Okategoriserade

Hur många varv kan man dra det här?

Jag blev uppringd av en repporter från Aftonbladet som undrade om jag kunde uttala mig i amningsdebatten. ”Men det kan ju inte vara möjligt att ni frågar om det här nu igen?”, sa jag och så pratade vi en stund om hur många varv man kan dra den här diskussionen i press utan att folk tröttnar. Tydligen väldigt många. Men hon ställde sin vanliga fråga och jag svarade samma sak som jag alltid svarar. Sen kom jag på att jag ska skriva ner mitt svar så kan jag hänvisa till det här inlägget i fortsättningen.

Jag tycker inte att det är passande att kvinnor ammar på fullsatta cafér och restauranger. Jag tycker att det är helt okej om de gör det på udda tider då det inte är ”rush” och då det finna flera personer som kan anse det stötande att se en kvinnas bröst när de äter mat.

Jag gjorde faktiskt en ganska så dålig liknelse idag men på sätt och vis tycker jag att den är helt okej. Jag sa till reportern att vissa saker som man vet att folk (inte alla men många) anser opassande att göra framför andra bör man undvika. Som till exempel att klippa tånaglarna. Om en person skulle klippa tånaglarna när det sitter folk runt omkring och äter vore det opassande och anses olämpligt av många. Inte av alla men av många. På samma sätt tycker jag att man bör respektera att många tycker att det är osmakligt att se på en kvinna som ammar.

Jag förstår inte varför kvinnor ska sitta på restauranger och caféer och amma över huvud taget. Jag tycker inte att det är lämpliga ställen att vistas på med en nyfödd bebis över lag. Jag tror inte att det är det bästa varken för bebisen, för mamman eller för omgivningen. Jag kan inte förstå varför inte mammalediga mammor umgås hemma med varandra och sina bebisar.

Företagare som driver caféer och restauranger gör det i vinstsyfte och inte för att tillhandahålla en service för mammor som är lediga. För dessa finns öppna förskolor och mammgrupper om de vill umgås. Barn, barnvagnar, amning och slabb hör inte hemma på cafér och restauranger. Tycker jag. Udda tider då det är glest med folk kan det vara okej men inte under rusning.

Slutligen tror jag att det är en feministgrej att kvinnor bråkar om det här. Mitt barn behöver föda och som kvinna ska man ha rätt att bla bla bla. Jag köper det inte. Jag tror inte heller att barnet köper det. Det kan bara inte säga ifrån.

You Might Also Like

  • Bea
    25 april, 2013 at 17:45

    Nej fy vad äckligt det är med kvinnor som ammar där man skall äta! Och jag tycker all amning som sker på offentlig plats bör göras med filt eller annat för. Som du säger Katrin det finns naturliga saker alla gör men inte på allmän plats (enl lag) som tex kissa och ha sex. Samma sak med amning.

  • Julie
    25 april, 2013 at 17:48

    It’s not often it happens, but on this I agree with you 100%. Sick of the militant breastfeeding contingent that insist you have a problem if you don’t like to see bare boobs when you’re eating your lunch. Find somewhere private For Gods sake…

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:14

    Skriv på svenska för fan. Eller tror du att du är märkvärdig???

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:16

    BLOGGTORKA! Det var inte längesen du skrev ett inlägg i detta ämne.

  • Malin
    25 april, 2013 at 18:22

    Håller med dig. Känner mig inte alls okej med att någon drar fram sitt bröst för att mata sitt barn i offentligheten, önskar jag tyckte det var mer ”naturligt” men nej… Handlar väl om att jag själv inte skulle göra det. Det känns som att de som ammar offentligt känner sig så jävla präktiga och vill bevisa sin ståndpunkt, mohaha, här sitter jag och ammar.

  • Anna-K
    25 april, 2013 at 18:28

    Bra tänkt o skrivet. Håller med dig Katrin. Amma på café
    eller restaurang är helt olämpligt.

  • Julie
    25 april, 2013 at 18:32

    No, I do not think I am fancy. I just happen to like writing in my own language, you stupid cow!

    Katrin understands English, so it’s fine by her as far as I know. Keep your big nose out!

  • Julie
    25 april, 2013 at 18:34

    Oh and I see you didn’t have the guts to publish your name. Få ett liv!…there, is that better for you?

  • ss
    25 april, 2013 at 18:34

    Tycker nog det ar lite osmakligare med kvinnor som har urringat o for korta kjolar,genomskinliga klader osv o man som visar kalsonger o rumpspringan…

  • Charlotte
    25 april, 2013 at 18:38

    Jag har en bebis på 6 månader som jag helammat men jag håller helt med!! Jag bor i stan och hänger ofta där. Det finns amningsrum ! Sedan tycker jag det är ok att amma på kafé , väl skyld m filt, men inte mitt i lunchen. Om jag har lunchdate äter jag ofta vid 13-14 tiden efter rusning. Om jag nu måste amma så löser jag det, kan t.o.m amma på toaletten el i en provhytt! Men nu äter hon lite mat så inga problem längre.

