Usch så hemskt det var. Tio somnade jag och prick klockan tolv vaknade Ringo. Han var som ett eldklot, gallskrek och ögonen var fokuserade uppåt som att han såg på ett ljus. Eller Gud typ. Han blinkade knappt och det gick inte att få honom att svara på en fråga. Jag greps av total panik och höll på att börja lipa mest hela tiden. Bingo var cool som vanligt och vaggade lilla pojken och sjöng ”Björnen sover” i väntan på att Alvedon-suppen skulle ta sin verkan. Vilket den gjorde efter några minuter. Sen somnade Ringo och sen har jag vaknat en gång i timmen för att känna på honom men han har sovit och sover fortfarande och nu är febern som bortblåst. De sa på dagis att folk drabbats av chockfeber som snabbt försvunnit men han får såklart stanna hemma idag. Sen får vi se.
Själv är jag hemma ett tag med honom och när jag blir avbytt ska jag ta bilen och bege mig till Hedemora. Det var länge sen som jag var där och dessutom har de första knäckebrödsproverna kommit från Polen så om de är bra så kommer vi inom snar framtid att kunna sänka priset på knäckebröd. Ett steg i taget. Om det blir jobbigt att köra två timmar ensam? Jag tror inte det. Jag får väl stanna på vägen och sträcka på benen efter halva vägen annars…
Jag var på ett jättespännande möte igår hos ICA Centralt. Det var kul att bara få komma dit och se hur det ser ut. 600 anställda där alla ansvarar för olika avdelningar, områden och varor. Svårt för mig att relatera till ett så stort företag då jag aldrig har jobbat som anställd på riktigt. Jag har extraknäckt som telemarketing-säljare på SalusAnsvar men de har knappast så många anställda. Jag har dock fått utsättas för riktiga ”personalfester” tack vare den anställningen och jag kan minnas att ledningen dansade ballongdansen nakna och jag kan även minnas att det var mycket rörelse i garderober och andra trånga utrymmen ha ha ha och jag kan nog tro att det var dessa fester var en bidragande faktor till att jag sen bestämde mig för att bli egen företagare och jobba i liten skala ha ha ha. Om ni fattar vad jag menar?!
Jag ska ta och betala lite räkningar nu. Passa på medan alla sover här hemma. Bingo är ju en sån där asjobbig nattmänniska så han sitter i köket med sin dator till minst två på natten nästan varje natt. Han lägger sig med mig vid nio. Kollar på ett avsnitt av Breaking Bad och sen ungefär tio minuter in på avsnitt nummer två somnar jag och då antingen kollar han klart på det eller så tjoffar han ihop datorn och smyger ut på en gång. Han tror att jag inte har koll men jag har koll även när jag sover. Sen sitter han och jobbar tills han stupar. ”Jag är en nattmänniska och då jag är egen företagare kan jag bestämma mina arbetstider själv – Det är just det som är det fina med att vara egen företagare” säger han till mig när jag börjar med mitt ”tjat” om hur mycket jag avskyr sena morgnar där Ringo blir sen till dagis och hur trött jag är på att alltid behöva vara den som ställer klockan, väcker alla, gör matsäcken, klär på Ringo mm. Trots att Bingo lämnar fyra av fem morgnar så är det ju jag som fixar med allt morgonbestyr, vad säger ni? Men om jag bara skiter i det som jag vet att många av er skulle säga ”a men skit i det! Stig upp ta din lilla dusch, ät din lilla knäckemacka eller gröt och stick till jobbet så får han sköta allt på morgonen” men alltså då skulle Ringo komma till dagis vid elva varje dag och det retar gallfeber på mig bara tanken. ”Så gjorde jag med Nova och se så bra det har blivit”, får jag då. Ja fast…jo men alltså…”Det är dagis, Katrin inte ett jobb. Tror du inte att Ringo får ut mer av att ligga med sin pappa i sängen och gosa och ta det lugnt på morgon för att sen cykla i lugn takt till dagis istället för ditt eviga morgonhets? Varken du eller jag har någon tid att passa så varför envisas du med din tidsfascism?” Ja men för att…Jo men det är bättre för honom med rutiner…”Han vet ju inte om han missat en eller två timmar i parken och jag är gärna hemma och gosar med honom när jag kan” Jo fast…alltså det är nog bra om han är på plats när alla andra barn kommer för att… Ja ni hör, Bingo är min övermästare i argumentation. Jag tycker att jag har rätt men jag kan absolut inse att det kanske är han som har rätt egentligen. Vad tycker ni?
