Okategoriserade

Bara äta det godaste och häst

Har ni dagar då ni bara äter det som ni gillar mest? Skippar allt det som fyller ut tallriken och bara äter russina ur kakan eller hur säger man? Jag har såna dagar när jag är ensam. Idag är egentligen min lediga tisdag men eftersom Bingo ringde och sa att han var fast i en plåtning och undrade om barnflickan kunde sitta kvar och jag inte hade något inplanerat så kände jag i hela min kropp att jag bara ville hem till min lilla bebis. Jag stannade faktiskt upp på gatan och tänkte ”Ska jag gå och shoppa på NK?” men så kände jag bara för att gosa med den lille – besatt? Absolut. Har aldrig känt ett så starkt beroende av något i mitt liv som jag gör till min son. Skrämmande? Ja, lite.

Klockan åtta slocknade Ringo så då passar jag på att jobba undan lite och då orkar jag inte laga mat utan gottar mig bara i sånt som jag älskar. En bit gåslever, en kronärtskocka med dijonmajo, några blad parmaskinka direkt ur förpackningen, en bit brie. Eller nej det var en bit av Drottning Silvias favoritost jag hade i kylen. Jag hade inte kunnat servera en sån här middag när Bingo är med för det hade ruinerat oss. Han äter som en häst (som en häst inte häst) och han blir aldrig mätt. Med Bingo måste jag fylla ut med kokt broccoli eller blomkålsmos eller mycket av något.När jag är själv är jag ett lyxmonster. Ska avsluta med en bit chokladkaka som jag bakade igår. Den blev helt sjukt god. Flourless chocolatecake. You know?!

Katrins Snapshots

Okej, jag ska avsluta med att ge mig in i hästdebatten. Såg att även IKEA bjuder på hästkött i sina köttbullar men alltså är det så farligt? Jag förstår att man gillar hästar men gillar man inte kossor också? Och grisarna hur gulliga är inte de? Varför är det ett sånt drama om det här med hästkött och varför ska det hela tiden vara ”en upptäckt” man gjort när man hittat hästkött någonstans? Jag minns när jag var barn, då fick man hamburgerkött på dagis, fritids och i skolan och det var uttalat att det var hästkött. Det var ingen som brydde sig om det vad jag kan minnas? Hör det till den nya extremt bajsnödiga generationen att bry sig lite för mycket om precis allt? Den generationen som inte tillåter cykel utan hjälm, bil utan barnstol, cigg i närheten av barn, listor med vad man inte får äta när man är gravid mm. Den astöntiga generationen som håller på att slå knut på sig själv för att de inte kan hitta på mer saker att förfara sig över? Jag önskar att det var som det var på sjuttiotalet nu. Inget trams och tråk utan röj och kul.

Drakens. Känner ni till Drakens te? Om inte så kolla upp det. Mycket bra för välbefinnandet.

You Might Also Like

  • Nina
    26 februari, 2013 at 21:53

    Det är absolut inget fel att äta häst. Problemet ligger i att dessa nödslaktade hästar är fullproppade med antibiotika och annan skit.
    Det är synd att du oftast är totalt oupplyst innan du öppnar käften tyvärr.

  • nelly
    26 februari, 2013 at 21:56

    Problemet med att det finns hästkött i kött som det inte ska vara hästkött i är att det inte finns någon som föder upp häst för slakt. Det betyder att hästköttet du äter förmodligen har självdött eller blivit medicinerat mot något och på så sätt får du i dig saker som kan vara skadligt.

  • Nina
    26 februari, 2013 at 21:59

    Jo Nelly, det finns seriösa hästuppfödare som enbart slaktar och säljer köttet. På Island är det vanligt förekommande men knappast i Rumänien.

  • Alexandra
    26 februari, 2013 at 22:06

    Om man blir serverad hästkött ska man veta att man blir serverad hästkött. Att gå bakom ryggen på konsumenten och inte skriva i innehållsförteckningen att det är hästkött i varan, det är det som är felet och så jävla irriterande. Om de upplyser om att det finns hästkött i det man ska stoppa i sig kan kunden själv välja om de vill äta eller inte. Men att inte säga/skriva något om det är bara så sjukt.