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:38

    BLOGGTORKA!!!!!!!!!

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:39

    BLOGGTORKA!!!!!!!!!!!!

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:40

    BLOGGTORKA!!!!!!!!!!!!!!!!

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:41

    BLOGGTORKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • anonym
    25 april, 2013 at 18:43

    BLOGGTORKA!!!!!!!!!!!!!!!!
    Har du ingen fantasi kvar.

  • jo
    25 april, 2013 at 18:46

    spot on!

  • Tina
    25 april, 2013 at 18:46

    Ibland kanske man hamnar i en situation där man är mer eller mindre tvungen att amma på ett fik eller en restaurang.
    Säg att man tagit en tåg/bussresa till låt oss säga Stockholm (man bor såklart inte där för då kan man ju amma hemma). Man är i stan hela dagen och till slut blir ju barnet hungrigt.
    Man väljer att amma sitt barn just på en restaurang för ungen måste ju ha mat nån gång.
    Vad jag skulle göra då är att jag skulle välja ett ställe som inte är så fullproppat och där skulle jag sätta mig undanskymt så ingen behöver se att jag ammar.
    Svårare än så är det inte. Då slipper okända stirra på mina bröst och jag behöver inte visa upp mig för okända.
    Man behöver ju liksom inte provocera bara för att man kan. Man kan ju faktiskt visa lite hänsyn också tycker jag, det är inte alla som uppskattar ett par framtagna bröst, tror eller ej 🙂

  • BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv över världen. Just nu, info om NEW YORK!
    25 april, 2013 at 18:51

    Jag tycker det är helt ok, bäbisen måste ju få äta när det är hungrigt?! Ser ju så mysigt ut 🙂 Dock så måste mamman självklart lägga över nån filt!

  • Anna
    25 april, 2013 at 19:04

    Gud så inskränkt du är Katrin. Man kan inte jämföra amning med att klippa tånaglarna. Det är liksom inte samma sak. Självklart kan man amma offentligt. Ni som tycker det är osmakligt, sluta titta!

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:10

    BLOGGTORKA!!!
    Kan du inte hitta på något nytt ämne. du som är så kreaktiv. Eller så plagierar du andra,men så är det väl ändå inte, får man hoppas!

  • Julie
    25 april, 2013 at 19:13

    Are you here just to shit-stir? Someone tell Katrin to ban this idiot’s IP address, for Gods sake…

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:14

    men du har tydligen missat debatten som går just nu på högvarv – där filmen om amningen fick ta emot mordhot mm. Därför fiskar media efter mer röster. man behöver inte ha torkan för det men du tydligen har lufttorkan i ditt liv då du letar efter inspirationen på bloggar. Tragiskt!

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:15

    idiot till kvadrat!

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:20

    Anna – det handlar inte om att man ska behöva titta åt annat hål, det är faktiskt mammas egen sak hur hon matar sitt barn och att tycka att det är ok att lägga fram mjölkmaskin bara för att man har ett hungrigt barn i famn är inte specjellt inteligent. Tänk om folk hade lagt katetr eller stomipåse på bordet… Vi kan men vi MÅSTE visa hänsyn då vi lever inte ensamna på jorden och för det är man knappast inskränkt. Och varför skulle det vara fel att raka sig eller klippa naglar ofentligt? det är ju så naturligt ändå. Tänk längre bort – du lilla Anna!

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:21

    känns det tråkigt köp Hänt Extra, amning står ganska högt i dagens pågående debatt- läs på bara så får du se varför katrin blev tillfrågat…

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:36

    Hade ingen aning om vem Katrin var. Är hon en kändis?
    Vad är hon känd för??

  • Li
    25 april, 2013 at 19:37

    Ha ha…jag tror inte det är möjligt att belysa det negativa i den svenska mentaliteten bättre än som Anonym här lyckades med i sin kommentar 😀
    Kom inte här och tro att du är nåt……ska en stå och vara märkvärdig minsann…ha ha ha ha FÖRLÅT för att någon VERKADE begå Sveriges största synd, dvs tro att han/hon var något (för att de skrev på ett annat språk..) vilken JÄVLA idiot 🙂
    Men alltså.. stackars lilla VÄN… 😀

  • Chai latte
    25 april, 2013 at 19:39

    Det är väl värre med alla snåla frilansare som sitter och tar upp plats/har högljudda möten i timtal/knattrar på sina lap tops på olika fik, för att de inte har råd att skaffa ett eget kontor.

  • Mu
    25 april, 2013 at 19:39

    Fast…då är väl du lika tragisk?

  • 25 april, 2013 at 19:40

    Guts to publish your name? Det har ju inte du heller? Julie, Jill eller anonym, so what? På vilket sätt gör det skillnad, eller vill du ha efternamn och adress? I don’t get it.. 🙂 have a lovely day!

