Okategoriserade

Linda: You gotta live a litte!

Det var så länge sen som jag läste krönikan som Linda Skugge skrivit och jag ville reagera på en gång men mitt liv tillåter inte mig att göra saker på en gång längre så nu kommer jag:

Här har ni Lindas krönika till att börja med. Om ni vill läsa den först och sen läsa min tänkte jag.

Min första reaktion på Lindas krönika är att hon verkar tro att man får flera liv tilldelat sig men det får man ju inte. Varför ska man slösa det enda liv man får på att fundera så jävla mycket på vad man ska och inte ska göra? Bör jag exponera mina barn på sociala medier? Bör jag tvinga mina släktingar att göra sina instagram-konton privata för att jag har issues? Men lägg ner. Ta ett djupt andetag och bestäm dig sen. 1. Ska du flytta ut i skogen och bosätta dig under en sten. 2. Ska du vara med och påverka samhället genom det som du valt att göra? Ja men fortsätt gärna, jag älskar dig och tycker att du har en stor begåvning men sluta sjåpa dig och lägga fokus på fel saker. Spara din energi till lekland och julbak med kidsen lägg den inte på att dividera kring Läckberg och huruvida hon visar upp sin kärlek på sociala medier för du framställer bara dig själv som avis. Förmodligen precis vad du är. Jag är avis.Vem FAN vill inte vara nykär som hon är just nu? Det finns väl inget härligare och vill hon visa hela världen hur kär hon är i sin kille så låt henne. Hon vet själv att hon är lökig som hon håller på för hon är en smart tjej som du säkert fattat men bryr hon sig? Retar hon gallfeber på en massa kreddiga tråkmånsar? Om hon gör, och det ska hon ha kredd för.

Om du inte får vara i fred så går ditt liv sönder? Vem försöker du att lura? Du vill inte vara i fred då hade du inte valt att publicera krönikor i Expressen. Du kan väl mejla dina krönikor till dina hemliga släktingar med privata instagram-konton om du vill vara i fred. Eller så kan du låta dina krönikor publiceras under alias. Du får väl ditt arvode ändå? Du vill inte vara i fred du vill ha saker på dina villkor. Det vill jag med och Camilla med. Vi är bara olika och med det har vi olika villkor.

Linda, du attackerar Camillas barn. Att de skulle må dåligt av exponering i sociala medier. Jag undrar vad Beyonces barn, Madonnas barn, David Hellenius barn känner? Jag undrar om alla kända människor i hela världen medvetet skadar sina barn genom att exponera dem i sociala medier? Mest undrar jag varför Linda är så missunnsam mot sina barn. Kör hon du-ska-minsann-klara-dig-själv-varianten eller kanske vill-du-bli-känd-som-jag-får-du-göra-det-själv? Mot sina barn? Vill man inte sina barn det bästa? Har jag någonsin upplevt något negativt med att vara känd? ALDRIG. Har Ringo? Nova? Tvärtom det är skitkul att vara känd. Och det är verkligen ingen som stör mig i min vardag. På sin höjd kommer en kvinna (ibland man) fram till mig på ICA och ger mig en klapp på axeln en gång i veckan. Om ens det. Skulle jag bry mig om alla kända människor som bor på Östermalm på grund av mitt ego? Ha ha ha. Tillåt mig le.

På Lindas fråga om när man vill visa upp sig halvnaken på en hunks axlar i vattenbrynet? Hon undrar om det har med försäljning av böcker att göra. Jag vette fan men min bok Dags att bli smal har sålt strax under 60 000 ex och ja tack! Sitter gärna på en hunks axlar i vattenbrynet. Langa fram hunken bara!

Linda. Fina rara rabiata Linda. Vi förstör inte våra barns liv genom att exponera dem i sociala medier. Jag skulle inte säga att vi ger dem något för vi vet inte vad det är för små personligheter som växer upp. Antingen väljer de att fortsätta att exponera sig eller så väljer de att inte göra det. Vem vet kanske att Rambo om några år ber mig och Bingo om att flytta ut i skogen för att gömma sig under en sten. Då hör jag av mig till dig Linda! Då kanske jag tar med mig dina barn och fläker ut dem i min instagram om de vill det. För då är de 18 år och då får de bestämma själva. Om de vill TVINGA sin släkt till privata instagram-konton eller om det vill leva lite. Linda fan YOU GOTTA LIVE A LITTLE!

