Vem kan politik? Kommer sossarna att höja arbetsgivaravgiften från 15-30 procent på anställda under 26 år? Kommer de att ta bort lönebaserat utdelningsutrymme? Höja matmomsen? Jag kommer inte att påverkas så mycket men mitt företag kommer varken ha råd att ha kvar alla anställda eller producera i Sverige om det blir dyrare. Men men jag får väl gynna den polska arbetsmarknaden istället. För mig är det hugget som stucket. Trist bara att svenskar inte förstår sitt eget bästa. Har ni förresten sett dönickarna som pratar i media nu? De som ska ta över. Herregud, Sverige kunde visst bli gråare. #tråkigatider
karin
15 september, 2014 at 14:03Hej ! Ja idag hoppas jag att Sverige blir ett land för varje tandlös hemlös arbetslös människa glömde dom sjuka som också jagats hänsynslöst av moderatpacket. Nu rätar vi våra ryggar och sopar rent efter Alliansen.
Såklart att det är tråkigt om du inte kan leva på ditt verk lchf butiken då får du stå och jobba där själv, det har du väl inget emot? Eller ska du ha gratis arbetskraft bidrag alltså!! hm var det inte bidrag som var ett fult ord hos moderaterna.???
Millan
15 september, 2014 at 14:18Och vi börjar med att lova hit 12 000 invandrare, även fast dom inte fixat boenden för dom. Awesome. Äh låt Sverige öppna upp gränserna. Här kan alla få komma och leva på gatorna som dom vill 🙂
danne
15 september, 2014 at 14:25FLYTTA FÖR FAN!!!!
ebba
15 september, 2014 at 14:38Underbart att det blev MAKTSKIFTE här i Stockholm!!!
Maria
15 september, 2014 at 14:55Men vad är det för kommentarer?
Det är väl hur bra som helst att Katrin och många med henne fått möjlighet att starta företag och kunna anställa 20 åringar som får lön och arbetslivserfarenhet?
Hon skriver ingenstans att hon vill ha gratis arbetskraftsbidrag. Hon om någon har väl ändå arbetat hårdare och mer än många andra 2 barns mammor??? Öppnat butiker, skrivit kokböcker, gör poddar och jag vet inte ens 1/3 av allt hon gör!
Varför denna missunnsamhet mot entreprenörer som tror på att hårt arbete kommer att löna sig i längden???? Man behöver inte dela åsikt om vilket parti som bör regera landet men påhopp om att hon ska flytta härifrån och att hon vill ha bidrag och uttryck som moderatpack??? Vad är det för fruktansvärt respektlöst beteende?
Josefine
15 september, 2014 at 15:00Karin hur tänkte du nu? Det handlar ju fan inte om att Katrin inte vill jobba, hon är ju orolig över att hon inte kommer har råd att ha kvar sina anställda för DERAS skull! Hennes anställda blir arbetslösa för att hennes företag inte har råd att ha kvar dem. Det handlar inte om lyx, lathet. Hur tror du det känns att som småföretagare behöva säga upp sina underbara anställda bara för att vi får en regering som inte värderar arbete? Som hellre ser att befolkningen lever på bidrag fullt ut än hjälper småföretagare att kunna hålla fler människor sysselsatta. Tror du på fullaste allvar att småföretagare i det här landet ligger på soffan och latar sig!? Det är småföretagen som driver Sverige framåt. De skapar arbetstillfällen och de betalar så in i helvete med skatt. Och du ska veta att de sliter häcken av sig för att få det att gå ihop! Inte för att man vill kunna leva lyxliv utan för att man älskar sitt jobb! Så jävla tragiskt att du sitter och är nöjd för att många småföretagare kommer tvingas säga upp personal. Det är synd om småföretagaren och det är förbannat synd om de som blir uppsagda 🙁
Tänk på alla dessa mindre städföretag som dykt upp under senaste åren. De finns tack vare RUT. De företagen har skapat jobb! Jobb är en bristvara, något vi ska värna om. Pga sådana missunnsamma människor som du kommer RUT minskas alt tas bort helt. Vad tror du händer med alla de människor som arbetar inom de små städföretagen? Men det skiter väl du i, så länge de ”rika” inte kan få billig städhjälp så gör det väl inget om en hög människor blir arbetslösa på kuppen….
