag trött på er och att ni är så jävla tröga. Nu går jag på fashionevent. Au revoir.

ps. Va sjukt att jag förklarade mig för er? Det måste vara den första gången som jag gör det på mina sju bloggår.

You Might Also Like

  • Jenny
    8 april, 2014 at 11:42

    Nu är det du (och de som började yra om stroke) som är dum i huvudet. Jag förstod att du menade psykiska problem men vill ändå invända i det. Du kan över en natt gå in i en psykos och tappa verklighetsförankringen helt. Är man lite skör kan det räcka med sömnbrist en tid. Har man då ingen som ser till att man kommer till vård kan det ta en sådan här tragisk vändning. Tycker du ska vara tyst nu Katrin. Var ödmjuk och inse din okunskap och var tacksam över din familj.

  • Sarah Bergholm
    8 april, 2014 at 11:46

    Precis som jag skulle ha skrivit själv.
    Man tar inte sitt liv när man är förälder. Man söker hjälp!
    Bra skrivet!!

  • laura
    8 april, 2014 at 12:01

    Ok, märker att du inte har så stor erfarenhet av psykisk sjukdom Katrin eftersom du slänger ur dig så dumma saker. Jag är socionom och har mött många mammor (och pappor) som är självmordsbenägna och på fullt allvar tror att deras barn har det bättre utan dem. Ja, just så kan det faktiskt vara. En människa i kris tänker inte rationellt och en mamma som tar sitt liv kanske i just det ögonblicket är övertygad om att hon gör det som är bäst för hennes nära och kära (”jag är så värdelös och bara en belastning för omgivningen, en värdelös mor som inte kan ge mina barn det de behöver, de får det mycket bättre utan mig”, ) just så sa en mamma till mig. Jag borde ju kanske bett henne kontakta dig istället för en psykiatriker så kunde du ha delat med dig av dina goda råd (obs ironiskt).

  • Hedda
    8 april, 2014 at 12:04

    Känner några personer vars föräldrar (pappor) tagit livet av sig och det sätter ju verkligen spår minst sagt. Barn tror att det är deras fel om föräldrarna skiljer sig, gissa om det funkar likadant med självmord…!

    Jag håller med om att man inte blir psykiskt sjuk över en natt, tecknen finns alltid där. Frågan är om anhöriga förstår. Den som går in i en klinisk depression sluter sig ofta inom sig själv och lyssnar på sina egna malande tankar om att hen inte är något värd. Man kan också tappa kontakten med verkligheten och tro att man har skadat sina barn och att de får ett bättre liv utan en. Det enda rätta när man börjar må så är att kontakta psykakuten och se till att bli inlagd för att förhindra att man skadar sig själv. Men då krävs det att man själv eller någon i omgivningen förstår läget, det är som sagt inte så enkelt. Har en anhörig som plötsligt gjorde ett självmordsförsök och för mig gick aldrig tankarna till att det kunde hända, trots att jag hade pratat med personen samma vecka och visste att hen mådde dåligt och vi dessutom har självmord i släkten.

  • Mu
    8 april, 2014 at 12:06

    Håller helt med dig här faktiskt.

  • Malin
    8 april, 2014 at 12:09

    Om man är kapabel att söka hjälp ja. Det är det de inte är då. Något händer med människor som begår självmord. Förmågan att istället åka in akut försvinner. De blir helt enkelt för sjuka för att handla förnuftigt överhuvudtaget. Förstår du?

  • Sofia
    8 april, 2014 at 12:10

    Folk vill missförstå och klaga. Så är det bara, till och med nu verkar ”folk” inte förstå hur du menar…

  • Maria
    8 april, 2014 at 12:13

    Jag håller helt med dig Katrin. Tyvärr är vi så jävla noga med att vara PK i Sverige så man ”får” aldrig säga sanningen om den inte är fluffig och rosa. Jag jobbade i London på en nattklubb för några år sedan där Peaches och Pixie var stammisar. De kunde inte bara hälla i sig shots, drinkar och öl på en kväll de var vääääldigt ofta påverkade av annat också. Peaches var värst av systrarna och hamnade ofta i tjafs med andra. Det syntes ju tydligt när hon var påtänd och hennes vänner var precis som hon, om inte värre. Särskilt en av hennes tjejkompisar. Peaches var inte trevlig att ha att göra med, syrran Pixie däremot var alltid jättetrevlig och gullig även när hon var full.
    När jag läste att hon fått barn och skaffat snubbe tänkte jag ”oh no!” Det var ju knappast planerat och hur ska hon kunna ha EN kille och ta hand om barn-tjejen är ju redan ett vrak och nu gick det riktigt illa…. Att säga att hon gjort fel är ju att konstatera sanningen, inget fel i det. Men visst var det ”synd” om henne-hon hade garanterat inget lätt liv men om hon omgett sig av lite bättre folk, om honfått hjälp ja då hade detta inte hänt. Och att skaffa barn i allt det där, ja det är jävligt oansvarigt!