  • Mu
    25 april, 2013 at 19:41

    Filt känns mer ok faktiskt får jag hålla med om.

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:43

    är hon någon epokgörande eller……

  • Mu
    25 april, 2013 at 19:45

    Är du lite avundsjuk? 😉
    Det tror jag 🙂

  • 25 april, 2013 at 19:45

    Hahaha! Mycket värre!!!

  • 25 april, 2013 at 19:47

    Uppenbarligen orkar du dra detta några varv till, katrin! Hur många är du uppe i? The sky is the limit..

  • anonym
    25 april, 2013 at 19:54

    Katrin är formidabel. Vår tids GUDINNA!

  • C
    25 april, 2013 at 20:06

    Amning är helt ok. Feta och dumma människor borde däremot förbjudas att gå ut överhuvudtaget…

  • Sandra
    25 april, 2013 at 20:11

    Håller med dig Katrin !

  • Maria
    25 april, 2013 at 20:14

    Håller helt och hållet med Katrin.
    Små barn ska ej vistas i folksamlingar, därför att immunförsvaret är ej utvecklat.

  • Egonen
    25 april, 2013 at 20:25

    Hoppas innerligt att det du sa var ironi.
    Annars borde inte du få gå ut alls din dumma jävel.

  • anonym
    25 april, 2013 at 20:49

    Jag är fet och dum.jag går aldrig ut. Så jag överväger stark att avsluta detta helvetiska liv. Alltid glädjer det någon!

  • Carina
    25 april, 2013 at 20:50

    Håller helt med dej Katrin!

  • Carina
    25 april, 2013 at 20:51

    Håller helt med dej!

  • anonym
    25 april, 2013 at 20:57

    Vad säger GUDINNAN om detta.

    AMEN Gud ske pris!!!

  • Helena
    25 april, 2013 at 21:04

    Kanns som du skriver dett mest bara for att fa komentarer som vanligt. Jag tycket dock att Tutt tidningar ar mycket varre, amma ar vad brosten ar till for, sorry. VI ser sa mycket bara brost i media att vi blir acklade nar de andvands for sitt syfte. Tuttar pa TV och i alla tidningar ar ok, ammning inte konstigt det dar. Ett Barn som skymmer brostvartan, eller ett korsbar som i Katrins fall nar hon vikte ut sig, huvudet ar iaf storre. Men mest sa fattar jag inte varfor folk bryr sig sa jakla mycket? Varre med folk som ar as fulla, beter sig som ollon och star och spyr ofentligt tycker jag, men det ar tydligen accepterat? Konstig varld vi lever i.

  • Jenna
    25 april, 2013 at 21:12

    Jag tycker det är sorgligt att det mest naturliga – att amma sitt barn – ska uppröra folk så enormt! När jag var föräldraledig så hängde jag inte på fik och restauranger men det måste ju vara tillåtet att ta sig ut med sitt barn och vistas i offentliga miljöer och då måste barnet faktiskt också få mat. Ibland fikar man, ibland äter man på restaurang, ibland flyger man iväg på semester osv. Jag ammade där jag var men jag gjorde det så avskilt det gick och gärna med en filt som lite extra skydd. Jag hade helt ärligt blivit vansinnigt förbannad om någon klagat på mig i det läget!!!

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:37

    Min dotter är 4 månader och därmed inte direkt nyfödd, tycker jag. Bröstet är ännu hennes enda födokälla, och hon ska ha rätt att äta där hon för tillfället befinner sig. Det är beklämmande att läsa att vuxna människor (som garanterat både suger kuk och gör andra saker i skydd av hemmets väggar) är så jävla känsliga och pryda att de tar anstöt av en naturlig del av en kvinnas kropp. NI kan stanna hemma om det stör er, det här är Sverige, inte jävla Saudiarabien.

  • Tussen
    25 april, 2013 at 21:38

    Katrin vill skapa debatt. Är ju rejält dåligt med besökare i den här dödstråkiga LCHF-blogg. Båååring. Jag ammar mitt barn vart fan jag vill. Skit i det säger jag bara… Avis? Katrin dina platta hängpattar förstår jag du inte vill visa upp in public….

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:40

    Exakt! Jag bara väntar på att någon ska yttra sig när min sambo ammar vårt barn ute. Då kommer vederbörande att få be om ursäkt.

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:41

    Tack! Bra att det finns vettiga människor också.

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:43

    Pfff, de tål att vara ute i samhället. Annars hade man väl för f-n sagt till om det på BVC?

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:46

    Det handlar om ett barn som äter. Sluta tramsa för fan, kan man ha samlag klarar man av att se ett bröst.

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:48

    Amma sitt barn på en snuskig offentligtoa för att ett gäng pryda hycklare inte klarar se bröst? Aldrig i livet.

