Okategoriserade

Kastar vi ut mikron?

Jag såg just reklam för Diktatorn på fyran. Inte lika kul att se honom i det där skägget när var och varannan trendkille nu för tiden springer runt med samma skägg. Jag undrar om andra länder typ Italien, England, Frankrike har anammat den trenden lika hårt som killar i Sverige. Eller är det Stockholm kanske? Ser ni många unga killar med långt skägg där ni bor? Sådär snyggt tycker jag.

Jag tänkte storstäda idag. Städerskan kommer om en halv timme och jag tänkte att om hon städar och jag sorterar/kastar så kan det bli en riktigt bra vårstädning.

Fan va han är gullig den här lilla bebisen som jag har. Han är så söt när han ligger och suger på tutten och rullar med ögonen, jag måste faktiskt medge en sak och det är att jag tycker att det ser ut som att bebisen njuter mer av att amma än att få flaskan. Ja men ursäkta kanske superkontroversiellt att påstå en sån sak och jag förstår om man inte kan amma och då är det ju synd men jag tror nog att man ska se det som ett litet misslyckande. Det är inte fel att se saker som misslyckanden ibland och det här tror jag kan vara det faktiskt. När Rambo ammar så gör han de mest besynnerliga rörelser med sin kropp. Ögonen åker upp i huvudet och man ser att han njuter så mycket att han inte riktigt vet vad han ska göra med sig själv. När han får flaskan ligger han och suger punkt slut. Jag är i alla fall glad för att jag kämpat och exkluderat lök, vitlök, kryddor, mjölkprodukter, skaldjur, ja men typ allt som är gott ur min kost för att kunna ge min bebis min tutte. Och snart är det över och så kan jag vräka i mig allt igen. En bra uppoffring tycker jag.

Man ska tydligen kasta ut mikron har ni hört det? Fått veta att ALLT som man värmer upp i en mikro blir av med all näring. Det spelar ingen roll om det är mjölkersättning, en macka eller gårdagens middag. Det är lika bra att inte äta alls som att äta det som kommit ur en mikro. Visste ni det här? Jag behöver få det bekräftat från er för då åker mikron ut ur mitt hus ögona böj. Inte för att jag använder den ofta men jag erkänner att jag värmer upp gårdagens middag i den ibland. Jag kan lika gärna använda plattan såklart. Hit me back!

You Might Also Like

  • jennifer
    27 mars, 2014 at 10:12

    ”Vissa har varit oroliga för att mikrovågsugnar skulle förstöra mat eller minska matens näringsvärde, men den gängse uppfattningen är att mat lagad i mikrovågsugn är lika nyttig och säker att äta som annan mat”

  • Isa
    27 mars, 2014 at 10:19

    Så länge du värmer under 1min så är det inga problem

  • Johanna
    27 mars, 2014 at 10:19

    Vet inte om all näring försvinner men det är nog inte långt från sanningen. Jag har haft B12-brist som min läkare inte riktigt kunnat förklara, har kollat diverse allergier och gjort ett flertal tester och t.o.m gjort en gastroskopi, men inget som jag positivt utslag. Till slut sa min läkare (som för övrigt är frälst i LCHF) till mig att sluta micra mina lunchlådor för att det reducerar en stor del av näringen, framför allt vitaminer. Kan väl säga som så att sedan jag började äta större delen av min mat kall istället så har jag inte haft några svackor med B12en och slipper både sprutor och tabletter. Tänker man logisk så är det inte så svårt att se ett samband, microvågor är trots allt strålning, hur bra låter det egentligen?

  • Isa
    27 mars, 2014 at 10:22

    Så länge du värmer som Max 1min så är det inga problem

  • Paula
    27 mars, 2014 at 10:25

    http://medvetenskap.wordpress.com/2009/01/10/forstor-mikrovagsugnen-naringen-i-din-mat/

    Här är en studie som har gjorts och som bevisar att det är en myt

  • Alexandra
    27 mars, 2014 at 10:44

    Jag har utbildat mig på hotell- och restaurangprogrammet och jobbar nu i kök på en skola och även vi (i undantagsfall, om vi har haft för lite mat och det saknas någon portion) kan värma saker i mikron ibland. Det finns inget som säger att maten förlorar sin näring genom att man värmer den i mikron. Däremot förlorar ALL mat en del av sin näring oavsett vilket sätt du återuppvärmer maten på.
    Som någon skrev här ovan, det finns studier som bevisar att det är en myt att all näring försvinner ur maten.