Veronica
29 oktober, 2013 at 08:36Tycker det låter mysigt att få vara hemma med pappa och slippa morgonstressen. Lyxigt!
Anna
29 oktober, 2013 at 08:38Har aldrig hört att en supp Alveden verkar på ett par minuter. Tar ca 30 minuter innan den löst sig helt.
/USK
Johanna
29 oktober, 2013 at 08:45Gud så mysigt att få vara hemma länge på morgonen. Dagis är ju inte ens bra för små barn, du gör ju honom en sådan otjänst Katrin! Behöva stressa redan vid tre års ålder… 🙁 Låt honom ta det lugnt på mornarna, tycker det är elakt av föräldrar som inte måste att lämna så små barn på dagis.
Cecilia
29 oktober, 2013 at 08:46Egentligen håller jag med Bingo, meeeeen de flesta förskolor har en ”senast” tid för lämning. Förskolan är kanske inte okej med att ni droppar Ringo vid 11? Kolla med dem. Om de inte bryr sig, låt Ringo få morgonen med sin pappa. Eller dig och lillebror framöver.
Cornelia - Stil & Ungmamma-blogg
29 oktober, 2013 at 09:05Härligt att vara hemma med lillen på morgonen. Det kommer jag också vilka vara med min lilla. 🙂
XOXO
http://Cutelittlethings.se – Stil & Ungmamma-blogg
Sammy
29 oktober, 2013 at 09:06Jag läste nyligen Ebba von Sydows blogg om sina barn och hon menade att själva nyckeln till att få en bra start på dagen är att just ge sina barn tid. Tid att klä på sig, tid att äta, tid att drälla runt. Tid att bara göra allt i sin egen takt.
Lill Lindfors uttryckte i Så Mycket Bättre i lördags att var det något hon ångrade med sin dotter var det att hon ryckt och slitit i sitt barn och gapat ”skynda dig” varje morgon – allt för att Lill skulle passa SINA tider. Hon var ju också på sätt och vis egen företagare men hetsade alltså såhär med sitt ENDA barn. Och ångrar sig bittert nu att hon inte tog sig tid att s e och l y s s n a på sitt barn bättre..
Tänkvärt.
Ann
29 oktober, 2013 at 09:11Bingo har rätt. Lägg ner på morgnarna, Katrin! Låt farsan stanna hemma och mysa med sin son.
Anna
29 oktober, 2013 at 09:34Jag förstår dig Katrin, jag hade känt likadant. Men samtidigt så känner jag att Bingo har rätt.
Hör med dagis om det är ok att Ringo kommer lite senare ibland. Om det är ok så tycker jag att du ska låta Bingo styra över det här.
Karin
29 oktober, 2013 at 09:45Det låter ju asmysigt för båda att få drälla runt hemma på morgonen utan stress. Jag skulle absolut gjort som Bingo tycker, om dagis är ok med det då. Och om Ringo verkar nöjd, men det märker man väl snart.
Jenny D
29 oktober, 2013 at 09:45Jag är precis som du Katrin, men ändå tycker jag nog att Bingo har rätt 🙂 Vill han ta morgonen så är ju det toppen! Förskolan är bra, men att vara med pappa och slippa stressa är mycket bättre om man har det alternativet!!
F-lärare
29 oktober, 2013 at 09:53Låter ju helt underbart! Tänk att kunna ge sitt barn så mycket av sin tid på morgonen. Tycker helt klart att Bingo har rätt! Själv är jag förskollärare, visst är förskolan ofta rolig för barnen, men dom går där i ca 5 år, sedan kommer skolan som man inte får komma för sent till i minst 12 år. Så Katrin, ta det lugnt, Ringo hinner leka med sina kompisar!!
Louise
29 oktober, 2013 at 10:01Man ska alltid åka in akut om barnet har feberkramp….
maria
29 oktober, 2013 at 10:29Jag måste nog också hålla med Bingo där. Vilken lyx Ringo har som har möjlighet att få ta det lungt på morgonen. Tänk vad många barn det är som aldrig har den möjligheten på grund av att båda föräldrarna kanske börjar kl 7 varje morgon :/ Sen tycker jag att det låter jätte konstigt med senast tid för lämning på dagis. Man lämnar väl sina barn efter sina arbetstider eller??