karin
15 september, 2014 at 15:23Jag har inget emot egna företagare , vi har så mycket emot SD mot rasism, men hör nu jag tycker att moderaterna har fört en politik som jagat sjuka arbetslösa ja människor som har det förskräckligt kämpigt ändå med sina liv. och dessutom en ekonomi som har snörps åt , tycker verkligen ni att dom ska betala mest i skatt som har det sämst för så är det nu med borgerlig regering , Ni har väl hört att det ska löna sig att arbeta. Det kallar jag rasism att jaga sitt eget folk med ljus och lykta som redan går på knä,,,,na fy vilket ego folk ni verkar vara , JAAAAAAAAAA Sen vet inte jag hur mycket Katrin jobbar och det skiter jag i, det finns människor som har flera jobb lågavlönade dessutom som sliter häcken av sig , inte kan dom ha sommar hus i skärgården och resa som Katrin gör , och vill Katrin resa och leva glassigt så får hon göra det ,ja faktiskt MEN som hon gnäller och har det så bra förspänt ,det är det jag stör mig på, fast hon är ju sådan , mobbar andra människor som är lite överviktiga osv. mer ni vill veta om varför jag ogillar hennes gnäll!!!!! Klart hon ska betala skatt det gör vi alla eller?????
Sofie
15 september, 2014 at 15:40Äh, vad pratar du för goja?! Klart att DU kommer att påverkas. Sluta spela dum.
Josefine
15 september, 2014 at 15:56Karin vårt land är uppbyggt på att folk måste arbeta och folk måste konsumera. Annars faller hela det ekonomiska systemet. Jag är småföratagare, tar lön de månader det går, skiter i det när det inte går. För att jag älskar mitt jobb och jag vill växa så att jag har råd att anställa och på så sätt ge tillbaka till samhället. Jag unnar storföretagaren jag har som granne att åka och koppla av i sin fina sommarstuga. Jag vet att han jobbar dygnet runt och att han lagt ner hela sin själ i många års tid på bygga upp sitt företag. Och nu när det rullar på, ska jag då inte unna honom att får njuta av en sommarstuga som han har köpt att hårt inarbetade pengar, bara för att han nu i dina ögon räknas som höginkomsttagare? Han har skattat rejält i sitt liv, han har gett folk arbete och han har konsumerat och därmed inbringat en mängd kronor till staten. Jag är inte avundsjuk. Det stör inte mig att folk som arbetar och sliter får lön för den mödan. Men däremot irriterar det mig att jag ska slita häcken av mig för att den som inte VILL jobba ska kunna gå hemma, med bidrag, utan att lyfta ett finger. Att jag genom skatten jag och mitt företag betalar ska behöva bekosta andras lathet när jag mycket hellre lagt de pengarna på en anställd. Det irriterar mig.
Att unga är billigare att anställa handlar inte om att företaget ska tjäna mer pengar så att VDn ska kunna köpa en sommarstuga. Det handlar om att de unga får meriter och att de kommer ut i arbetslivet. Det är för de ungas skull avdraget existerar. Det uppkom då det blev allt svårare för unga utan meriter att få ett jobb, alla är vi ju inte gjorda för att studera. Dessa unga hamnade i en tråkig spiral och avdraget gjorde det möjligt för företag att anställa dem.
