Dagen började med att jag fick ett sms från min vän Patrik med endast en sol. Jag svarade omedelbart med ett ? och då ringde han upp. ”Känner du inte vilken fantastisk måndag det är?! Solen skiner och man blir full av energi. Nu ska vi prestera!”. Mmmm, härligt härligt. Jag ska sitta med lönerna nu i några timmar. Sen har jag ett möte och sen ett till. Sen hämtar jag och Bingo tillsammans på dagis. Det är intressant hur folk spyr ut sin frustration över mig när vi lämnar Ringo på dagis trots att jag är hemma med Rambo. Vissa tycker att han borde vara hemma med oss och inte att vi ska ”lämna bort honom” HA HA HA. Kommer vi och hämtar Ringo innan halv fem blir han sur. Det slutar ofta att jag blir sittandes på bänken i omklädningsrummet och väntar tills han lekt klart. Ringo älskar dagis och vill absolut inte minska sin tid där.
Jag minns när jag fött Ringo och gick på Louise Hallins föreläsning där hon hävdar att barn ABSOLUT inte ska vara på dagis innan de fyllt tre år. Jag minns hur jag tog hennes ord som min lag och hängde i Humlan med en frustrerad nästan tvååring som såg ledsamt på mig i den tomma parken. Såg på barnen som lekte i sina dagisgrupper och undrade varför jag straffade honom med att leka ensam i parken. På den öppna förskolan var Ringo ett år äldre än de andra barnen och inte enda av mina väninnor var hemma med sin knodd efter att det fyllt ett år. Det var bara jag. För att jag trodde att jag gjorde rätt. Jag gjorde helt fel och som tur var så fick jag platsen på dagis så Ringo fick börja när han var nästan två år.
Rambo kommer att börja på dagis när han är ett år och en månad. Nu har jag lärt mig själv. Jag behöver inte lyssna på någon som föreläser för mig jag har erfarenhet nu. Klart att han kommer att går ett par timmar kanske tre den första tiden men det att ett barn bara ska vara med sin mamma är sån jävla bull. Barn mår bra av variation och har man världens bästa dagis där man älskar all personal så är man lyckligt lottat antar jag.
Hela helgen har jag funderat på hur jag ska planera min träning. Det har varit asjobbigt för jag hittade värsta grymma gymet som jag skulle vilja träna på men det är dyrt och då vill jag ju gärna utnyttja det och gå minst tre gånger i veckan. Jag kan göra det men då kan jag inte yoga. Eller spela tennis. Eller jogga ute. Jag kan liksom inte hinna med allt så jag var tvungen att fatta ett beslut. Jag har nu gjort det. Jag kommer att köpa ett yogaårskort idag. Jag drar igång med yogan på morgonen. Sen kör jag tennis en dag i veckan och går ut och springer två. Det blir inte bara perfekt det blir även bra variation på träning.
Jag har bestämt mig för att springa Vårruset också. Lusläser Fitness&Hälsa som blivit min drog – JÄVLIGT BRA TIDNING – så nu är jag eld och lågor och funderar på att dra ihop en löpargrupp som Blossom Tainton föreslår och då funderar jag på att tvinga in Sippan, Jossan och Cecilia på jobbet i min grupp ha ha ha. Dessa tre springer alla fem kilometer på typ 15 minuter så då kanske vi vinner hela Vårruset vore inte det coolt?! Jag ska höra med tjejerna. Sen är det en bra uppvärmning inför LCHF-loppet som i år kommer att bli om möjligt ännu grymmare än de tidigare åren för det är redan många som anmält sig! (Rabattkod katrinz ger 50 kr jsut nu!!)