  • Jessica
    27 mars, 2014 at 10:45

    Kommer ihåg att det var så också med mina barn när jag ammade. Som sagt , det är nog njutningen. Kul också och se när dem är fulltankade sover och släpper tutten för dem så mätta å trötta:)

  • PJ
    27 mars, 2014 at 10:48

    En enkel fråga, men tyvärr kräver den ett inte så enkelt svar. Det hela beror främst på hur länge man micrar och hur stark effekt man har. Det finns studier som visar att både makro- och mikronäringsämnen klarar vanlig uppvärmning ganska bra. Men all mat som värms upp förlorar i näringsvärde när det gäller vitaminer och antioxidanter, detta oavsett om maten värms upp via spisplattan, ugnen eller micron. Mineralerna är det dock inget problem med. Ser vi på makronäringsämnena kolhydrater, fett och protein kan vissa mindre nyttiga föreningar bildas vid stark uppvärmning, vilket också är värt att tänka på. Ur den aspekten är kokt mat att föredra, men kokar man för länge finns det en del vitaminer som bryta ner, och då främst de olika B-vitaminerna och C.

  • Linnéa
    27 mars, 2014 at 10:48

    Jag har aldrig haft en micro sedan jag fick eget boende (det bara råkade bli så), i början var det lite jobbigt men nu går det på rutin att jag helt enkelt värmer min mat i ugnen och tänker inte alls på att det tar lite längre tid 🙂 Nu ser jag ingen som helst idé med att skaffa en micro.

  • Sofia
    27 mars, 2014 at 10:50

    Håller med dig om amningen Katrin. Det krävs en del ansträngning och uppoffring att amma. Men det är ju klart det bästa för barnet. I mina ögon ska man ha testat i minst ett par veckor innan man kan säga att man har goda skäl att sluta – ex dåligt med mjölk, böld, infektioner mm. Men att säga ”det känns inte rätt för mig” eller likande… Typiskt 80-90-talistsnack. Inte beredda att offra något för sin lilla skatt.
    Jag tänker på formuleringen: ”Även den som röker skall amma i första hand eftersom fördelarna med amningen överväger nackdelarna med det som en rökande mamma medför.” Det säger väl om något hur sjukvården EGENTLIGEN ser på flaskmatning. (Även om de säger ”det är lika bra som bröstmjölk” bara för att de inte får skuldbelägga den som inte ammar.)

  • Kari
    27 mars, 2014 at 11:03

    Mycket snack om strålning är så fånigt…
    Vad händer när man micrar? Jo, vattenmolekylerna börjar svänga i ett visst gradtal som gör att rörelseenergin omvandlas till värmeenergi och maten blir varm!!!
    Precis som påpekades så förlorar all uppvärmd mat lite näring. Man väljer om man vill äta maten kall eller varm 🙂 !

  • katty
    27 mars, 2014 at 11:11

    Din blogg har blivit tråkig. Du verkar till att h tappat stinget att provocera! Läste den mest för de roliga kommentarerna.Så ajjö!

  • Evelinasfina Skönhetsblogg
    27 mars, 2014 at 11:13

    Vet inte om jag tror på det… Men jag använder ingen mikro ändå! Det är mycket godare att värma på platta och i ugn!

  • Cornelia - Stil & Mamma-blogg
    27 mars, 2014 at 11:14

    Kan du tipsa om bra mellanmål? 🙂

  • Anna
    27 mars, 2014 at 11:16

    I mitt fall hade jag inget val då dottern inte kunde suga på bröstet alls… Pumpade ur i en månad sedan sinade mjölken

  • laura
    27 mars, 2014 at 11:18

    Idiot. Kan väl inte se det som ett misslyckande att jag inte ammat då jag äter stark livsnödvändig medicin som går ut direkt i modersmjölken . Tänk lite innan du generaliserar.

