Okategoriserade

Läkare och feta barn

Vi har inte en hög omsättning på folk som jobbar på klubben förutom på en post – läkarposten. Först hade vi Annika Dahlqvist i över ett år som svarade på frågor med bravur naturligtvis, men sen var hon tvungen att sluta då hon fick brist på tid och sen dess har vi inte lyckats hitta en läkare som klarar av att svara på frågor som våra medlemmar ställer. Så nu söker vi efter en läkare igen så är du eller känner du till någon läkare som förespråkar LCHF så kan du väl mejla till [email protected]

Annars har jag det mest trevligt i gallerian. Det kommer många trevliga som gärna tjitttjattar en stund och för en stund sen var det en kvinna här som gav mig komplimanger för att jag tar upp aktuella och relevanta teman i min blogg. ”Jag tycker att du ska ta upp det här med att feta föräldrar går med sina barn till Mc Donalds och gör dem feta”, sa hon. ”Jag har inte satt min fot på Mc Donalds på många år och jag skulle aldrig gå dit ännu mindre ge Ringo mat därifrån”, sa jag till henne. Hon tyckte att jag skulle besöka en Mc Donalds-restaurang för att se hur hemskt det ser ut där inne och det får mig genast att fundera kring det här dilemmat.

Det finns inte en person i världen som är fet som mår bra av att vara fet och har valt att vara fet. Folk som är feta mår dåligt, skäms, kompenserar med att vara snälla, vantrivs, blir mobbade, riskerar sin hälsa och så vidare you know the drill. Hur kan man som fet vuxen vilja att sitt barn ska lida samma liv som en själv undrar jag? Borde inte feta föräldrar vara extremt noga med att just inte göra sina barn feta?! Borde inte feta föräldrar endast koka broccoli och servera med flingsalt och smör? Hur kan feta föräldrar med feta barn ens vara tillåtna på ställen som Mc Donalds? Har vi inte ett gemensamt ansvar för våra medborgare och framför allt barnen? Jag tycker det. För övrigt kan jag inte se varför man får ha åldersgräns på nattklubbar och inte på matställen som serverar mat som man blir tjock av. Jag tycker att det borde vara något som man ska få ta ställning till som vuxen och inte bli påtvingad som barn. Föräldrar får inte besluta om deras barn ska få dricka alkohol på restaurang men de får besluta om de ska äta sånt som är skadligt för dem? Fattar inte det resonemanget.

You Might Also Like

  • Elle The Cell
    30 april, 2013 at 20:53

    Driver du med folk nu? Kan du inte det dar med kost och beroende/fornekelse? Det ar ju darfor LCHF ar bra? Men det finns ju folk som ar som sagt, javligt beroende av socker och kolhydrater. och sa smittas deras barn. Sad.

  • Sanna
    30 april, 2013 at 21:03

    Men det måste ju vara upp til den enskilda. Staten ska inte bestämma vad man får lov att göra. I alla fall inte vilken mat man stoppar i sig!!! Typ ”hm, din mamma är alkis så du är portad från stureplan”. Blir samma sak om barn ska portas från McD för att föräldrarna är tjocka. Nä viljan måste komma inifrån. Detta var nog inte så genomtänkt.

  • Evalena
    30 april, 2013 at 21:20

    Men lilla gumman, du har ju själv en väldigt rund son. Är det inte bättre att sopa framför sin egen dörr innan man börjar sopa framför andras?
    Sen tycker jag faktiskt att det vore rimligt att förbjuda dig och andra föräldrar att nyttja alkohol och andra droger under tiden ni har små barn. Att se sina föräldrar och andra människor i fyllan och bakfyllan borde vara något som man ska få ta ställning till som vuxen och inte bli påtvingad som barn. Du är bara patetisk när du moraliserar över mat men romantiserar över alkohol som en tonåring. Hur mkt socker innehåller inte alkohol? Just det, mängder. Skärp dig.

  • Malin
    30 april, 2013 at 21:23

    Jag är själv fet.
    Och all den mobbning och de fysiska besvären kommer jag aldrig frivilligt ge mina barn.
    Mina barn ska få äta bra och leka utomhus. Inte sitte inne framför tvn med en ipad i famnen.
    Sen tycker jag inte barn ska äta lchf, det är inte heller ett val man ska påtvinga barn.
    Sen att vara hälsosam och lite småmulliga är bara fint, att vara överdrivet smal är inte bra det heller.
    Men det är inte staten som ska förbjuda nått, bara leda oss i rätt riktning och se till att utbilda blivande föräldrar om kost.

  • <R<O>N>
    30 april, 2013 at 21:24

    Word!

