Allt är perfekt och vi har det fantastiskt såklart men jag måste bara få reagera lite på servicen här. Den är nämligen lite märklig. Det är som att de har satt upp sina regler om hur saker och ting ska vara och det går inte att rucka på. De har till exempel bestämt att gästerna ska stå i kö för att få ett bord att äta sin frukost vid. Trots att restaurangen är långt ifrån fullsatt så ska man skriva upp sitt namn på en väntelista och snällt stå och vänta på att få sitt namn uppropat när de passar dem. Sen vill de gärna att man ska sitta i en sal med AC på högsta max och jag som avskyr AC har väldigt svårt att förstå detta. Jag undrar varför vi inte kan få sitta och äta vår frukost vid ett bord utanför och få njuta av den fantastiska morgonvärmen men det går inte. Det är som det är och det finns inga utrymmen för att vara lite flexibel. Det stör oss och därför äter vi inte på hotellet. Vi gjorde det första målet men sen fick det vara bra så. Nu tar vi bilen och åker till små mysiga inhemska ställen och äter för det här amerikanska robotlika ”wawawi” passar inte oss.
En annan incident som visar hur inskränkta amerikaner är, är när jag frågar om den grekiska yoghurten är non fat eller full fat. ”It is greek”, svarar servitrisen och ler lite överlägset. ”Okej but is it non fat or full fat?”, frågar jag igen. Det är ju ganska så intressant för min del då jag inte har några planer på att äta vattnig fettreducerad yoghurt. ”It is greek”, svarar hon igen samtidigt som hon himlar med ögonen och ger ifrån sig ett stön. ”Can you please check with the kitchen if it is non fat?”, säger jag och hon vänder på klacken för att ta reda på fakta åt mig. Jobbigt. Tycker hon. Däremot, och det är också väldigt amerikanskt, kommer hon tillbaka med ett leende på läpparna och svarar glatt ”It is non fat. Thank you for being patient”, nu med ett fejksmil-som-om-hon-kom-på-att-hon-kan-gå-miste-om-sin-dricks. Och apropå det här med dricksen i USA (Hawaii). Jag går inte med på att ge en servitris 15 eller 20 procent av vad notan landar på. Jag skiter i att det är ”så det är” här, jag vill inte gå med på det. ”Men de får så låg lön”, men jag skiter i deras lön okej? Om de inte vill jobba så kan de slippa, jag ska inte behöva känna mig tvingad till att betala deras lön. Eller så får de gärna sänka priserna på menyn med 20 procent så kan jag gärna lägga på det på deras lön. Men om jag väntas betala helt vanliga priser på min mat så förväntar jag mig att personalen har helt vanliga löner och jag har ingen lust att fjanta med några 20 procent. Tio räcker bra. Dricks är dricks och inte någon lön. Tyck vad ni vill så här tycker jag.
Nej, jag klagar inte jag tar bara upp små detaljer som jag stör mig på. I det stora hela är allt helt grymt och maten är skitgod och ön är vacker och vädret strålande och barnen leker och jag har läst ut en hel bok (!) – tack pappa Bingo!! Ni vet att det är på semester som mammor få ta ut sin vinsutdelning för resten av året, va?! Boel och Oscar av Josefine Sundström. Ljuvlig bok som jag tycker att ni ska läsa. En berättelse som får en att inse att man ska ta vara på livet. Om möjligt lite mer. Tack Josefine för en väldigt välskriven och bra bok! Nu ska jag ge mig på Fem nyanser av honom. Snusk. Har jag hört.
Tessan
27 december, 2012 at 08:22Jag är sjuksköterska. Jag får inte dricks på mitt jobb. Det där med dricks irriterar mej.
kerstin
27 december, 2012 at 08:26Ja du vad ska man säga alla länder har ett drickssystem vad det gäller tex restauranger. taxi etc. Du får ta seden dit du kommer och sluta gnälla. Man följer reglerna i det landet man besöker så är det bara. Det hör till vett och etikett och mognad. Så sluta gnäll. Sen har flera länder lägre löner då de kan ha fler anställda och bättre service då är dricksen högre för er gnällande turister.Kösystemet har de säkert för att hålla koll så inga obehöriga kommer in i restaurangen. Sen om det finns bord utomhus så fråga varför man inte kan sitta där, kanske även de är för att inte få in obehöriga.Tvivlar på att personalen inte kan ge något svar på denna fråga, men om det ändå är så be att få tala med chefen.
kerstin
27 december, 2012 at 08:30Kanske vore en ide. Men vem skulle ge dricksen, patienterna som ligger inne på sjukhuset och redan betalar skatt för maten och servicen de får? Dricks får ju servitriserna när de serverar maten de springer ju fram och tillbaka hela tiden. De som äter maten har ju inte innan betalt skatt för att få äta den och att dricksen ska ingå.