Det finns två sidor av alla mynt. Men man måste vända på myntet för att kunna se båda sidor. En del verkar inte vilja vända på myntet, och det är förbannat synd, det gör att vi idag sitter med en röd/grön regering i 4 år framåt. Alla som arbetar kommer få mindre i plånboken i och med fler skatter. Alla som lever på bidrag kommer känna av minskat krav och högre bidrag. En mängd små företag kommer gå omkull alt tvingas flytta sin verksamhet utomlands, deras anställda blir utan jobb. Fast det gör väl inget, vi kommer ju kunna leva bra på bidragen….
klara
15 september, 2014 at 16:02Håller fullständigt med dig Karin!!
Josefine
15 september, 2014 at 16:10Vad är det du håller med om Klara? Att det är viktigare att Katrin inte kan köpa en sommarstuga och ”lyxkonsumera” än att unga människor får behålla sina jobb? Är det så viktigt att ingen människa i Sverige har det gott ställt att vi kan offra en mängd arbeten pga det? Vi MÅSTE göra den rika fattig, även om det kostar dennes anställda sina jobb. Eller?
Johanna
15 september, 2014 at 16:29Bra skrivet Josefin!!
Karin
15 september, 2014 at 16:32Hör och häpnad håll i dig Josefine! Jag har själv varit egen företagare och det var på den tiden det blev 25% moms ovanpå skatten dessutom så jag VET hur det är att slita, jag hade ett annat jobb vid sidan om för att det skulle gå ihop. Men jag gnällde aldrig över det DET ; var ett val jag gjort, att bli egen och fick stå för det, MEN sen blev jag sjuk och fick lägga ner allt. Har betalt av mina lån och gjort rätt för mig. Tycker du på allvar att det är OK att när man blir sjuk ska man straffas dessutom??? Jag känner många egna företagare men ingen av dom gnäller som Katrin, dom jobbar hårt dom med. Och då menar jag att dom själva jobbar inte att andra jobbar åt dom. Jag har inget emot att yngre får jobb med bidrag, men det utnyttjas ganska hårt av dom som skulle ha råd att anställa. Och jag har aldrig påstått att man ska leva på bidrag, men det finns människor som hamnar där tillfälligt, jag tror nog dom flesta vill ha riktiga jobb och göra rätt för sig. Nu hoppas jag att det får bli slutet på detta påhoppande!!!!!!!!!!
agnes
15 september, 2014 at 16:38Jag är en ensamstående tvåbarnsmamma, som lider av obotlig cancer.Så ja jag lever på BIDRAG!!!
Karin
15 september, 2014 at 16:42En sak till är det så att det krävs mer i skatt för ett samhälle för alla så är det OK.
Jag vill inte leva i ett samhälle där man sparkar på dom som inte lyckats här i livet , av olika orsaker som cancer andra sjukdomar psykiska med mera……jag vill att även dessa mäniskor ska ha en dräglig tillvaro. Och egna företagare slipper inte undan dom heller.
Josefine
15 september, 2014 at 16:52Jag tror på arbete. Det är det som håller igång landets ekonomi. Det finns inte pengar till att försörja hur många arbetslösa eller sjuka som helst. Det låter hårt, men det är så verkligheten ser ut. Om en majoritet i ett land är sjukskrivna alt arbetslösa går det inte ekonomiskt runt. Därför är det viktigt att alla som kan arbeta gör det. Om det så bara handlar om någon timme om dagen så är det bra. Jag har, än så länge tack och lov, inte varit sjuk så jag har ingen egen erfarenhet av att hamna i den karusellen. Men jag har familj som drabbats. Min mor tex har hjärtproblem. Hon blev sjukskriven och fick då ekonomiska stöd. För henne var det aldrig något problem med ekonomin. Hon är undersköterska och får väl då räknas som låginkomsttagare. Hon fick efter sjukskrivningen möjlighet att gå ner i tid på sitt arbete och det fungerade utmärkt. Hon kände själv att det var för jobbigt att gå hemma, det var för henne skönt att få komma till jobbet och tänka på annat. Visst har det blivit ett inkomstbortfall pga att hon nu jobbar deltid men för henne går välbefinnande före pengar. Jag säger inte att vi ska låta de som drabbas av sjukdom gå på knäna, sälja sitt hem och lämna allt. Det tror jag faktiskt inte att någon säger. Inte ens partierna i Alliansen. Men det är inte okej att man går hemma sjukskriven eller arbetslös när man har möjligheten att arbeta och bidra till välfärden. Men då vill det till att vi har arbeten att erbjuda, deltidsarbeten för den som behöver det, och då måste det vara billigare för företagen att anställa också.