  • Malin
    30 april, 2013 at 21:25

    Det håller jag med om.
    Alkohol är värre än dålig mat, att ligga bakfull när man har barn, fy skäms säger jag bara.

  • Maria
    30 april, 2013 at 21:30

    Tjipp……bara en lucköppning. man kan faktiskt äta ”nyttigt” och gott på så gott som alla hamburgerkedjor nu. Urvalet ser annat ut. Det finns mer att välja på …..oavsett vilken tanke man har. Var o en blir ju saliga på ens tro oavsett om det gäller viktväktarna, livets ord, Pingstkyrkan, Naturskyddsföreningen, Lchf, gi, mi, bin, biv, bip. Etc

  • Slurp
    30 april, 2013 at 21:35

    La la la bla bla bla

  • anna
    30 april, 2013 at 21:58

    ”Det finns inte en person i världen som är fet som mår bra av att vara fet och har valt att vara fet”, kanske inte jag har aldrig varit det. Men jag kan tycka såhär: det finns inte en person i världen som mår bra av att vara ogillat av så många människor som du är. Eller har valt att vara det. Du kan helt enkelt inte må bra av det. En människa som mår bra bryr sig inte heller så mycket om andra människors vikt som du gör. Kanske du ska jobba med dig själv först?

  • Sonny
    30 april, 2013 at 22:06

    Därför är jag evinnerligt tacksam att jag aldrig skaffat en bunt ungar… Älskar o ligga bakis i soffan med en CiaoCiao o bara ha mig själv o tänka på…. Gärna med en stor stark 😉

  • Nikolina
    30 april, 2013 at 22:07

    Du är så gaalet vacker 🙂
    http://www.ankpung.blogg.se
    Swedish blogger, Family, tattoos and rock n roll

  • Karin
    30 april, 2013 at 22:09

    Kanske inte, men det är trots staten = vi som får betala för all rehab för feta människor. Likaså för alkisar, narkomaner och som fallit för dåligt beroende.

  • Karin
    30 april, 2013 at 22:10

    Är du dum? Hur kan du kalla det söta lilla barnet för rund på ett negativt sätt? Det är en förbannat stor skillnad på att vara ohälsosamt fet och på att ha barnhull.

  • Karin
    30 april, 2013 at 22:11

    Du kanske borde skaffa dig ett liv?

  • Jessica
    30 april, 2013 at 22:30

    Max har en LCHF burgare som jag brukar köpa,jättego!! Stora salladsblad istället för bröd 🙂

  • Sofie
    30 april, 2013 at 22:38

    Ni får kalla mig bitter om ni vill men nu börjar jag få tuppjuck på västvärlden. Jag håller mer och mer med den provokativa Katrin Zytomierska i hennes uttalanden om den allt mer överviktiga befolkningen i Sverige. Jag har aldrig förstått föräldrar som låter sina barn bli överviktiga och personligen tycker jag att det är en långsam tortyr mot barnet som faktiskt inte vet sitt egna bästa. Jag tror att föräldrar gör det för att göra sina barn glada eller slippa tjat och märker i själva verket inte viktuppgången, på grund av all kärlek som förblindar, förrän det är försent. Därför tycker jag att det är ännu värre när redan överviktiga föräldrar tillåter sina barn att även de utforma dåliga matvanor. Dessa föräldrar borde veta bättre, dom mår troligtvis själva inte bra varken fysiskt eller psykiskt och har säkerligen gjort otaliga försök att gå ner i vikt för att sedan ge upp och gå upp allt igen – och lite till. Så varför välja att utsätta sina barn för att gå igenom samma sak senare i livet? Alla väljer självklart själva hur dom vill göra, men jag tycker att det har gått för långt när hela västvärldens klädindustri stöttar den generella viktuppgången. Vet ni att alla storlekar har bytts uppåt på alla större kedjor? Står det storlek 36 på lappen är det nu för tiden måtten av en storlek 38 i midja, lår och mage. På det viset kan folk bli tjockare men ändå tro att dom är sin gamla vanliga storlek, smart va? För oss som förblir små börjar det bli jobbigt. För varje år som alla väljer att bli allt större kommer storlekarna växa men inga mindre storlekar tillkommer. Det betyder att jag snart måste börja handla på barnavdelningen, jag är utstickaren, den oaccepterade för att jag väljer en viktkurva mänskligheten har haft så länge vi har haft tillgång till mat från natur och djur. Flyr Sverige för afrikanska barn som faktiskt är i behov av mat, väntan är olidlig, september..

