Vad tycker du om Amanda Widell, innan och efter hon och Alex blev ett par?
Jag tyckte mycket om Amanda förr om åren när vi stötte på varandra på krogen. Efter att hon träffade Alex har jag inte träffat henne en enda gång så jag antar att jag fortfarande tycker att hon är en sympatisk person.
Hej! Jag undrar om du kan förklara varför du fastnat mer för ashtanga yoga än för bikram yoga?
Bikram är fantastiskt också, men i Ashtanga jobbar man mer med sig själv och utvecklas mer. Fast jag älskar Bikram också. Kan dock bara göra en sak i taget.
Hur kommer det dig att du äter så lite?? Blir du inte hungrig om du bara äter två mål mat om dagen?
Det blir jag inte! Om man bara äter rikligt med fett i sina mål så behöver man inte äta mer än två gånger om dagen. Jag lovar.
Äter du något tilltugg på kvällen typ vid datorn eller tv:n??
Näe…Vid PMS äter jag choklad. Mycket.
Vad gick du för linje på gymnasiet?
Sam/Ekonomisk.
En sak jag undrar över från dina förra svar var att du äter ex leverpastej och kålrot. Ändå så säger du att du äter helt enligt lchf, men det verkar du ju inte göra?
Eller gör du det?
Jag äter inte strikt LCHF längre fast just leverpastej och kålrot är ju helt okej att äta. Jag äter ungefär 40 gram kolhydrater om dagen skulle jag tro… Räknar inte, har aldrig räknat.
Kan ni inte komma ut med en ny brödmix snart. Brödmixen på lchfklubben smakar bara ägg och är lös i konsistensen då man gräddat den.
Vår brödmix är vår bäst säljande produkt och om du fått den äggig har du lagat den fel. Den är allt annat än äggig. Men visst! Vi utvecklar våra produkter hela tiden.
Hur kan du väga 56 kg du äter ju så lite och borde rasa i vikt. 2 pyttesmå måltider per dag vad jag förstod.
Jag väger 56 kilo och jag äter lite mat. Jag vet inte varför jag inte rasar i vikt.
Okej, du har tränat i evigheter, men har inte kunnat göra en smal armhävning tidigare….suck
Klaga inte på SATS.
När jag i en träningsfas så klarar jag av att göra det, men eftersom jag inte tränat på fyra månader så går det alltid lite trögt i början.
Hördu! Det finns andra bloggar som passar dig bättre. Spydig och elak är så lätt att vara Annapanna. Trivs du med dig själv undrar jag? Innerst inne, är det harmoniskt att gå in på en blogg och vara så spydig? Du kan inte ha många riktiga vänner. Lite terapi kanske hjälper.
Oj, bråkar ni?
Håller med om att man inte behöver vara spydig på en blogg men ditt inlägg låter faktiskt inte så trevligt det heller…
Catfight?!
Hej Katrin, jag undrar vad du tycker om att många tycker att bingo ser ut som en farmor? Sedan undrar jag om du o bingo är kära fort ?
Han är faktiskt lik min farmor på vissa bilder, det är kul att ni lägger märke till det! Jag ser inte det som något negativt. Vi är kära, kanske numera på ett annat sätt. På ett bättre sätt.
OJ! Vad många trångsynta neggokommentarer det hann komma så fort! Jag har vilket som en fråga..
Hur ser du på trängselskatten i Stockholm och vad tycker du infrastrukturen i Stockholms län?
Oj, jag har inget emot den skatten. Jag tycker att infrastrukturen är lite bristfällig men inte alls farligt om man jämför med andra storstäder så det är okej.
Jag själv har bara bott här ett tag och är från Norrland, mycket stor skillnad på allt (bussförbindelser, förseningar, gupp och trasiga vägar när man kör bil osv) trivs dock mycket bättre här
Åk till LA så får du perspektiv!
Keep up the good work!
Jag har VÄLDIGT svårt att tro att någon pallar att bara äta två pyttesmå portioner mat om dagen. Skulle vara om man var sängliggandes 24/7 , men så är ju inte fallet här. Jag tror det slinker ner en del annat också, men det skriver hon ju inte.
Du får gärna tro vad du vill.
Bullshit. När jag åt LCHF åt jag också två små mål om dagen och var kanonmätt hela tiden. Tränade även hårt och jobbade heltid. Prova så får du se själv.
Så känner jag med.
Är verkligen Reinfeldt och Sabuni ett par?
Ja.
Hur tycker du att det går för ditt arbete med Linda? Hon verkar inte gå ner i vikt så fort. Var det inte ett misstag att ta dig an henne? Tacka vet jag Shervin!
Jag tycker att det går VÄLDIGT bra med Linda. Hon rasar ju i vikt i världens fart!
Har du sett dokumentären The cove? Om inte gör det!
Om du sett filmen, anser du att det går att stödja den typen av underhållingsindustri med rent samvete?
http://www.youtube.com/watch?v=4KRD8e20fBo
Vänligen
Sara
Ok. Jag ska se på den vid tillfälle.