Åsa
27 december, 2012 at 08:37Håller med dig. Jag bor i England där många restauranger har ovanan att sätta till en icke obligatorisk service charge, dvs. dricks, på antingen 10 eller 12,5 procent. Service charge är inte tvunget enligt lag och jag vägrar betala det de ”föreslår”. Jag är vuxen och bestämmer själv hur mycket dricks jag vill ge servitörerna, om något alls. Lönen ska tas från den mat och dryck man beställer, dricks är det lilla extra om deras service var utöver det normala. Om man betalat 50 pund för en måltid så tycker jag gott att de pengarna kan täcka lönen också.
Kakan | MurmelDjuret
27 december, 2012 at 09:00Oj det låter ju väldigt skumt & störigt men är man på besök i ett annat land så tycker jag nog att då får man faktiskt rätta sig som gäst.
Pam
27 december, 2012 at 09:10Fröken vet allt, du låtet mer bitter som en citron. Kanske ska läsa det man har skrivit innan man klickar på send, inget vett i det du skriver och sprider bitterhet gör du också!
Sally
27 december, 2012 at 10:08Fröken ingen-annan-får-gnälla-utom jag, citroner är sura, inte bittra, och det stavas sänd, inte send
emelie
27 december, 2012 at 10:13hahaha
Kristina
27 december, 2012 at 11:45Håller med,det retade mig enormt när vi var där!Dricks känns så förlegat och vadå ta seden dit man kommer som nån har skrivit-det ska vara valfritt inte kutym!Vi ska väl inte förväntas bidra till personalens löner!
e.
27 december, 2012 at 12:27Fattar inte varför man ska ge dricks när man är i USA. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. JAG bestämmer själv över mina pengar, INGEN bestämmer om jag ska ge dricks. Fattar inte att folk går på detta så fort de landar i USA, dricks hit och dricks dit, mossigt och gammalmodigt, absolut inte up to date idag. Jesus Christ bojkotta detta fjäskiga dricksandet!!! Ger ni dricks till städerskor här i Sverige t.ex? Ett lågavlönat jobb, nej just det. Löjligt bara!
kerstin
27 december, 2012 at 12:29Kommentarerna förvirrar mig. Är det mig du svara Pam, det ser så ut men det är alldeles för otydligt.
kerstin
27 december, 2012 at 12:30Om det är mig du menar så förklara det där med citronen tack
Åsa
27 december, 2012 at 12:31Dricks hör inte till kulturen, inte i England iallafall, utan det är något som restauranger börjat med för att suga till sig mer pengar. På pubar betalar man aldrig dricks när man äter. Dessutom, betalar man dricksen med kort, tillsammans med resten av notan, kommer den inte serveringspersonalen till godo utan går direkt till restaurangägaren. Det berättade en servitris till oss.
Sandy
27 december, 2012 at 13:37Jobbar själv som servitris i England och service charge på 12.5% går alltid till personalen, oavsett hur det är betalt. Med andra ord är det olika för olika restauranger.
YVONNE
27 december, 2012 at 14:38FEMTIO NYANSER AV HONOM HOPPAS JAG ATT
DIN BOK OXÅ HETER
Carola
27 december, 2012 at 15:26Självklart ger vi dricks! Alltid i länder där det är kutym att göra det men även i Sverige om servicen är bra.
Varför skulle det vara något negativt att visa uppskattning?!
Helena
27 december, 2012 at 16:38Det är den förbannade svenska snålheten förståss ! Finns det nåt snålare än svenskar som bara gnäller o gnäller….?! Man skäms för o va svensk när man läser alla snålisars kommentarer!! Har man inte råd o ge dricks på restauranter så håll er hemma!!