  • Maria
    8 april, 2014 at 12:18

    Ja och om mamman är phsykiskt sjuk så ska hon ju inte skaffa barn! Det är jävligt egoistiskt att hela tiden hävda sin ”rätt” att få barn. Det är ju ett väldigt stort ansvar att skaffa barn, man ska inte bara uppfostra den här individen och ge den ekonomisk trygghet utan vara ett stöd livet ut. Självklart kan föräldrar göra misstag och må dåligt i perioder men mår man jättedåligt INNAN man fått barn och skaffar barn mitt i det ja då är man en IDIOT, en egoistisk person som ”chansar” och använder graviditeten och barnet som en hjälp. Då är det bättre att skaffa en hund.

  • Haderittan
    8 april, 2014 at 12:23

    Du kommer bli verkligen förbannad om det är så som de säger, att hon fick hjärtinfarkt pga sin diet på bara vegetariska juicer i flera veckor i taget.

  • paulina
    8 april, 2014 at 12:24

    Jag hade en vän som tog sitt liv för några veckor sedan . Han hade två döttrar. Så jo, man kan ta sitt liv fast man har barn.

  • Elin
    8 april, 2014 at 12:25

    Förlåt men säger du att vi bloggläsare vi som verkligen vill läsa din blogg att vi är tröga? Där sjönk du i mina ögon ha det gott

  • Emmelie
    8 april, 2014 at 12:37

    sjukt att du ens ska behöva förtydliga detta!

  • lisen
    8 april, 2014 at 12:44

    Det är kanske så att du borde tänka på vad och hur du skriver. Du kanske inte ska ge dig på ämnen du inte vet något om.
    Skriv när du vet mer vad som hänt henne.

  • jennifer
    8 april, 2014 at 12:44

    alla är olika!!!! är men en förälder så har man ansvar – ja! men alla är inte psykist starka , vissa tar självmord iallfall eller något annat, och det är inget vi kan göra åt saken. det är väldigt själviskt kan vi tycka men dom tänker ju inte så, dom är inte lika starka i huvudet som vi andra är. alla är som sagt olika och det beror helt upp till personen i fråga om hur dom hanterar situationen.

  • Annie
    8 april, 2014 at 13:03

    Jag vet ett par smågrabbar som faktiskt blev av med sin pappa för några år sen…Han tog sitt liv/hängde sig…..Så Jo, det kan visst hända.

  • Annie
    8 april, 2014 at 13:05

    Tror att hunden skulle må väldigt dåligt av att bo hos en person som kanske inte kan ta hand om den som man bör…Hund är oxå ett jättestort ansvar!

  • Josefina
    8 april, 2014 at 13:11

    Tumme upp för det Katrin, hur kan dina bloggläsare tolka dig fel? Har man följt dig länge så ”känner” man ju dig på det viset att man förstår vad du menar när du skriver så.

  • kim
    8 april, 2014 at 13:23

    Många män som tar livet av sig trots att dom har barn……

  • siri
    8 april, 2014 at 13:25

    HERREGUD Elin, varför tar du åt dig? Om du inte är trög, om du inte letar fel, om du inte kommer med dumma kommentarer, varför tar du då åt dig???

  • Maria
    8 april, 2014 at 13:26

    Självklart men en hund kan byta ägare medan ett barn alltid har samma föräldrar! En hund lever kortare, behöver inte samma uppfostran, blir inte alls lika påverkad och är inte en lika stor ”last” som ett barn med alla sina behov.

  • Rio
    8 april, 2014 at 13:26

    Jaha, så det gör man!!

  • Maria
    8 april, 2014 at 13:28

    En hund kan alltid byta ägare och få ett nytt hem, ett barn har alltid samma föräldrar!

  • psykot
    8 april, 2014 at 13:31

    Som tur är finns det många unga människor som tar livet av sig, som inte har barn. De är modiga! Må de vila i frid! Hälsningar till föräldrar och anhöriga!!

  • skinny bitch
    8 april, 2014 at 13:36

    du är i av mycket stort behov av en hjänrkskrynklare, lobotomi ?