Maja
29 oktober, 2013 at 11:09FÖRSTA gången han har feber?! Du skojar?!?
Min tös har haft määäänder med såna febernätter och haft så mkt som 41 i temp. Jag har varit otroligt orolig och ringt 1177 som sagt att de inte är ovanligt alls och ingen fara ( om de i övrigt är ”ok”) De är inte som för oss vuxna. Ring dit om du har frågor.
Elle
29 oktober, 2013 at 11:29Men snacka om att märka ord! Väx upp.
Elle
29 oktober, 2013 at 11:29Fast nu var det inte nödvändigtvis feberkramp.
AlabamaSthlm
29 oktober, 2013 at 12:01FÖRSKOLA – som det heter – är väl för fan SKITBRA för små barn? Och för stora för den delen. De blir aktiverade, lär sig massor och hänger med kompisar hela dagen, så himla toppen ju.
Elakt? Du är ej klok.
lena
29 oktober, 2013 at 12:45Så rätt.
Bara då | Alabama Sthlm
29 oktober, 2013 at 12:49[…] ja. Här är beviset. För det är då och enbart då som jag kommenterar inlägg och andras kommentarer jag stör mig […]
Lea
29 oktober, 2013 at 13:03Dagis, dagis, dagis, dagis….. 🙂
Johanna
29 oktober, 2013 at 13:13http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2010/09/13/sma-barn-far-illa-forskolan
Så som förskolan ser ut idag i Sverige är det inte bra för barnen. Möjligtvis i små doser när de är äldre.
Johanna
29 oktober, 2013 at 13:15Små barn behöver inte ”hänga med kompisar hela dagen”. De behöver trygghet, små sammanhang och sin mamma eller pappa i närheten. En 3-åring har inte samma behov som en tonåring.
kerstin
29 oktober, 2013 at 13:37Jag håller med dig Katrin. Det är svårt att ”dra” jämnt som föräldrar tycker jag. Vi har liknande situationer hemma. På vårt dagis finns det en regel att alla barnen ska komma före kl 9.15 för att kunna hålla ihop gruppen, ha gemensam samling på morgonen, göra utflykter etc. jag gillar din blogg och har börjat köra lite LCHF hemma. Vi har köpt massor av olika produkter i dina butiker och det är jätte spännande som nybliven LCHF-are. Min man har också hängt på. Jag känner mig som en ny människa även om vi inte har viktproblem så känner jag att magen är mindre svullen, piggare, finare hy, lättare liksom. jag har också druckit massor av mjölk och ätit mycket med socker i och känner att jag varit sockerberoende. Nu är jag mycket jämnare i humöret och inte alltid hungrig.
TACK
Åsa
29 oktober, 2013 at 14:13Men får jag fråga hur man gör när man jobbar eftermiddag som många gör? Ska man inte kunna lämna sin barn på dagis då?
Emma
29 oktober, 2013 at 14:18Äh! Så där pratar bara arbetslösa mammor som måste försvara att de är hemma hela dagarna. Dom mår lite bättre genom att hävda att det är självvalt och att det är alla andra som gör ’fel’. Skaffa ett liv istället.
Maja
29 oktober, 2013 at 14:52Barnens tider på fsk är föräldernas jobbtider + till och från jobbet.
Så är Bingo hemma så ska Ringo vara det också.
Lämna senare – klart som fan att man får det.
Tycker Binga har rätt. Klart man ska passa på att njuta av lugna morgnar istället för att stressa iväg.
Maja
29 oktober, 2013 at 14:59När jag var liten hette det ”dagis” upp till 5 år. Vid 6-års ålder började man ”förskolan” innan man sedan började 1:an i grundskolan. Vad heter förskola nuförtiden då? Om dagis numera är förskola?
Erika
29 oktober, 2013 at 15:16Vilken lyx att kunna ha det så bra… att inte behöva stressa barnet på morgonen , kan inte ens förstå hur du Katrin kan komma på tanken att ens ifrågasätta det Bingo säger i det här fallet ! är det bara för att DU ska ha rätt till varje pris eller är du DUM på riktigt ? undrar hur länge Bingo ska härda ut med dej ?????