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:49

    Hehe!

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:50

    ”Bra” sa Bull

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:53

    Kan du utveckla det? Eller är det bara grundlös moralism?

  • Higge
    25 april, 2013 at 21:58

    Pastor Ulf Ekman ringde, han vill ha tillbaka sina värderingar.

  • Plään
    25 april, 2013 at 22:04

    Med mitt första barn ville jag aldrig amma när någon var i närheten. Jag trodde någon skulle säga till mig och tyckte inte om att visa mina bröst för vem som helst. Nu när andra barnet har tittat ut skiter jag fullständigt i vilket. Är hon hungrig så tänker jag inte sitta där med en skrikande unge mitt i min egen lunch/fika. Förstår egentligen inte problemet i det då jag visar mer av mitt bröst i en urringad topp än med min dotters huvud fastsugen på det.

  • Lina
    25 april, 2013 at 22:22

    Ett mega-inlägg om hur jag åt och tränade i en månad för att få drömkroppen, såå värt! In och läs för att få fitspiration och motivation! 🙂

  • Svenne-banan
    25 april, 2013 at 22:31

    Allt Normalt är ”onormalt” i svennebanane land.
    Folk här är så sjuka att det finns ingenting som är normalt/ naturligt…
    Inte ens ett HEJ! Då är man full eller berusad!

    Sjukaste land med sjukaste människor på jorden.

  • Carola
    25 april, 2013 at 22:35

    Herregud…det finns ju inget som är mer naturligt än att amma….vackert tycker jag!
    Idioter däremot är något jag ogillar starkt att behöva ha i min närhet när jag är på restaurang.

  • Carola
    25 april, 2013 at 22:37

    Bra! Gör det du tycket…..folk som störs av något helt naturligt kan ju låta bli att titta helt enkelt!

  • Carola
    25 april, 2013 at 22:39

    Och Katrin…..jag gillar dig i grunden, men ibland är du bara så jävla blåst!

  • 25 april, 2013 at 23:02

    Haha!!

  • 25 april, 2013 at 23:04

    Håller med Higge!!!

  • e.
    25 april, 2013 at 23:05

    Håller med dig Katrin. Det är olämpligt att dra upp sin tröja och ta fram bröstet på lokal där servering bjuds.
    Det skulle se lika snuskigt ut om en person med diabetes skulle sitta och dra upp tröjan för att ta sin spruta på en restaurang, och de flesta diabetiker gör inte det heller, men ammande mammor inbillar sig uppenbart att de vill visa ”titta här, jag är feminist och bestämmer själv att jag vill sitta här och amma oavsett om ni gillar läget eller ej”. Vi är faktiskt många som tycker detta är opassande även att vi är kvinnor till och med.

  • 25 april, 2013 at 23:08

    Tack Helena! Vem bad att se Katrins utvikningsbröst?!?

  • Lisa
    25 april, 2013 at 23:10

    hahaah..bara för att jag är mamma till en liten knodd (som jag ammar) hänger jag väl inte bara med andra mammor. Att träffa en väninna, förälder eller syskon på ett café under dennes lunchbreak känns rätt normalt. Man försöker liksom klämma in tillfällen att umgås på (och få snusa på en bebis) när möjlighet ges. Hur som, offentlig amning känns som en larvig sak att brusa upp över, bättre att lägga sin energi på annat.

  • maria
    25 april, 2013 at 23:12

    BVC upplyser om mycket, men tycker nog att föräldrar måste tänka lite själv.

  • 25 april, 2013 at 23:13

    e. är en världsfrånvänd, omogen och ytlig person. Har inga egna barn… Lever i sin trååååånga ytliga värld. Det är e. det, i ett nötskal. Tunnelseende. Gäsp.

  • maria
    25 april, 2013 at 23:14

    Du svär i varje inlägg.
    Brist på argument?

  • 25 april, 2013 at 23:18

    De är avundsjuka på att det ser så mysigt ut 🙂

  • Emma Wikner
    25 april, 2013 at 23:36

    Jag har alltid gillar Katrin. Men nu blir jag nästan ledsen 🙁 är jag osmaklig när jag ger mitt barn mat? Är jag och min lilla söta 2 månaders flicka osmakliga och äckliga?
    Jag har aldrig varit på café eller restaurang med henne men om det handlar om just detta att folk äter, då börjar jag nu fundera på om folk som varit hemma hos oss tycker jag är osmaklig när jag ammat henne samtidigt som vi suttit i soffan och fikat?! Givetvis täcker jag ju för bröstet och henne. Men det gör jag för att jag inte vill visa mitt bröst och jag vill inte att nån ska bli generad, men jag trodde inte nån kunde tycka vi var osmakliga 🙁

  • evvo
    26 april, 2013 at 00:24

    Var det inte Katrins unge som sprang naken på en restaurang…? Upplagda bilder här m m?. Hur osmakligt är det jämfört med en bebis som får mat??