  • Malin
    30 april, 2013 at 22:46

    Läste en artikel om att den ska vara lite lurendrejerier. Socker i dressingen och att de spär ut färsen med brödsmulor.
    Tyvärr, åt den innan men jag slutade med den. :/

  • Malin
    30 april, 2013 at 22:47

    Det var förresten inte alls en artikel, det var Linda som skrev det på sin blogg, hon som Katrin har som ”projekt”

  • Nikki
    30 april, 2013 at 22:51

    Jag är själv fet och har varit det nästan hela mitt vuxna liv. Jag har bra självförtroende och är väldigt utåtriktad och har aldrig blivit mobbad eller dåligt behandlad för att jag är fet. Jag har tre barn och jag är väldigt noga med att de inte ska växa upp och bli feta. Jag tycker att föräldrar har ett stort ansvar för sina barns hälsa och nej det är inte hälsosamt att vara fet men mycket grundläggs redan från man är barn. I vår familj äter vi nyttig mat och vi äter mycket grönsaker osv… Vi äter inte enligt LCHF jag har provat men det passade mig inte alls. Att man som vuxen är fet är ens eget val meninga barn har bett om att få bli feta! Katrin! Jag tycker duska sluta hacka på feta personer de gör ett val precis som du men hacka gärna på föräldrar som medvetet gör sina barn feta!

  • Sanna
    30 april, 2013 at 23:07

    Självklart. Men då måste vi börja kartlägga alla människor i sverige. Hur mycket man dricker, vad man äter, hur ofta man motionerar osv. Och DET om något kostar pengar. Så tror det kostar mindre att ta hand om de som faller utanför. Sura pengar och onödigt? Ja. Alternativet? Förbjuda allt. Nej tack.

  • Lia
    30 april, 2013 at 23:29

    Hej alla överviktshatare!
    Jag är ledsen att behöva säga det men övervikt har en del med arv att göra också…Dah….Sen skriver Katrin om att man som överviktig måste kompensera det med att vara trevlig och DET är inget hon har behövt göra tydligen…Hellre överviktig, ful och trevlig än, faktiskt, jäkligt korkad och kanske då smal och jäkligt otrevlig…Deprimerad över denna debatt som inte är svart eller vit utan jävligt färgglad! Gå runt i era trista färger så sprider vi vanliga goa o glada människor färg i er tråkiga värld.
    Apropå betala för folk, så gör vi det i alla former redan så….Lägg av!

    Kram till er och hoppas ni haft en härlig Valborg i goda vänners lag, för det har jag!

  • Lee
    1 maj, 2013 at 00:02

    Precis! Barn behöver fett för att deras hjärnor ska utvecklas normalt!
    Det är STOR skillnad på fett och fett i mat nämligen. Många föräldrar im drar sina ungar till halvfabrikat ställen skyller ju på att det är barnen själva som vill dit, när det i själva verket är dem själva som vill goffa i sig skit mat.

  • Fia
    1 maj, 2013 at 00:03

    Ok varför bry dig hur andra ser ut… sorry men det låter inre hälsosamt!

  • Kaisa
    1 maj, 2013 at 00:07

    Kanske höja priser på snabbmat och läsk? Det är alldeles för billigt!! 10kr för en svampig hamburgare på mcdonalds- självklart barn och ungdomar drar sig dit…
    höja priserna kanske vore en början… Sen är väl allt lobbyverksamhet så det krävs ganska mycket innan STATEN kommer göra något…

    Föräldrar som själva inte äter nyttigt kommer nog inte ge sina barn bra mat heller, det är en ond cirkel- tyvärr. Det måste väl vara brist på kunskap kring kost för det finns väl inte många föräldrar som vill sina barn lilla?

  • Isabell
    1 maj, 2013 at 00:15

    Ska du säga bitterf*tta

  • Mia
    1 maj, 2013 at 02:32

    Herregud ditt sjuka helvete! Kan garantera att på någotvis kommer dina sjuka inlägg slå tbx med full kraft för eller senare. Fy Fan!

  • Opera
    1 maj, 2013 at 06:10

    Du som använde Anna Wahlgrens tortyr för att få Ringo att sova. Du som inte spenderade en minut med ditt barn hans första år. Barnvakten hade Ringo hela tiden. Eller någon annan. Du och Bingo som har ett uselt förhållande och det dåliga du överför till Ringo. Dina dåliga värderingar. Du är en mobbare. Du ligger bakfull på helgerna medan Ringo är hos någon barnvakt! Sånt borde förbjudas om något. Du är egoistiskt, narcisistisk och ja dum i huvudet. Hellre fet än ha en morsa som dig!!!