  • fanny
    26 februari, 2013 at 22:21

    Som de över har påpekat så är det två skilda diskussioner som pågår. Den som du syftar på handlar om det är moraliskt riktigt att äta häst, vilket jag tycker man kan göra om man äter annat kött, precis som du skriver. Men det egentliga problemet ligger i att hästar som slaktas måste levereras med ett s.k ”pass” där sjukdomshistoria beskrivs så man vet att hästen inte fått farliga mediciner som finns kvar i köttet. Sen bryter det även mot livsmedelsverkets stadgar att felinformera konsumenten och säga att det är nötkött när det inte är det.

    Jag är glad över att det inte är 70-talet. Jag är glad över att det inte är 80 eller 90-talet heller. Hörde om giftforskning som kommit ut förra veckan där vissa plaster innehåller hormonstörande ämnen som kan orsaka autoimmuna sjukdomar som diabetes och även cancer och fetma. Dessa plaster finns i golvmattor, leksaker etc. som barn utsätts för kontinuerligt, även vuxna.

  • Anna
    26 februari, 2013 at 22:30

    Jag håller med förra ”talaren”. Problemet är att man ska bli informerad vad man äter. Jag har själv haft tre hästar och vill inte äta häst och om jag måste det vill jag veta om det. Jag har dessutom fått höra att det finns läkemedel i köttet. Phenylbutazone som de pratar om har jag själv behandlat en av mina hästar med. Det är ett väldigt vanligt läkemedel och det ligger kvar i köttet och är inte bra för oss människor.

  • Camilla
    26 februari, 2013 at 22:31

    Jag säljer sibutramin 15mg. 1månad för 690kr och 3mån. kur för 1750kr med frakt. Dessa underbara bantningspiller har underlättat min viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse mejla till [email protected]

  • Lola
    26 februari, 2013 at 22:40

    Du kan väl jämföra det med att du köpt och ätit en produkt som du tror, eftersom du läser det på innehållsförteckningen att produkten innehåller 0 kolhydrater. Och så hoppsan kommer det fram att den är fullproppad med kolhydrater, och anledningen till det är att den blir billigare då. Känns ju lite oroväckande att du tar så lätt på innehållsförteckningen på mat?

  • Elin
    26 februari, 2013 at 22:53

    Gilla!

  • Lola
    26 februari, 2013 at 23:01

    Och det finns väl inget som hindrar dig från att vara lite wild&crazy? Låt Ringo cykla/åka skidor/pulka utan hjälm. Varför ha bälte?Du måste nog ha en bilbarnstol annars kanske polisen ser och blir arg, men strunta i att knäppa bältet på honom,chansa lite! Om/när du blir gravid mumsa på all mat som är på ”förbjudna” listan. Ja varför inte köra ”all in” och ta dig ett par rejäla fyllor under din graviditet och bolma lite rök på Ringo. Löjligt att du ens skriver ngt sådant. När du är en av dom mest ”bajsnödiga” iaf när det handlar om Ringo! 🙂

