Okategoriserade

Går det ner i åldern?

Jag läser en intressant krönika i AB idag. Den handlar om hur unga tjejer är utsatta för den materialistiska värld och hur det går ner i åldrarna med utseendefixering och hets. Jag läste den och höll inte alls med. Att det idag skulle vara samma sak att vara 14 som det för tjugo år sen var att vara 18. Att det är extremfokus på att tjejer ska sära på benen för att männen förväntar sig det. Att vuxna förebilder ser sig i spegeln och kritiserar sitt utseende och på så sätt influerar sina döttrar att tänka negativt om sitt utseende och sträva efter förändring. Att sociala medier fokuserar så mycket på plutande läppar och blekta tänder att det tar skada på unga flickor. Att man säger ”titta tre kaniner på ängen” till en pojke och ”titta tre söta kaniner” till en flicka. Jag håller inte med om en enda punkt. Jag ringde därför omedelbart upp min väninna som även hon har en dotter som är 10 år för att stämma av vad hon anser och vi var rörande överens.

När vi var 9, 10 och 14 år var det precis samma fokus på utseende och klädesmärken som gällde just då. Vissa tjejer särade på benen för att killarna förväntade sig det och vissa gjorde det inte för att de var uppfostrade med vissa fundamentala grundtankar om sex. Vissa har ett större intresse av sex och mår bra av att ”ligga runt” och vissa gör det inte. Vi var överens om att vi 9 av 10 gånger utbrister i ett ”fy fan jag är snygg!” då vi går förbi en spegel och vi var även överens om att våra flickor inte lägger mer eller annat fokus på sitt utseende än vad vi gjorde i samma ålder. Våra flickor och deras vänner tänker inte en sekund på vad de stoppar i sig och sminkar sig inte. Jag däremot – skulle ALDRIG gå utanför dörren utan smink när jag var 12. Inte mina turkosa kilklackar heller för den delen. Och jag tror att den grupp tolvåriga flickor som pratar om oralsexteknik idag gjorde det då jag var 12 också. Jag är övertygad om att Nova inte kommer att prata om sånt om tre år. Åter igen det handlar helt och hållet om uppfostran och vad barnen får lära sig hemifrån.

Jag tycker heller inte att det är något fel på den här toalettbilden som har blivit så omskriven och upprörande. Pojkar har smugit på flickor i alla decennier och det är bara charmigt och kul. Jag tycker att vi lägger fokus på helt fel saker i den här debatten. Jag tycker inte att vi ska sträva efter att närma oss ett hen så mycket som det bara går. Det som vi ska sträva efter är att ha ömsesidig respekt. Men det gäller inte bara för könen utan för ålder, social klass, demografi, hudfärg. Sen om flickor vill bära Hollister när de är 9 år eller om en toaskylt visar på en pojke som tjuvkikar in på en flicka så är väl inte det något att lägga fokus på. Och en tjej som särar på benen för att få bekräftelse har aldrig med ålder att göra. Det har med självkänsla att göra och det är något som föräldrar bygger upp. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Den här avsexualiseringen som tas upp i den här krönikan är också intressant. Ena stunden ska vi skapa ett hen av könen vilket då innebär att det ska vara lika inställning till sex. Det som då händer är ju att det blir coolt att knulla. Kan killar bara pippa för att det är skönt så ska väl tjejer också få göra det. Det resulterar såklart i ett jävla pippande utan känslor och förbindelser. Men så fort som tjejerna kommer i kapp och det blir lika vanligt för ett tjej att ligga runt som det är för en kille så blir det genast debatt om avsexualisering för att det är synd om dagens unga flickor. Det håller inte alls. Och att det skulle vara skadligare för en flicka att ligga runt än för en pojke tror jag inte på. Inte heller tror jag fler tjejer bara ligger runt för att få acceptans. Tjejer är mycket smartare än så.

You Might Also Like

  • Nikolina
    3 februari, 2013 at 17:02

    De där är en skitsvårt diskussion. Men de är ingen skilland på killar och tjejer.
    ankpung.se

  • anonym
    3 februari, 2013 at 17:06

    Det verkar inte som det är du som skrivit texten själv! Stämmer inte med hur du brukar skriva. Din text brukar vara så hafsigt skriven, som en fjortis skriver med en massa slanguttryck. Plagiat!!