Har en baby på 2,5 mån som jag ammar. Har precis börjar med lchf och får höra massa negativt om hur illa det är för barnet. Svårt att hitta info om dette på nätet. Vad är din åsikt?
Jag började med LCHF när Ringo var två månader och jag ammande tills han var fyra. Det gick väldigt bra och jag tog reda på fakta från läkare så jag vet att det inte är någon fara för barnet att du inte stoppar socker och mjöl i din kropp! Kör hårt och lyssna inte på okunniga missunnsamma töntar.
Just lchf är väl inte farligt under amningen? Vad jag förstått
Däremot ska man ju inte gå ner för fort i vikt när man ammar då slaggprodukter och sånt frigörs i mjölken!
A precis. Fråga ett fetto så kommer hon på tusen olika anledningar till varför man inte ska gå ner i vikt när man är nyförlöst.
Hej coola du.
1) Vad är ditt bästa spartips?
Sätt upp ett konto på banken dit pengar dras från din lön varje månad. Kontot ska du inte ha tillgång till förrän om många år.
2) Vad skulle du göra om Ringo skulle bli mobbad i skolan i framtiden?
Jag skulle nog inte göra mer än att prata med Ringo och förklara att han inte ska bry sig utan fokusera på andra saker och människor.
Hej Katrin!
Jag har käkat lchf ett bra tag och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu, tack vare lchf!
Dessvärre så verkar min kropp bestämt sig för att jag SKA väga 80 kg (är 176 cm lång, 42 år) och det spelar ingen roll vad jag gör, vågen går inte nedåt. Jag har provat alla möjliga varianter; mer fett resp.mindre fett, ökat på kolhydratinnehållet, resp minskat detsamma och ett tag kört på (nästan) 0 kolisar. Tränar pw i snitt 2-3 ggr/vecka när tid finnes.
Har du nåt tips på vad jag kan testa när det gäller kosten eller nåt annat?
Du nämnde inte att du testat det viktigaste. Äta lite mat.
Jag är i en plats i livet då jag inte riktigt känner mig hemma. Egentligen har jag det jättebra, jag är frisk, har ett bra förhållande, familjen nära, jag pluggar, har en fin lägenhet osv, men jag känner ändå att jag bara vill komma bort från allt. Jag känner mig inte riktigt glad. Jag är 22 år men känner att jag helst av allt skulle vilja vara 40 och ha allt det där som jag ser framför mig i framtiden, hus, barn, arbete osv. Har du nå tips på hur jag kan bli gladare eller liksom hur jag ska ta tag i saker och ting istället för att tänka på att jag egentligen bara vill vara 20 år framåt i tiden?
Du kanske skulle må bra av lite terapi? Det är väldigt skönt att prata med ett proffs om hur man mår och vad man kan göra. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Sorry för en flummig fråga, men du är en av mina största förebilder, så jag tänkte att jag passar på att fråga när du ändå har frågestund.
Har du nåt tips på hur man tar mer plats och tar för sig i livet?
Oj. Sluta tänk så mycket och bara gör. Går det? Våga göra det som du känner för och var inte rädd för att du kan misslyckas. Det är nyttigt att misslyckas och man lär sig av det. Tänk på vad du vill och så strävar du efter att uppnå det och du ger dig aldrig på vägen.
Jag är nyfiken på din relation med Nova. Hur hanterar man rent känslomässigt relationen till ett styvbarn i förhållande till sitt egna barn utan att barnen kommer till skada eller blir avensjuka på varandra?
Nova är en sån exemplarisk liten tjej så det är omöjligt för mig att inte ha en bra relation med henne. Eftersom Nova är 10 år så är det lätt för mig att snacka med henne och ”gadda ihop mig” med henne mot Ringo. Eftersom han är jobbig liten skit många gånger… ja du fattar. Nova känner sig aldrig utanför när hon är hos oss trots att jag inte är hennes biologiska mamma. Jag skulle aldrig tillåta det.
Hur har det gått med Anna Ws SHN för Ringo? Kör ni fortfarande på samma sätt? Ändrat något? Varför, hur och hur gammal var han då?
Vi säger inte ”Natti natti” längre utan ”God natt lilla prinsen Ringo”. Ringo svarar då ”Godnatt prinsen mamma” och sen stänger jag dörren. Ibland ropar han efter vatten, napp, vad det nu kan vara men det är i perioder. Just nu är vi inne i bra period och det innebär att han inte ropar. Men det kan vända när som helst det vet jag. Att vi skulle sitta och natta Ringo i 30 minuter skulle aldrig hända. Har aldrig hänt. Kommer inte ske.
Jag undrar om du kan tänka dig att skriva ut länken till vår hemsida som jag jobbat hårt med och försöker marknadsföra?
Jag bor i Eskilstuna och jobbar som sjukgymnast inom den privata sektorn tillsammans med min far som är naprapat. Vi driver företaget Svenska Ryggkliniken och hjälper alla som har problem med smärta och värk.