  • Carl Lundin
    26 februari, 2013 at 23:16

    Är inte häst. Då kanske ditt nästa barn får också FAS/FAE

  • Carl Lundin
    26 februari, 2013 at 23:16

    Ät inte hehe

  • SweTex
    26 februari, 2013 at 23:22

    Eftersom hon lidit av förstoppning i en vecka uppsöker KZ en läkare. Läkaren undersöker henne och skriver sedan ut ett recept.
    ”Jag vill att du ska ta dessa stolpiller, tre om dagen i två dagar”, säger läkaren, ”vet du hur dom fungerar?”
    ”Ah fö fan ba, jag kör LCHF så jag vet nog fan mer än vad du vet, egentligen”, säger KZ
    ”Ehhh…ok, bra”, säger läkaren,” jag hör av mig om ett par dagar så jag får höra hur det gått.”
    Efter ett par dagar ringer läkaren och KZ svarar.
    ”De här e KZ, va ere om? Eru överviktig eller hemlös eller har tandställning kan du lägga på direkt, jävla kolhydratsmongo!”, vrålar hon.
    ”Ehhhh….Nej det här är doktor Zetterström. Hur gick det med dom där stolpillren, någon lättnad?”, frågar läkaren.
    ”Ah men snacka om störda jävla piller, asså, dom var ju fett jävla odugliga, funka ju inte alls! Jag hade ju lika gärna kunnat kört upp dom i arslet, typ”, säger KZ.

  • Saga
    26 februari, 2013 at 23:42

    Det är mkt man hör

  • Karin
    26 februari, 2013 at 23:43

    Poängen med det här?

  • mariab
    27 februari, 2013 at 00:03

    Som många skrivit, bra, är det falsk varudeklaration. Betalar du för ox-filé blir det, och ska det blir, skandal om det visar sig att du får någon annan del av kon eller ett helt annat djur. I häst-skandalen rör dig som dessutom om djur som inte varit avsedda för slakt, i värsta fall sjuka djur som nödslaktats med ”häst-kurer” av antibiotika i sig. Jag åt också hamburgerkött som liten, inget fel i det, helt öppet deklarerat, kontrollerat och sålt som hästkött.

  • Cat
    27 februari, 2013 at 00:11

    Precis, ännu en gång en oinsatt kommentar av Katrin….värst är att hon har ett harem av fans som instämmer i allt hon säger…. *suck*

  • Linan
    27 februari, 2013 at 01:10

    Precis!!!

  • Hs
    27 februari, 2013 at 06:36

    Fast grisar o kossor då?! De är oxå fulla av antibiotika

  • Hs
    27 februari, 2013 at 06:39

    Hehe 🙂

  • Marina
    27 februari, 2013 at 07:03

    …säger hon som är livrädd för kolhydrater. Ja, skippa hjälmen och bältet på ungen för det är KOLHYDRATER man DÖR av.

    Hur kan du tro forskning inom mat (lchf, tex) är trovärdig men inte forskning inom säkerhet? Barn dog både i magen, trafiken och på lekplatser för att föräldrar inte visste bättre.

  • Isabelle S
    27 februari, 2013 at 07:32

    Men Katrin, problemet är ju inte att det är hästkött utan att de uppger att det är kött av ett annat djur än vad det faktiskt är. Lite som att man köper grädde och litar på att det är gjort av svenska kor, inte rumänska getter. Man ska kunna lita på innehållsförteckningarna helt enkelt.

  • Jessica
    27 februari, 2013 at 07:47

    Det är ju bland annat tävlingshästar som slaktas och finns i våran mat och dom är ju fullproppade med massa mediciner och antibiotika och annat skit..

  • Sara
    27 februari, 2013 at 07:51

    Skriver återigen, som jag gjort i tidigare inlägg när det gäller detta namn: humor?? Var då? Skaffa dig ett liv istället för att skriva sånt här trams.

  • Anna
    27 februari, 2013 at 08:01

    De grisar och kossor som slaktas är ämnade att bli mat, hästarna som slaktas är oftast ämnade att vara tävlingsredskap, sällskapsdjur eller rent av statusprylar och därför lägger man inte så mycket tanke på att medicinerna de får inte ska vara farliga för människor att få i sig. Handlar inte enbart om antibiotika.

  • Maria
    27 februari, 2013 at 08:59

    OJ och du tror inte att kossorna och grisarna är fullproppade med antibiotika. kanske ska läsa lite vad som finns i djuren som äts.

  • Maria
    27 februari, 2013 at 09:02

    Och fläskköttet och biffen vi äter är FULLPROPPADE likaså.

  • SweTex
    27 februari, 2013 at 09:31

    Kul att du återkommer, Sara, det betyder så mycket för mig.