  • Gry
    27 mars, 2014 at 11:32

    Ang Ringos beteende i Thailand går det ju inte att jämföra med att han gapar vid matbordet och inte vill äta upp. I Thailand slängde han en glass han inte gillade, han gapade inte och krävde en ny men du Katrin gormade i flera timmar och slängde ett armband han gjort till dig. Att sitta vid matbordet och gnälla om annan mat är något helt annat. I den situationen gjorde du rätt men inte i Thailand.

  • minili
    27 mars, 2014 at 11:43

    Jag hivade ut min micro för många år sedan!
    DÅ tänkte jag inte på det där med näringsämnen etc.
    Jag tyckte och tycker att micron är en ful pryl i köket!
    Planering gäller: ta morgondagens mat ur frysen (om du inte kör dagsfärskt) – låt tina under natten – laga dagen efter.
    Rester fixas smidigast på platta eller i ugnen.

    Amning var många, många år sedan, men visst njuter bebisar av tutte. Men för att få ”egentid” är det viktigt att pumpa ur så mannen eller annan kan ge bebis mat, kvinnans egentid är viktig för att hela familjen ska må bra.

    Män med skägg är supersexiga! Mer skägg till svenska män!!!

  • Jonna
    27 mars, 2014 at 11:49

    Amning är överskattat. Bang – där sade jag det! Jag ammade två veckor, det gick bra men jag tyckte inte om känslan och att det var kladdigt och opraktiskt. Jag slutade av egen vilja och gick över till mjölkersättning på heltid (sådana småsaker som att amning skulle vara lättare på natten tyckte jag inte heller stämde – det var bara att ha med sig två rena flaskor, en burk pulver och en termos med kokat vatten så gick natten smidigt utan att man behövde lämna sängen). Min unge rullade också med ögonen och njöt för fulla rullar av flaskmatningen. Inga skillnader alls. Ett misslyckande är enligt mig när en mamma kämpar sig blå istället för att välja bort amning för något som är minst lika bra. Det finns något sjukt i samhället att en mamma är bättre när hon visar hur mycket hon lider och kämpar men det är faktiskt helt okej att välja en annan utväg. Sedan får alla välja själva och ingen ska döma någon annan, men pratar vi misslyckanden så är det min åsikt. Nej, immunförsvaret blir inte tusen gånger bättre av amning. Min unge var sjuk en gång under det första ett och ett halvt året innan det var dags för förskola. Inga allergier eller astma. Däremot flera vänner, släktingar och bekanta som har skrutit om hur duktiga de är för att de ammar och att mjölkersättning är dåligt eftersom det ger sämre immunförsvar får jag idag se hur de kämpar med sjukdom efter sjukdom, födoämnesallergi (extrem laktosintollerans och gluten) samt astma som barnet får ta regelbunden medicin för. Vad det säger mig? Immunförsvar och allergier mm ligger i generna och vad barnet utsätts för av andra i ung ålder – inte om barnet ammas/har ammats. Önskar att fler kunde inse det. Misslyckande är det knappast snarare väldigt starkt att gå emot amningshysterin.

  • Magdalena
    27 mars, 2014 at 12:08

    Precis! Det var generalisera Katrin gjorde…. och ingen regel utan undantag?! Om du inte själv sett det som ett misslyckande hade du förmodligen inte reagerat, medicin eller inte!

  • Ronja
    27 mars, 2014 at 12:41

    Jag lade ner amningen efter en månad. Min pojk gick inte upp i vikt och jag hade konstant feber. Klart att jag ser det som ett misslyckande. Det ÄR ett misslyckande att min kropp inte lyckades ge mitt barn den näring den behöver. Det betyder inte att JAG är misslyckad som förälder. Flaskmatare får sluta vara så känsliga!