Mmmm…Jag öppnade inte min dator i helgen. Haft tre barn. Tänk att jag skulle få världens bästa styvdotter hon är så otroligt bra på alla sätt. Hjälper mig med Ringo och Rambo och langar in diskmaskinen och allt är liksom lättare när Nova är hos oss! Och småbrorsorna slåss om hennes uppmärksamhet. ”Jag ville ha en lillasyster, jag fick TRE småbrorsor!”, sa Nova i lördags när vi var hemma hos hennes mamma och käkade middag. Jag ska kirra en lillasyster åt henne. Och apropå småbrorsor så sov Ringo över hos Harry i lördags. Det var första gången som han sov borta och jag vakade över telefonen hela natten men det gick bra! Han somnade i Harrys säng och sen vaknade Erika av att hon hörde Ringo säga ”Ehhh var är alla?”, ha ha ha och sen lekte de glatt de små låtsasbrorsorna!!
Alright, dags att ta tag i den här dagen. Fan jag glömde väga mig det är ju måndag.
Evelinasfina Skönhetsblogg
24 mars, 2014 at 10:15Här i Oslo har vi strålande sol också 🙂
minna
24 mars, 2014 at 10:56Ja du kan ju adoptera en liten flicka!!
laura
24 mars, 2014 at 11:15om det enda du tänker på är att få iväg ungarna till dagis kanske det inte är läge att skaffa ett barn till? Och sila spermier i London är ju bara så disgusting..
Leila
24 mars, 2014 at 11:47Fast Louise Hallin kanske har MER erfarenhet än dig… Hon kanske ser ett längre perspektiv och helheten av unga människors psykiska ohälsa som ökar alarmerande? Fråga de överbelastade BUP mottagningarna så får du veta. Hela samhället behöver tänka om. Inte bara en enstaka mamma.
Pedagog
24 mars, 2014 at 11:472,5-3 år är nog bäst med tanke på att ungarna som är yngre är bara en belastning för personalen. Generellt innan 3 års åldern är barnen inget annat än små kollin, astrista och de förvaras bara. Ingen av pedagogerna vill ha dessa ungar på förskolan egentligen.
Oka
24 mars, 2014 at 12:02Min 2åring älskar att äta godis och spela dator- bara för det så är det ju inte det bästa för honom! 🙂 Samma med dagis- han tycker kanske att det är kul men han skulle må bäst med en BRA förälder som har intresse att roa honom själv. Finns måååånga hemmaföräldrar i Stockholm! Så den ursäkten går inte 🙂
Hyrestanten
24 mars, 2014 at 12:04Man kan nog inte säga vad som är rätt för andra. Några kanske har många som är föräldralediga samtidigt eller som har fler jämnåriga barn i familjen. Då får deras barn förmodligen tillräckligt umgänge med andra barn. Men vi ska inte tro att överfulla förskolor alltid är så mycket bättre för barnen än vi själva. Vi måste våga tro på att vi som föräldrar duger. De flesta av oss har heller inget val, utan förr eller senare måste vi ha barnomsorg men när man är ledig med en bebis finns nog en risk att ett bortlämnat syskon kan känna sig utanför. Det är ju en fantastisk möjlighet att få mer tid med sitt stora barn, hitta på saker att göra tillsammans och inte minst att ge syskonen en grund tillsammans.
Lina
24 mars, 2014 at 12:55Äh, min dotter hade känt sig såå uttråkad om hon skulle varit hemma med mig och lillasyster. Hon älskade förskolan. Inte så kul att hänga i parken med 1-åringar när man är 5 år!
Kjerstin
24 mars, 2014 at 13:00Jag heter inte Kjerstin…..
Kjerstin
24 mars, 2014 at 13:11???
Camilla
24 mars, 2014 at 13:24tror att det är ÖNSKVÄRT att vänta med inskolning för barn, finns ju vissa som sätter sina 6 mån bebisar på förskolan och låter de vara där heltid.