  • Pelle
    1 maj, 2013 at 07:38

    Ha ha ha vart fan ska du hitta en läkare förutom Annika idiot fettdoktor som vill förespråka din sketna stroke-kost. Du är dum på riktigt. Du äter inget naturligt utan bara tillsatser och skräp blandat med fett. Lycka till du kanske kan muta någon……….

  • Cissi
    1 maj, 2013 at 07:38

    Det är bland det värsta att uppleva att se en fet förälder köpa pommes & burgare med läsk till sitt småfeta barn… Eller glass… Alltså har man mer än 5 kg:s övervikt borde man stoppas från att handla sånt. Det är bl a därför barn behöver föräldrar, för att de inte själva kan sålla bland allt som erbjuds. Men det fattar inte fettoföräldrarna.

    Mmm pommes…. mmm glass…. sött o gott… flottigt… mmm… min tarm ser ut som ett oljerör…. och jag har valkar med svamp emellan… mmm…

  • Slurp
    1 maj, 2013 at 07:38

    Stackars de små barnen i Afrika som ska drabbas av en så obildad inskränkt fördomsfull människa som du. Stanna hemma vetja…..

  • Slurp
    1 maj, 2013 at 07:44

    Du är lika sjuk i huvudet och obildad som KZ. Gå och dra nåt gammalt över dig och var tyst.

  • Cissi
    1 maj, 2013 at 07:44

    Slurp: näpp.

  • kerstin
    1 maj, 2013 at 07:46

    Denna mening får mig att höja på ögonbrynen rejält:

    Folk som är feta mår dåligt, skäms, kompenserar med att vara snälla, vantrivs, blir mobbade, riskerar sin hälsa och så vidare you know the drill.

    Hur vet du detta? Jag vet smala som mår som du beskriver här över. Hur man mår handlar inte om hur man ser ut eller vilken vikt man har. Jag är överviktig och väl medveten om det men jag varken vantrivs, mobbas, mår dåligt, eller skäms. När barnen var små var jag normal viktig med har gått upp de senaste tio åren tyvärr. Jag äter nyttig mat (men är en godisråtta och läskdrickare därför går jag upp) Vi åt alltid nyttig mat när barnen var små och hade alltid mycket grönsaker inte skräpmat, men ibland under helger kunde vi slinka in på Mc Donalds det blir inte barn feta av att äta någon gång då och då på Mc Donalds. Vi hade chips hemma och godis och läsk men det hörde till lördagarna även saft fanns hemma. Ingen av mina barn har varit eller är överviktiga, de idrottade och var ute och lekte vilket barn inte eller nästan inte är idag. Idag är det smarttelefoner och datorer som gäller. Det är mer dessa saker som gör barn överviktiga än enstaka besök på snabbmatställen. Sen bilden du lagt ut är ju fruktansvärd att föräldrar kan misshandla sina barn på detta sätt inte alls okey. Men enstaka besök på Mc Donalds och godis på lördagar gör inte barn feta.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 08:01

    Bingo är inte ’väldigt rund’, inte ens lite rund. Du har inte bara mentala problem utan ser dåligt också.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 08:08

    Man kan inte vara omtyckt av alla. Men det är väl du? Jag tycker dock inte du verkar särskilt sympatisk. Det där med ’börja jobba med dig själv’ faller nog bara tillbaka på dig själv verkar det som.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 08:11

    Menar du att du har gjort ett val i att vara fet?

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 08:14

    ’Ditt sjuka helvete’ låter rätt otrevligt. Du låter otrevlig. Hoppas du mår bättre nu.

  • Emelie
    1 maj, 2013 at 08:58

    Har också hört det och ta numera kycklingfilén i hamburgaren istället för köttet 😉 och cheddar istället för dressing!

  • Esmeralda
    1 maj, 2013 at 09:04

    Fetma hos barn är ett problem. Framförallt bäddar fetman för en rad konsekvenser såsom olika sjukdomstillstånd, immobilisering etc. Givetvis ingår det en psykisk komponent i sammanhanget också. Soma och psyke hör ihop. Detta inget nytt under solen. Och dagligen kämpar barn, föräldrar, läkare, skolsköterskor etc. med denna fråga. En eloge till dem! Det avskyvärda i sammanhanget blir, när kändisnollor utan någon form av utbildning och erfarenhet ( lägg därtill utan empati, människokännedom och intellektuell förmåga) blandar sig i ämnet med endast ett uppsåt – att ännu en gång få spy galla över någon annan. Det kamoufleras lite halvslarvigt under plattityder som att ” vi måste ta ansvar”, ” vill vi verkligen utsätta våra barn…” och annan dynga. När det gäller förmynderi, att förbjuda föräldrar till överviktiga barn att passera in genom dörren till en snabbmatskedja, kan man bara konstatera, att det finns en uppsjö av ”felaktigt leverne”hos var och en av oss föräldrar, även om konsekvenserna av det inte alltid tar sig ett fysiskt uttryck hos våra barn och därigenom blir mindre påtagligt . Var ska man då börja förbjuda? Det utmynnar i en etisk diskussion, framförallt, som jag tvekar till att fröken Zytomierska är kapabel till att ta.