Astrid
27 december, 2012 at 17:41Skarpning Katrin. Det kostar att inte ha skatte/valfardssystem i USA. Det ar val inte service-personalens fel att det ar lagligt att minimum-wage ligger pa $1.95/timme (det ar det i Massachusettes i alla fall)? Eller att det har systemet inte ger dem nagra benefits? Dem maste betala sin egen sjukforsakring (ca $200-$400/manad), hyra, ovriga rakningar etc. Utgifterna ar ju sjukt mycket hogre i USA an i Sverige, och nej, det ar valdigt fa som tjanar sjukt mycket pengar. Jag ar ingift i restaurang-industrin i USA, och om det ar nagot jag vet sa ar det detta: dem avskyr Skandinaviska turister som vagrar ta seden dit man kommer. Sahar dricksar du: 15% = dalig service, 20% = normal service, 25% = over forvantan. Sluta vara en san snaljap. Det ar du val aldrig annars?
Astrid
27 december, 2012 at 17:44Word. Skit i att ata ute om man inte har rad att behandla restauranger och dess personal med repsekt.
Lady
27 december, 2012 at 17:46det handlar knappast om att man inte har råd, det handlar om att man inte VILL!!
det är väl förfan ingen jävel som ger mig ”dricks” på mitt jobb heller?!?!? och det förväntar jag mig inte heller just för att jag har en lön!
skäms du för att vara svensk så håll dig hemma , haha
Astrid
27 december, 2012 at 17:50Det ar val just det som ar grejen. Restaurang personal har just ingen lon i USA (inget dem kan casha in, eftersom det drar jamt ut med taxes), sa dricksen ar deras lon. Dock ar det lite andra regler i Cali pa vissa stallen (lite hogre timlon, och dricks-pool for att betala benefits, aka sjukforsakring). Sa ar systemet uppbyggt, och det ar inte personalens fel.
Lady
27 december, 2012 at 17:55nej och det är nte vårat fel heller, dricks ska man ge frivilligt och inte bli påtvingade att betala
Astrid
27 december, 2012 at 18:01Lady, i Sverige sa ar det sa. Men inte i USA. Annan kultur, och ett helt annat system. Du kan val inte pa allvar tro att Sverige och svenskars satt att leva ar global standard? Eller? Men visst, det ar inget brott att inte dricksa. Det ar bara oartigt och osympatiskt i en kultur dar det ar en del av service industrin. Vill du bli uppfattad sa, sa go for it.
Rosie
27 december, 2012 at 20:06Astrid har helt rätt angående löne- och drickssystemet i USA. De flesta av er som kommenterar att ni själva bestämmer över era pengar och om/hur mycket ni vill dricksa, vet uppenbarligen inte hur saker och ting fungerar i USA. Precis som Astrid bor jag i USA, och jag var extremt snål med dricksandet när jag flyttade hit och sa till min amerikanska man att han är galen som ger dricks när servicen varit dålig. Jag tyckte att han uppmuntrade till dålig service genom att belöna dem med 15 procent dricks (som Astrid skrev, 15 procent för dålig service), och att det är inte vårt jobb att betala deras lön. Nu skäms jag att jag tänkte så! Så kan man tänka i Sverige, för med det SVENSKA restaurangsystemet skulle det vara extremt korkat att ge dricks för dålig service. Men med det AMERIKANSKA restaurangsystemet är det en oskriven regel att om du kommer in och äter på restaurangen så ska du dricksa. Ni som kommenterar med era svenska synvinklar måste fatta att det inte funkar likadant i resten av världen.
1. Amerikanska servitörer tjänar kanske 2 dollar i timmen. En svensk kanske 85-100kr.
2. Det är mycket billigare att äta ute i USA. Med dricksen, blir det som att äta ute i Sverige.
3. Servicen i USA är på en helt annan nivå. Här är serveringspersonalen trevlig, de ler, de är snabba, de tittar till dig som de ska, du känner dig omhändertagen. I Sverige kan man vänta i evigheter på att bli serverad, otrevlig personal som inte hejar eller ler eller bryr sig (på en restaurang i Uppsala hade diskplockpersonalen på sig tshits där det stod ”DONT ASK ME; I ONLY COLLECT DISHES” så otroligt ogästvänligt!)