Jag förstår inte ditt resonemang kring anställning. Det är alltså ok att vara egenföretagare så länge man arbetar själv och inte anställer? För då är man plötsligt en slavdrivare? Om man då anställer unga med avdrag OCH samtidigt jobbar själv, så som Katrin och många andra småföretagare gör, är det ok då? Eller krävs det att man själv som ägare till ett företag jobbar röven av sig och inte tar ut någon lön alls till sig själv för att det ska vara ok och jämställt? Är det bara då det är ok att unga anställs med ett avdrag?
millan
15 september, 2014 at 17:05Bra skrivet josefine
Josefine
15 september, 2014 at 17:22Självklart måste vi betala skatt. Det är ju det vi finansiera hela samhället på. ALLA måste dra sitt strå till stacken. Och tro mig, det gör man som företagare idag. Det är jättedyrt att driva företag i Sverige idag. Det är framförallt dyrt att betala ut lön, både till sig själv och sina anställda. Om man då kan hålla någon mer människa sysselsatt här landet genom att kunna anställa billigare är väl det super! Och om företagaren efter slitsamma år, trots ”billiga” unga som anställda i sitt företag kan köpa en sommarstuga så är väl ändå det helt ok. De unga som fick chansen att komma in i arbetslivet tror jag är precis lika tacksamma ändå.
Självklart ska man inte sparka på den som redan ligger. Men det är knappast företagare som Katrins fel att folk blir sjuka. Jag tycker i stort att vi har ett bra system idag. Ett system som ställer krav men också hjälper. Jag har läst om människor som blivit utförsäkrade och lidit med dem i deras situation. Jag säger inte att systemet är perfekt. Men det är bättre än det bidragssamhälle vi hade tidigare.
Allt bottnar i att det måste finnas företag som kan skapa arbeten, så att folk kan tjäna pengar och konsumera. De som arbetar skall hjälpa de som inte har möjlighet, men självklart måste d e som arbetar också då kunna ställa krav att de pengar det ”ger” till arbetslösa och sjuka faktiskt behövs. Jag vill som sagt inte slita häcken av mig för att någon annan ska kunna gå hemma för att denne inte VILL arbeta. Jag dock sliter med glädje häcken av mig för att en cancersjuk ska kunna få genomgå behandling och samtidigt kunna leva drägligt. Dilemmat med den röd/gröna regeringen är att de inte gör skillnad på vill och kan, för de ställer inga krav.
johanna
15 september, 2014 at 17:36Exakt så Josefine! Väldigt bra skrivet!
Biggan
15 september, 2014 at 18:23Den del av sveriges befolkning som inte vill jobba är oerhört liten. Däremot svämmar gatorna över av tiggare. Psykiskt sjuka får inte den vård de behöver. Tågtrafiken har aldrig någonsin fungerat så dåligt som när den privatiserades. Småföretagarna har ökat men den ofentliga sektorn har färre anställda än någonsin.. Vilket jävla system man än har så drabbar det någon. Problemet med alliansens system är att de rika likt förbannat har blivit rikare och de fattiga har ökat och blivit fler. Ni kan skrika er galna om att det är dyrt att anställa i sverige med de rödgröna. Jag skiter i allafall i det. För Katrine och hennes gelikar handlar det om att kunna välja på Gucci eller något annat jag inte ens kan stava till. De handikappade jag jobbar hos väljer mellan att äta blodpudding eller korv.
