Jag läser om LCHF-cancern och jag blir verkligen förbryllad. Hade jag patent på LCHF så skulle jag stämma skiten ur METRO och så skulle inte det resultera i något annat än en rättelse som man skiter i, jag kommer inte att stämma någon. Dels för att jag inte äger LCHF (fast många tror det, tihi! Good for moi!) och dels för att det inte blir några konsekvenser av saker i Sverige. Fast i tidningsvärlden är det lite Vilda Västern och där verkar man få skriva lite hur man vill och tumma och hitta på. Tidningsvärlden är den enda ”osvenska” branch i Sverige skulle jag säga. Kul för tidningarna!
”Läkare varnar för LCHF-cancer” – lyder rubriken.
Jag börjar läsa och redan i andra meningen ser jag att forskare fruktar att GI och LCHF är orsaken till ökad bröstcancer bland kvinnor. Å fan, tänker jag och läser vidare. Den här artikeln handlar alltså om GI och LCHF, jag undrar varför de inte skriver det i rubriken i så fall. Jag läser vidare. Bröstcancer ökar i storstäderna och nu ser jag plötsligt att den här artikeln handlar om att läkare insinuerar att det möjligtvis skulle kunna vara GI och LCHF som kan vara orsaken till ökningen. Jag vill bara flika in att det möjligtvis skulle kunna finnas andra faktorer till en ökning bland kvinnor och cancer. Vad? Stress, press, karriärkrav, förväntningar. Jag tror knappast att det är det faktum att en kvinna exkluderar kolhydrater från sin kost som gör att hon får cancer.
Okej, sen läser jag vidare. Jag läser att de här två nötterna till läkare Henrik Lindman och vad-han-nu-heter hävdar att orsaken att bröstcancern ökar i storstäderna är den kraftiga ökningen av snabbmat. Ehhh what?! Nu fattar jag ingenting så jag måste läsa om samma stycke typ 15 gången. Jag läser det högt och jag läser det sakta. Han säger att det är snabbmaten som är orsaken och jag kan till viss del hålla med om det. Snabbmaten är säkert en del av orsaken. I samband med stress och press och allt det där andra. Men vad har LCHF med saken att göra? Det finns ju inte en endaste grej man kan stoppa i sig på stan som är snabb när det kommer till LCHF. LCHF måste man ju stå och tillaga och det tar tid. Naturliga närproducerade blomkålshuvuden som kokas länge och som sen mosas ihop med smör, grädde och ost. Hur kan det refereras till som snabbmat? Okej, han är full, är min enda förklaring och full får man ju vara men är det verkligen lämpligt att vara full när man svarar på frågor om något så allvarligt som cancer? Tycker inte jag.
Okej, så när överläkare Henrik Lindman nyktrar till och lär sig skillnaden på snabbmat och LCHF så är vi helt överens. Jag tror definitivt att man får cancer av snabbmat. Så då var det utagerat.
Mia
20 februari, 2013 at 12:48Jag åt GI under ungefär två år och var på väg in i LCHF, i dec 2012 fick jag diagnosen bröstcancer. Cancer har inte funnits i min släkt tidigare och jag har faktiskt funderat på ifall det var min kost som startade cancern. Jag motionerar och är i form, rätt sund livsstil ändå fick jag cancer innan 35- års ålder…..
Olle
20 februari, 2013 at 12:49Ärligt talat…Tror du verkligen på riktigt att förväntningar, stress och press kan ge cancer…?
Du verkar oroväckande ovetenskaplig (även om jag håller med dig om din kritik mot artikeln)
Sedo
20 februari, 2013 at 12:51Ha ha, och tydligen tror Katrin att kärriärkrav kan ge cancer av alla sjukdomar. Snart kan man väl bli med barn av stress också
arita
20 februari, 2013 at 12:53Kanske föroreningar i stan…
Jenny
20 februari, 2013 at 13:05Håller med dig Katrin, helt galet konstig artikel med rena spekulationer. Jag reagerade också när jag läste i morse. Väldigt ovetenskapligt! Äter inte LCHF men undviker snabba kolhydrater och det är ju inte många som säger att det är nyttigt med det direkt.