Tack på förhand Katrin!
Om du hade skrivit ut länken så hade den stått här men jag antar att folk kan googla på Svenska Ryggkliniken. Lycka till!
Hej Katrin! Min uppfattning av dig är att du är en grym människa. Jag ser upp till dig, och väntar spänt varje dag på att din blogg ska uppdateras. Min fråga är om det finns någon chans att få träffa dig och kanske ta en fika eller dyl?
Jag har tyvärr inte tid med trevliga fikor men du välkommen att komma förbi och morsa på Karlavägen 73 där jag sitter hela dagarna.
När ringo var liten vill jag minnas att fick lära sig lite polska ord. Har ni fortsatt språkträningen med honom eller var det aldrig meningen att han skulle lära sig polska?
Han förstår polska lika väl som svenska. Han vill dock inte prata polska än utan svarar på svenska. Men han kommer att prata flytande polska. Och Mandarin. Och franska. Och spanska. Det kommer jag att se till.
Sen ett tips: jag följer den underbara bloggen matplatsen på femme. Victoria kör lite lchf rätter ibland som du kanske kan bli inspirerad av.
Tack!
Jag har en fråga. Tycker du inte att det finns för många feta spöken i andevärlden? Skulle inte du och Benny the medium kunna krama ut lite stålar från döingarna på något sätt? Kanske en bok med titeln ”LCHF for ghosts”, eller något åt det hållet? Bara en tanke.
Ha ha ha, ”LCHF for ghosts”står som min nästa titel.
Hej,vet du om LCHF passar mig som har Crons tarmsjukdom?
Vad jag har hört så är just Crons en sjukdom som man får av att äta kolhydrater. Många läkare rekommenderar tyvärr mindre fett och det är ju synd. Jag har mött många som blivit helt friska efter att de börjat med LCHF. Lycka till!
hej! jag började med LCHF för ett par veckor sedan och har även gått med i LCHF klubben, mycket att ta in men roligt att lära sig! dock har jag typ ett diabetes sen barns ben. det jag märkt är att jag måste ta mycket mindre insulin men jag blir ändå låg i blodsockret stup i kvarten. vad gör jag för fel ? vad ska jag äta när jag måste få upp blodsockret som inte förstör LCHF kosten? man tar ju insulin efter intag av kolhydrater, ska jag sänka doserna ännu mer ?
tack för många goda tips och förhoppningsvis får jag ordning på detta så även jag kan bli sundare och må bättre kram
Jag vågar inte ge dig råd då jag inte är en doktor. Jag tycker däremot att du ska mejla din fråga till vår doktor på sidan. Du är ju medlem så det ingår i ditt medlemskap!
Jag blir mörkrädd när jag läser såna här inlägg, snälla du tänk kritiskt!! katrin är varken dietist el läkare, diabetes 1 är en allvarlig sjukdom som man inte ska experimentera med, klart du får lågt blodsocker Lchf rek. inte till diabetiker, du kan lätt hamna för lågt i ditt socker och man har ocksä högre risk fös hjärt o kärlsjukdomap och bör alltså inte äta för mycket fett. prata med din läkare. Jag har själv diabetes.
Jag tror att du är okunnig. Jag har mött väldigt många som blivit fria från diabetes med hjälp av LCHF kost. Både 1 och 2. Inte helt fria som har 1 men nästan.
Varför tog det slut mellan du och Rickard Nordstrand?
Ha ha ha, kul fråga! Vi drog inte lika kan man säga. Men det var kul så länge det varade!
Hej Katrin!
Vad har du för råd till unga tjejer som är färgstarka, viljestarka och kreativa men som så ofta kuvar sig inför t.ex. pojkvän eller arbetsplatsen?
Skippa pojkvän och visa vad du går för på arbetsplatsen. Pojkvän är överskattat och man får tillräckligt med dos av förhållandelivet när man blir äldre. Alla chefer lägger märke till duktiga anställda förr eller senare. Så jobba hårt och visa vad du går för. Det kommer att ge utdelning.
Vad är nästa steg i din karriär?
En full LCHF-produktlinje. Sen en roman. Inte LCHF-roman. Jo, kanske visst förresten!
När kommer din nya bok ut och vad får den för titel?
Den kommer i maj någon gång. Den heter ”LCHF för alla i familjen – Katrins bästa middagsrecept”
Vem gjorde egentligen receptet på pizzadegen, du eller shervin?
Allt som görs i ett företag är företages. Vi tar fram recept tillsammans på LCHFklubben och vi utvecklar dem hela tiden så de allra flesta är på något sätt inblandade i recepten.
Hejsan, extremt rolig och välskriven blogg, tack för det! Jag undrade bara, hur kom du på tanken att börja med lchf istället för kaloriräkning?
Min syrra testade och blev frälst. Sen frälste hon mig.
Varför kan man bara maila till lchf klubben om man vill ngt viktigt?
Det vore bra om man kunde ringa också och fråga om tex leverans el om ngt har blivit fel med leveransen. Nu får man ju knappt svar om man mailar.