Zoe
29 oktober, 2013 at 15:17LYX!!!
KLART ATT BINGO HAR RÄTT!
Chilla med en person som älskar en och vill vara med en – eller stå i rad på en statlig institution? HALLÅ!!!
Min lilla har ingen pappa alls, de har träffats 5 gånger bara.
Det du beskriver är verkligen GULD värt för en liten 3-åring – låt dem slappa – mer hemmatid till folket! 😉
Zoe
29 oktober, 2013 at 15:20Ps Skönt att febern gick ner! Och ta det lugnt du med, du är hög-gravid!
Ann
29 oktober, 2013 at 15:23Elle, lär dig svenska. Det där var inte att märka ord. Nej, Alvedon sup verkar inte så snabbt men om nu både mamma och barn upplevde det så, så är det väl bra så.
Anna
29 oktober, 2013 at 15:32Man kan ha något som heter nattskräck… tyvärr återkommande. Kanske är det de han börjat få. Hoppas inte, då det är väldigt jobbigt för alla inblandade. Min son hade det nästan varje natt i flera års tid, utan anledning.
Erika
29 oktober, 2013 at 15:32Hon skojar inte ….hon ljuger i vanlig ordning 🙁
Anonym
29 oktober, 2013 at 15:35Men för Katrin gäller bara karriär och pengar , hon offrar gärna allt för det .
Anonym
29 oktober, 2013 at 15:39Inte kan Katrin ta det lugnt och missa att dra in STÅLAR , för det är högsta prioritet för den osäkra penning och kändiskåta människan tyvärr .
Bu
29 oktober, 2013 at 16:02Jag tyckte också det här var att märka ord..
Eva
29 oktober, 2013 at 16:14Håller verkligen med dig 🙂 Även om förskola är bra , så går det inte upp emot att få mysa med pappa!
Petra
29 oktober, 2013 at 16:471-5 år; förskola
6 år; förskoleklass
7 år; grundskolans första klass
Oklarheter?!?
Lo
29 oktober, 2013 at 16:52”Kom nu min lilla 6-åring, nu ska vi gå till din förskoleklass…”
Smart?
Lo
29 oktober, 2013 at 16:55Var läste du att han hade kramp?
Lo
29 oktober, 2013 at 16:57Ja och dom flesta barn blir nog lämnade före 9, så personalen brukar ju planera dagen efter det, med utflykter eller bara att gå till parken. Om man kommer senare finns ju inte kompisarna inne på dagiset..
Lo
29 oktober, 2013 at 17:02Troligtvis går det att ordna, men barnet missar ju ganska mycket av gemenskapen som sker under dagen.
Vad menar du med em? Dagis stänger ju hur som helst mellan 18-19, vad jag vet.
P
29 oktober, 2013 at 17:04Eller hur länge hon ska stå ut med honom..
Så är det ju i alla förhållanden, eller hur?
Och hur länge dom tänker stå ut med varann har vi inte med att göra tycker jag.
MB
29 oktober, 2013 at 17:07Mitt barn reagerar på samma vis ibland vid feber!
Feberhallucinationer, kallade jag det.
Svårt att få kontakt, lite försiktig avkylning är det enda som fungerar.
Amanda
29 oktober, 2013 at 17:27LUGN I STORMEN! Var hemma och mys och kom senare till dagis. Det går inte sen när skolan börjar utan NJUT och MYS!
Anonym
29 oktober, 2013 at 18:26Sant ! inte säkert att polskan står ut med att Bingo har en egen åsikt och inte slickar marken där den osäkra förortsmobbaren går ..såå sant det han sa om vackra dottern Nova .
Tessan
29 oktober, 2013 at 18:31Så det stör dig inte som utbildad att föräldrar dräller in när som och stör verksamheten och övriga barn blir oroliga? Det stör iaf mig och mina kolleger…
Däremot anser jag att barn inte behöver gå allt för länge på em, det är att göra dem en otjänst. Och ibland kan man faktiskt hålla dem hemma en hel dag och mysa om man nu har den möjligheten
Anonym
29 oktober, 2013 at 18:33En eloge till Katrin för att hon inte låtsas vara en så folklig kvinna som hennes och Bingos väninna , som alltid förespråkat att hon handlar minsann på billiga kedjor för att hon gillar det….i takt med mycket jobb och en sambo som är tät som tusan så byts klädmärkena ut efterhand mot väldigt dyra och exklusiva märken och butiker ..