  • Malin
    27 mars, 2014 at 12:55

    Även om inte all näring försvinner, så är det ju massa annat skumt som händer med maten. Det är ju massa strålning och skit! Skulle aldrig använda mikro. Har du testat att värma upp vatten och försöka stoppa i en tepåse nångång? Då ser man att vattnet inte beter sig på samma sätt som om du kokar det på platta. Onaturligt. Några ovan skriver att de sett studier på att det är myt att all näring försvinner. Det kan hända. Jag har läst en studie framtagen av EU som visar att det är farligt med den strålning som mikron avger. Den är t om farlig bara om den står framme med kontakten i, utan att du använder den!

  • Malin
    27 mars, 2014 at 12:57

    Solljus är strålning, värmen i en ugn är strålning, grillning är strålning, ljuset från våra glödlampor är strålning, osv. Strålning betyder i sig inte att någonting är dåligt eller farligt, bara att energin överförs via vågor.

    Huruvida mikrovågsugnar förstör näringsämnen eller inte i maten vet jag inte speciellt mycket om, men efter lite kort googlande så väljer jag att tro att det bara är en myt. Det som verkar spela störst roll är mängden vatten vid tillagning eftersom t.ex. vitaminer i hög grad är vattenlösliga men däremot motståndskraftiga mot värme. En mikro värmer ofta kortare och effektivare än t.ex. en ugn och då hinner mycket förre näringsämnen brytas ned.

  • Malin
    27 mars, 2014 at 13:29

    Men vad kan du säga till de mammor så gärna vill men tyvärr inte har en droppe mjölk, du verkar ha svar på allt så jag förmodar att du utbildat dig i ämnet !

  • Bea
    27 mars, 2014 at 13:33

    Håller delvis med fast det är ju mycket vanligare med födoämnesallergier hos barn som ammas så att ditt flaskmatade barn var friskare var säkert ingen slump.

  • Katarina
    27 mars, 2014 at 13:36

    Jag gav mitt barn flaska för tyvärr hade jag inte en enda droppe mjölk, visst känner jag mig lite misslyckad men mina barn mår bra så jag är lycklig.
    Det jag är irriterad på är att folk vräker ur sig saker utan att ha en aning. Jag skulle gärna vilja se en barnläkare kommentera istället för några damer som tror sig vara specialister!

  • Katarina
    27 mars, 2014 at 13:41

    Äntligen !
    Trodde att det bara var jag som såg det så.

  • Caroline
    27 mars, 2014 at 14:22

    Du är ju för fan helt jäkla blåst! Har alltid gillat din blogg, men nu gick du fan över gränsen!
    Min son föddes en månad för tidigt, min mjölk kom inte igång. Ammade min son och pumpade hela nätterna och dagarna. Men ändå så kom det aldrig igång. Efter två månaders pumpande och ammande gav jag upp. Är det ett misslyckande när det inte kommer någon mjölk!? Det var helt fruktansvärt skrivet av dig! För det finns kvinnor som vill men det går inte och jag är en av dom!

  • Anna
    27 mars, 2014 at 14:36

    Det är bättre att det man ska värma lägga i en kastrull och sen på spisen för så försvinner inte näringen och det är mycket bättre än mikro!

  • Nettan
    27 mars, 2014 at 15:12

    Även jag har varit tvungen att avstå från amning helt och hållet, eftersom jag behöver (för mig livsnödvändiga) mediciner som inte går att förena med amning. Mina tre barn mår dock väldigt bra ändå. Men visst finns det ett sår längst inne i min själ – en sorg över att jag aldrig fick uppleva det där som så många andra beskriver.så lyriskt. Och, framför allt en sorg över att inte mina barn fick uppleva det. Min erfarenhet är att man ska vara
    väldigt försiktig när man uttalar sig om amning. Mitt ”sår” rivs upp VARJE gång jag läser ord som exempelvis ”misslyckande” i samband med amning. Det är inte ett misslyckande att inte kunna amma – det är en livssorg och en stor smärta. Det är en molande känsla av både utanförskap och ängslan för vad barnen gått miste om – som ploppar upp direkt man läser/hör talas om negativ och fördömande inställning till oss som inte kan amma.