4. Tack vare att personalen i USA är så beroende av sin dricks så jobbar de mycket hårdare och servicen bättre. I Sverige är folk lata.
5. Totalt sett är det alltså lika dyrt att äta ute i USA som i Sverige efter att du lagt på dricksen, och då är den amerikanska servicen tusen gånger bättre.
Lina
27 december, 2012 at 20:10Nu vill jag att de outbildade svennebananer där ute läser detta – i philadelphia i usa där jag bor tjänar du som servitris $2.25/timme. Lite snabbt kan du räkna ut att det inte ens blir en tjugolapp i timmen. Hur jäkla SNÅL är inte du om du går ut utan att dricksa?! Fy fan, det finns nog inget värre än snåla människor som vägrar ta seden dit de kommer. 10 % är snålt men det är iaf något! jag skäms över att se såna här fasoner – gå på restaurang i usa utan att dricksa?! fan vad pinsamt. räknar du inte in att Betala 15-20 % när du går ut o äter i usa, gör servitriserna en tjänst o stanna hemma!!
Maria
27 december, 2012 at 20:52Hetsa inte upp dig nu Elisabeth!
SSS
27 december, 2012 at 21:43då kanske servitörerna får byta jobb, 99% av restaurangerna jag har gått på i sverige, har de flesta servitörerna varit vänliga, det ska ingå i deras jobb och ska ej belönas extra för det.
du säger ju själv i början att du tyckte din man var galen för att han gav pengar för dåligt service..??
så jag fattarinte logiken i det.
i ett jobb ska det ingå att man är trevlig utan att de ska ha extra belöning för det. hur fan skulle det se ut om alla krävde dricks??
alla kassörskor, städerskor, butiksbiträderna, sjuksköterskor, ect?!?!
ursäkta mig men det låter löjligt.
inte en krona extra från min ficka för det!!my choise!!
Lady
27 december, 2012 at 21:50Lina:om du skäms så jävla mycket så stanna hemma!
alla jobbar hårt för sina egna löner och thats it!
den som inte är nöjd med sin lön byter jobb!
fan så jävla löjligt att andra människor ska betala servitrisernas löner??usch!! inte ett öre från mig iallfall, för att jag inte vill!!haha
Malin
27 december, 2012 at 21:57Så det är inte arbetsplatsens ansvar att betala sina anställda en normal lön? Knappast gästernas ansvar att servitrisen ska kunna betala sin hyra? Vem betalar mc donalds arbetarens dåligt lön? Vart är deras tillägg & dricks? Trodde de erbjöd en service, fast det kanske är skillnad på service och service.
Tessan
28 december, 2012 at 00:30Jag förväntar mig ingen dricks. Jag gör mitt jobb ändå, alltså springer fram och tillbaka och tar hand om sjuka personer. Det är många jobb där det ingår att springa fram och tillbaka som du beskriver, om nu det är anledningen till dricks…
Carola
28 december, 2012 at 01:40Min käre man börjar alltid med att tipsa bra direkt när vi kommer till ett nytt hotell t.ex…. Ett enkelt sätt att försäkra sig om bra service kommande dagar. Med det är klart…man får vad man betalar för, så det är ju upp till var och en.
Astrid
28 december, 2012 at 01:45Tack Rosie. Borjade kanna mig ensam har 🙂
Socal
28 december, 2012 at 03:17Ta seden dit man kommer kanske!? Det blir ju ett jävlans liv när flyktingar inte beter sig svenskt i sverige. Det finns inget värre än snåla svenskar. Jag ryyyyyyser!!!
Astrid
28 december, 2012 at 03:31sss, choice.
Camilla
28 december, 2012 at 04:46Stanna hemma om ni inte tänker ge dricks.
Jag bor i USA och här ger man dricks. I ALLA service yrken. Frissan, dog groomern om du fixar naglarna osv
Så om du/ni era snåla jävlar inte vill ge dricks STANNA HEMMA.