  • Malin
    26 april, 2013 at 00:29

    Svenskar borde lara sig att amma diskret, under filt etc. Da skulle det har
    ammnings problemet inte finnsd. Vem vill flaka ut sina brost eller titta pa nagon annans brost nar man ater.

  • Irene
    26 april, 2013 at 02:07

    En gång såg jag när en mamma bytte bajsblöja på tbanan ej ok!

  • anonym
    26 april, 2013 at 04:56

    Vem är Kristian Gidlund?

  • kerstin
    26 april, 2013 at 07:00

    har sett många ammande kvinnor men aldrig något som slänger upp brösten. de gör det diskret oftast med en filt eller tröjan döljd över brösten. Jag tycker man ska få amma fritt och det är inte ens jämförbart med att klippa tånaglar eller kissa eller ha sex offentligt. Sen är det helt sjukt att tycka att kvinnor med babysar inte ska få gå på café. Att de kan umgås hos varandra eller i öppna förskolan. Självklart ska alla få besöka ett café med eller utan barn

  • karin
    26 april, 2013 at 07:02

    Har ni tänkt på att man kanske ammar sitt barn till ett årsåldern eller ännu längre, o då är de inte längre känsliga för att vistas i folkmassor. Tror inte att nån kvinna ammar offentligt för att få en chans att visa sina bröst, kan det vara så enkelt att man ’bara’ vill ge sitt barn mat? Onödig diskussion detta, låt gemene kvinna bestämma själv!

  • M
    26 april, 2013 at 07:22

    Tusen gånger vidrigare med din skrikiga unge som sprang helt naken på restaurang, det är osmakligt och störande..Så skriv inte en massa skit som du bara försöker få besökare av, för om du anser denna debatt gått för långt varför skriver du då om den i din blogg…

  • LinaK
    26 april, 2013 at 07:58

    Hur kan du bara jämföra amning med med kateter (med urin i) eller en stomipåse (med skit i).
    Helt obegripligt. Amma var ni vill – men lägg en filt el nåt annat över, både för barnets skull men också för att man kanske inte VILL visa brösten för alla.

  • annsofie
    26 april, 2013 at 08:26

    amma på toalett? haha det var ju fresh det, jag skulle nog tänka på mitt barn behöv först och hellre dra fram tutten bland folk om det så behövs ist

  • Emma
    26 april, 2013 at 08:33

    Jag vill tipsa igen om min rese/utflyktsblogg för resor med familjen.
    http://www.utflykterochresor.wordpress.com

  • Suck
    26 april, 2013 at 08:41

    Jag ammar mitt barn till drygt 6 månaders ålder, måste jag sitta hemma i sex månader bara för att du inte vill se amning? Jag vet inte hur du ammar, men jag fläker inte ut mitt bröst för allmän beskådning.

    Visst, jag tyckte som du innan jag fick barn, nu är det ju självklart – Barnet måste få mat och jag måste ju få komma ut.

    Du är bara sur för att du inte blir med barn igen. Med en sån inställning är de rätt åt dig.

  • Paula
    26 april, 2013 at 09:00

    haha vilka argument, om man inte kanse skillnad på klippa tånaglar osv o mata ett brn så är man inte så värst intelligent .

  • Maja
    26 april, 2013 at 09:02

    Hennes moral sträcker sig aldrig till henne själv, gäller bara alla andra.

  • Maja
    26 april, 2013 at 09:03

    Håller med, har man bara en filt över så förstår jag verkligen inte problemet. Bättre för barnet också med lite lugn å ro under matstunden.

  • Maja
    26 april, 2013 at 09:09

    Sen som ngn skrev i en kommentar innan, mammor umgås inte bara med andra mammor… Herregud.

  • F.d ammande kossa!
    26 april, 2013 at 09:13

    SÅ det är ok att stirra på en kvinnas bröst men det blir fel när hon ammar?
    Jävla hycklare!
    Varför inte stoppa in kvinnan i ett huckle från topp till tå då?

    Man dör inte för att man skaffar barn! De ska bli en del av samhället och måste jag till affären och handla inte fan har jag en nanny som kan ta hand om min beibs, ungen får hänga med och blir den hungrig så tänker jag inte låta mitt barn svälta!

    Jag är less på stinkande gubbar, vrålande kärringar, otrevliga människor, folk som trängs osv… Ska alla dessa stanna hemma och umgås med varandra?

  • anonym
    26 april, 2013 at 09:56

    Se till att bli med barn. OCH DET SNABBT. Snart är du för GAMMAL!!!

  • veronica
    26 april, 2013 at 10:02

    Håller med , bakom en filt så syns ju inget om folk inte tok stirrar och då vet man vem som har problem. Men jag kan inte riktigt tycka att detta är ett problem längre , har aldrig sett någon dra fram sitt bröst offentligt utan att skyla sig. Undantag finns säkert men ärligt hur många bröst har vi sett på restaurang café på senaste tiden ?