Malin
29 oktober, 2013 at 18:37Det är väl snarare föräldrar som jobbar hela dagarna och inte har tid att umgås med sina barn som dövar samvetet med att hävda att dagis är bättre för barnen än att vara med sina föräldrar. Sen är det väl ändå föräldrarnas ansvar att lära barnen saker och aktivera dem. Många verkar lämna över själva ansvaret för uppfostran till pedagogerna på förskolan och när de kommer hem är teven eller andra medier barnvakt istället för då är föräldrarna för trött för att aktivera dem och umgås med dem. Att till exempel lämna bort ett litet barn som inte ens kan prata eller gå och påstå att det är bättre för barnet än att vara hemma i en trygg miljö med sina föräldrar är så skruvat att jag inte ens finner ord för det. Som sagt, ett sätt att döva samvetet på att påstå att dagis är bättre. Sen alla som skaffar ett andra barn och går och lämnar det äldre barnet för att man inte orkar med två hemma samtidigt, varför ens skaffa två då? Förstår verkligen inte argumenten. Men alla gör väl som man själv känner och vill.
Emma
29 oktober, 2013 at 19:14Men seriöst. Det är ju helt onaturligt för ett barn att bara hänga med sin mamma eller pappa hela dagarna. Det är ju faktiskt inte så längre att man bor i storfamiljens ned vuxna syskon och farmödrar och mormödrar hemma. Det hade hu varit en annan femma. Men att bara vara med en förälder hela dagen. Inte särskilt utvecklande. Snarare Fritzel-varning.
Annica
29 oktober, 2013 at 19:24Lämnar och HÄMTAR föräldrarna sina barn samtidigt på din förskola då?
Linda
29 oktober, 2013 at 19:48Så bra för Ringo att mamma o pappa kompletterar varandra!
Li
29 oktober, 2013 at 19:51Vårt dagis stänger 17.30
Anna
29 oktober, 2013 at 20:27Eh. Har jag missat något? Är det något fel på lille Ringo? Varför frågar ni honom bara inte? Han kan väl bestämma själv? Shit vilken problematik…
My
29 oktober, 2013 at 20:27Haha Lo bra skrivet.
Det fanns ju en anledning till varför det kallades dagis och lekis liksom!
Johanna
29 oktober, 2013 at 20:46Eftersom jag inte själv har barn borde jag säkert inte kommentera, men rent spontant tänker jag att det lär komma massor med år med skola, plugg, jobb, måsten där er kille kommer lära sig rutiner och dylikt. Om ni har möjligheten att ha mysiga sovmornar så njut av det! Säkert en lyx som är få förunnat. 🙂 (Även om jag förstår dig, är själv extremt pedant och noggrann med tider de är ju trots allt till för att hållas men du vet det är lätt att tycka när det gäller andra ;))
sofie
29 oktober, 2013 at 21:34jag är förskollärare och att komma kl 11 är inte bra. barnet blir ”inslängt” när de andra barnen redan bestämt lekar osv. sen dags att äta lunch typ direkt och sen vila… alltså det blir inte bra helt enkelt. dagen blir konstig. barnen måste få leka av sig innan lunch och vila/uppevila annars är dom liksom lite jobbiga och stökiga resten av dan. och det är oerhört irriterande att vänta på ngn som inte kommer om man ska iväg.
så. du har rätt!
Maja
29 oktober, 2013 at 21:42Say what??
klart som sjutton att barn kommer olika tider. Alla föräldrar börjar o slutar inte samtidigt
Hanna
29 oktober, 2013 at 21:47Malin – TACK för att åtminstone en till människa i det här landet håller med. Herregud det känns som att leva i en kafka-värld ibland när man ser hur föräldrar prioriterar karriär, karriär, socialt liv, egentid, och ev längst ner på listan – barnen. Sorgligt och skrämmande inför vilket samhälle vi skapar….
Johanna
29 oktober, 2013 at 21:49Jag tycker det låter heeelt fantastiskt att Bingo kan stanna hemma med Ringo vissa morgnar. Jag jobbar själv på förskola och många av barnen har inget val utan måste vara där hela dagarna. Har ni möjlighet att ha honom hemma en förmiddag, ta chansen! Passa på så länge ni kan, snart börjar han skolan och då har ni inte längre den möjligheten. Barnen är bara små en gång..