  • Anonym
    8 april, 2014 at 13:46

    Den som tar sitt liv tror verkligen att dennes barn och alla runt omkring får det bättre utan dom ….tro mej jag har varit på väg att göra detta …

  • Zor
    8 april, 2014 at 14:07

    Alltså jag är övertygad om att både Katrin och hennes läsare är tappade bakom en vagn.
    Är det någon av er som ens vet något om Peaches Geldof?
    Hon var förespråkare för AP och gav flera intervjuer i engelsk press och television om att låta modersinstinkten styra. Hon var en otroligt kärleksfull mamma och en smart tjej. Ta reda på vem personen är innan ni säger saker som ”man kan inte bota sorg med lycka osv” Kolla upp klippet när hon talar om hur hon tar hand om sina pojkar i ”This Morning” om attached parenting. Hon ÄGER!!
    Jävligt cool ung mamma med fötterna på jorden, och hon togs på allvar och var respekterad mycket mer än Katrin z någonsin kommer att göras här i Sverige.

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:10

    Det är ett önsketänkande att alla dyrkar sina barn som guldklimpar. Tyvärr är verkligheten så att många föräldrar sätter sig själva framför sina barn. Tragiskt, men verkligheten..

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:15

    Fast de är ju praktiskt omöjligt att förbjuda alla människor som bryr sig mer om sig själva än andra att skaffa barn. Det skulle innebära ett förbud mot en jävla massa haha. Korkat uttalande! Väldigt många, speciellt högsensitiva (och alkisungar, och ungar till föräldrar som aldrig har tid, etc), ångrar sina föräldrar. Förbud mot allt, är det lösningen? Lagboken är så tjock redan det går knappt att förbjuda mer, å har samhället blivit bättre av den här tjocka boken? knappast, snarare sämre!! smartass

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:17

    Eller så försöker man ändra samhället där det blir mindre stress, mer ödmjukhet, mer sammanhållning, mer spiritualitet… så att man slipper folk som mår dåligt

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:18

    japp så är det. Finns alltid fler sett att se allt på. Och eftersom alla måste ha rätt så ska det sägas tvärtemot

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:19

    japp, utrota alla mongon, finns ju så många alltså..

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:21

    det är inte maten i sig som healar en sjuk kropp. Kroppen ska hela en sjuk kropp! När sjukdomen väl brutit ut så är det en kamp om man klarar sig eller ej, å störst chans har man med hjälp av det som naturen erbjuder, och mat från bara sånt som växer ur jord!

  • tragedi
    8 april, 2014 at 14:23

    Lite ironi får man tåla. Ja alla kan må totalt piss, båda föräldrar, barn, hemlösa, ensamma, pensionärer, bankmän, precis alla…

  • kia
    8 april, 2014 at 15:18

    Håller fullständigt med dig. Men det var dumt av Katrin att ta upp detta utan att läsa om henne. Hon var som du skriver en fantastisk människa All respekt till henne, var hon nu än befinner sig!!

  • jhk
    8 april, 2014 at 15:45

    Jag är mer än gärna fet,dum i huvudet och ful än en totalt känslokall idiot som utnyttjar min sambo för att visa upp ett perfekt liv. Utan Bingo vore du inget Katrin. INGET.

  • terese
    8 april, 2014 at 16:15

    Ha ha ha, jag älskar dig Katrin. Skulle jag skapa en ny religion skulle du vara motsvarigheten till kristendomens Gud.

  • tycker inte synd om peaches
    8 april, 2014 at 16:51

    en narkoman mindre!!!!

  • Madde
    8 april, 2014 at 17:01

    Vad fantastisk det vore om du hade rätt! Om alla hade någon som kunde hjälpa. Om en missbrukare inte var mästare på att dölja och manipulera. Om man kunde se världen normalt genom depression och ångest.

  • babel
    8 april, 2014 at 17:21

    Ja visst, är det väl roligt när när någon tragiskt går bort Terese. Hahaha!!!

  • ellen
    8 april, 2014 at 18:00

    Nu är det så, att man kan bli psykiskt sjuk över en natt. Eller är du expert på psykiska sjukdomar???

  • hemlighet
    8 april, 2014 at 18:37

    Haha håller med dig hjärndöda människor. Men de är väl de flesta av oss som ens ägnar tid att kommentera hos människor som vi inte ens känner. Speciellt dom som ska lära och protestera osv. Fan köp en bok

    du e bra du Katrin!

  • Sarah bergholm
    8 april, 2014 at 19:32

    Ja, jag vet att det är så, men jag kan inte förstå det. Jag tycker det är själviskt och har man skaffat barn så har man valt livet!!!!
    Enda gången jag kan förstå det (när man har barn) är om man har fått en obotlig sjukdom som gått så långt att man inte längre kan ta hand om sig själv.