 

You Might Also Like

  • Victoria
    1 december, 2014 at 12:39

    KLOCKRENT!!!

  • Chriss
    1 december, 2014 at 12:41

    Håller med Linda. Där fick du väl dig en ögonöppnare! Du leder väl ligan över dem som exponerar sina barn mest i media! Stackars barn. Ringo är ju redan mobbad!!

  • Lillan
    1 december, 2014 at 12:51

    Era barn är bara mjölkkossor, så att ni kan tjäna så mycket pengar som möjligt. För pengar verkar vara det enda som rör sig i ditt huvud. Inte barnens behov!!

  • Christine
    1 december, 2014 at 12:57

    Grejen är att man följer Läckbergs liv på samma sätt som en dokusåpa. Det är utlämnande, det är destruktivt, det HAR likheter med hur du och Bingo väljer att framträda i media. Det är en sak att leva ett härligt liv och en helt annan att känna ett behov/tvång att göra det inför öppna ridåer. Camilla hade varit precis lika nykär utan instagram. Eller… Hade hon?
    Hur äkta är känslor om de måste basuneras ut, valideras och värderas av omvärlden för att vara ”meningsfulla” för huvudpersonerna?

  • Jennifer
    1 december, 2014 at 13:04

    Personligen är jag helt kluven i denna fråga. Oavsett om det är bra eller dåligt kvarstår väl den mest intressanta frågan om hur vi om 10, 20 eller 30 år ser på saken. Det finns ju argument för båda sidor, svårt att säga hur och om barn påverkas (negativt) eller inte.

  • Lee
    1 december, 2014 at 13:04

    Kända eller okända. Alla är vi bara människor. Ingen klagar på mig när jag ”exponerar” min pojkvän eller mina vänners barn (frågar dock om lov innan och jag förstår att det kan finnas en viss gräns). Trots att du är känd Katrin så vill du, precis som jag, och alla andra; visa upp din vardag. Det hade du gjort även om du INTE var känd. DU och andra kändisar ska fan inte behöva ta ansvar för andra människors avundsjuka och bittra kommentarer. Att Ringo redan är mobbad? AV VUXNA MÄNNISKOR SOM SJÄLVA KANSKE HAR BARN! Är det DIG det är fel på för att du lägger upp en bild på ditt barn, eller är det de sjuka sjuka människor som hoppar på ett barn? Suck. Osammanhängande men jag är på din sida. Alltid. Folk kan dra åt helvete

  • GC
    1 december, 2014 at 13:11

    Helt rätt Katrin 🙂

  • Carina
    1 december, 2014 at 13:13

    ”Om jag inte får vara i fred skulle mitt liv gå sönder. Flyttar det in alldeles för många mediehipsters till min förort måste jag dra längre bort.”

    Haha kanske det roligaste jag har läst i hela mitt liv. Vem tror hon att hon är? Hon verkar tro att hela världen kretsar kring henne. Jag skulle aldrig känna igen henne på gatan – skulle mera reagera över att hon är en kopia av Thorsten Flinck :-).

    Kör hårt Katrin 🙂

  • gunilla
    1 december, 2014 at 13:13

    Bra.Karm

  • Tove
    1 december, 2014 at 13:16

    Intressant diskussion. Själv har jag nog mer funderat på hur det påverkar barnen att de hela tiden ska fotograferas och helst se glada och lyckliga ut. Har tänkt på det speciellt i Pernilla W.s blogg (som jag i och för sig gillar) och hennes yngste son.

  • Johanna
    1 december, 2014 at 13:21

    HURRA! Äntligen någon som fattar dagens samhälle! Tack Katrin!!