Kjerstin
24 mars, 2014 at 13:26Har varit så i över fyra månader. Men ingenting händer,fastän Katrin vet om det!
fay
24 mars, 2014 at 13:58Det beror på barn och mognadsgrad om när barnets ska börja på förskola. Men många barn, Ringo i detta fall, skulle med stor sannolikhet få en understimulerad vardag om han skulle vara hemma med Katrin och Rambo av olika anledningar
1) minskad uppmärksamhet av föräldrar på bebis behöver och kräver stor uppmärksamhet under dag tid.
2) föräldrar med syskon tenderar att anpassa sitt språk till bebisen, visst att Ringo får hör det anpassade språket på kvällar och helger, men att om han skulle höra det varje dag – hela dagarna. skulle hans språkliga utveckling med största sannolikhet bromsas ner eftersom den inte blir utmanade
dock ska tilläggas att föräldrar som inte jobbar under föräldraledigheten & har syskon på förskolan – då är tiderna mellan 9-15 om inte stockholmsstad godkänt ett speciellt avtal mellan förälder och pedagoger.
I Katrins fall uppfattar jag det som att hon inte tar ut föräldrapenning eftersom hon fortfarande jobbar (mest hemifrån) men även har möten och småfix – som kan göras när Rambo sover. ska ringo hänga med då??
hmmm konstigt
mvh
enmed5 års erfarenhet inom barnomsorgen
Karin
24 mars, 2014 at 14:02Problemet i ett samhälle där de flesta barn är hos dagmamma eller på dagis är just att man då är ensam med sitt barn, om man väljer att vara hemma. Det kan kanske vara sant att det inte är omtimalt för majoriteten av barn att gå på dagis i så tidig ålder som drygt ett år, men om alternativet är ensam med en vuxen så är dagis bättre! Annars skulle man ju typ behöva bo i kollektiv.
Anna
24 mars, 2014 at 14:02För små barn är det bäst med en ”liten värld” med få personer inblandade. Ju äldre barn, desto ”större värld”.
Tyvärr funkar det inte att stanna hemma de tre första åren. Även jag, som hade småbarn på 80-talet, intalade mig att dagis var jättebra och att barnen ääälskade att gå dit fast jag innerst inne visste att det var fel.
Det fanns bara inte på kartan att man skulle säga upp sitt jobb och vara hemma. Ändå var det mycket personal på dagis på den tiden. 3 vuxna på 10 småbarn och 2 vuxna på 8 barn sp syskonavd. + en egen kokerska. Lite annorlunda idag…..
Kjerstin
24 mars, 2014 at 14:14Ja, det är skumt….
Anna
24 mars, 2014 at 14:19Men se på resten av världen då! Inte alls normalt med ”små” världar bara för att barnen är små. I de flesta länder är det väl ett väldigt liv kring barnen med syskon och stora familjer. Särskilt tyst är det ju inte heller. Jag tror barn mår bäst av både liv och rörelse runtomkring, och att bara vara ensam med en förälder hela dagarna kan inte vara det ultimata. Sen är alla barn så klart olika och har olika behov.
maria
24 mars, 2014 at 14:50Tycker mig förstå av vissa inlägg att föräldrarna tycker att det är jobbigt då barnet är hemma.
Tydligen är det roligare att gå på lattestund eller sitta vid dator eller mobil, än att leka med barnet.
Spela fia eller lägga pussel tillsammans med barnet det blir för tråkigt för föräldern!
Malin
24 mars, 2014 at 15:39Haha, började skratta när jag såg dina barns namn. Inte för att de är roliga på ngt sätt, utan för min snart tio-åriga son heter Rocky. Folk tyckte jag va så kontig när jag döpte honom till det. Skönt man inte är ensam;) Och det kan ju vara ett passande namn om ni får en pokje till: Ringo, Rambo & Rocky!