  • Elin
    8 april, 2014 at 19:35

    Det finns viktigare saker att fokusera på. Just nu känner jag att depressionen nästan knackar på dörren, men jag måste vara stark för mina barn. Vem ska annars vara det?
    http://www.finest.se/spindel

  • UlrikaZ
    8 april, 2014 at 19:57

    Jag kör en grej för even del – ”Never explain. Your friends do not need it, and your enemies will not believe you anyway”. Läst på väggen på en toa på Lilla Torg i Malmö.

  • Nathalie
    8 april, 2014 at 20:10

    Jaha men om man blir psykiskt sjuk EFTER att man har fått barn då? Är man egoistisk som valde att skaffa barn från första början då eller? Isf är varenda förälder där ute egoistisk.

    Det är de väl iofs på ett sätt då samtliga skaffar barn av den simpla anledningen att de VILL. Det är ju knappast för att vi BEHÖVER fortplanta oss iaf.

    Herregud så knasiga många av er är alltså.

  • Nathalie
    8 april, 2014 at 20:14

    Du inser väl att psykisk ohälsa kan drabba vem som helst? Att det inte bara drabbar ”de svaga” här i samhället.

    Jisses, öppna en bok människa.

  • Maria
    8 april, 2014 at 21:23

    Vem har sagt något om förbud?

  • Maria
    8 april, 2014 at 21:31

    Nathalie:nu handlade ju detta om att skaffa barn för att ”bota” sig eller att skaffa barn trots att man är i en olämplig situation. Att BLI sjuk eller börja må dåligt kan man givetvis inte styra. Om din mamma tog droger, var alkolist, djupt deprimerad eller liknande när hon fick dig. Hade du inte önskat att hon väntat tills hon mådde bättre med att skaffa dig då? Det finns bra preventivmedel och det finns abort och om dessa kan användas för att barn och ungdomar ska slippa växa upp i ett helvette, en skit familj eller med föräldrar som knappt kan ta hand om sig själva, ja då är det väl inte annat än självklart.?

  • fröken
    8 april, 2014 at 21:34

    Men, jhk, vad snackar du om? Utnyttjar sin sambo? Anser du att Bingo, är så korkad, så han låter sig utnyttjas? Och du, KZ hade ett liv innan hon var tillsammans med Bingo

  • sol
    8 april, 2014 at 21:35

    År du så där korkad, babel? Eller gör du dig bara?

  • Maria
    8 april, 2014 at 21:55

    Utrota känns väl lite 1940-tal?
    Det är väl klart att det är fördjävligt när unga människor dör vare sig de tar livet av sig eller får cancer! Och hon var inget mongo vad du nu menar med det. Hon gjorde många bra saker och jag tror hon var en grym mamma till sina barn. En skön tjej osv. Men att tycka synd om, att bara se det hemska och tragiska och blunda för allt som ligger bakom. Det är lite syniskt. Det är inte mindre hemskt för det men en liten parentes som är viktig att poängtera.

  • tragedi
    8 april, 2014 at 22:11

    men snälla du, förstod du inte att jag gjorde det uttalandet ironiskt.. mongo

  • Nicky
    9 april, 2014 at 00:21

    Fy fan, vad underbar du är!!!

  • saga
    9 april, 2014 at 07:28

    Det är stor sannolikhet att hennes hjärta inte orkade med.. Att vara kroppsfixerad och banta och vara så mager som hon var, är förmodligen dödsorsaken…
    Du bidrar till detta…. du är lika fixerad vid din vikt…. akta ditt hjärta…

  • Nathalie
    9 april, 2014 at 07:51

    Maria: kärnan i ämnet förstod jag och är enig med. Jag vände mig mot en del kommentarer och hur resonemanget gick. Som barn till missbrukare känner jag att jag faktiskt kan bemöta det du skrev: klart jag önskar att hon hade ”väntat” om hon hade kunnat. Klart jag önskar att jag hade vuxit upp under andra förhållanden. Men jag klandrar inte hennes beslut, min mamma var en oerhört stark människa som genomlevt ett helvete och jag blev antagligen hennes räddning. Jag såg henne älska mig villkorslöst, uppfostra mig och ta hand om mig efter bästa förmåga. Och när hon föll kort hade jag ett bra nätverk omkring mig. Psykisk ohälsa kan drabba alla närsomhelst och det är sorgligt för alla inblandade.