  • Malin
    1 maj, 2013 at 09:08

    Bra val 🙂

  • Malin
    1 maj, 2013 at 09:13

    Alla tjocka människor är inte äckliga. Smala människor sköter inte automatiskt sin hygien bättre.
    Har aldrig haft nån form av äckelpäckel på min tjocka kropp. Jag är fresch as a peach! Din dumma kossa, fem kgs övervikt är bara sunt inte äckligt.

  • Lina
    1 maj, 2013 at 09:31

    Hm, man kanske borde införa etik och moral lektioner i den svenska skolan… Där man får lära sig respektera andra människor och veta hut. Har aldrig sett på maken på personangrepp. bitterfitta hit och dit. och jag menar inte bara påhoppen på Katrin eller andra bloggare utan även dom som görs läsare emellan.

    Skilj på person och sak. Människans största problem. Det är inte många som håller sig till diskussionen. Men det är inte konstigt. Ingen lärde oss det 😉

    (dock har jag inget speciellt att säga om diskussionen då jag inte har någon lösning eller motsägning)

  • Ellinor
    1 maj, 2013 at 09:31

    Såg på biggest loser häromdagen och då sa tränaren Mårten att över 50% av alla överviktiga föräldrar har överviktiga barn…sorligt.

  • sandra
    1 maj, 2013 at 09:36

    Ja för att inte tala om alla satar som inte skaffar jobb, och dont get me started on invalider, utvecklingsstörda, pensionärer, bibliotek, simhallar, skolmat och annat som kostar så satans mycket för dig och mig Karin.

  • Slurp
    1 maj, 2013 at 10:07

    Det är nog du din mes som ser dåligt. Läs ordentligt innan du lägger dig i vad som skrivs.

  • Anonym
    1 maj, 2013 at 10:17

    Och hur vet Mårten det? Det är ju självklart något han bara drar till med för att verka insatt. Det är ju lika oseriöst som KZ som påstår saker utan det minsta bevis för att det hon påstår är rätt och riktigt.

  • Anonym
    1 maj, 2013 at 10:19

    Och den mest obildade av alla när det gäller etik och moral är KZ.

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 10:22

    Är det inte hälsosamt att jag bryr mig om att barn inte ska tvingas växa upp med allvarliga hälsoproblem och därtill också mobbing på grund utav att deras föräldrar inte kunde reda ut deras barns bästa? Om så är fallet är jag sjukt ohälsosam Fia.

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 10:23

    Synd att vi som vågar stå för våra åsikter och faktiskt är utbildade på området måste stå ut med anonyma hitta-påare som dig. Sluta vara på internet vetja…

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 10:25

    Jag har ingenting emot överviktiga människor, har aldrig mobbat någon för det och tycker att alla får välja själva över sina kroppar. Därför respekterar jag dig och ger dig en eloge för att du inte låter dna barn bli överviktiga förrän de är gamla nog att själva välja att bli det.

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 10:29

    Jag säger inte emot resten av din kommentar, jag bara undrar vad du menar med att det är hälsosamt att ha 5 kg övervikt?

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 10:47

    http://traningslara.se/ar-du-overviktig-men-frisk-for-manga-ar-det-bara-tillfalligt/ lite kvällslektyr för dig anonyma Slurp.

  • Malin
    1 maj, 2013 at 10:51

    Fem kg är ingenting. Man behöver inte ligga på en perfekt vint för att vara frisk. Fem kg för mkt kan även vara muskler, lite fett på kroppen har ingen dött av. Helt ärligt, bara mina pattar väger fem kg. Och de hade jag innan jag blev överviktig, man ska inte haka upp sig på enstaka kg.

  • anna
    1 maj, 2013 at 11:19

    Det finns en skillnad mellan att vara ’omtyckt av alla’ eller ’väldigt ogillat av många’ läs ordentligt innan du lägger dig i. Klart att man inte kan vara omtyckt av alla, det handlar inte om det. Lägger man så mycket energi på tjocka människor som KZ gör, då mår man ju inte bra? Lägg energin på bra saker istället

  • ida
    1 maj, 2013 at 11:47

    bra sagt, håller fullt med. Folk bara spottar ut sig negativitet. Överstressade människor skapat av ett överstressat samhälle som hjärntvättar folk till att varken veta ut eller in. Lyssna och sök inom er så finner ni den ro som alla söker. Med ro kommer ödmjukhet, det vi alla önskar. Peace n love

  • Frida
    1 maj, 2013 at 11:58

    Karin, patetiskt du är som försvarar Katrin i alla dina kommentarer. Det är nog du som borde skaffa dig ett liv.