Fia
24 mars, 2014 at 15:49Hej Katrin. Tycker det är bra att du står på dig. Man blir så less på alla sk ”perfekta” mammor som tror att dom vet vad som är bäst för alla. Min son går på fsk 15 timmar i veckan nu eftersom vi har fått en till liten hemma. Visst jag skulle kunna ha honom hemma, men då förlorar han sina vänner på fsk. Han har haft en bästa vän som han har lekt och busat med sedan han började. Nu när han inte får vara där lika ofta så har hans bästa vän börjat leka med andra barn. Så ni som har eran barn hemma för att ni tror att det är för ERAT barns bästa. Tänk till en gång till. Det blir ju nästan som att man måste skola in engång till. Det viktigaste är väl att tänka på vad som är bäst för barnet?
Camilla
24 mars, 2014 at 15:51Ja barn leker ju så mycket med varandra när dom är ett år…
Nä du att säga att barnen behöver fsk när de är så små är bara för att lätta på sitt dåliga samvete. Och jag har då bland annat talat med diverse pedagoger. Har tre barn själv….
Lo
24 mars, 2014 at 17:04Du har definitivt inte barn.
Anna igen
24 mars, 2014 at 17:33Familjen är en ”liten värld” såklart , även om den (familjen) är stor och består av många och tyst behöver det absolut inte vara.
Martina
24 mars, 2014 at 18:28Du är definitivt inte pedagog.
dagis
24 mars, 2014 at 18:52Vad är det som får dig att tro att alla barn är lika? Barn är liksom vuxna väldigt olika. En del gillar att vara med folk, ANDRA INTE. Speciellt inte om man är introvert och högkänslig. Då behöver man lugn och ro! Gammal som ung!
jess
24 mars, 2014 at 19:08En belastning för personalen? Och för vem är pedagogerna där? Är de där för sin egen skull….? Så vi ska hålla våra barn hemma för att pedagogerna tycker att de är trista och jobbiga att arbete med. Var och en får väl se till sig själv och vilka behov vi och våra barn har. vissa barn mår säkert bra av att få vara hemma men många barn trivs alldeles utmärkt på förskolan. Dessutom är det tråkigt att man skuldbelägger de som inte har råd att vara hemma så länge.
Josefin
24 mars, 2014 at 19:09Barn måste ha fyllt ett år innan de får börja på förskola
Hallå
24 mars, 2014 at 19:18Och? Vad är det för fel att fortfarande få vuxen stimulans även om man är småbarnsförälder? Man är nog en trevligare mamma också om man inte klänger sig fast vid barnet 24/7
Marina
24 mars, 2014 at 19:42Exakt det märker jag också som hänger på öppna förskolan med min 3-åring och 1-åring… Mammor som är gravida med syskon påtalar hela tiden hur tråkigt det äldsta kommer få med en bebis hemma. För att sen tala om hur skönt det är att bara ha en bebis och ta hand. Föräldraledighet med det stora syskonet blir vad man gör det till… Är man bara hemma blir det tråkigt. Man måste anstränga sig mycket mer med ett äldre barn hemma då de kräver mer. Och då är dagis en enkel utväg. Därmed inte sagt den bästa.
Vi hade plats klar till vår äldsta men valde att skippa den. Istället har vi gjort massor med äldsta, och den yngsta har fått haka på det. Istället för tvärtom som många tror det blir med syskon hemma.
maria
24 mars, 2014 at 19:49Svar till Hallå!
Och? Kanske barnet vill klänga fast sig hos mamma en stund, för att känna närhet och trygghet.
Vad säger vetenskapen?
24 mars, 2014 at 19:56Långtidsstudier har visat att tidig start på dagis leder till bättre utveckling i skolan, barnen är mer benägna att läsa vidare i högre studier och att ha en positiv syn på sin barndom och skolgång. Över 50% av barn som började i barnomsorg efter 2 års ålder, eller senare, hade medelmåttig eller dålig utveckling i skolan, jämfört med 15% av tidiga dagisbarn. (källor: Effects of public day-care: a longitudinal study.Andersson BE.Child Dev. 1989 Aug;60(4):857-66;Children’s development related to day-care, type of family and other home factors. Andersson BE.Eur Child Adolesc Psychiatry. 1996;5 Suppl 1:73-5; sammanfattade i DN debatt 8 April 2005)
Det viktiga är inte NÄR barnen börjar utan hur god kvalitet förskolan har. Alla föräldrar borde kämpa för förskolekvaliteten istället för att argumentera med de föräldrar som har behov av förskolan.