Bea
20 februari, 2013 at 13:05Såg artikel om forskningen i annan tidning också där det var mer välformulerat. Det var mättade fetter (som många ju äter mer av i gi och lchf) som kunde vara orsaken men även färre barn o senare i livet.
Lina
20 februari, 2013 at 13:06Det är väl klart att ”stress och press” kan bidra till en felaktig celldelning (cancer), det gör nämligen så att immunförsvaret försämras.
Hos de allra flesta tar immunförsvaret hand om dessa felaktiga celldelningar men när det inte räcker till utvecklas cancer.
Det är förresten därför som det är större risker för en cancerpatienter att få en organdonation (tabletterna mot frånstötning sänker immunförsvaret=fritt spelrum för cancern.
/cancerpatient
hanna
20 februari, 2013 at 13:26Att överdriven köttkonsumtion (som folk ägnar sig åt även om de inte går på LCHF) kan bidra till cancer är väl verkligen ingenting nytt?
hanna
20 februari, 2013 at 13:29”Many people believe that stress can cause cancer, particularly breast cancer. But the evidence for this has been poor. Stressful events can alter the levels of hormones in the body and affect the immune system. But there is no evidence that these changes could lead to cancer.”
http://www.cancerresearchuk.org/cancer-info/healthyliving/cancercontroversies/stress/stress-and-cancer2
Sedo
20 februari, 2013 at 13:33@Cancerpatient.
Du har fel om cancer och stress. Se länken nedan som går till cancerorganisationerna
http://www.cancer.fi/se/forebyggande/stress/
Pernilla
20 februari, 2013 at 13:39”När man följer GI så måste man planera sitt liv och sina mål noggrant. Det ska kokas quinoa och det ska pillas bort skinn från kycklingen.”
I den här artikeln lät det på dig Katrin som att GI var så sjukt komplicerad i jämförelse med LCHF och nu har du som vanligt vänt. För nu är helt plötsligt LCHF avancerad kokkonst. ..”..närproducerade…kokas länge..mosas ihop..”.. ha, ha du är rolig du.
I övrigt tror jag inte heller att LCHF är boven bakom en e v ökning av bröstcancer.
Camilla
20 februari, 2013 at 14:26Det kan man säkert fundera över men har du funderat över att majoriteten av de som får cancer inte äter enligt GI? Eller att barn får cancer helt utan uppenbar anledning osv? Så länge det inte finns bevis för det kan man inte ropa ut att det GI ger cancer, bara för att en person som äter GI fick cancer. Det är lika intelligent som att hävda att det är din träning som ger cancern, för att du är en person som tränar som också fick cancer.
Nina
20 februari, 2013 at 16:06Alla har vi cancerceller i våra kroppar. Men det uppstår sjukdom/ canser när det blir en okontrollbar celldeling. I En tex försurad kropp så trivs cancerceller. Medans en mer basad kropp är motsatsen. En kropp blir försurad av att stressa,proceccad mat, tobak, socker osv
Samt ärftlighet och gener.
Jag tror att det är för tidigt att säga om Gi och Lchf är boven i detta.
Jag tror att för mycket kolhydrater inte är bra, då det ombildas till socker i kroppen, vilket försurar.
4differentfaces.wordpress.com
20 februari, 2013 at 16:51Jag läste artikeln imorse på väg till jobbet & det var nog den mest vilseledande artikeln på länge.
Helt plötsligt står det – svart på vitt att den största orsaken till cancern är fortfarande socker & kolhydrater…. Eehh what?
Å att kvinnor som inte fött barn också har större risk att få bröstcancer!
Jaha, å vad har GI & LCHF med det här att göra då?
Läste om artikeln 3 ggr & till slut skakade jag på huvudet & funderade på om läkarna går på något psykadeliskt…..
annayellowbanana
20 februari, 2013 at 17:02jag hoppas att den idioten försöker förklara sig!