  • Lina
    27 februari, 2013 at 09:45

    Nä? Varför skulle man ge en gris eller ko som ska dö antibiotika?

  • Lina
    27 februari, 2013 at 09:54

    Jag har flera gånger varit inne på klinik med min häst och fått preparat som kan ha karenstider på upp till någon månad! Det skrivs in i deras databas, sverige har superkoll på sina hästar så att man inte ska få i sig farliga ämnen. Problemet är att i andra länder så har dem inte alls samma regelsystem kring hästar, och jag är rätt säker på att måånga av dem har läkemedel i sig tyvär.. Så just därför är det sånt upplopp kring detta, FINE om man visste vilket land det var från, de hade bra djurhållningsregler och att det kanske skulle varit en uppfödare av slakthästar(?) Nu är det inte så, de flesta slakthästar kan ha åkt långa transporter utan mat och vatten och är iprincip döda när de kommer fram och ska avlivas… Tragiskt

  • Lina
    27 februari, 2013 at 09:56

    Nej? Grisar och kor föds upp för att sedan slaktas. Om en ko blir sjuk ger man inte den antibiotika? På grund av att den har inget värde i pengar! Om en häst blir sjuk ger man den medicin för att den har ett högre värde som häst än som slaktad

  • Biggan
    27 februari, 2013 at 10:00

    Jag håller fullkomligt med dig. Dessa jäkla moden inom kostvärlden är enbart av ondo. Bli smal och lycklig. Men vad jag har förstått så finns det ingen kroppsdel som behöver så mycket kolhydrater som hjärnan så jag tror att de i stället kommer bli mer korkade och mer deprimerade. Jag tror på devisen ät lite av mycket och rör dig mycket. Då får man i sig av ALLT kroppen behöver. Stenåldersmänniskan må ha levt på fett och proteiner men de blev inte speciellt gamla. Jag tror att lchf missar många viktiga vitaminer. Men, men det kommer snart en ny modefluga som gör kroppen smal och lycklig.

  • Maja
    27 februari, 2013 at 10:11

    Instämmer! Katrins mfl inlägg i denna debatt missar poängen så grovt att det blri svårt att besvara.. det handlar INTE om huruvida hästkött är ”gott”, om de är ”gullig”, om grisar är ”gulliga” etc etc etc. Det handlar att jag som konsument blir lurad och förd bakom ljuset, jag betalar för något annat än va jag får. Hur många vill köpa ett parkettgolv som egentligen är laminat, eller spelar det ingen roll? Varför har vi innehållsförteckningar? Vi kan väl lika gärna skita i det överhuvudtaget isf. Varför ska jag som konsument få det jag betalar för, verkar ju onödigt… Suck.

  • Carro
    27 februari, 2013 at 10:36

    🙂 … Du är underbart kul! Keep on beeing u!!

    / Carro

  • Ingela
    27 februari, 2013 at 10:36

    Herregud va tjatigt med detta prat om LCHF HELA TIDEN. Livet består ju av så mycket mer än kolhydraters vara eller icke vara. Lev sunt. Håll igång kroppen, ät och sov på regelbundna tider och inte för lite eller för mycket av något. Omge dig med folk du tycker om som ger dig energi och gör saker som du tycker om. Då tror jag men kan göra avsteg ibland som att dricka, frossa i sötsaker och t.o.m röka eller snusa (fast just det tror jag är svårt i längden att bara göra ibland) Vad gäller Katrin så är hennes prio 1 att vara smal. Själv har jag valt bort nikotinet och lagt på mig ca 6-7 kilo. Tråkigt men hälsosammare. Smaskar godis ibland men tränar regelbundet. Det tror jag håller i längden.

  • anna
    27 februari, 2013 at 10:44

    Det är mediciner som fenylbutazon som är det farliga med okontrollerat hästkött i maten. ”Butta” är cancerframkallande och högst hälsofarligt för människor, därför förbjudet. Men för hästar anses nyttan större än riskerna och jag kan som stalltjej säga att det inte finns någon som helst kontroll över buttan. Vetrinärer skriver ut en klump med buttapåsar till hästägare som sedan använder de på fri hand till sina hästar.