Johanna
29 oktober, 2013 at 21:50Barnet blir inslängt när de andra barnen redan bestämt lekar? Vad har ni för barn som inte släpper in ett barn som kommer senare? Och vad är det för barn som lekar samma lek hela förmiddagen? Dessutom så kan dom ju meddela om dom kommer senare, så att ni ändå ska göra det ni ska. / Johanna, förskollärare
Sussie
29 oktober, 2013 at 21:57Lika bra att acceptera att vi alla är olika och att vi har olika roller.
Julia
29 oktober, 2013 at 22:11Verksamheten på förskolan brukar ligga mellan 9.30 och 15.00 varje dag (sedan kan man ju såklart lämna och hämta innan och efter de tiderna) och förskolans rutiner planeras därefter – lunch, vilostund, projekttillfälle, utflykter osv. Jag tror man får utgå från sig själv – vill man dyka upp på jobbet en halvtimme innan sin lunchrast? Och dessutom missa morgonmötet? Vill man vila två timmar efter att man stigit upp? Drömmen är ju såklart att alla barn kunde vara ”egna företagare” och få sin dag planerad efter hur man önskar, vila när man vill osv men med en barngrupp på 15 barn så anser jag att det snällaste mot barnet är att anpassa sig efter förskolans rutin. Då flyter dagen bäst. De flesta barn har ju dessutom inga problem med att gå upp på morgonen. När det kommer till skolan är det väl ingen förälder som någonsin tänkt att man struntar i barnens första två lektioner för att ha mysmorgon? Själv skulle jag ta en ledig dag istället om man behöver umgås, då kan man ju lägga upp hela dagen precis som man själv vill. Sedan finns det ju alltid faktorer som gör att dagsrutinerna rubbas – BVCbesök, talpedagog, sjukdom osv och sådana besök då och då betyder ju inte att man går ”miste” om livsviktiga händelser – förskoletiden är ju fem år lång. Däremot skulle jag aldrig sträva efter att lämna kl elva, det måste väl finnas lugna ostressiga morgonar som ändå är på förskolan kl nio?
Svalan
29 oktober, 2013 at 22:40Varför skulle det vara jobbigt att köra bil ensam i två timmar??? Tror du en man skulle sjåpa sig så?Herregud, jag kör ofta ensam t o rt till Göteborg (50 mil) – tar en liten paus på mitten bara.
Jenny
30 oktober, 2013 at 01:51Tycker Ni båda har rätt. Bingo har rätt i att man ska undvika att stressa på morgonen. Men på vår förskola – och säkert många andra – börjar den organiserade verksamheten och de gemensamma aktiviteterna. Dels missar Ringo det om han kommer 10/11 och dels antar jag att ni stör verksamheten. Kolla med dagis vad som funkar med dem. Men till 9 borde Bingo väl kunna lämna? Om du fixar Ringo behöver Bingo bara kliva upp till 8.30 och kila och lämna och sedan ta en så lugn morgon han behöver.
Irene
30 oktober, 2013 at 01:56HAHHAHAHAHAHAHAHAH DU ÄR BÄST!
L
30 oktober, 2013 at 02:48Åh vilken härligt nyanserad diskussion! Fint för alla ensamstående föräldrar som inte har uppbackning av halva släkten och måste jobba heltid för att inte låta kiddot växa upp hemlös – ja guuud vad vi prioriterar karriär och socialt liv alltså! Och egentid ja, HAHAHA! TACK för den insikten och för den fantastiska förståelsen för andra människors liv.
Johanna sohlberg
30 oktober, 2013 at 05:02Alla förskolor där jag arbetet, cirka fem stycken har haft så, senast nio och kvart över nio ville dom ha barnen där för att barnen ska vara delaktiga i aktiviteterna, att det främjar kamratskapen.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det, förskola är ju ändå egentligen bara ’dagis’ och det här med att passa tider tycker jag, personligen, är lite överdrivet på så små barn. Dom kommer ändå ha skolplikt i så många år framöver där dom måste passa tider.
Och samtidigt så förstår jag Katrin. Jag är likadan, varje morgon. Men i mitt fall tror jag det handlar om kontrollbehovet och jag har svårt att släppa det och det kan reta gallfeber på mig att det inte blir som jag tänkt det eller som jag vill ha det.