Rebecca
15 september, 2014 at 18:33Mellanmjölk landet Sverige.. Jävla såsseland. Alla som rösta vänster borde ha en rak höger
Fredrik
15 september, 2014 at 18:42Företagare – Största bidragstagarna.
sofia
15 september, 2014 at 18:49Vet ni varför så många tiggare /zigenare från Rumänien kommer hit ? Jo på grund av några lik familjen från Jönköping som har köpt ett hus för en tiggarfamilj i RUMÄNIEN. Det har spårat de andra att det lönar sig att komma hitt för att bland dem 9 milj. invånare finns en till som kan köpa ett hus till mig också
sofia
15 september, 2014 at 19:09ingen vågar kommentera inlägget..sorgligt
Asa
15 september, 2014 at 19:16Enligt Katrin själv verkar hon inte betala lön till sina ”praktikanter”, och det är väl ganska konstigt. Vi är ocksa egna företagare, och jag betalar mina anställda fullt med alla avgifter. Dyrt, javisst, men nödvändigt. Det handlar inte om avundsjuka da man anser att Katrin och hennes gelikar är ”bidragstagare” om de tar ut stora vinster och samtidigt later staten (alla skattebetalare, alltsa du och jag) betala hennes anställda!
karin
15 september, 2014 at 19:31nu har Josefine talat om hur samhället fungerar:) BRA visste du inte att dom arbetslösa idag jobbar gratis hos anordnare arbetsgivare som får 5000kr i månaden för en fas3a . snacka om bidrags Sverige när moderaterna skänker dom pengarna för en fas3 då heter det tydligen inte bidrag ha ha vad kallar du Josefine det ? för det är skattepengarna som går rakt i fickan på företagaren och densamma får gratis arbetskraft dessutom, SÄG INTE JOSEFIN E att du aldrig hört om detta. Håller med Biggan dom sämst ställda kan endast välja på korv eller blodpudding inga märkes väskor/kläder där inte… men det är klart dom är väl inte värda det enligt Josefine. Jag blir mörkrädd och mår illa av en sådan människosyn. Tack o lov att Alliansen är borta och Reinfeld o Borg har sagt upp sig :))))
Åsa
15 september, 2014 at 20:00Heja Karin!
När jag var 16 år började jag jobba. Jag fick erfarenhet absolut. Småföretag fanns då med. Då var Sverige rött som en ros, så det ska nog gå bra denna gång också.
Härligt Katrin att du är solidarisk med dina anställda, hur solidarisk är du till resten av samhället?
K
15 september, 2014 at 20:05Otroligt bra skrivet av dig Josefine!
Johanna
15 september, 2014 at 20:31Menar du karin och gänget att det inte ska löna sig att starta företag, anställa och ha ett företag som kan växa och ge skatteintänkter och arbeta? att alla ska arbeta inom offentlig sektor och äta falukorv? Att resten ska gå på bidrag och äta blodpudding? men vart ska ni få era bidrag ifrån om det inte lönar sig att starta företag/anställa/arbeta? Skatteintänkterna kommer ju minska med era idéer. Att alliansen inte för en solidarisk politik är bara skitsnack, deras ideologi skiljer sig från de röda, dvs HUR man ska skapa ett bättre samhälle för alla. Det görs inte genom bidrag och en statsmakt med överförmynderi som de röda står för. Att alliansen har skapat 250 000 tusen jobb under år med lågkonjunktur det fattar ni inte eller? Ni kanske vill att dom jobben ska förvandlas till bidragstagare istället? För det är vad som riskerar att hända om det blir dyrare att ha anställda…osv. Tänk efter lite nu.