  • Nikolina
    27 februari, 2013 at 10:48

    2012 – Hästar finns inte
    2013 – Hästar finns i allt.
    hahaha 😛 http://www.ankpung.se 23 åring mamma med skyddad identitet

  • SweTex
    27 februari, 2013 at 11:03

    Bra sagt.

  • ja ja
    27 februari, 2013 at 11:13

    problemet är väl inte det… problemet är att om jag köper gris vill jag ha gris.. inte häst.

  • Elin
    27 februari, 2013 at 12:04

    Inga grisar eller kos i sverige får slaktas innan karensdagarna efter en antibiotika behandling gått ut just för att det INTE ska finnas antibiotika i köttet.
    Samma sak med mjölk. man får inte leverera mjölk från en ko under och ett visst antal dagar efter en behandling. LÄS PÅ så framstår du lite bättre..

  • Elin
    27 februari, 2013 at 12:07

    Om djuret är sjukt behandlas det med antibiotika om det är en sjukdom som kan hävas med de vill säga. TYcker du att djuren ska gå runt och lida och vara sjukare än nödvändigt bara för att de ”ändå ska dö”? en det finns lagar om karens i samband med behandling så i svenskt kött får det inte förekomma däremot i andra länder har man ofta antibiotika i djurfoder för att förebygga sjukdomar…

  • Elin
    27 februari, 2013 at 12:12

    Ett sjukt djur behandlas. Hur dum är du som tror att man låter djur gå runt och plågas och vara sjuka bara för att dom ändå ska slaktas? SKÄRP DEJ!

  • katharina
    27 februari, 2013 at 12:46

    Det finns grisar och kor som INTE är behandlade med antibiotika, nämligen svenska. Sverige är det land som behandlar absolut minst pga. att just vi männiksor äter köttet samt att antibiotika är dyrt. Man behandlar INTE i förebyggande syfte… Så du lilla vän, läs på och ät svenskt!!!

  • Gittan
    27 februari, 2013 at 12:51

    Det handlar inte om att det är just hästkött, även om meda har vinklat det så, det handlar om att det är ett brott mot konsumentlagen att medvetet undanhålla eller felmärka innehållsförteckningen på livsmedel.
    Om det är hästkött i köttfärsen, då kan det vara daggmaskkött i grillkorven. Right?

  • Kjerstin
    27 februari, 2013 at 14:47

    Det handlar väl om att KZ alltid tror att hon vet bäst oavsett vad det gäller. Miss besserwisser…

  • Lina
    27 februari, 2013 at 15:19

    Ja det kan jag påstå! Om djuret är sjukt så AVLIVAS det, de behandlas inte med antibiotika eller liknande eftersom det är aldeles för dyrt. Dessutom skriver inte vetrinärer ut det för vad som hellst, pga resistens mot allt fler läkemedel.

  • Lina
    27 februari, 2013 at 15:24

    Ja, de blir avlivade om de är sjuka! Tror du på fullaste allvar att de som föder upp kor och grisar till mat kostar på sig vetrinär kostnader för att djuret blivit sjukt? Och då snackar vi inte förskylning direkt utan kanske benbrott eller liknande. Detta är bara fakta, fattar inte vad du lever i för drömvärld!

  • 4differentfaces.wordpress.com
    27 februari, 2013 at 21:13

    Det är inte förbjudet att äta vissa saker när du är gravid – du bör inte äta det ofta & i stora mängder, tex tonfisk…..
    kom igen nu prettogenerationen!
    Å ja, jag har själv barn.

    Sen skiter jag i om det är häst i köttbullarna, men inte om det är en nermald gammal dopad & preparerad tävlingshäst, blandad med nötfärsen….
    Det känns ju mindre nice!

    Hej!

  • Therese
    3 mars, 2013 at 22:32

    Så sant!!!