Kicki
20 februari, 2013 at 17:07Här finns en jättebra genomgång av artikeln, rekommenderar läsa allt som står i den bloggen
http://ettsotareblod.se/faktakollen-kan-mycket-fett-i-dieten-ge-brostcancer/
Ang. LCHF och cancer « löparsnack
20 februari, 2013 at 17:43[…] http://www.katrinz.se/henrik-maste-bara-nyktra-till-och-bli-intervjuad-igen Share this:TwitterFacebookGillaGilla Laddar… Postat i Övrigt, Kost […]
gg
20 februari, 2013 at 18:40Är cancerläkare. Cancerläkare äter inte LCHF (men däremot GI, om det innebär att man håller sig till ”medelhavsdiet” och inte att man ökar mängden kött/chark samt mättade fetter i kosten).
Vad gäller bröstcancer påverkar även, utöver det ni redan skrivit och som står i länkarna, tex inaktivitet och alkohol.
Att undvika riskfaktorer för cancer innebär ju inte att man inte kan drabbas av cancer ändå, men vill man ge generella råd för kvinnor gäller: Håll dig normalviktig under livet, motionera dagligen, föd flera barn tidigt, amma barnen, ät varierad och bra mat, undvik alkohol, tobak och om möjligt hormonpreparat i klimakteriet….
patrik
20 februari, 2013 at 19:40Det går inte så snabbt att utveckla cancer, att det beror på din GI-period kan du utesluta.
Anders
20 februari, 2013 at 20:18Cancer följer inga tydliga mönster – det vet vi. Det vore ju helt osannolikt om INGEN som äter lågkolhydrat-kost skulle få bröstcancer. Däremot kan jag knappast tro att den gruppen är överrepresenterad. Jag förstår att man går igenom sådana tankar när det händer – det är OK. Men att det blir en rubrik av den typen vi ser i Aftonbladet är bara ansvarslöst profiterande på människors oro.
Anders
20 februari, 2013 at 20:20Att stress och dålig psykisk hälsa kan bidra till bröstcancer är mera seriöst kartlagt genom forskning.
Anders
20 februari, 2013 at 20:21Forska på det du! Det du fördömer är det redan forskat på. Men den informationen gömmer dem – i böcker!
Anders
20 februari, 2013 at 20:23Fundera mer på journalisterna…
Anders
20 februari, 2013 at 20:25Jag kan tänka mig att det gick till så här:
-Vad kan ligga bakom ökning av bröstcancer?
-Eh, ja, kanske snabbmat…
-Vad tror du om LCHF
-Jaa, det är möjligt att ett ökat fettintag kan få negativa konsekvenser. Men nu måste jag jobba på lite här…
evelina
20 februari, 2013 at 21:17att cancer ökar beror inte på våra dieter eller liknande utan att vi varje dag utsätts för strålning, främst i storstäder, som leder till att våra celler blir mutterade och växer ohämmat. En diet kan leda till andra skador men verkligen inte cancer då cancer är celler som växer ohämmat.
Åsa
20 februari, 2013 at 21:32Ett av många skäl till att jag äter LCHF-kost är att cancer lever och frodas på kolhydrater och jag har inget intresse av att föda cancerceller. Jag har därför väldigt svårt att få till det att LCHF som är en kost där man minimerar cancermaten, dvs kolhydraterna, ORSAKAR cancer. Nej, man får nog leta efter syndabocken någon annanstans. Jag tror skarpt på att socker och snabbmat är en stor orsak.
emma
20 februari, 2013 at 22:26Om jag byter ut potatis mot broccoli har jag väääldigt svårt att se att det skulle ge mig cancer.
L
20 februari, 2013 at 22:35Haha Grymt bra skrivet
Betty
20 februari, 2013 at 23:30Ja, eller hur, och att man inte äter godis och kaffebröd….
jen
21 februari, 2013 at 04:40Jag sag jag Dokumentaren ”Forks Over Knives” och det forandrade hela mitt liv! SE DEN!!!!!!!!!!!!!!! Snalla snalla snalla se den! Ni kommer fatta sa mycket mer om mat!!!
Ja man kanske Gar Ner i vikt av LCHF , MEN det ar sa mycket mer an vikt!!!!!
Snalla se den..