Camilla
SweTex
28 december, 2012 at 06:09”hur skulle det se ut om alla krävde dricks”….Vad tröttsamt att höra. Nu är det ju så att i dom flesta yrken KRÄVER MAN INTE DRICKS, och i en del få yrken är det uppbyggt på det sättet, och det fungerar oftast bra här i Staterna. Men som en del har sagt här redan…om man vill framstå som en snål svensk som inte kan BEGRIPA var för det inte alltid är som HEMMA i andra länder, go ahead.
Helena
28 december, 2012 at 06:57Ditt snåla skrälle ! ! !
Helena
28 december, 2012 at 06:58Lady är ett snålt skrälle alltså ! O hon borde byta nick för ngn Lady är hon inte !
Helena
28 december, 2012 at 07:01Tyvärr är den svenska mentaliteten uppbyggd på o va pissnåla
Anna
28 december, 2012 at 07:03Är ganska nyss hemkommen från semester i Sydafrika. De svarta som jobbar på restaurangerna jobbar gratis och dricksen är deras lön. Så är systemet uppbyggt där. Helt sjukt system med våra ögon sett, men när man är utanför Sveriges gränser kan man heller inte använda det svenska synsättet. Går jag ut och äter i Sydafrika är det
mitt ansvar att bidra till min servitris lön, för sådant är systemet. Det är bara att gilla läget. Och jag dricksade gärna!
Sofia
28 december, 2012 at 07:10Men den låga lönen är ju en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare? Jag som kund är ju inte med och löneförhandlar och borde inte förväntas gå in och täcka upp en dålig lön.
kerstin
28 december, 2012 at 07:52Jo men dina patienser har redan betalt skatt för att få servicen från dig men det har inte restauranggästerna därför ger man drick till de som serverar.
SweTex
28 december, 2012 at 08:06Bra sagt, Lina.
Tessan
28 december, 2012 at 08:32Men alla andra jobb då? Lagerarbetare? Butiksbiträden? Frisörer? Snickare? Målare? Bilmekaniker? Städare? Etc
Lady
28 december, 2012 at 09:10jepp!!jag vägrar iallfall betala andras löner! det är ingen som ger oss dricks på vårt jobb så varför ska jag betala extra för det jag äter?
men som sagt, är man missnöjd med sin låga lön, då ska man kanske byta jobb.
och om jag framstår som snål , ja det skiter jag i 😉
Ankan
28 december, 2012 at 10:08Katrin, jag hatar när folk läser din blogg och sen klagar på det du skriver. I min mening så borde de ju skita i att läsa!!
Meeeeen 🙂 När det kommer till dricks systemet i USA (jag har jobbat där som servitris) så är det så här: Man har 5-6 dollar i timmen. Skatten ligger utanför priserna i menyn, precis som de gör i matvarubutiken m.m. En servetris eller bartender betalar skatt på den förväntade dricksen, (olika i olika stater) man har ett personligt försäljningsnummer/kod där allt man säljer registreras. Så när någon inte lägger de 15-20% dricks som staten i USA tar i skatt, så betalar servitrisen/bartendern helt enkelt för det du äter och dricker! …det dras direkt ur lönechecken.
Jag jobbade på en sportbar under Superbowl veckan (på just Hawaii faktiskt) min lönecheck var nollad när den kom, för att jag hade sålt så pass mkt och därmed hade den förväntade dricksen dragits i skatt.. Tänk om folk faktiskt inte lämnat dricksen….då hade jag jobbat gratis.
Inte de bästa systemet men så ser det iaf ut :/
Mvh Ankan.
Rosie
28 december, 2012 at 20:52Kära SSS. Om du läser mitt inlägg så ser du att att folk som du tänker med ert svenska synsätt. Om du visste någonting om USA, så skulle du förstå att man betalar man separat för mat och restaurangservice. I Sverige är mat och service inkluderat i ett och samma pris, därav högre timlöner samt högre pris för att äta ute. Precis som du, så var jag okunnig om hur det fungerade i USA när jag var ny i landet och antog att det fungerar som i Sverige, att servicen borde väl ingå. Men tog inte lång tid innan jag förstod mitt misstag och insåg att resten av världen inte fungerar som i Sverige. Om du inte vill dricksa i USA kan du besöka ställen där de har self service, där du själv går fram till kassan och beställer din mat och får den på direkten på en bricka som du tar med dig till ditt bord. På sådana ställen finns det oftast en tip jar där du är välkommen att lägga några slantar om du har hyfs. Har du problem med det så skulle jag föreslå dig att inte resa till USA. Och nu SSS, håll i dig, för nu kommer du bli rasande. I USA dricksar man till och med sin frisör! Herregud!!!