  • Anonym
    1 maj, 2013 at 12:14

    Ha ha ha, skulle du vara utbildad, nej du är nog bara en liten hittepåare själv du. Du kommer inte att klara dig en dag i Afrika.

  • Slurp
    1 maj, 2013 at 12:15

    Jag upprepar;
    Stackars de små barnen i Afrika som ska drabbas av en så obildad inskränkt fördomsfull människa som du. Stanna hemma vetja…..

  • Maria
    1 maj, 2013 at 13:42

    En bild på barn som är feta, varför visas det på en blogg.
    Ganska förnedrande för dessa barn, får man producera andras bilder utan lov?
    Det enda som skiljer LCHF hamburgare, från ”vanliga” är brödet, vad jag kan förstå.
    Alkoholvanor, rökning, är ej hälsosamt, dessutom är alkoholen upphov till misshandel, både kvinnor och barn råkar illa ut.

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 13:52

    Jag är inte fördomsfull. Jag har inte sagt att alla som är överviktiga har överviktiga barn. Det jag säger är att ingen ska utsätta sina barn för övervikt och att föräldrar som är överviktiga borde förstå det mest av alla. Du härliga anonyma människa som gömmer dig bakom glåpord och kommentarer utan grund, vad vet du om min utbidlning och erfarenhet om kost och träning? Har du någon hum själv eller är det bara kul att sitta och kasta paj på datorskärmen där ingen når dig? Jag ser att du är inne och gräver i allas diskussioner men kommer inte med någonting konkret själv. Jag får nästan för mig att det är du som har förutfattade meningar mot oss som tränar och tar hand om vår hälsa, kan det vara så?

  • Sofie
    1 maj, 2013 at 13:55

    Jag tror ingen pratar om ”5 kg övervikt” när det handlar om muskler eller bröst. Utan 5 kg övervikt är 5 kg övervikt, alltså 5 kg rent fett på din kropp som din kropp inte kan processa.

  • Maja
    1 maj, 2013 at 14:09

    Jag trodde du var liberal Katrin? Absolut är övervikt, i synnerhet hos barn, ett samhällsproblem med att ge staten den makten över individen går verkligen inte i linje med att vara liberal. Bara reflekterar.

  • Sandra Dee
    1 maj, 2013 at 14:22

    Lider ni alla av borderline eller? Svart eller vitt. Hallelujah! Tycker det är skitbra att du tar upp skräpmat och barn Katrin. Säger ingenting om barnen får det nån enstaka gång ibland. Men att ge barnen skräpmat på en veckobasis, är inte det nästan att jämföra det med barnmisshandel? Om jag trycker i mig en hamburgare och pommes så misshandlar jag ingen annan än mig själv. Jag får stå för mitt val dagen efter med en kropp som inte alls mår bra.

    Och ärligt talat folk. Vad fan är det för fel att ta ett glas vin eller tre bara för att man har barn? Jag har alltid varit med mina föräldrar när dom har varit på fest eller tagit ett glas vin eller 3 till maten,oavsett vilken dag i veckan det handlat om. Jag är varken alkolist eller har ett osunt förhållande till alkohol.

  • Maria
    1 maj, 2013 at 14:44

    Om din barnvakt drack 3 glas vin ,
    skulle du tycka det var okej.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 16:02

    Ser inte dåligt – blandar ihop Bingo och Ringo bara. Mes på dig själv du – Slurp.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 16:05

    ’Lägg energin på bra saker’ – som du gör menar du Anna? Dessutom heter det inte ’ogillat av alla’ utan ’ogillad av alla’.

  • Victoria
    1 maj, 2013 at 16:09

    ’Opera’ – hoppas du mår bättre nu! Synd bara att du öser ut din skit här.

  • Månen
    1 maj, 2013 at 16:19

    Tänk att du vet precis hur familjen Z/R har det. Fantastiskt att du sammanfattar hela deras liv på några minuters bloggande/dag
    Sluta snacka s-t och kräla tillbaka under den sten du kom ifrån. Kom tillbaka när du har kräkts färdigt!

  • Månen
    1 maj, 2013 at 16:23

    håhåjaja.. ännu en okunnig människa.

  • Pernilla
    1 maj, 2013 at 16:56

    Huvudsaken är väl att barnvakten är smal??!!!! För det indikerar att det är en bra människa.