Och samtidigt ska dom passa på, kan bingo ta en lugn morgon med Ringo, gör det. Passa på! Om bara något år har Ringo bestämda tider att passa, som han måste passa och då går det inte att morgonmysa. Förutom på helgerna. Och det är så lite tid.
Johanna sohlberg
30 oktober, 2013 at 05:08Fast att det ska störa personalen tycker jag är helt otroligt. Man får ju betalt för att ta hand om deras barn och föräldrarna betalar för att ha sina barn på förskolan. Då kan väl personalen anpassa sina aktiviteter för att kunna ta in barnen i dom, oavsett om dom är med från början eller inte.
Och att barnen inte ska behöva ha en lång eftermiddag? Om dom har en lugn stund hemma och kommer senare så blir det inte en lång dag om dom går hem vid fem.
Jag avskyr när förskolepersonal säger sådär, det känns som om ni bara vill ha en lugnare eftermiddag där ni inte behöver aktivera barnen lika mycket eller att ni vill gå hem tidigare.
ulle
30 oktober, 2013 at 06:43Underbart att ta det lugnt på morgonen och slippa stress om man inte behöver. Njut av att ha tid tillsammans så viktig är inte förskolan. När skolan börjar har man inget val.
Åsa
30 oktober, 2013 at 07:10Men om jag jobbar efter middag så börjar jag två och min sambo slutar inte fören kl fyra, så dem två timmarna lär man ju ha på dagis.
Johanna
30 oktober, 2013 at 08:36Håller med bingo, har själv jobbat på dagis och de som alltid blev lämnade sist led aldrig av det. Tyckte ner synd om dem som va där först. Trötta och hängiga eoch mamma/pappa inte hade tid att säga hej då.
Malin
30 oktober, 2013 at 09:18Men alltså, jag menar såklart att det är upp till föräldrarna att ta med barnen ut, låta dem träffa andra barn och utvecklas och lära sig det sociala spelet. Jag gick aldrig på dagis (som det hette då) men träffade ändå andra barn och utvecklades och det är definitivt ingen skillnad på min utveckling jämförelse med dem som gått på dagis/förskola. Men det är klart att man inte kan sitta hemma med barnen och se på teve hela dagarnai så fall, man måste ju göra saker med dem och umgås med andra såklart. Sen är det ju upp till var och en om man klarar av det eller lämnar över det ansvaret på förskolan. Om man tycker att förskolan gör ett bättre jobb än vad man gör själv så måste man ju verkligen tvivla på sin roll som förälder? Hur kan det någonsin vara bättre att lämna barnet till främmande människor och låta dem ta ansvaret för ens barn? Sen är det klart att vi i dagens samhälle måste utnyttja förskolor osv men kom inte och säg att det är bättre för barnen. Speciellt barn som kanske har lite svårt att lyssna och sitta stil, de får verkligen inte det stöd de behöver, i alla fall inte där jag bor. Nej, säg vad ni vill men jag kommer aldrig att anse att förskola är bättre än det naturliga alternativet. Har sett allt för många barn fara illa på förskolor. Finns inget man får lära sig på förskola som man inte kan lära sig av sina föräldrar så länge föräldrarna faktiskt aktiverar barnet och tar med dem och träffar andra barn osv. Sen måste som sagt föräldrar ibland använda sig av förskola, men bättre? Knappast!
AlabamaSthlm
30 oktober, 2013 at 10:04Well, sådär ser inte vår förskola ut och knappast alla andra heller gissar jag.
AlabamaSthlm
30 oktober, 2013 at 10:05Små barn behöver närhet, trygghet och föräldrar, absolut.
OCH att få lära känna vänner, leka och umgås i grupp med andra barn. Det förstår vem som helst.
AlabamaSthlm
30 oktober, 2013 at 10:07Yes, det fanns en anledning till varför det hette dagis och lekis. Det var innan dagis och lekis fick ett större syfte än att enbart agera förvaring.
Vad är osmart med att säga åt sin ”lilla” sexåring att gå till sin förskoleklass.
Jösses, orkar ej dividera med bakåtsträvare längre.