  • Suck
    26 april, 2013 at 10:29

    Men Ann-Sofie, vi vill inte SE din tutte. Det är det som är problemet.
    Om nu din unge blir så akut vrålhungrig att du måste blotta dina bröst på allmän plats kommer jag bli så akut skitnödig att jag känner att jag måste blotta mitt rövhål för dig. På allmän plats.

  • ronja
    26 april, 2013 at 10:36

    Bra skrivet!

  • Emma
    26 april, 2013 at 10:38

    Eftersom bröst inte enbart är en matanordning för bebisar, utan även en sexsymbol, så tycker jag inte om när kvinnor drar upp brösten i offentliga miljöer. Man kan ha en filt för om man nödvändigtvis måste.

  • Johanna
    26 april, 2013 at 11:16

    Om man ska få amma offentligt så tycker jag att vi ska tillåta blottare också. För mig är det ingen skillnad!

    Har hört om folk som perverst går igång på att se ammande mödrar. Om en mamma ammar offentligt ska hon då precis som många anser att ”lättklädda” tjejer får skylla sig själva om det blir utsatta för övergrepp?

    Om jag är hemma hos någon som är ammande så får jag ta det att denna vill amma inför mig. Deras hem, deras regler. Men för övrigt så få de ammande ta och rätta sig efter vad som är lämpligt. Använd en filt, en sjal eller poncho eller what ever!

  • Suck
    26 april, 2013 at 12:19

    Higge, JAG vill verkligen inte behöva se din sambos mjölkade bröst när jag sitter och äter! Och du hade INTE lyckats skrämma mig till att typ ”ta tillbaka det” på det här hypotetiska cafeet. Hade du försökt hade helt enkelt polisen fått ta itu med er. Olaga hot och uppseendeväckande beteende. 2 for 1! 😉

  • Suck
    26 april, 2013 at 12:23

    Nyckelord: i skydd av hemmets väggar!!

    Testa gärna suga kuk på en uteservering i centrum så får vi se hur det mottages.

    Sedan är det allvarlig rassevarning på att uttrycka sig som du gör…”jävla saudi..”

  • Suck
    26 april, 2013 at 12:27

    Finns tydligen flera Suck här..

  • Johanna
    26 april, 2013 at 13:42

    http://ikroppenmin.blogspot.se/

  • Johanna
    26 april, 2013 at 13:46

    Sök hjälp! <3

  • Johanna
    26 april, 2013 at 13:51

    Ett annat problem men faktiskt även ett problem.

    Hur kommer det sig att folk sitter och pratar i telefon så gott som överallt? Det borde vara telefonpratarförbud på fler ställen. Ha på ljudlöst och messa om ni behöver konversera när ni är på tåget, i bussen, på fiket etc. Utomhus säger jag inget om och inte heller hur folk gör hemma hos sig själva.

    Jag har min telefon på ljudlöst när jag träffar en vän för då är jag där för att umgås med vännen inte prata i telefon med andra. Respektlöst att ta en massa samtal när man har sällskap. Självklart finns det undantag från allt men vad skönt det skulle vara att inte störas av andras ljud och oljud.

  • Johanna
    26 april, 2013 at 13:53

    Tack till alla de som faktiskt visar hänsyn genom att ha en filt eller något som döljer!

  • Johanna
    26 april, 2013 at 13:54

    Jag klarar av att se bröst men jag tycker inte att de behöver dyka upp överallt för det.

  • 26 april, 2013 at 15:09

    Jo Emma, bröst ÄR en bart en matanordning för bäbisar.

  • 26 april, 2013 at 15:09

    Enbart..

  • 26 april, 2013 at 15:16

    Det är ingen normal människa som tycker att det är osmakligt. Alla normala sunda människor tänker att det är naturligt, om de ens tänker på det, världens mest naturliga sak i världen. Hjälp vilka läskiga människor som tycket det är äckligt.. Undrar om de varit med om några trauman som de förträngt, förvridna uppfattningar om saker och ting… Alla ni vackra ammande mödrar, ni är fantastiska, överallt! Trevlig helg 🙂

  • Johanna
    26 april, 2013 at 16:44

    Ska det inte startas en debatt om topless solande istället, det verkar ju mera accepterat än amning. Dessutom tror jag caféer tjänar mer pengar på mammalediga än folk som jobbar. Håller med Katrin i det hon skriver men det är ju bara i ett perspektiv, ammande kvinnor ska inte behöva känna sig instängda och blängda på, titta bort för tusan istället!

  • Maria
    26 april, 2013 at 18:33

    Det är fruktansvärt om man skulle se bröst som matar ett barn! Fy!!! Bröst ska visar i form av bilder fotade av Bingo Rimér eller om Puma Swede visar upp dem. Dubbelmoral är underbart!