  • Marie
    27 mars, 2014 at 15:17

    Tja, det där om amningen gjorde lite ont, har precis gett upp med min 5 v gamla son. Att man själv känner sig lite misslyckad okay, men att en som kan amma säger det om mig är inte okay. Det är att vara elak och tycka sig vara bättre. Inte något nytt här inne ifs, jag gillar att läsa här ändå, men ändå, första gången jag blev irriterad!

  • Jonna
    27 mars, 2014 at 16:44

    Poängen var att vi som väljer bort amning får höra att vi utsätter våra barn för allergier, astma och dåligt immunförsvar trots att mammorna själva borde känna till att födoämnesallergi främst drabbar de som ammar.

  • Agnes
    27 mars, 2014 at 18:23

    Ja ALLT tappar näring, skulle inte använda mikro ens om jag fick betalt för det. Usch, äckligt blir det också. Så – släng ut den.

  • Lotta
    27 mars, 2014 at 19:02

    mikro är skit. dessutom finns ingen anledning att använda den så varför chansa??? har bebis men behöver ingen och fattar inte varför man ska använda den? vad använder folk skiten till. aldrig haft kommer aldrig ha.

  • Cathrine
    27 mars, 2014 at 20:56

    Kasta micron!

  • Aylın
    27 mars, 2014 at 22:08

    Va äter du inget vitlök lök osv jag ammar oxå och äter allt sånt hahaa.. Min bebis verkar inte påverkad av de iaf! Mammas flicka! Men såklart jag vräker inte i mig.. 🙂
    När de gäller micro har jag hört att de är cancer framkallande men vet inte hur sant de är.

  • Elli
    27 mars, 2014 at 22:27

    Sofia du måste ha blivit tappad när du föddes.
    Hade du och polskan sagt det där till mig i mitt ansikte lovar jag att ni hade fått varsin höger.

    VEM FAN är ni att avgöra att om man inte försöker tvångsamma sitt barn i veckor utan en droppe mjölk bröstet så offrar man sig inte för sitt barn?
    Du menar alltså att jag skulle ha låtit min skatt vara vrålhungrig bara för att poängtera för idioter som dig att jag minsann har försökt i x antal veckor?
    Vilken otroligt dum människa du verkar vara. Bra att du åtminstone har haft en riklig mjölkproduktion för din hjärncellsproduktion verkar ha avstannat.

  • Camilla
    27 mars, 2014 at 22:55

    Jag säljer reductil sibutramin 15mg. 1månad för 690kr och 3mån. kur för 1790kr med frakt. Dessa underbara bantningspiller har underlättat min viktnedgång avsevärt. Vid seriöst intresse mejla till [email protected]

  • Carro
    27 mars, 2014 at 23:29

    Ja om ni läser Jonnas inlägg längre ner så är det snarare sånt Katrin syftar på. ”Kladdigt och äckligt” och fler och fler har den inställningen. Även Dessie tex. Trist. Hon skrev ju ” jag förstår om man inte kan amma…” Läste ni inte hela inlägget??????

  • Carro
    27 mars, 2014 at 23:32

    Läste du inte hela inlägget???? Står ju att hon förstår dom som försöker men det inte går… Jösses!

  • jennifer
    28 mars, 2014 at 00:06

    Du! Jag ska tala om en sak för dig. Du är INTE misslyckad! Amningen är en petitess. Barnen minns det inte när de blir äldre. De mår INTE dåligt av att inte blivit ammade. Det är vad ni gör som föräldrar senare som avgör hur dina barn kommer att må. Skulle tro att dina barn har en mamma som älskar dem mer än livet självt, som gör allt i sin värld för att de ska få det bra. Fortsätt med det och låt livet ha sin gång. Dina barn kommer älska dig lika mycket oavsett om du ammat eller inte. Kram