Det får man visst, det är bara det att vi får många mejl och den senaste tiden har vi haft mycket sjukdom så vi har inte hunnit med. Du är väldigt välkommen att mejla och ringa. Vi svarar så fort vi bara kan!
Varför känns det så viktigt för dig att det blir en flicka om du får ett till barn?
Det känns inte alls viktigt.
Fråga: varför kan du inte skaffa en stylist som hjälper dig att klä dig snyggare? Du har väl råd?
Har du inte hört att jag är nominerad till Elle-priset i år? Bäst klädda kändis.
Jag reser mycket i mitt arbete, så oroa dig inte jag har ett liv. Jag läser alla kommentarer ja, precis som du tydligen. Jag kommentera vissa, långt ifrån alla. Jag reagerade på att ett flertal kommenarer var så elaka, varför vara så taskig? Speciellt kommentaren om att Katrins son var ful. Varför skriva så? Hur kan man sjunka så lågt? Och, ja, jag svarar i deras egna ton. Möjligt att jag är för spydig ibland, erkänner det, men det kanske behövs. Får dom smaka på sin egen medicin, kanske det ger lite effekt. Men visst, jag kanske bara ska skriva – ‘snälla sluta vara så elak’. Frågan är hur som helst, är det inte bra att någon reagerar på elakheterna? Försvarsadvokat? Ja, kalla mig vad du vill
Alla har vi våra roller och det är gulligt att det finns dem som försvarar mig tycker jag. Dock gör det inget om det finns folk som tycker att mitt barn är fult. Det vore väl märkligt om alla tyckte att han var vacker. Det finns ingen sån människa i världen som alla tycker är vacker. Det gör mig inget att folk tycker att han är ful. Jag är övertygad om att han inte heller bryr sig om det.
Tränar du med PT fortfarande?
Jag tränar yoga varje dag nu så jag hinner inte med det tyvärr.
Situationen inom förskolan e smått ohållbar med alltför många barn per pedagog etc. Hur upplever du den dagliga verksamheten på Ringos förskola? Tycker du att det e relevant att förbättra villkoren för barn o förskollärare? Något du kan tänka dig förespråka?
På Ringos dagis är de fyra pedagoger på 12 barn så det känns bra tycker jag. Jag är otroligt nöjd med Ringos dagis. Jag har nog lyckats sätta honom på Sveriges bästa dagis.
Hej!
Ger du Ringo frukt?
Linda
Det gör jag. Fast han gillar inte frukt så mycket. Mer gurka och morötter.
Hej vad tycker din homeopat om lchf, helt ärligt, jag har inget emot naturläkemedel, tvärtemot. Men din homeopat måste vara medveten om försurningen av våra kroppar och att cancer inte kan växa i en basisk miljö tex Tänk om du vill sluta äta lchf av nån anledning psykisk eller fysisk orskak. Är det trovärdigt att du skulle sluta äta lchf? Säg om 5-10 år, du har ju byggt upp ditt varumärke runt detta.
Jag kommer aldrig att sluta med LCHF. Jag är inte dum i huvudet.
KATRIN, vad tycker du om sådana här besatta människor som försvarar dig med näbbar och klor?!
Jag älskar dem! Funderar på att ha en kväll för bara dem en dag. Och bjuda på skumpa och skåla för mig!
Marina
12 april, 2013 at 15:48Härligt! Vi kör samma med vår tvååring och den minsta på 2 månader sover redan enligt schema… Ville mer se hur det går då de blir äldre 🙂 Tack för svar!
claes-göran olofsson
12 april, 2013 at 16:10jag skulle gärna vilja prata med dig, jag har lagt upp en video på youtube gällande detta, här är en länk som går till videon, som spelas upp på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Linn
12 april, 2013 at 16:20Man kan ALDRIG bli frisk från diabetes typ 1, inte ens lite då det innebär total avsaknad av insulinproduktion. Diabetes typ 2 däremot får nan ofta för att man är en tjockis.. Du kan gärna rekommendera och förespråka kost men du har inte utbildning i medicin.
Anna
12 april, 2013 at 16:31Alltså jag blir så besviken när du och ni skriver ut felaktigheter om sjukdomar som faktiskt drabbar många människor hårt. Att skriva att man får crohns sjukdom v kolhydrater är både nonchalant och korkat och en uppenbar brist på kunskap. Helt omedveten om hur det kanske känns att läsa detta om man har crohns och går på starka cellgifter eller tom har fått operera bort en bit tarm. I stora delar av världen äter man kolhydrater som bas och crohns finns inte ens. K.O.R.K.A.D!!!! Likadant med Diabetes som ngn nämner här ovan.
Anna - Karin Nilson
12 april, 2013 at 17:13Hur manga praktikanter har du haft Katrin. Är du en av dem som utnyttjar systemet och på så sätt får gratis arbetskraft I några månader. Sedan hejdå och in med nästa utan att ha den minsta tanke på att anställa.