  • Marianne
    1 december, 2014 at 13:41

    Bra skrivet. Jag tycker Krönikören på Expressen kan sluta skriva om Deckardrottningen och Polisen och i stället sätta fokus på sånt som gör livet bättre för nån som har det svårt eller på ett ämne som gör skillnad.

  • Johan
    1 december, 2014 at 13:43

    Helt klart det bästa du har skrivit

  • LillanS
    1 december, 2014 at 13:45

    Liten kluven i stort i den här frågan är jag men vad gäller att jämföra Läckberg och Katrin/Bingo är, som jag ser det, fel.
    Katrin och Bingo visar sina 3 barn, Läckberg köra rubbet, sina barn (dock ej äldste sonen) samt Martin Melins barn.
    Vad gäller Läckberg tycker jag kanske att Skugge har rätt då det är överetablerat med nya kärlek, alla barn, denna sk stjärnfamilj är så vansinnigt urtrist så jag gör som Uggla = mår illa.
    Därför har jag nu slutat kika in på Camillas insta då det är helt uttjatat med ord och bilder på kids, den unge gossen hon so far är kär i och all djäkla reklam för hennes böcker. Huuuu!!!

    Katrin och Bingo visar sina barn, när Nova är med har de säkert ”tillstånd” från hennes mor.

    Men Skugge har rätt och jag tror inte hon är avundsjuk på Läckberg då, i mina ögon sett, Skugge har mer kött på benen, har större intelligens än Läckberg som så tydligt enbart är ute efter PR, skryt i mängder.
    Läckberg gillas inte här. Vad gäller hennes böcker är de skit! Jag håller med GW Persson i det fallet 🙂

  • Elle
    1 december, 2014 at 14:23

    Jag är också kluven.
    Vi lever i ett samhälle med valmöjligheter, och som förälder måste man ofta ( det ligger ju även i ansvarsrollen ).
    Att ta kort som är till för släkt och vänner tycker jag är helt okej, men inte på instagram eller andra sociala medier.
    Jag tycker att det är jättekul att få se hur Ringo och Rambo utvecklas och vad de gör, det ska jag villigt erkänna.
    Dock tänker jag att barnen skall få välja själva om det skall laddas upp bilder som sedan finns kvar på nätet resten av deras liv.
    Personligen tycker jag inte att en bild med en snorig unge är så jäkla farlig, eller en fin sommarbild.
    Men de har ändå inte fått göra ett val, de kan inte själva välja om de ska bli offentliga personer eller inte, och det behöver ju inte stå mellan om de mår dåligt eller inte.
    Både du och Bingo, om jag tar er som exempel, har ju själva skapat er ett namn och en plats i offentligheten. Era barn har inte det, de har bara glidit in och vet inget annat.

    Sen är ju den andra sidan av det hela, psykfall. Det finns alltid psykfall och man kan ju inte skydda sig mot dem hela tiden, men varför skapa en möjlighet att det skrivs elaka kommentarer om ens barn på nätet?
    Kommentarer som de sen kommer att kunna se?
    Även om de är självständiga och kan tänka och egentligen inte bryr sig så ska inte möjligheten finnas.

    Men människor får naturligtvis göra det som de tycker är bäst, men man skall för den sakens skull inte skita i dem som inte vill att barnen skall exponeras på en blogg.
    Jag vill inte att mitt barn läggs ut på någons blogg efter lussefirandet i skolan. Konstigt att folk har svårt att fatta det.

    Sen tycker jag att som i Läckbergs fall, barnen kanske inte mår dåligt av sin egen exponering, men kanske av hennes. Hon och Anna Book måste ju vara de mest mediakåta som gått i ett par skor.
    Barnen kanske inte får hårda ord, men barn vill inte veta allt om ens förälders liv.

  • maggan
    1 december, 2014 at 14:33

    Kan man inte hitta en balans? Tycker Gry Forssell har lyckats klockrent.

  • Ölma
    1 december, 2014 at 15:29

    Kan man visa upp Rambos röv och pung på nätet, kan man ifrågasätta ditt omdöme som mor!!!