    Man kan tycka att det är egoistiskt att hon inte väntade, tycka att hon var omdömeslös osv för det var hon. Jag önskade bara att människor överlag inte var så fördömande utan åtminstone kunde FÖRSÖKA Tänka längre än näsan räcker och visa lite medmänsklighet, öppna en bok och våga erkänna för sig själva att de faktiskt inte vet allt.

    Sensmoralen. 🙂

  • khff
    9 april, 2014 at 09:32

    Ja då var hon beroende av Alex Schulman och ja hon är sådan som slickar uppåt och sparkar neråt. Hon fixar inget själv.

  • Maria
    9 april, 2014 at 11:48

    Hon hade tydligen haft problem med en sköldkörtel i underfunktion. Spekuleras i om det var det som ledde till att hon dog. Ironiskt nog Katrin har väl du samma sjukdom? Vem borde få skaffa barn egentligen kan man ju spinna vidare på då?…. När ska du förstå att du gör bäst i att tiga och inte döma??!

  • Linda
    9 april, 2014 at 13:17

    Ja men man kan ju bli psykiskt sjuk efter man fått barn också.
    Jag själv hade en mamma som tog sitt eget liv, och hon blev psykiskt sjuk Väldigt långt efter att hon fått mig.
    Sen så finns det ju dom som är psykiskt sjuka och helt enkelt inte förstår och inte kan söka hjälp och inte vet hur dom ska göra.
    Sen så finns det dom som även söker hjälp men att det inte räcker till.

    Dom som tar sitt egna liv tänker inte direkt på sig själva, som socionomen skrev så tänker dom oftast på sin omgivning.

    Alla har ju sina egna åsikter men jag tycker att man kanske ska forska lite mer om psykisk ohälsa/sjukdom innan man drar en massa slutsattser..

    Sedan så förstår jag inte riktigt hur du kan skriva ” om mamman är psykiskt sjuk ska hon inte skaffa barn”
    När hennes kommentar inte har något med det att göra alls.

  • Malin Kron
    9 april, 2014 at 14:58

    Katrin, ja läser dig då och då och kan gilla din rakhet, öppenhet m.m. MEN detta att man inte tar livet av sig när man har barn; tror du på fullaste allvar att man vill ta livet av sig?!?! Då är du riktigt störd. Många av de som tar sitt liv tror i den djupa depressionen el annat man är sjuk i, att man gör sin familj en tjänst för man vet vilken belastning man är, fattar du NU???????? Vakna, se verkligheten och tänk inte bara på din jävla vikt hela tiden. Läser dagligen Magdalena Graafs blogg och kan verkligen inte fatta hur hon kan tycka så
    mkt om dig… Var lite påläst på saker som ex självmord innan du uttalar dig. Eller är du bara påläst på LCHF. Tycker synd om dig// Malin Kron, japp det är mitt riktiga namn, tillhör inte de sk nättrollen. Är en 39 årig kvinna som står för vad jag säger och tycker.

  • En mongoläsare
    9 april, 2014 at 19:02

    Förstår att det är frustrerande att behöva ta del av många ogenomtänkta, irrelevanta och rent utsagt dumma kommentarer dagligen. Dock tycker jag att sättet du skriver på (även om ironin är tydlig) känns så himla barnsligt, ungefär som om du vore 19 år och inte en vuxen kvinna. Skulle vidare vara skönt om du kunde tänka mer på kvalitén rent allmänt i övriga inlägg. Känns inte så välskrivna i många fall =jobbiga att läsa.

  • Alexandra
    9 april, 2014 at 21:42

    En lite detalj bara.. kanske obetydlig för er andra.. min mor hade ett barn… dvs.. mig… hon var förälder… hon tog livet av sig… skulle uppskatta om alla var lite mer försiktiga med sina uttalanden… sorgen är stor nog.. ödmjukhet hade uppskattats.. tack..

  • Helena
    10 april, 2014 at 08:52

    Föräldrar tar självvalt sina liv. Jag vet.

  • Nathalie
    11 april, 2014 at 15:52

    Att skaffa barn är nästan alltid en egoistisk handling, att uppfostra barn som ska uppnå ens egna och samhällets krav är egoistiskt och vi uppfostrar våra barn till att vara ego.
    Det är ingen nyhet att föräldrar tar sitt liv och lämnar barn efter sig. Det är inget ”normalt” beteende enligt samhället men det betyder inte att det inte händer.

  • elin
    11 april, 2014 at 19:14

    Jag letar inte fel!! Men du får gärna ha din åsikt så lovar jag att jag ska ha min!!