  • Kristina
    1 maj, 2013 at 17:11

    Alkohol är aldrig bra kombo med barn – där måste man vara idiot om man dricker inför sina små barn!
    Nu är jag väldigt anti-alkohol och barn – det bör inte förekomma att föräldrar dricker med barnen närvarande. Barn märker personförändringen efter endast ett par glas och många tycker att det är obehagligt när mamman eller pappan får en röständring eller skrattar mer än vanligt…
    Överviktiga barn, jag är överviktig men vill inte att mina barn skall bli det – när de kan välja själva är det upp till dem. Tills dess måste jag ta ett visst ansvar att de inte blir mobbade eller själva mår dålig – eller?

  • Mu
    1 maj, 2013 at 18:11

    Men vaddå han ÄR ju tjock! Varför är det ok för Katrin att kritisera andras barn men det är fel att använda samma kritik mot Ringo? Skämtar du?

  • Mu
    1 maj, 2013 at 18:12

    Ärligt talat, när jag läste Karins svar utgick jag direkt ifrån att det var något fel på henne. Lite efter alltså.

  • Mu
    1 maj, 2013 at 18:23

    Amen Victoria nu får du väl ändå ge dig? Alla som vädrar minsta åsikt mår enligt dig inte bra och så sitter du och hoppas att alla ska må bättre snart. Du verkar inte riktigt kry själv. Hoppas du att Katrin ska må bättre också då hon också ifrågasätter?

  • Malin
    1 maj, 2013 at 19:21

    Jag vidhåller att fem kg inte är nånting. Jag sitter rätt skönt på de där kilona i soffan nu.

  • Malin
    1 maj, 2013 at 19:26

    Gud Kristin du sa precis vad jag tänkte!
    Jag själv har känt fruktansvärd ångest när föräldrar och släktingar dricker och de är inte ens alkoholister. Barn ser och känner av mer än vad man tror.
    Tänk om nått händer och ambulans behöver tillkallad, ser väldigt illa ut att föräldrarna är fulla då. Och ni som tror att det inte syns eller märks när man tagit ”lite vin” har fel. Alla ser när en person druckit, även om de inte är aspackade.
    Tänk på barnen säger jag bara. Både när det gäller maten och alkohol.

  • Camilla
    1 maj, 2013 at 20:02

    Jag säljer Reductil Sibutramin15mg. 1månad för 690kr och 3mån. kur för 1650kr med frakt. Dessa underbara bantningspiller har underlättat min viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse mejla till [email protected]

  • Lina
    1 maj, 2013 at 21:20

    Folk kan väl sluta med alkohol och droger eftersom det kostar samhället så mycket. Sen är det ganska farligt att åka motorcykel, bergsklättra, dyka, cykla utan hjälm osv!!!

    Det är inte farligt att äta snabbmat då och då. Inte heller mjöl eller rimliga mängder av socker är skadligt om man i övrigt äter en varierad kost.

  • 1 maj, 2013 at 21:56

    Opera har tyvärr rätt.

  • 1 maj, 2013 at 21:58

    Eh… Opera har följt bloggen och uttalar sig baserat på Katrins egna berättelser. Punkt slut. Wahlgrentortyr och fylla bl.a.

  • 1 maj, 2013 at 22:00

    Cissi verkar såå läskig…

  • 1 maj, 2013 at 22:03

    Helt sant Ida 🙂

  • Emma
    2 maj, 2013 at 01:34

    Det borde ses som barnmisshandel att låta sina barn äta sig feta samtidigt som de är undernärda. Ett barn som får bristfällig kost kommer med största sannolikhet att få diabetes, ledproblem, benskörhet, dålig syn och många fler problem i väldigt tidig ålder!
    Hade föräldrarna åsamkat barnen detta lidande på något annat sätt hade de inte fått ha kvar vårdnaden. Men att dag ut och dag in misshandla sina barn genom att proppa i dem tomma kalorier är helt okej.
    Jag tror inte att LCHF är lösningen för barn, däremot mer träning och vettig, normal mat!

  • Sandra Dee
    2 maj, 2013 at 03:47

    Nu var det väl ändå inte barnvakten jag yppade mig om? Eller hur. Och jag har aldrig sagt att det viktigaste är att vara smal? Eller läser ni något som jag inte har skrivit? Ni lägger in ERA värderingar i MIN text och struntar helt i vad jag skrivit.