  • Davve
    1 december, 2014 at 15:30

    Är alltid lika intressant och komiskt att se hur folk moraliserar över Katrins liv. Ni har liksom ingen influens på hennes livsval… 😀

    I övrigt bottnar i princip all kritik i avundsjuka..

  • Jag
    1 december, 2014 at 15:46

    Jag tycker det var skitbra skrivet.. Vad beträffar barnen och exponera dom överallt … Om det tycker jag inte… Dra inte in barnen på det sättet… När dom kan bestämma själva så är det ok…
    Fattar inte att man överhuvudtaget iorkar exponera sig så som ”kändisar ”gör… Stressande!!!…

  • Elle
    1 december, 2014 at 15:47

    Davve – kamma dig.

    Folk diskuterar och använder Katrin som faktiskt skrivit detta inlägg som exempel. Det innebär inte per automatik att det är just hennes liv man försöker påverka.

    Den där gamla ” All kritik beror på avundsjuka” som ens mamma lärde en på 80-talet är ganska passé, kan man inte ta kritik utan tror att allt beror på avundsjuka så finns det utmärkta kurser som lär en hur man tar kritik i stället för att stoppa huvudet i sanden.

  • lollo
    1 december, 2014 at 15:48

    Själv vet jag vem KZ är eftersom jag läser hennes blogg. För övrigt vet jag inte varför hon är känd. Möjligtvis för att hon är sambo med en ganska känd fotograf. Frågade 28 av mina arbetskamratar om de vet vem hon är. Fyra av dem hade hört hennes namn. När blir man en kändis??g

  • lisen
    1 december, 2014 at 17:32

    Alla bekräftelsesökande kändisar får göra vad de vill. Deras barn har inte valt. Men jag är säker på att dessa tjejer och killar är utmärkta föräldrar och vill sina barns bästa. Men omringad av JA sägare så lär resultatet visa sig , när dessa barn blir stora. Tex Läckberg kommer verkligen få resultatet eftersom hon valt att bara exponera 1 av 3 barn.

  • Josefin
    1 december, 2014 at 17:56

    Vad som stör mig när jag läser din blogg är din jargong att skriva med svordomar och slang. Som en fjortis.Finns bara en fjortonårig bloggerska som är helt fantastisk intelligent och målmedveten. Hon behöver varken svordomar eller slang för att nå sina läsare. Hon heter Nellie Berntsson och är 23 år yngre än du. LÄS och LÄR!!!

  • LillanS
    1 december, 2014 at 18:00

    Lisen

    Läckberg exponerar 1 (2) av sina egna barn, däremot exponerar hon Martin Melins och hans ex (bästa väninna med Läckberg) 2 barn.
    Dagligen, ständigt ser man Melins barn på Läckbergs insta.

  • Esmeralda
    1 december, 2014 at 18:20

    Det är väl som det alltid har varit med folkvett överhuvudtaget . Man kan utelämna sina närmaste på många sätt- man kan ju prata med grannarna om hur ens unge ser ut i skrevet, eller på ett torg kan man prata om hur mycket man hatar sin man, eller på en ny arbetsplats kan man visa fotografier på när man hånglar med sin nya pojkvän. Det är ingen som kan säga något om det. Antagligen är man lite skitnödig och avundsjuk om man skulle påstå annat. Jag kanske är gammaldags. Och har tappat livslusten . Och blivit moralpredikare. Men på min tid

  • Pete
    1 december, 2014 at 18:38

    Pungråttan for ever.Hoppas att han kommer över det som vuxen. Ja som det kan bli!!!

  • amy
    1 december, 2014 at 18:57

    Tack Josefin!!

  • laura
    1 december, 2014 at 18:58

    Läckberg är ju bara pinsam. Jag tänker då den fula tjejen på gymnasiet som bara pluggade, aldrig festade, aldrig blivit kysst. Sätter sig och skriver böcker som säljer bra och så får hon det hon alltid törstat efter: UPPMÄRKSAMHET. Give me more tänker den nu vuxna kvinnan, blir anorektisk, låtsas att hon är snygg med photoshop och blir allmänt patetisk med den yngre toyboyen som hon aldrig skulle lyckats få utan miljonerna på kontot.