Maria
24 mars, 2014 at 21:15Du kan ju starta en till klubb tror jag visst Katrin! Käft-klubben har du gratis här bland vissa som käftar och inte har ett annat liv än att läsa en blogg som stör dem! HAHA puckon!
Carro
24 mars, 2014 at 22:29Lägger hellre mina skattepengar på annat en barnomsorg för barn som går i förskola till 16.30 trots att minst en av föräldrarna är hemma.
Förskolan som den ser ut idag med stora barngrupper och lite pedagoger är ingen hälsosam miljö för en liten ettåring dom knappt kan gå. Fy vilken behandling, dom är ju nästan bebisar när dom är så små
Carro
24 mars, 2014 at 23:51Fem km på 15min… 🙂 inte ens världseliten herrar springer ju så fort…:)
Vallmo
25 mars, 2014 at 02:07Camilla varför skrivet du en sån idiotisk kommentar?
tia
25 mars, 2014 at 02:16Man blir ju mörkrädd! Du har 5 års erfarenhet inom barnomsorgen säger du…
och du anser att föräldrar som är hemma ”tenderar att anpassa sitt språk till bebisen”
så barnets ”språkliga utveckling skulle bromsas” Tycker på riktigt att du ska leta efter ett annat jobb!
filli
25 mars, 2014 at 02:26Håller med dig att barn behöver så många som möjligt som älskar dom , läser sagor, för dom tar med dom på äventyr. I Sverige har det blivit ganska fånigt med alla curlingföräldrar som ska låsa in sig med sina barn.
Sally
25 mars, 2014 at 02:30Åååååhhhh, du är såååå himla duktig! Och världens bästa förälder är du! Alla borde verkligen göra som du…Hört talas om att alla är olika, och att alla har olika förutsättningar?
tia
25 mars, 2014 at 02:34r
kerstin
25 mars, 2014 at 07:45barn har inget behov av förskolan innan tre års ålder. Jag jobbar i den och små barn som ett år bör vara hos sina föräldrar. De leker brevidelek och leker således själva. de vill ofta bli burna, kelade med etc, det är ett behov som föräldrarna ska ge sina barn. de orkar inte med dessa långa dagar heller. Nej innan tre år så finns det inget barn som har behovet, inte ens Ringo. Var hemma tills Rambo är minst två år. Sätta en ettåring på förskolan om man har råd att vara hemma längre är grymt.
thilda
25 mars, 2014 at 09:43När föräldrar är arbetslösa/föräldralediga får barnet bara vara på fsk i 15 timmar så du kan vara lugn med dina skattepengar!
Rut
25 mars, 2014 at 10:08Problemet ligger i att det är alldeles för billigt att ha barnen på dagis! Om det skulle vara dyrare, skulle föräldrar som ändå är hemma med småsyskon, ha sina andra barn hemma istället för att sätta in dem på dagis, helt sjukt att samhället betalar personal som ska passa barn vars föräldrar ändå går hemma och mycket väl kan ta hand om dem själva. Då skulle kanske pengarna räcka till att ta in vikarier när ordinarie personal är frånvarande samt minska barngruppernas storlek!
Rut
25 mars, 2014 at 10:13Härlig kommentar!
För att inte tala om att det faktiskt kostar samhället pengar att ha barnen på dagis, det föräldrarna betalar är bara en pytteliten del av vad kommunerna måste punga ut med per barn! Bättre då att spara in de pengarna för barn som ändå har föräldrar som går hemma. Inget barn tar skada av att gå hemma med sina föräldrar i några år som barn.