  • Higge
    26 april, 2013 at 19:49

    Det var väl en sällsynt efterbliven jämförelse? På en servering ska man äta, inte skita. Vad är det med det som du inte förstår?

  • Higge
    26 april, 2013 at 19:53

    Nä, läs mellan de gudlösa profaniteterna så ska du finna argument och idel ifrågasättanden. Att med svordomar lägga extra vikt vid sin mening var gammalt redan på Strindbergs tid, om detta är något som gått dig förbi kan jag bara beklaga din litterärt torftiga tillvaro.

  • Higge
    26 april, 2013 at 19:57

    Jag vet hur jag ska få någon att skämmas med juridiskt teflonbelagda termer, således utan risk för polisiärt ingripande och åtal. Förresten visar inte min sambo brösten, hon döljer sig med en filt så eventuella pingstvänner slipper glutta med inbillad förskräckelse.

  • Higge
    26 april, 2013 at 20:03

    För det första, åter igen; På en servering ärt det tänkt att man ska äta, inte suga kuk. Barnet gör således inget fel.
    För det andra; Saudiarabien är ett skitställe där kvinnor inte tillåts köra bil, gå ut utan en mans sällskap eller klä sig som de vill. Det står jag för att jag tycker. Hittar du däremot någonstans där jag skriver att Saudier är en sämre sorts människor? Nej! Således kan inte ens den mest indignerade bolsjevikröv fästa en rasistanklagelse på mig. Jag gillar mångfald, inte religiöst betingad idioti, vare sig den kommer av Islam eller Karolicism. Frågor på det?

  • Higge
    26 april, 2013 at 20:04

    Pfffff… ”Allvarlig rassevarning”

    Det börjar bli gammalt det där, att vifta med rasistkortet när man har ont om argument.

  • Higge
    26 april, 2013 at 20:14

    Hade det funnits rationalitet bakom de bröstfientliga kommentarerna hade jag ju begripit denna maoralpanik, men det finns det inte. En av de snuskigaste platserna på en människa är munnen, i synnerhet munnen på en vuxen. Personligen kan jag tycka att det är lite äckligt att se vissa pensionärer äta, för det är sörpel, dräggel, glappande gommar och slafs upp under näsan.

    Och faktum ÄR att deras munnar är en långt mer ohygieniska än ett kvinnobröst. Enligt min mening fulare också. Men skulle jag gnälla eller protestera mot ätande pensionärer för detta? Nej, knappast. För ALLA har rätt att äta.

    Hur ofta ser ni någon som förresten skyltar med själva bröstet? Ofta går det fort och flinkt, sen sitter barnet på plats. Hinner ni iaktta tillräckligt för att bli förskräckta kanske ni ska sluta snoka och stirra istället.

  • Higge
    26 april, 2013 at 20:14

    Moralpanik

  • Higge
    26 april, 2013 at 20:20

    Jag kan tycka att det kanske vore på sin plats med lite självrannsakan hos de som inte tål se amning. Kanske är det också lite synd om dessa, kanske är de emotionellt svältfödda sedan barnsben?

    Vad är det som är så hemskt egentligen? Har ni någon verklig grund för åsikten, eller är det bara det att ni är präglade på en pryd moder som väste ”Usch” när någon ammade sitt barn i närheten? Skaffa i så fall egna, rationella värderingar!

  • Anna
    26 april, 2013 at 21:10

    Så himla töntig diskussion. Samtliga ammande kvinnor jag sett, bekanta och obekanta, har skylt bröstet med sjal/amningströja etc. Lyckas man se lite nipple där någonstans så har man troligen störst problem själv. Råkar man se lite nipple och tycker det äckligt så har man än större problem. Det finns betydligt mer provocerande attribut på stan… Sådana här attityder som några av er uppvisar här exempelvis. Sjukt vila åsikter.

  • R
    26 april, 2013 at 21:40

    Det handlar om att ge en hungrig unge mat. Förpackningen är oviktig.

  • Higge
    26 april, 2013 at 21:41

    Hörni, jag ska erkänna att jag är svag för tuttar. Många här verkar ha problem med att mammor skamlöst visar behagen hit och dit, men jag har aldrig varit med om detta. De skyler ju sig med filtar, sjalar och dylikt, samt sitter oftast lite avsides eller i något hörn.

    Vart går ni där man kan få se lite tuttar? Har ni nåt tips?

  • Py
    26 april, 2013 at 21:49

    Alltså du känner dig sämre när du ser någon som ammar? Därför ska dom sluta med det? Märklig inställning!

  • Annika
    27 april, 2013 at 02:10

    Haha, så kul skrivet! Tack för ett gott skratt!

  • Higge
    27 april, 2013 at 10:59

    Ja, så det är därför de säger ”Det är okej” när man frågar om man kan gå ut och fika med barnet?