Christine
12 april, 2013 at 17:16Bara undrar, var det inte till Jenny i Biggest loser som Katrin skrev ett öppet brev med inbjudan om att börja med lchf? Kan inte hitta det inlägget, för sökfunktionen funkar inte här på sidan. Nån som vet?
anonym
12 april, 2013 at 17:23Du verkar vara en mycket osympatisk människa. En som har roligt på andras bekostnad. Fy!!!
Johanna
12 april, 2013 at 17:34Jag förstår att det kan uppfattas som att man utnyttjar arbetskraft när man har praktikanter men personligen så tycker jag att det är toppenbra för ett i Katrins fall nystartat företag som kanske inte kan anställa hur mycket som helst men även även för den som får praktik! Jag skulle gärna praktisera om jag var deltidare eller sysslolös. Jättebra på CVt att visa att man sett till att ha något att göra och kanske kan det leda till en anställning eller en rekommendation, gott betyg etc. Bortkastat är det inte! Tror dessutom att man får ett riktigt ärligt omdöme av Katrin och det skulle jag som arbetsgivare uppskatta.
Karin
12 april, 2013 at 18:08Härligt roliga och bra svar av Katrin
Stephanie
12 april, 2013 at 18:12Vrider sig i hela magen när du skriver ”fråga ett fetto”. Du är så jävla hemsk, och det öppet också. Usch, du var ju också ett då i sådana fall precis efter din graviditet. Du och folk med fettfobi alltså. Och kan du tänka dig Katrin, jag som skriver det här väger 63 kilo till mina 169 cm och mår skitbra. Inget ”fetto” bakom skärmen som har tagit illa vid sig utan en normalviktig medmänniska som lessnat på dig och tycker synd om alla som inte kan acceptera sig själva för sådana som du.
Camilla Tyllström
12 april, 2013 at 19:06SKÅL för Katrin! Klok, rolig och snygg, klart vi skålar i skumpa!
Kicki
12 april, 2013 at 20:05”Jag tror att du är okunnig. Jag har mött väldigt många som blivit fria från diabetes med hjälp av LCHF kost. Både 1 och 2. Inte helt fria som har 1 men nästan.”
Det här är så dumt och okunnigt att jag orkar inte. Diabetes typ 1 har ingen koppling till dålig kosthållning eller fetma och du kan heller inte bli frisk från sjukdomen, inte ens nästan. Det är en autoimmun sjukdom och inget man får genom ett osunt leverne.
Diabetiker typ etta
12 april, 2013 at 20:33Du vet ju uppenbarligen inte vad skillnaden på diabetes typ 1 och 2 är!! Vad HIMLA okunnig du är, hur kan du uttala dig om något som du inte alls vet något om?! Hur kan man ”nästan” bli fri från sin diabetes typ 1:a!? Det skulle jag väldigt gärna vilja veta för det går inte!! Det är en KRONISK sjukdom! Det finns inget botemedel!
jossan
12 april, 2013 at 20:45Hahaha.. vilket skämt!! Att bli ”frisk” från typ 1 diabetes genom att äta enligt LCHF. Uppenbart att man inte har en blekaste aning om vad sjukdomen innebär. Kan bara skratta åt en sådan fantastisk kommentar.
Josefin
12 april, 2013 at 20:46”Jag tror att du är okunnig. Jag har mött väldigt många som blivit fria från diabetes med hjälp av LCHF kost. Både 1 och 2. Inte helt fria som har 1 men nästan.”
Undra vad som är mest pinsamt? Att du själv är så jäkla okunnig om diabetes och försöker vägleda andra eller att du ens tror att man kan bli frisk från diabetes typ 1? Dags att lära dig en sak – diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom som du INTE kan bli av med genom att äta LCHF. I så fall borde det ju knappast finnas människor med diabetes idag, right? Diabetiker bör inte ens gå på LCHF enligt läkare och diabetesspecialister. Så nästa gång, försök inte vägleda människor som har en allvarlig sjukdom på villovägar, för LCHF är ingen medicin för diabetiker.
Trött på människor som uttalar sig om saker de inte kan ngt om!!!
12 april, 2013 at 20:53Diabetes typ 1 innebär att man inte har någon insulinproduktion eftersom bukspottskörteln slutat fungera. Lchf-kost kan inte få en bukspottskörtel att fungera igen, därför är det fel att säga att det går att bota diabetes typ 1 med lchf. Det är en kronisk sjukdom. Jag har den själv och blir otroligt frustrerad varje gång någon uttrycker sig så klumpigt som Katrin nu gjorde. Den kampen som diabetes innebär med ständig kontroll och planerande av dagen blir så mycket värre varje gång någon sprider felaktig information. Det går inte att ”nästan” bli botad från diabetes typ 1. Ha aldrig mött någon som kallar sig ”nästan inte en diabetiker”.
Trött på människor som uttalar sig om saker de inte kan ngt om!!!