Rut
25 mars, 2014 at 10:16Det blir ju lite till vad man gör det till, med den inställningen förstår jag att din dotter kände sig uttråkad….
Herregud människor, njut av era barn, och ha inte så bråttom med att få dem att växa upp, njut av tiden tillsammans!!!
Höj förskoletaxorna, det är alldeles för billigt att ha sina barn i förskolan, om föräldrar som ändå är hemma väljer att lämna bord sina barn!!!
Rut
25 mars, 2014 at 10:22Nu motsäger du dig lite, för anledningen till att det inte finns så många /knappt några barn över ett år på lekparker och så vidare, under dagtid, är ju just det att föräldrar väljer att sätta syskon i förskolan istället för att vara hemma med dem. Om det inte skulle vara möjligt att sätta syskon i förskolan vid föräldraledighet så skulle detta inte vara något problem, det skulle finnas många äldre syskon på lekplatser och öppna förskolor, DÅ skulle inte detta vara något problem, detta är ett problem som VI skapat, pga. Att låta syskon till föräldralediga få vara på förskolan.
Rut
25 mars, 2014 at 10:27Jag undrar i min stillhet varför vissa väljer att skaffa barn? Det ena utesluter inte det andra, är man hemma och inte jobbar så ska man så klart ta hand om sina barn, det går faktiskt att umgås både barn och vuxna TILLSAMMANS, det ena behöver inte utesluta det andra!!! Sluta se problemen och se istället möjligheterna med att få umgås med sina barn så mycket som möjligt!!!
Rut
25 mars, 2014 at 10:28Sally – avundsjukan lyser lång väg. Ryck upp dig och njut av livet, OCH dina BARN!!
Rut
25 mars, 2014 at 10:34Öhhhhhh, så då kostar det inte pengar då, om de ”bara” går 15h per vecka!!??? FEL, det kostar samhället MASSOR av pengar! Dessutom ser reglerna lite olika ut, och arbetslösa får ha sina bra betydligt mer än 15 h per vecka….
Nä, dessa pengar kunde samhället ha betydligt bättre nytta av, än att låta barn som ändå har föräldrar som går hemma vara på förskolan, helt SJUKT om ni frågar mig!
Li
25 mars, 2014 at 11:00För billigt?? Jag har min dotter på dagis och jobbar deltid. Betalar ändå över 1000 kr och då äter hon inte ens lunch varje dag.
lisa
25 mars, 2014 at 14:53Camilla varför skrivet du en sån idiotisk kommentar?
precis, knöppa Camilla, sluta med det.
Emma
25 mars, 2014 at 19:04Och de som måste jobba för att klara sig varje månad då? Ska de få en ännu dyrare räkning varje månad? De allra flesta lämnar sina barn på förskolan för att de måste jobba eller plugga. Inte för att aktivera sina barn.
På dig låter det som att nästan alla föräldrar lämnar sina barn på förskolan för skojs skull. Östermalm är inte SÅ stort.
Rut
25 mars, 2014 at 20:42Arbetar du har du definitivt råd att betala mer, jag anser att man inte borde skaffa barn om man inte har råd med det, barn kostar faktiskt pengar, det du betalar i dagisavgift till förskolan, är bara en pytteliten del av den faktiska kostnaden, resten skjuter kommunen till, vilket handlar om FLERA tusen mer än vad du betLar för din plats!!! Och detta är något som ALLA skattebetalare är med och betalar för. Jag anser att om du arbetar och verkligen behöver ha ditt barn på dagis, självklart ska du kunna ha det, men skattebetalarna (läs, du och jag;) ) ska INTE finansiera dagisplats åt barn som har vårdnadshavare hemma, som mycket väl kan se till sina egna barn!!