  • Cathrine
    28 mars, 2014 at 06:44

    Dessutom tar den massa plats i köket också

  • Varpo
    28 mars, 2014 at 08:14

    Jag har inte ammat nåt av mina barn av medicinska skäl. Försökte med första trots att jag visste att det antagligen inte skulle gå. Med andra barnet fick jag tabletter som skulle stoppa mjölkproduktionen direkt på BB. Känner mig inte ett dugg misslyckad, och erkänner gärna att det varit jäkligt skönt. Jag har kunnat gå ifrån i den mån jag vill, barnens pappa har kunnat ta nätter i samma utsträckning som jag. Båda barnen har sluppit allergier och är inte sjukare än någon annan.
    Känner mig nöjd med mina val och tycker det är så synd att folk har så dålig självförtroende att de blir ledsna över något som Katrin (som de inte ens känner!) tycker. Hon, eller någon annan, får väl tycka sitt så tycker jag mitt. Jag är en fantastisk mamma med fantastiska barn, amning eller ej. Det enda jag tyckte var lite synd var ju att amning ofta hjälper till med viktnedgång 😉

  • Linda
    28 mars, 2014 at 08:59

    Håller med!!

  • Anna
    28 mars, 2014 at 09:32

    Bra skrivet!

  • Anna
    28 mars, 2014 at 09:47

    Som flera andra redan påpekat är det oerhört laddat med amning för oss som av någon anledning inte kan amma. De allra flesta tror jag har kämpat länge för att få amningen att funka och lever sedan med en sorg och dåligt samvete kring amning, bröstmjölk och ersättning. Jag blir uppriktigt ledsen av inlägget ovan och flera kommentarer.

    Jag är också läskunnig och kan se att det finns några ord kring dem som försöker men det är just det som är problemet. Man får alltid leva med tanken vad som skulle hänt om man försökt längre, om det hade funkat senare etc.

    Jag har då aldrig stött på en flaskmatande mamma som kommenterat en ammande mor och skulle uppskatta om det även kunde vara vice versa.

    Vad gäller mikro väljer jag att gå på det livsmedelsverket anger istället för att spekulera. http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/I-koket/Forlorar-mat-lagad-i-mikrovagsugn-naringsamnen/

  • Rebecka
    28 mars, 2014 at 15:34

    Tråkigt att du tycker att vi som inte kan amma är misslyckade! Jag blir väldigt sårad tyvärr. Fick inte igång det fast jag kämpade med det jag kunde! // Mvh en misslyckad lessen mamma till en 4åring och en 3mån

  • Annelie
    28 mars, 2014 at 16:21

    Har hört att när man micrar mat så dör själva energin i maten och det borde väl då innebära att näringen försvinner. Själv äger jag ingen micro utan värmer all min mat på spisen eller i ugnen.

  • kangarooo
    29 mars, 2014 at 00:58

    Men man värmer ju inte upp en portion mat under 1 minut? Då blir den inte varm

  • siri
    29 mars, 2014 at 01:05

    Din läsförmåga är ju inte direkt lysande.
    Hon provocerar ju hela tiden. Du kanske inte förstår själva ordet?

  • Kristina
    30 mars, 2014 at 11:29

    Jag har läst att det kan vara farligare att amma, eftersom vi har massa giftiga ämnen i kroppen som överförs då till bebis. Men detta kan ju vara osanning.
    I vilket fall tror jag inte bröstmjölk är någon mirakel medicin – däremot bra då barnet får närhet under matningen, vilket jag tror är anledningen att han trivs så bra 🙂

  • Kristina
    30 mars, 2014 at 11:39

    Tycker inte du behöver känna dig sårad – bröstmjölk är inte någon mirakelmedicin. Det som är bra med amning är att barnet få närhet, vilket är viktigt. Klart han trivs då! Men närhet kan man ge trots att man inte ammar.
    I u-länder är det viktigt att kunna amma, i de fattiga regionerna och där vattnet är förorenat, det är därför WHO rekommenderar 6 månaders amning. Vilket faktiskt inte gäller oss i Sverige som har helt andra levnadsförhållanden!

  • pia
    31 mars, 2014 at 14:44

    JA ut med den!