12 april, 2013 at 20:54eller så kan vi strunta i att skåla tycker jag
Suzanne
12 april, 2013 at 21:12”Jag tror att du är okunnig. Jag har mött väldigt många som blivit fria från diabetes med hjälp av LCHF kost. Både 1 och 2. Inte helt fria som har 1 men nästan.”
Lite, nä mycket och rejält jäkla föbannad blir jag när jag läser detta. Jag undrar hur man kan bli FRI eller NÄSTAN FRI från sin typ 1 diabetes? Du begriper ju inte ens vad du snackar om. Gör du allt för att sälja dina böcker, skyr du inga som helst medel? Ett sådant påstående som du kommer med skapar en massa extra bry för oss diabetiker. Det får människor som inte begriper hur vi har det att tro att du kan trolla med din diet. Vi diabetiker får sedan lyssna på en massa skitsnack om att vi borde ändra till denna kosten. Jag retar mig nog mest på meningen att man nästan kan bli av med sin diabetes. Gå en kurs vet jag!
Lotta
12 april, 2013 at 21:21Måste bara tjata lite till om Diabetes typ 1, som några här ovan. Detta är alltså en kronisk autoimmun sjukdom (googla autoimmun) där insulinproduktionen helt upphört.
Utan insulin kan glukos (nedbrutna kolhydrater/enkla sockermolekyler som är cellernas bränsle) inte ta sig in i cellen, vilket leder till högt blodsocker.
När cellerna inte får energi från glukos börjar kroppen istället bryta ner fett för att få energi. Vid den processen bildas en biprodukt som heter ketoner, vilket är syror som sänker ph-värdet i blodet och gör det surt.
Vid insulinbrist (som är grunden i diabetes typ 1) utvecklas tillslut (efter 12-24 timmar utan insulin) något som heter ketoacidos, ketonförgiftning (googla). Detta leder till koma och till slut död inom bara några dagar.
Så, en person med diabetes typ 1 MÅSTE ha en viss mängd insulin i kroppen 24/7/365. Visst kan man minska doserna med en kolhydratfattig kost, men det går inte att bli frisk.
Googla lite och läs på, gärna på diabetes.se, och säg inte igen att någon har blivit ”lite frisk från diabetes typ 1” igen. Du kanske t.o.m. kan skriva ett inlägg om att du missuppfattat sjukdomen lite, och hänvisa till rätt fakta.
Med vänlig hälsning Lotta, mamma till en snart 6-åring med diabetes typ 1.
Diabetiker
12 april, 2013 at 21:32Hej Katrin, du har uppenbarligen inte en jävla aning om vad du snackar om och jag lackar så hårt på din ignorans att du mer eller mindre kommer förstöra min utekväll förmodligen med ditt uttalande att LCHF kan bota diabetes. Diabetes är en (i nuläget) kronisk sjukdom, som en meddiabetiker till mig skrev där uppe innebär det att våra bukspottskörtlar slutat fungera, det botar man INTE med kost, våra pancreas (latin för bukspottskörtel, utgår från att jag måste förtydliga det) kommer inte att börja producera insulin bara för vi äter LCHF!
Du är antagligen bara ute efter att skapa kontrovers som du var hela tiden du var tillsammans med Alexander Schulman, ett förhållande lika vidrigt som uppgjort bara för att ska publicitet kring båda era ”varumärken”, för att ni hade inget som ens var i närheten av varumärke innan ni började med era patetiska bloggar där ni hängde ut varandra. Jag måste säga att jag alltid tyckt Bingo Rimér är en väldigt konstig man men han borde definitivt kunna hitta så otroligt mycket bättre än dig, varenda slitz/moorebrud han drog över (och det var MÅNGA) innan du kom in i bilden lär haft mer vett och intelligens än vad du sitter inne med.
Önskar dig en högst otrevlig kväll och att du får diabetes på söndag morgon så får vi se om du kan äta LCHF och bli frisk från den!!
Lchf-predikaren
12 april, 2013 at 21:37High score till Diabetiker här ovan! 🙂 haha
Anna
12 april, 2013 at 21:44Hej diabeyes typ 1 är en livslång sjukdom där våran insulinproduktion slutar fungera.
Och vi måste då tillföra insulinet med sprutor eller insulinpump.
Så inget snack om att vi kan bli friska.
Då kan du lika väl gå till kyrkogården och väcka de döda.
Våran insulinproduktion är lika död.
Så ta reda på fakta först
Lotta
12 april, 2013 at 21:57Och innan du börjar dravla om att alla diabetiker är hopplösa fetton så kika in t.ex. här http://blogg.improveme.se/diabeteskvinnan/2013/03/27/time/
Så här kan diabetes typ 1 ut innan diagnos och behandling.
De flesta barn som kommer till akuten med ketonförgiftning pga ej ännu diagnosticerad är uttorkade, medvetslösa och kräks, bara timmar från det värsta som kan hända.