Sally
25 mars, 2014 at 22:59Vad anser du att jag är avundsjuk på? Och barn har jag inga, så jag vet inte vad du menar riktigt… Jag jobbar med utsatta barn.. kanske därför jag ser en annan sida än ”perfekta föräldern” som tror att alla kan/bör göra som hon. Sluta tro att alla är avundsjuka.
bimbo
25 mars, 2014 at 23:01Ingen frågade dig gumman
kangarooo
25 mars, 2014 at 23:04Vem ska bestämma om man har råd?
Morsan
26 mars, 2014 at 12:11BE Andersson. Snälla. Den studien gjordes på 80-talet av 30 dagisbarn gick hälften i själva verket hos dagmamma. Och korrelationerna är mycket små och kan till störst del förklaras av socioekonomisk status.
Och om nu fsk är så bra, varför mår svenska ungdomar så dåligt? Och varför presterar de så dåligt i skolan? (PISA)
Vi borde ju vara världsbäst på kunskap eftersom fsk-utbyggnaden är enorm.
Rut
26 mars, 2014 at 12:411000kr ÄR BILLIGT!! I jämförelse med vad förskolan får från kommunen (läs…..skattebetalarnas pengar….!!), vilket kan vara runt 6000-9000kr för en plats, lite varierande på barnets ålder samt vistelsetid! Så JA! Jag tyckte 1000kr är väldigt billigt, tänk också vad du skulle ha betalt en barnflicka för att passa ditt barn samma tider? Vi är bortskämda i Sverige, när vi tycker att 1000kr för att ha sitt barn på förskolan kanske 20h i veckan är dyrt!! SKITBILLIGT, REALISATION är vad det är!!!
Rut
26 mars, 2014 at 12:43Vet inte om du såg uppdraggranskning, men lunchen är inte en stor kostnad på förskolan, om vi säger som så…..finns visst förskolor som kan pressa ner priset till 9-15
kr per barn och dag!!
H
26 mars, 2014 at 16:04Kommuner subventionerar förskoleplatser med upp till 12-13000 per barn och månad. Statens utredningstjänst har räknat ut att systemet inte är ekonomiskt lönsamt (och då har man endast sett till skatteintäkter och inte till andra kostnader, liksom VAB).
H
26 mars, 2014 at 16:05Kommuner subventionerar förskoleplatser med upp till 12-13000 per barn och månad. Statens utredningstjänst har räknat ut att systemet inte är ekonomiskt lönsamt (och då har man endast sett till skatteintäkter och inte till andra kostnader, liksom VAB).
H
26 mars, 2014 at 16:08Som jag skev ovan – Kommuner subventionerar förskoleplatser med upp till 12-13000 per barn och månad. Statens utredningstjänst har räknat ut att systemet inte är ekonomiskt lönsamt (och då har man endast sett till skatteintäkter och inte till andra kostnader, liksom VAB).
H
26 mars, 2014 at 16:08Kommuner subventionerar förskoleplatser med upp till 12-13000 per barn och månad. Statens utredningstjänst har räknat ut att systemet inte är ekonomiskt lönsamt (och då har man endast sett till skatteintäkter och inte till andra kostnader, liksom VAB).
H
26 mars, 2014 at 16:17Som skrevs ovan – studien av Andersson som refereras till ovan har liksom Brembergs studier kraftigt kritiserats vad gäller metod och bristande evidens. För intresserade kan artikeln nedan studeras för en sammanfattning-
http://sjunne.com/2012/09/12/franvaro-av-forskning-om-sma-barns-socio-emotionella-utveckling-och-halsa-i-svensk-forskola/
Barn ska på dagis!
26 mars, 2014 at 19:26Intressant diskussion.. 🙂
Jag tycker det är helt idiotiskt att storsyskon ska behöva tas ut från dagis för att de fått ett syskon. Det är där de har sina vardagsrutiner, sina kompisar och vad i alla dagar ska de göra hemma med mamma och bebis hela dagen?