Kicki
21 februari, 2013 at 04:42Har ej onkolog-kompis, som forskar på cancer hos unga kvinnor. Enligt henne är det stora och mycket oroväckande idag, att man väldigt ofta kan knyta bröstcancer hos unga småbarnsmammor – till IVF-graviditeter. En väldigt ökning hos dem som gjorts gravida genom konstgjord befruktning. Inte konstigt alls med tanke på de stora mängder tillförda hormoner som ska till för en lyckad befruktning. DÄR kan man börja oroa sig, LCHF-cancer vad är det?
hanna
21 februari, 2013 at 08:15Det mesta vi äter nu är inte naturligt. Djuren som äts är framavlade (och lider av aveln) och lever under onaturliga förhållanden. Frukt och grönsaker är besprutade.
Att påstå att LCHF skulle vara det optimala för att man åt enligt den kosten förr är idiotiskt. Förr var medelåldern mycket lägre, skörbjugg förekom.
hanna
21 februari, 2013 at 08:17det finns ingenting som tyder på det, däremot finns det forskning som stöder teorin om att överdriven köttkonsumtion kan leda till cancer.
hanna
21 februari, 2013 at 08:22Hoppas du inte äter mycket kött:
http://www.independent.co.uk/voices/comment/world-cancer-day-how-meat-can-be-murder-8478738.html
Äter man mycket processat kött såsom bacon, skinka och korv ökar risken för bröstcancer och magcancer. Män som äter rött kött fem gånger i veckan löper större risk att få prostatacancer.
hanna
21 februari, 2013 at 08:26Konstigt hur folk inte tycks se sambandet. Det är så simpelt egentligen.
Vi har aldrig ätit så mycket kött och animaliska produkter som vi gör idag. Aldrig i människans historia. Cancern ökar. Men neej det är kolhydrater som är boven, potatisen är skurken. Wake up and smell the coffee.
Finns ingen bra orsak att gå på lchf, förutom av själviska skäl om man vill gå ner i vikt. Miljön förlorar på det, djuren förlorar definitivt på det, och även din hälsa.
Eva
21 februari, 2013 at 10:36Katrin, måste bara få ur mig det här. Du har verkligen vässat din penna (eller polerat tangenterna) för du skriver så jäkla bra numera att jag både skrattar och får aha upplevelser när du analyserar saker vi läser och hör dagligen. Inte vet jag om det är inbillning, men jag tycker det är stor skillnad på dina texter sedan du blev ”egen, oberoende” bloggare och slapp det där våta täcket Finest på dig. Tack för det och fortsätt i samma anda.
Amanda
21 februari, 2013 at 14:58Fast vänta lite nu. Det skrevs väl att fettet var boven? Inte kolhydraterna?
F
22 februari, 2013 at 14:55Vad jag har hört av en Lchf-frälst bekant så finns det sjukhus i USA som rekomenderar Lchf-kost till cansersjuka.
Frida
23 februari, 2013 at 20:18Skulle inte förvåna mig eftersom det är i storstäderna och allt skit man får i sig som finns i luften kan ju inte direkt vara hälsosamt 🙂
Frida
23 februari, 2013 at 20:23– Det finns en hormon som heter HCG, det är en graviditetshormon som går upp kraftigt under graviditeten. Bröstkörtlarna mognar till det yttersta och mogna bröstkörtelceller är resistenta mot bröstcancer, förklarar Per Lenner, cancerspecialist på Umeå universitetssjukhus.
Sofia - Simons mamma...
5 mars, 2013 at 10:19Men vad jag vet är LCHF ingen kosthållning som förespråkar hög köttkonsumtion. Eller för att vara helt korrekt, det är en hög proteinkonsumtion som sägs kunna öka risken för cancer. 1 g protien/önskad kroppsvikt är regeln och den borde även gällar för alla. Jag kan inte se att 70g protein dagligen skulle vara farlig!
Drabbad
3 mars, 2014 at 17:54Innan du kallar någon för nöt och annat så tänk på detta: Även DU kan drabbas av bröstcancer!!! Och han du kallar namn, alltså Henrik Lindman är en av världens ledande i bröstonkologi. Och om/när du drabbas kommer du ha honom att tacka för om ditt liv ska gå att rädda! Så tänk på vad du vräker ur dig!
Jag ogillar ditt brutala språk! Du beter dig som en 12 åring uppkäftig flicka! Usch!!!
Med vänlig hälsning
BC drabbad