Helena Helge
12 april, 2013 at 22:24Katrin, allvarligt? Du hjälper till att sprida felaktig info om oss diabetiker, vi får redan höra att ”godis och kolhydrater gjort oss sjuka och ät lchf så blir du frisk!”. Detta är fel fel fel vilket du kan utläsa i mina meddiabetikers arga och besvikna kommentarer här. Typ 1 diabetes KAN INTE BOTAS! Och vi har inte gjort något fel för att drabbas av sjukdomen! Ta lchf och kör upp nånstans..! Ni lchf-folk är ju lika fanatiskt missionerande som Jehovas vittnen.
Mysan
12 april, 2013 at 22:29Gud vad skönt att läsa att ni är många som reagerade på att Katrin kallade mig för okunnig då jag skrev om att det är direkt farligt att en del av er läsare är så okritiska att ni sväljer allt som Katrin skriver om kostråd vid diabetes och amning och allt vad det är. Diabetes är en allvarlig sjukdom som nog de allra flesta vanliga upplysta vet så kan man inte bota Diabetes 1, jag önskar att din gamla kollega Peter Jihde kunde ta dig i örat och berätta för dig vad det innebär att leva med diabetes 1 (som han ju fick nyligen). Diabetes 2 kan man påverka ja, men det är dock inte helt ok att äta en massa fett om du har anlag eller har den diagnosen då du fortfarande har förhöjd risk för hjärt och kärlsjukdomar. Jag hoppas unga människor lär sig att tänka kritiskt och inte följa såna urbota dumma råd som du vräker dig med i enbart eget syfte för att tjäna pengar. Du borde väl själv förstå att man kan drabbas av sjukdomar du som har fel på sköldkörteln, ska vi klassa dig som lat, korkad etc. för att du tvingas ta medicin mot den??? Usch och fy Hitler lever och frodas säger jag bara…skrämmande att folk inte förstår att du inte har förståndet eller kunskapen att ge kostråd när det gäller sjukdomar och att du inte heller har vett att be om ursäkt när du har fel i någon viktig fråga som diabetes, som uppenbarligen många av oss vet bättre om än du.
jeanette
12 april, 2013 at 22:34Måste påpeka ett fel! Man får inte crohn’s av att äta kolhydrater! Är till viss del en ärftlig sjukdom. Sen att nån blivit frisk genom att äta lchf är ju ren LÖGN! Crohn är en kronisk sjukfom som man lever med hela livet. Den kommer i skov och vissa perioder kan man må riktigt bra. Men snälla du ta reda på fakta innan du uttalar dig om saker. Från en som levt med crohn sen 99!!
Pm
12 april, 2013 at 22:52Yeeee!!! Trodde aldrig ja skulle säga det här men jag önskar Katrin eller hennes mycket nära anhörig en fet diabetes typ 1så kommer hon hålla sin käft stängd sen! 🙂
Py
12 april, 2013 at 22:56Nu fick du till det lilla solstråle.Lyckades berätta att du föraktar både K exman och hennes nuvarande sambo.
Tala gärna vad du lider av, och om ditt liv känns mer meningsfullt nu när du fått kräkas ur dig otrevligheter.
Py
12 april, 2013 at 23:01Var någonstans skrev hon att diabetiker är fetton?
Lotta
12 april, 2013 at 23:48Det skrev jag inte. Läs igen. Och glöm inte läsa andra ordet i synnerhet..
Fjodor
12 april, 2013 at 23:52Bra sagt!
Lchf-predikaren
13 april, 2013 at 00:10Otrevligheter? Du menar som K då? Som inte kontrollerar vetenskapliga fakta, som öser ur sig ”trevliga” kommentarer som saknar vetenskaplig grund och som triggar till dessa kommentarer genom att lägga till värdeladdade ord som Fetton, Idioter, töntar och dylikt så att andra mindre begåvade följare ska tro att hon har rätt. Är det jobbigt att se din lilla stjärna dala på himmelen?
E
13 april, 2013 at 00:32Precis. Typ 1 är en autoimun sjukdom där immunförsvaret går till angrepp mot kroppens insulinproducerande celler så att de förstörs. De har alltså ingen insulinproduktion alls och det kan inte någon kost i världen förändra.
BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen. Nästa destination : NEW YORK!
13 april, 2013 at 07:37Intressant!
inga-lill
13 april, 2013 at 08:58Apropå disbetes då…
http://www.kostdoktorn.se/diabetes/#vetenskap
inga-lill
13 april, 2013 at 08:59…diabetes..!!!!
Lotta
13 april, 2013 at 09:20Fast om du läser om diabetes TYP 1 (!!!!!) så kommer du få kunskap om att man som typ 1 behöver en viss mängd insulin i kroppen hela tiden för att undvika ketoacidos. Hur stor mängd insulin som behövs varierar från person till person. Någon kan säkert leva på LCHF-kost och bara ta basinsulinet, men det gäller långt ifrån alla. OK??!
Det som känns viktigt här är att Katrin inte sprider felaktig information (som att du kan bli ”nästan frisk” från typ 1) och upprätthålla fördomar.