    Ok jag tycker inte om Läckberg. Varken författarskapet eller hennes person. Vill bara dra fram stora skämskudden och jag tycker fakiskt synd om hennes barn. Mina egna exponerar jag aldrig på något socialt nätverk därför att det handlar om deras integritet. När de blir 18 får de göra som de vill, absolut. Men tills dess stannar de miljontals foton och filmer jag tagit av dem tryggt i mitt förvar…

  • Camilla
    1 december, 2014 at 19:12

    Fan vad AVUNDSJUK du är Laura!! Din eländiga stackare!!

  • beata
    1 december, 2014 at 19:52

    Stackars era barn som hela tiden måste vara med i era klipp. Allt för att ni skall tjäna pengar. Tur att de inte är medvetna om att deras föräldrar bara är ute efter att tjäna pengar på dem!Tur att Nova och hennes mamma verkar att ha tänkt till!!

  • laura
    1 december, 2014 at 20:32

    Camilla- det är lätt att avfärda kritik med att skylla på avundsjuka- i så fall kan man ju inte kritisera någon eller hur? Jag tycker Skugges krönika var klockren men hon är säkert bara avundsjuk hon med:)

  • m
    1 december, 2014 at 20:52

    Det märks att du som vanligt inte fattat huvudproblemet eller rättare sagt vår tids fenomen, där folk exponerar sina liv likt BigBrother såpan. Allt skall visas upp, barnen blir era maskotar som som nu utan att fråga fläker ut i alla möjliga och omöjliga situationer.Ingenting känns privat och ingenting känns ädelt och heligt. Som tur är så finns det masssor med personer som stänger sina offentliga SKYLTFÖNSTER, för som sagt en sak att skriva krönikor, böcker, film, teater eller vad man nu försörjer sig med, där är man offentlig men resten har ingen med att göra. dvs när man är med sina barn, älskar, bråkar med sin partner osv osv

  • Matilda
    1 december, 2014 at 20:55

    Kan vi inte bara komma överens om att alla föräldrar har rätt att göra som de vill. Alla har olika behov av bekräftelse. Varför skulle de skada barnen om Läckberg och Katrin har behov av att visa sina barn. De visar antagligen bilder på sina barn eftersom de är de viktigaste de har och känner sig stolta som föräldrar 🙂

  • Elin
    1 december, 2014 at 21:06

    Matilda- Det är väl en uttjatad fras ” låta alla föräldrar göra som de vill”.
    Föräldrar har verkligen inte rätt att göra som de vill, men vissa, som du verkar ha den uppfattningen.

    För tio år sedan rökte många inne medans barnen låg i rummet bredvid, för fem år sedan rökte folk under fläkten medans ungarna satt i vardagsrummet och kollade på TV och nu röker folk på balkongen medans ungarna står inne med näsan tryckt mot balkongdörren och får in skiten genom friskluftsventilen.

    Men det är ju upp till var och en och bestämma hur mycket rök ungen ska exponeras för??

    Barnen behöver inte ha bilbälte heller om föräldern anser sig vara en skitbra bilförare??

    Ungarna kan vika ut sig så tidigt de vill så länge de har föräldrarnas godkännande, i princip, samma sak med siliconrattar.
    Men det är okej så länge föräldern bestämmer.

    Det finns en anledning till att det finns lagar som skall skydda barn, det finns en anledning till att soc finns.
    Tänk på det när du sitter och skålar i rödvin med dina kompisar och lägger ut din bild på facebook varje fredag med orden ” fredagsmys”.

  • Olly
    1 december, 2014 at 21:14

    Gränsen går väl nar man fläker ut sina barns könsorgan…eller?