AlabamaSthlm
30 oktober, 2013 at 10:10OBS att jag pluggar distans och alltså enligt er skulle kunna hålla mitt barn hemma om dagarna (om jag därmed struntade i mina studier dvs). Jag är ingen karriärskvinna i den bemärkelsen och försöker ej döva mitt dåliga (obefintliga) samvete över att ha henom på föris. Tycker bara genuint att det verkar som att hen trivs med att vara dels där, och dels hemma.
Tessan
30 oktober, 2013 at 19:45*gäsp* antar att du inte har jobbat i barngrupp? Föräldrar ser oftast till sin familj & till sina behov ( vilket är väl naturligt) det som man ofta INTE tänker på är gruppen i helhet & hur de andra barnen reagerar när låt oss säga Nisse trillar in precis/ mitt under lunchen & stör hela gänget m 1-3 åringar som blir oroliga & tom ibland ledsna för att DERAS föräldrar inte kommer.
Haha, gå hem tidigare? Jo tack det vore trevligt, m d händer ju bara i föräldrarnas fantasi. Verkligheten ser ut så att även om det är få barn kvar finns det alltid något att göra. fan vi e precis som ni kontorsnissar å sitter hemma å jobbar på kvällstid för att någon gång komma ikapp… Men nu kom jag bort från ämnet.
Lämna hellre in tidigt om
möjlighet finns å korta em. Små barn blir enormt oroliga när de upptäcker att fler barn går hem & de blir kvar, men det fattar du väl antagligen inte, du verkar ju dum som ett spån!
P
30 oktober, 2013 at 20:19Alabama, du skämtar väl, hoppas jag, när du kallar det ”föris”….
P
30 oktober, 2013 at 20:27Ska han/hon vara på dagis 2 timmar om dagen menar du?
Lo
30 oktober, 2013 at 20:30Är du så där korkad på riktigt?
Vem behöver INTE dra in stålar???
Sluta snacka skit!
Lo
30 oktober, 2013 at 20:31Det låter som du missat det mesta här i världen!
P
30 oktober, 2013 at 20:34Om du är förskollärare så tycker jag synd om barnen!
P
30 oktober, 2013 at 20:37Men oj, du är verkligen jätteduktig!
Och ingen annan kan förstås tycka annorlunda?
Bea
30 oktober, 2013 at 22:11Så då öppnar dom 05:30??
Enligt skollagen så ska förskolor hålla öppet minst 12 timmar per dygn.
Eleanor
31 oktober, 2013 at 08:31åh vart fasiken är det elakt att lämna sina barn på dagis? (i min värld heter det fortfarande dagis, jag har vuxit upp med det)
Min son är 2 år och älskar att gå på dagis, varje eftermiddag när jag hämtar honom så berättar han glatt vad han har gjort om dagarna, vilket blir en extrem lättnad för mig för då får man en bekräftelse att de trivs :)..
Jag pluggar distans samtidigt som jag jobbar som timvikarie ibland och min sambo jobbar hel tid, alltså behövs dagis!
Men visst sen erkänner jag, känner jag ibland att nä fasiken skitsamma vi är hemma idag och då ringer jag och säger att han är ledig för dagen bara för att få ha en dag med honom själv. Men nej dagis är inte elakt och det är ingen stress med daigs. De får lära sig saker och de får lära sig att vara sociala och kommunicera med andra barn och vuxna, vilket är otroligt bra! 🙂
Men sen så har jag min åsikt att barn under 1,5 år har ingenting på dagis att göra för de är för små enligt min åsikt. däremot från 1,5 år så är det fritt fram och det är en bra lösning ifall man är en arbetande mamma 🙂
AlabamaSthlm
31 oktober, 2013 at 19:50P, varför tror du det? Självklart kallar vi det för föris, på allvar.
Vallmo
31 oktober, 2013 at 21:33Jaha…?
P
31 oktober, 2013 at 21:34Till Johanna menar jag
Carrie
2 november, 2013 at 07:47Lärorikt att läsa dagisfröknarnas syn på detta med korta em. Vi kommer då se oss om efter andra lösningar än dagis om vi skaffar fler barn. Garanterat. Har känt av missnöjet men visste inte att det var såhär utbrett.
Carrie
2 november, 2013 at 09:37Exakt så!
discount furniture
12 december, 2013 at 14:12Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I will be sure to bookmark it and come back to read more of 301 Moved Permanently . Thanks for the post. I will definitely return.