Insulinbella
13 april, 2013 at 09:29Men snälla..Jag har typ1 och det finns inget som heter ”Absolut förbjuden mat”. Kan inte göra annat än att skratta åt det!
Idag kan man äta i princip vad man vill om man har typ1 men man väljer ju självklart vad som är värt att äta. Jag skulle aldrig få för mig att äta t.ex sockervadd.
Har provat att utesluta kolhydrater och har aldrig mått så dåligt. Visst blodsockret låt stabilt men jag blev helt orkelös, illamående mm så jag fick lov att uppsöka läkare..hade då fått svältketoner. Så fort jag började äta kolhydrater igen så mådde jag bra igen!
Så snälla, kom inte med era lchf sidor och predikningar till oss med typ1.
Tack!
/Insulinbella
Mysan
13 april, 2013 at 11:22Bra där, hoppas du Katrin läser de här inläggen och faktiskt lär dig något av det istället för att som alltid slå ifrån dig och kalla folk för lata fetton. Hur tror du att du själv skulle känna om du fick ett barn som har diabetes 1 till exempel och du märker att det inte finns några enkla genvägar. Om du nu ska försöka vara någon slags förebild för LCHF rörelsen så måste du ju också lära dig att man inte kan dra alla människor över en kam. Själv så förstår jag ju och märker att det är nyttigt till en viss del att äta kolhydratsfattigt men inte till en överdrift som med allting annat, jag personligen kan ibland tycka på vissa av de som predikar LCHF hårdfört utvecklar någon slags ätstörning i och med all tankeverksamhet går upp i detta på ett ibland lite väl överdrivet sätt, likväl som att börja banta på andra sätt och ständigt räkna kalorier, så är ju detta ett sätt för många att gå ner i vikt och när allting till slut kretsar runt att få i sig så lite eller inga kolhydrater och träna som en galning då är gränsen hårfin till vad som är ätstörning, men det är min åsikt. Tack och hej.
Mysan
13 april, 2013 at 11:23och okunnig….;)
Mysan
13 april, 2013 at 11:25Word! ja LCHF har verkligen blivit en rörelse som gör folk helt fanatiska, det är alltid en viss varning tycker jag när människor inte ”tänker” kritiskt utan bara följer efter som en enda stor okritisk pöbel.
Jöns
13 april, 2013 at 11:39Hej alla diabetiker, eftersom eran bukspottkörtel inte funkar ( hade ingen aning o är helt okunnig kring denna sjukdom) , är det risk att få diabetes typ 1 om man dricker mycket alkohol, finns det koppling där? Tänker på min farbror som var alkoholist han hade inte diabetes men bukspottkörteln slutade att fungera hade han kanske diabetes utan att veta om det? Tacksam för svar / Jöns
inga-lill
13 april, 2013 at 11:52jag är inte så insatt då, men det verkar ju som om några, i vissa fall, eventuellt har kunnat dra ner på tillsatt insulin?
inga-lill
13 april, 2013 at 11:54och är helt fascinerad av det hätska tonfallen i den här bloggen….
Pratar ni så öga mot öga med folk också?
Ingen nämnd..ingen glömd.
fia
13 april, 2013 at 13:07Diabetes typ 1 är inget man kan orsaka sig själv utan är något som är medfött (även om det nu finns en variant av typ 1 som kan drabba äldre människor). Folk med diabetes typ 1 har alltså inte fått sin sjukdom för att dom har levt på ett visst sätt utan för att det är en autoimmun sjukdom. Diabetes typ 2, aka åldersdiabetes, är däremot något som alla kan riskera att drabbas av längre fram i livet eftersom det till stor del beror på levnadsvanor (onyttig mat, fetma, rökning).
Alkohol skadar framförallt levern men kan också i stora mängder leda till en inflammerad bukspottkörtel som med tiden kan leda till permanenta skador och försämrad funktion (bla. att producera insulin). Då kan man få diabetes, men det är ju inte en typ 1 diabetes man får då utan en form av typ 2. Typ 2 kan ju även den med tiden leda till samma behandlingsbehov som för en typ 1 diabetes, men det kommer alltid att vara en typ 2 diabetes. Så stora alkoholmängder kan leda till diabetes typ 2. Jag hoppas jag svarade på frågan 🙂
Jöns
13 april, 2013 at 13:53Hej Fia, tack för ditt svar. Nu har jag lärt mig lite om diabetes 🙂 Trevlig Helg !
Lotta
13 april, 2013 at 19:38Dra ner på insulin, ja. Sluta med insulin, nej. Bli frisk, nej.
Sen, i och med att en diabetiker har större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar är i alla fall jag tveksam till den höga fetthalten i en LCHF-kost.
Johanna
14 april, 2013 at 07:52Någon som vet om det kommit ur något mer aktuellt/uppdaterat än detta?
http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf
pm
15 april, 2013 at 16:36vet inte om de va mig du mena… men ja pratar inte alls om hennes man eller x man , ja syftade mer på hennes son!
pm
15 april, 2013 at 16:38Lotta= sjukt smart människa! 🙂