Karin
15 september, 2014 at 21:12Men herregud klart det ska löna sig med jobb, det är sossarna som bidragit till ett Sverige som alla vill ha. Inte ett moderat styre där man tar från dom fattiga och ger till dom som redan har,,,.NEJ Alliansen hade 8 år på sig att fixa jobben, jojo dom tog dom arbetslösa och tvingade ut dom på gratisjobb och gav dessutom arbetsgivaren 5000 kr i månaden VAD KALLAR NI DET FÖR. ÄR det inte bidrag så säg dom pengarna tar man från skattebetalarna så kom inte och moralpredika om bidrag och riktiga jobb ÅTTA jäkla år hade ALLIANSEN på sig . Alla vittnar om att klassskillanderna aldrig varit så stora hur snackar man bort det??????????????? Vad är ni för människor snacka om rasism mot sitt eget folk det är vad Alliansen gör man har kallat fas3 för slaveri med all RÄTT
Josefine
15 september, 2014 at 21:37Det är korrekt Biggan att den delen av befolkningen som nu inte vill jobba är liten, detta då Alliansen har gjort det tufft att leva på bidrag för dem som hellre går hemma än jobbar. Men kom ihåg att när vi valde Alliansen för åtta år sedan var det INTE så. Arbetslöshetskassan och sjukpenning var stora utgifter för samhället. Få var av de sjukskrivna fick chansen att deltidsjobba utan ”tvingades” gå hemma på heltid vare sig man ville eller inte.
Jag tycker att fas 3 var en god idé. En person i fas 3 kostar samhället pengar oavsett om denne spenderar sin tid på en arbetsplats eller hemma. Skillnaden är att man på en arbetsplats får möjligheten att känna sig behövd, en känsla som jag tror att många som har varit arbetslösa en längre tid saknar. Man får vara del av en gemenskap och känna sig behövd. Min erfarenhet av personer ur fas 3 säger att de vanligen har varit borta en längre tid från arbetslivet och kan omöjligen krävas att kunna arbeta i den takt som vilken anställd som helst. Ibland har de ett psykiskt tung bagage med sig som gör att arbetsdagen inte alltid kan se ut som en ”vanlig” dag och detta kräver ibland en hel del tid och engagemang från dig som företagare som tar in en person. Sen kan man alltid diskutera ersättningen till företagen, om den skall vara så hög eller om den borde sänkas. Jag säger inte att Alliansens system är perfekt, jag säger att det är ett bättre alternativ än de rödgrönas. Jag säger heller inte att ALLA företag som tar in fas 3 har en god tanke bakom. Det korrekta tankesättet vore att se det som att man som företagare får hjälp i sitt företag, med arbetskraft och en ekonomisk ersättning samtidigt som man hjälper en människa att komma tillbaka in i arbetslivet. ett ge och ta.
Vi får heller inte glömma att vi har tagit oss igenom en enorm ekonomisk kris. Även om vi, tack vare Borg och hans stab, klarat oss riktigt bra igenom krisen så har vi självklart påverkats. Det har inneburit åtstramningar inom ex vårdsektorn och att möjligheten att lägga miljarder på järnvägen fått skjutas på framtiden. Jag har mycket svårt att se att landet skulle tagit sig igenom krisen lika bra om vårt samhälle byggt på en socialdemokratisk politik där bidragen vore så mycket högre. Vid hög arbetslöshet blir det oerhört dyrt med bidragskostnaderna om man har en så generös bidragspolitik som den röd/gröna regeringen önskar.
Jag tror inte ni ska ropa hej i tron att den här regeringen kommer strama åt ekonomin för de riktigt rika. Som jag minns det ojade man sig lika mycket över landstingschefer, politiker och VD’s höga löner och fallskärmar precis lika mycket under socialdemokraternas förra styre som nu under Alliansens. Jag upplevde förra rundan med socialdemokraterna som att vi medelinkomsttagare var dem som drabbades hårdast av de rödas skatteökningar. Det blev mindre och mindre ut i lönekuvertet varje månad för medelinkomsttagarna, bidragstagarna ökade och vi irriterade oss över att politikerna hade skyhöga löner och dessutom fick fallskärm när de lämnade sin poster. Så var det under socialdemokraternas förra styre, så lär det bli den här gången också. Jag säger inget om att man som politiker, företagare eller chef har hög lön, de gör säkert skäl för sin lön, det tvivlar jag inte på. Dock tycker jag inte att det är ok att man ska fortsätta få ekonomisk stöd från sin förra arbetsgivare när man har avslutat sin anställning i form av fallskärm eller liknande. Men den frågan vill varken partier i röda, blå, gröna eller någon annan kulör ta i.