SSS
28 december, 2012 at 23:06Nämen oj rosie, nu ramlade jag av stolen förstår du när du sa att man måste ge frisörers dricks!!!
nu är ja jag såååååååååååååå rasande för att jag fått reda på att jag måste dricksa frisörskan, taxichaffören, och alla andra som ger service!!!;)
hahha jag har nog fattat hur drickssystemet fungerar och som jag sa tidigare är man missnöjd så får man byta jobb!!
förresten så ska jag till usa i februari, kommer definitivt inte ge någon dricks 😛
får väl skylla på den
”svenska mentaliteten” hahaha
kerstin
29 december, 2012 at 07:53Städare får ofta dricks särskilt när de städar på hotell så ligger det pengar på bordet när gästen lämnar rummet. Ofta är lönen räknad på att man ska få dricks och då ligger den lägre. Det gäller just restaurangarbetare. Vissa länder så som Usa har extrema låga löner och restaurang arbetarna lever av dricksen.
Kakan |MurmelDjuret|
30 december, 2012 at 08:15Oj. Sent svar men. Ja jag tänkte ju mer i allmänhet på allt som Katrin klagade på i det här inlägget, inte bara dricks. 🙂
Robert
30 december, 2012 at 12:40Det sägs i en del kommentarer att servicen är så mycket bättre i USA. Det vet jag inte alltid om det är så. Jag upplever iallafall att man kan le och vara glada men om man vill ha något utöver det vanliga så är det stopp! Det finns ingen flexibilitet. Man verkar vara rädd för att gå utanför sin ”box”. Sen kan jag tröttna på det här tugget om att tex: ”Welcome! My name i Brad and i will serve you tonight.”. Jag skiter i deras namn. Det kan jag om intresse finns ofta läsa på deras namnskylt.
Sofia Wirberg
30 december, 2012 at 16:16Som utlandssvensk får man alltid skämmas när man har svenskar på besök för att de är så snåla med dricks. 15-20% är standard. Har man råd med måltiden har man råd med dricksen också. Man får alltid smyga dit lite extra sedlar när svenskarna har betalt. Vad som är ännu värre är större sällskap med svenskar. De kan aldrig splitta notan rakt av. Alla ska betala ”sitt” vilket innebär att det alltid saknas pengar. Vis av erfarenhet tar jag aldrig svenskar till mina egna favoritställen eftersom man utan undantag får skämmas. Det spelar ingen roll om det är folk med begränsad budget eller om de är jättelika. De är alla lika pinsamma. Svenskar har rykte om sig utomlands att vara riktiga snåljåpar.
Johan
1 januari, 2013 at 16:24Älskar att läsa kommentarer från totalt hjärndöda personer som säger: jag tänker inte vara med och betala deras löner med dricks. Och vad i helvete tror du att du gör när du betalar 300 kronor för en biff i Sverige? Hur tror du lönen kommer till personalen? Jo genom prissättning och t.ex kollektivavtal med minimilöner. Skärp er och betala dricksen idioter!
Americana
2 januari, 2013 at 18:02Haller med Camilla. Man tar seden dit man kommer. Pinsamt om man inte dricksar i USA. Rakna med att personalen marker och behandlar dig darefter som en cheapskate.
Jag betalar dricks overallt har i USA och jag har bott har i 10 ar: from min dog walker och staderska till restaurangpersonal, frisor och pa Starbucks. Om du inte vill betala dricks, snalla, stanna kvar i Sverige…
Caroline
6 januari, 2013 at 19:15Haha… skulle ju varit med när vi firade min mammas 50-årsdag på The Boathouse i NYC (mycket fin restaurang). Pappa tippade 20% (vilket är en bra tip!). Restaurangchefen(!!) kom tillbaka till vårt bord och sa att det var för dåligt. Jag förstår att tippen är viktig, men där gick gränsen.. har aldrig gått dit igen 🙂