Jag hade min äldsta hemma en stund när jag fick min andra. Och jag hade konstant dåligt samvete för att jag inte hade nog tid till henne. ”Hysch nu sover lillasyster” ”Mamma ska bara mata först” ”nej, vii kan inte gå ut när det regnar för då kan jag inte ta upp bebin när hon inte vill ligga i vagnen..”
Å jag hade inte chans i h*lvete att aktivisera henne lika mycket som det som blev gjort på dagis.
Hon fick vara där och leka och springa av sig ca 4-5 timmar per dag och sen komma hem och vara tillsammans med oss.
Nu har jenterna blivit ett par år äldre och det är två helt otroligt fantastiska jenter som leker fint sammen med både kompisar och med varandra. Och hela familjen har otroligt bra tillsammans. Så om det skulle ha förstört min äldsta jente så undrar jag hur hon varit om hon fått vara hemma hela tiden tillsammans med oss. För mer fantastisk än det hon är, går inte ann
kerstin
27 mars, 2014 at 06:52Dum fråga, det vet man väl själv om man har råd att vara hemma längre. har man råd att leva på en lön så anser jag att man bör vara hemma längre med sitt barn,varför annars skaffa barn?
kerstin
27 mars, 2014 at 06:58det är billigt idag du har maxtaxa. jag betalade 2670 kr 1991 för mina tre barn samma som vår hyra var, det motsvarar idag ca 7000 kronor för tre barn, detta betalar du inte idag. Så det är alldeles för billigt idag. Självklart ska barn få vara på förskolan då det fått syskon i Stockholm får de max 6 timmar/dag och inte innan klockan åtta eller efter klockan fyra. Sen finns det en drös föräldrar som är hemma av olika anledningar, (då pratar jag inte om arbetslösa) som har sina barn från tidig morgon tills stängning aldrig fårvara hemma utan är även på förskolan klämdagar, jourer etc. detta borde förbjudas.
Rut
27 mars, 2014 at 09:42Det borde kosta MER att ha sina barn på förskolan. Om man betalade per timme, skulle dessutom barnen få kortare dagar, Money talks, som det heter!!!
Rut
27 mars, 2014 at 09:44Du har inga barn, skaffa dig inga heller!
Lina
27 mars, 2014 at 14:32Håller helt med dig Katrin! Jag fick mitt tredje barn för 1.5 år sedan. De är på förskolan alla tre, med glädje kan jag tillägga! Nu ska jag opereras för en skada som tvingade mig att säga upp mig från min tidigare tjänst men tack vare det fick jag utökad plats på förskolan och har nu lämnat 8.15-15, sen kommer pappan och hämtar dem och vi är hemma alla från kl 15. From måndag kommer de vara där på heltid och pojkarna hoppar av glädje för att äntligen få lov att stanna ända till 16.35. Det är inte en reflektion av att de inte trivs hemma utan snarare att vi har uppfostrat dem bra som kan vara utan sina föräldrar så många timmar och må fantastiskt och ha jätteroligt, sen när de kommer hem har vi underbar kvalitetstid med alla. De får ju det bästa av två världar, mina barn mår exemplariskt, är lyhörda, starka, självständiga och 100 % glada barn trots att de alla har börjat på förskolan från 1 års ålder!
/mvh mamma till 3 kids födda 2008, 2009 & 2012
Emma
30 mars, 2014 at 11:23Du har helt fel och är nog inte pedagog om du tror att folk som jobbar på förskola inte vill ha dom små barnen där?
Jag jobbar själv på förskola och tycker 1-2,5 är den bästa åldern (visst det är lite jobbigt om barnet inte kan gå när den börjar för ryggarna och man blir ganska låst men den lär sig ofta snabbt när den börjat) annars är det helt underbart med dom små! Och att det bara förvaras och är astrista är HELT FEL! Super gulliga, glada, spralliga och leker för fullt hela dagarna!