  • Higge
    27 april, 2013 at 11:03

    Blottare lider av någon störning, det är ett perverst beteende. Anser du på fullt allvar att en mamma som ger sitt barn mat är pervers?

  • Hanna
    27 april, 2013 at 20:28

    Ja men varfør inte pumpa ut mjølken i en flaska och ge barnet det nær man ær ute på restaurang? Jag vill inte heller se någon amma på en allmæn plats bara før att man har ett barn. Jag har också det men jag ær inte ensam om det utan kan ta hænsyn till mina medmænniskor.

  • Johanna
    27 april, 2013 at 21:43

    På sätt och vis, ja!

  • Higge
    28 april, 2013 at 01:41

    För det första tar inte alla barn flaskan, och för det andra så kan en del barn bli motsträviga att ta bröstet igen om det fått prova flaskan. Så hur någon vill utfodra sitt barn borde väl lämpligen vara deras ensak? Vad ska du glo för?

  • Higge
    28 april, 2013 at 01:49

    Det får stå för dig, det finns inget som helst rationellt stöd för en sån åsikt. ”Jamen för jag tycker så!” är inget vinnande argument.

  • Johanna
    28 april, 2013 at 07:51

    Det är inre själva matgivandet som jag ogillar. Det är blottandet av brösten.

  • Johanna
    28 april, 2013 at 07:53

    Selektiv varseblivning kanske.

  • Eva
    28 april, 2013 at 18:02

    Håller med dig Katrin, så mycket det bara går. Det har blivit en grej av det där med amning varsomhelst, ganska löjligt. Om nu bebisen behöver akut mat så kan man ju antingen ta sig hem eller gå in på toaletten och amma eller vad fasen somhelst, men inte mitt bland alla som sitter och äter och fikar.

  • Hannele
    28 april, 2013 at 18:36

    Och du har uppenbarligen aldrig haft ett spädbarn. ”Lilla gubben jag ser att du är helt utsvulten men du får vänta 30 minuter tills vi kommit hem så vi inte stör någon tant eller farbror som tycker att mänsligheten är äcklig”. Extremt löjliga argument hela vägen av alla som tycker amning är äckligt. Vi kan ju ta och börja odla bebisar i glasglober som i Matrix då så tar vi fram dem när de är stora nog att inte äckla någon. Aaaarrgg!

  • Johanna
    28 april, 2013 at 19:36

    Jag förstår att barn blir hungriga och behöver ammas för att få i sig föda och jag är inte emot amningen i sig. Jag tycker bara inte att amningen ska ske så pass öppet som vissa gör det. Det är väldigt många som faktiskt visar hänsyn men långt ifrån alla.

    Jag vill varken äckla andra eller att andra ska glo på mina bröst för de är inte bara en utfodringsstation. De är mina, de är privata och de är inte till för vem som helst att se och jag tror inte att var och varannan människa vill se dom. Sen finns det alltid de som inte bryr sig. Bra för dom!

  • Elin
    29 april, 2013 at 01:53

    Så mammor med små barn ska sitta hemma hela dagarna för att barnet inte kan vara ute bland folk? Hur länge då menar du? Eftersom att du anser att detta har med offentlig amning att göra så kanske man ska sitta hemma i 6 månader om inte mer. Kan folk inte bara sköta sig själva istället för att hitta på ett problem som inte är ett problem.

  • .....
    29 april, 2013 at 01:57

    Jag kanske inte vill se dig när jag är ute och äter, det kanske är något hos dig som väcker anstöt hos mig så det vore bra om du kunde gå undan så att jag slapp se dig.

  • .....
    29 april, 2013 at 02:05

    och om barnet hade skrikit för att den just hade bajs i blöjan hade det inte heller varit okej. Det är svårt att vara mamma idag, man måste ha närhet till ett avskilt rum för amning och en toalett för blöjbyte. Man ska hålla sina barn tysta och man ska helst inte gå ut och äta.

  • Hanna
    29 april, 2013 at 19:27

    Amma inte ditt barn framfør alla så kommer ingen glo heller 🙂

  • Bitterfittan som tycker att mammor ska få amma vart fan de vill!
    17 maj, 2013 at 23:08

    Att amma sitt barn är naturligt och jag kan inte förstå varför det upprör så många. Tror säkert att MÅNGA av er som tycker det är olämpligt att amma på offentlig plats springer runt i urringade blusar eller linnen ibland. I sådant fall tycker jag amning är mer okej då man matar sitt barn. Annars kan jag ju föreslå att alla med urringat och amningsfobi drar på sig polotröja året om istället, om ni nu inte vill se andras bröst. Hellre råkar jag se ett bröst när någon ammar än att alla tjejer springer runt med patteblaffarna i vädret i sina tjusiga, urringade blusar och linnen. Låt mammor och barn få vara ifred, det finns säkert hjälp att få om man lider av amningsfobi.