  • Nicky
    1 december, 2014 at 21:14

    Jag tycker inte Linda är helt ute och cyklar, visst ska varje enskild individ få bestämma hur de exponerar sig eller sina barn i sociala medier! Tycker dock det är långt mer fruktansvärt att som ”Deckardrottningen” – en ”medelålders kvinna” som typ exponerar sig på alla sätt och vis och alla sätt hon bara kan i vilket sammanhang som helst, det blir bara pinsamt! (Det är min åsikt! Jag kan tyvärr inte med handen på hjärtat ta henne för en seriös person / författare när hon flamsar runt så där.. Och bara är genuint pinsam!

  • Katarina
    1 december, 2014 at 21:31

    Kul skrivet Katrin!

  • Esmeralda
    1 december, 2014 at 21:40

    Om Camilla Läckberg var en restaurang skulle det vara Mc Donalds. Världsberömd, förutsägbar, omtyckt av de yngre. Något lätt att tugga i sig när hungern faller på.

  • leo
    1 december, 2014 at 21:56

    Det är lätt att ge sig på någon som inte kan försvara sig. Men den svenska avundsjukan i ett nötskal!!

  • Porkshop
    1 december, 2014 at 22:09

    Hoppas nu att du får den UPPMÄRKSAMHET du söker, och att hon kommer att svara. HERREGUD vad spännande!!

  • Matilda
    1 december, 2014 at 22:50

    Elin- Hahaha hur kom du in på rökning, bilbälten och soc?? Trodde diskussionen handlade om att exponera sina barn på internet? Har aldrig sagt att föräldrar ALLTID har rätt att bestämma över sina barn. Utan just i diskussionen kring detta ämne med att lägga ut bilder på sina barn i sociala medier. Tycker att det är självklart att Läckberg och Katrin har rätt att bestämma själva om de vill lägga upp bilder på sina barn. Precis lika självklart är det Lindas rättighet att välja att inte lägga upp bilder på sina barn. Sen har man ju som föräldrar alltid ett ansvar att inte lägga ut bilder som är kränkande för barnet, men en helt oskyldig bild vad gör det för skada eller nytta?!?!

    ps. dricker varken vin eller poostar inlägg på facebook 😉

  • Kix
    2 december, 2014 at 00:00

    You rule Katrin, go girl ❤️

  • Oliver
    2 december, 2014 at 02:12

    Bra skrivet av Linda S!!

  • Lisa
    2 december, 2014 at 06:38

    Jag håller med dig om att man måste leva, självklart. Intressant ämne. Dock skiter jag fullständigt i vad andra gör. För min egen del fick jag nog för tre år sedan. Kollade igenom mitt instakonto och såg hur patetisk JAG var. ”kolla på mina nya skor jag precis köpt” eller en svettig selfie efter ett löppass för att visa vadå? Hur duktig jag är varje dag? Fy fan. Spydde på mig själv och raderade allt vad sociala medier heter. Idag är jag snart 25 och tycker det är skrämmande med dagens samhälle men säger inget om de som vill hålla på. Vet bara att jag själv inte hade önskat att hela min barndom fanns dokumenterad på nätet idag. Är tacksam för det och kommer precis som många andra låta mina barn själva avgöra när de når den åldern. Bilderna finns ju kvar som i ”forna tider”, inte offentligt.

  • sofie
    2 december, 2014 at 07:51

    Linda s verkar helt klart ha cyklat vilse….

  • En annanann
    2 december, 2014 at 08:20

    Så jävla rätt Katten !
    Lev det liv som är bäst för er, där ALLA mår bra!
    Vi lever bara en gång! Kör hårt!
    Passar det inte så kryp in under den sten igen som du nyss hittat ut ifrån.

  • Kim
    2 december, 2014 at 09:51

    Ja SKIT i barnen. De klarar sig säkert!!

  • gloria
    2 december, 2014 at 09:54

    Heja Linda du har så rätt!!!!

  • M
    2 december, 2014 at 15:27

    Jag skulle inte exponera mitt barn på nätet, han har inte valt och göra det bara jag då och varför ska jag då visa upp honom tex på facebok? jag vet att min unge tycker inte om att morsan lägger upp hans ansikte och visar upp honom som här är min vackra son näää fyy han blir urförbannad hehe alla gör som de själva vill men jag frågar först om det är okey!