Jag delar inte er upplevelse om att vi är ett mer delat land i fattig och rik idag mot för 8 år sedan. Jag tycker att alliansen har varit duktiga på att låta BÅDE hög och låg skatta. Jag ser att vi inom vården har det tufft, att det behövs fler anställda och mer tid för brukare/patienter, men jag tror inte att det har att göra med Alliansens politik i stort, jag tror att det beror på den ekonomiska krisen i kombination med en större invandring. Med fler invånare i landet (framförallt fler äldre invånare när det gäller vården) kräver naturligtvis vård och skola mer resurser. Men det är tröga institutioner, en förändring inom skola och vård sker INTE över en natt. Jag tror att vi hade haft precis samma underskott i personal och skola idag om vi haft en socialdemokratisk regering, troligen ännu sämre med tanke på hur stora kostnaderna hade varit för att driva deras bidragspolitik genom krisen. Men visst det är spekulationer, jag sitter inte med ett facit.
Jag tycker Europas reaktioner på det här valet säger ganska mycket. Man anser att vi beter oss otacksamt emot den regering som i resten av världen är beundrad för sin politik. Lite bortskämt och gnälligt. Vi vet inte hur bra vi har det för tron att det där gräset på andra sidan staketet är grönare tar över.
Återigen jag säger inte att Alliansens politik är perfekt och fullständig, jag säger att den är ett bättre alternativ för landet långsiktigt än den röd/gröna.
jenny
15 september, 2014 at 22:28Jag gråter.. 🙁 Moderaterna har tagit oss igenom en finanskris! Synd att svenska folket inte bara röstar in sossarna utan även sd 🙁
Hade jag inte pluggat för tillfället (har 2 år kvar av 4,5) hade jag utvandrat :(.. Trist! Vi ALLA kommer att påverkas.. Folk verkar tro att det bara gäller de ”rika” men det gäller även de ”fattiga”..
”De” dvs vänster folk eller sossar frågar mig som bor i förorten hur jag kan rösta på moderaterna då det inte gynnar mig.. De har missat hela poängen.. Moderaternas styre har gynnat alla, finanskrisen har knappt märkts av.
De har privatiserat stora delar av vårdsektorn samt skolor, för att det behövs lite konkurrans.. Så klart!!! Jag tycker att det är så mycket bättre nu, apoteken har öppet längre, skolor har blivit bättre. mm..
Jag har inte planer på att stanna i förorten hela mitt liv.. jag ska en dag flytta till texas. Få se om jag tar mig så långt eller i allafall till andra delar av nacka, (älskar nacka). Därför tänker jag på min framtid, mina barns framtid. Vi ska få välja!
Håller förövrigt med om att vi är ett jävla blöjland!
jenny
15 september, 2014 at 22:37Tillägg är att bidragstagandet har minskat drastiskt. Då syftar jag på soc bidrag..
Har en brud i mitt facebook flöde som innan valet uppmanade sina vänner att rösta rött då hon minsann hade vart hemlös utan en krona på fickan osv.. Så synd om henne snyft snyft.
Jag har OCKSÅ vart ”hemlös” vem har inte vart det lixom.. När jag flyttade till stockholm och min kille slängde ut mig mitt i natten, eller nej han slängde ut vår bästa vän och jag stod upp för honom så jag åkte också ut..