  • Sandra Dee
    2 maj, 2013 at 03:54

    Det är bättre att låtsas om att alkohol inte finns och att gräset är rosa? Nu menar jag inte att man ska dra med barnen där det är total fylla där föräldrarna vill ha egentid med sina vänner, utan där barnen har en plats också.
    Jag förstår inte varför vi ska skydda barnen till den ytterlighet som många faktiskt gör. Och därmed ge dem en frukansvärt skev bild på hur världen ser ut, tänk vilken chock det borde blir för dem när de kommer ut i världen och kan se saker med egna ögon…

    Och det är klart att det är ditt ansvar som förälder att se till att hjälpa barnen så gott du kan med att äta rätt mat. McDonalds, BK, Max osv är inte rätt mat någonstans…

  • Sheeevil
    2 maj, 2013 at 07:59

    Ska bli spännande att se om du hittar nån läkare som vill jobba för lärlingslön, eller rent av gratis – kanske med löfte om utökad kundkrets…. Eller… Du kanske tänkt erbjuda marknafsmässig ersättning till någon denna gång!? 😉

  • Natalie
    2 maj, 2013 at 08:27

    Ibland så tycker jag att du är så oödmjuk och svart vit. Det finns tjocka personer som valt det, men långt ifrån alla har det. Behöver du skriva på ett sådant sätt att du hela tiden vill röra upp känslor? Det är
    Inte hälsosamt eller sunt. Du jagar ständigt kommentarer, jagar efter reaktioner, det finns någonting inom
    Dig som är otillfredställt – hela tiden – och jag börjar känna med dig. Tycker du är en jätte härlig kvinna, men man märker att du har en ständigt pågående jakt inom o utom dig. när har du frid? Jag får för mig att det inte är ofta. Men kanske
    Jag har fel. Kram på dig fina Katrin

  • Anonym
    2 maj, 2013 at 09:39

    Det kallas okunnighet det ni sysslar med här! Att kasta ur sig hur folk är dumma, fula, feta och gud vet vad!

    Människor som har oilka problem med vikten borde få mer utbildning i kost ohc näringlära. Medan många här borde gå en kurs i vett och etikett!

  • GymGlam/Caroline Nilsson
    2 maj, 2013 at 12:57

    Jag har skrivit ett långt blogginlägg om dagens ohälsosamma ungdomar. /Caroline

  • Emelie
    2 maj, 2013 at 22:23

    Att göda sina barn på det viset är fanimig ren och skär barnmisshandel. Hur svårt kan det vara att lära sig laga vettig mat? Skaffa barn kan man göra hur som helst, men ge dom en vettig kost, det är verkligen raketforskning…

  • Victoria
    2 maj, 2013 at 23:30

    Jag tycker bara inte man ska vara elak. Fult elak. Och ’amen’ på dig själv du!

  • anonym
    3 maj, 2013 at 11:36

    hihi felaktigt leverne vem skriver som dig 1800-talet ringde för det saknar sitt språk.

  • Wille
    3 maj, 2013 at 15:27

    Barn ska inte äta LCHF? Barn kan väl äta hur mycket LCHF dom vill. Jag tror inte ett barn orkar mer i skola eller mår bättre för att dom äter mackor istället för exempelvis ägg till frukost. Det finns flera fördelar än nackdelar att äta LCHF (ex fil med frö och nötblandning istället för müsli på mjöl eller corn flakes, mer ägg och makrill istället för blodsockerhöjande bröd osv). LCHF är så mycket mer näringstätt och har en perfekt fettsammansättning för växande barns hjärnor. Dessutom är det jättebra med LCHF om man t ex har ADHD. Jag tycker ditt inlägg är bra, men barn kan lätt äta LCHF.

  • Anna Wikström
    4 maj, 2013 at 00:04

    Haaahaa, ibland så uttrycker du dig så klumpigt!.Du måste skoja, å söka ef uppmärksamhet lr nåt för så dum e du inte,lr?å va du än gör överför aldrig dessa åsikter till ditt barn!!då kan han nog bli utstött å ensam…övergive..Människor med så snedvridna åsikter blir man rädd för å vill bara undvika.d e såna som folk inte tar riktigt på allvar å de e så genomskinligt.Problemet ligger nog mest hos dig själv!!!ha en bra dag…Önskar Anna

  • Anna Wikström
    4 maj, 2013 at 00:09

    grymt bra skrivet!!!Esmeralda

  • Anne
    5 maj, 2013 at 12:12

    En sak du säger är sann: Feta människor är inte lyckliga. Oavsett barn eller vuxen.

  • Damien
    8 maj, 2013 at 00:02

    Biggest Loser, källan till all information.

  • veronica
    20 maj, 2013 at 14:56

    Hej, jag en annan sak bara, försöker du bli med barn eller har jag drömt? Kanske dags att sluta med LCHF? Det kanske går bättre då? 🙂