Jag hade ”jobb” men inte fått min första lön så jag blev skickad till soc, var 18 år. Ingen familj som kunde hjälpa mig, ingen.. jag fick en månads hjälp efter mycket bollande fram och tillbaka.. 1 månad.. och då betalade de ett rum för mig.. Jag fick ”deltids” jobb fast. sen fick jag jobba upp utöver det. HATADE mitt jobb, men jag gjorde mitt bästa.. min chef var ett sexistiskt svin som förtjänar att brinna i helvetet, men jag jobbade.. Pengarna var ett skämt, men jag jobbade..I vetskapen att det inte skulle vara så här för alltid. Efter 2 år fick jag nog och jobbade bara extra på det stället och började plugga istället..
Det var det bästa jag gjort någonsin. Jag sa upp mig från jobbet, tog ett inom vården jobbade som timmis, tog pass jag kunde, kämpade mig fram. Ett tag hade jag 4 jobb samtidigt och plugg för att klara mig!
Att folk gnäller över att det minsann inte finns jobb (som hon) gör mig arg.. Hon kan minsann tänka sig att jobba överallt (förutom inom vården, det är äckligt, eller på lager det är tungt, och timanställning kan ni glömma det är för jobbigt, kan ju inte alltid vara tillgänglig, har ju ett liv vid sidan av).
Absolut, med den inställningen skulle jag inte ens anställa dig! Man får ta ansvar för sig själv..
Sen är det väl självklart att man får göra det bästa av situationen alla har inte förmånen att födas rikt. Därför får man kämpa för sina barns skull, för framtiden osv.. Fan vad flummigt men ni fattar min poäng-
Evelyn Wilhelmsson
15 september, 2014 at 23:24Gråare Sverige eller inte, så hoppas jag och ber att Sverige aldrig får vara med i ett krig. För att ni som delar liknande åsikter om SDs politik, skulle aldrig bli välkomna som flyktningar i länder som ni avisar just nu. ”Karma följer dig livet ut på gott och ont, troende eller icke troende” Att allt kommer tillbaka till en oavsett om man vill det eller inte.
Eller tänk på det, nästa gång ni ska boka en utlands resa som t.ex. till Thailand, orkar ni inte med utlänningar här i Sverige och Europa så kan man ju inte också ha mage att orka med utlänningar på semester heller. Åk på semester här i Sverige istället, då lovar jag att svenskheten kommer att stanna i Sverige för gott. Fattar ni vinken, alla SD väljare. STANNA I SVERIGE då om ni är så rädda för utlänningar och ta bort alla flygplaster så behöver ni aldrig mer resa bort någonstans för att träffa andra som inte ser ut som er eller tänker som ni gör.
Och förresten så behöver ni inga solsemester längre, eftersom faran är ju att ni blir solbrända och bruna i färgen och det kanske skulle skada eran svenskhet. Åh va det synd det är att ha dubbel moral egentligen, utan att det syns på er. *suck*
Förlåt Katrin om jag just skriver detta i din blogg, men du verkar ju heller inte ha koll heller, om vad folk som inte har det bra här i Sverige eller i Europa har det just nu.
Som din titel säger i bloggen: F*k you right back mentaliteten, hat och egoismen kommer tillslut att förgöra mänskligheten, mer än kriget i mellanöstern och i resten av världen.
För att de som lever bra och kan uttrycka sina åsikter kan ibland göra mer skada än det som är med i kriget.
(Hälsningar från person som vara med om det för 26 år sedan)
Irene
16 september, 2014 at 00:25Inför medborgarlön till alla som inte kan jobba!
Anonym
16 september, 2014 at 11:51Hårt arbete ska löna sig!! De som inte arbetar ska absolut inte straffas för att det INTE kan arbeta. Men det har väl aldrig Katrin sagt? Men de som faktiskt KAN arbeta och inte gör det ska banne mig göra det och inte softa runt på olika sorters bidrag… Och de som sliter och arbetar hårt ska inte behöva finansiera de som lallar!