  • jag
    3 februari, 2013 at 17:43

    nä absolut ingen.. ingen alls!!!

  • Anonym
    3 februari, 2013 at 17:46

    Håller med dig Katrin. Jag är född -65 och det var likadant när jag var i början av tonåren. En del tjejer låg runt och de flesta inte…Men det handlar som du säger om vad man får med sig hemifrån. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

  • paleomona
    3 februari, 2013 at 18:00

    Killar verkar inte” ligga runt”.Undrar vilka tjejerna som gör det gör det med?

  • Katarina
    3 februari, 2013 at 18:24

    Det är inte särskilt charmigt och kul med sexuella trakasserier. Det var bra gjort av tjejen som agerade mot toalettbilden, starkt av henne och tråkigt skrivet av dig. Normalt sett brukar jag hålla med om mycket du skriver men det där var ogenomtänkt.

  • Elina
    3 februari, 2013 at 18:25

    Jag tror det är lika stor utseendefixering idag som för 20 år sedan, men jag tror också att barn idag är mer utsatta för kränkningar och ”utseendemobbning” via Facebook, Instagram, What’s up etc. Jag själv är arbetar som lärare och chockas varje dag över hur utseendefixerade mina 8-åriga elever är, på ett sätt som jag aldrig upplevde under min skolgång. De sitter på lektionstid och surfar på Kim Kardashians kropp och pratar högt om huruvida hennes rumpa är fejk eller inte. Jag tror att de som är barn idag är mer rädda för att få en ful kommentar än vad vi (som växte upp utan internet och mobiltelefoner) någonsin var. Vi hade ingen som skrev till oss på Instagram att vi var fula och värdelösa. Vi kunde på sin höjd få en kommentar i skolkorridoren och få se lite klotter på toaletten, men aldrig att någon 12-åring 1993 fick hundratals hatkommentarer på Instagram om att de kanske inte borde äta den cupcaken…. Just eftersom tekniken utvecklas. Jag tror alltså att barn är mer utsatta för kritik idag än vad vi var på 80-90-talet

  • Cecilia
    3 februari, 2013 at 18:43

    ”Det som vi ska sträva efter är att ha ömsesidig respekt”

    Så du menar att det är respektfullt av pojkar att kika på flickor som sitter på toan? Öh?

    ”Pojkar har smugit på flickor i alla decennier och det är bara charmigt och kul”

    Jag vet inte hur det är med dig Katrin, men när jag sitter på toa vill jag gärna vara ifred och inte vara rädd för att någon ska kika på mig..

  • Carola
    3 februari, 2013 at 18:50

    Yes plagiat precis som FuskMika med Bergtungan:(

  • Kari
    3 februari, 2013 at 19:05

    HALLÅ!
    Snacka lite med era föräldrar, de som var unga på 60-70-talet…vi som föddes in i poppens värld och hippietiden och droger… En del hade kanske töntiga föräldrar som inte riktigt var med, men de som hängde runt hörnet på skolan och tjuvrökte när de var 13, de gjorde samma sak som ni pratar om nu. Tror ni det var något nytt för er generation? Kolla in varandra och ligga runt gjorde man även då… och festade hejdlöst.. 14..15 år, vilka fyllefester!! Misstänker att många föräldrar inte vill erkänna sin snedsteg. Min barndomskompis har förbjudit mig att berätta något om vår ungdom för hennes barn… yeahhh!

  • emmy
    3 februari, 2013 at 19:12

    nej, såklart har någonting ändrats sen tjugo år tillbaks. mer blir påverkade då median blivit bredare. Nu har nästan varje hushåll en tv, med fler kanaler än skogstv och en dator med internet.

    Visst, tidigare har också folk smygtittat på tjejer som byter om i omklädninsrummen eller varit på toa, men inte spreds bilder så snabbt och till så många som det görs och kan göras idag!

    Jag tycker inte allt du säger är helt korrekt. Fast, det är ju bara vad jag tycker.

  • Bea
    3 februari, 2013 at 19:21

    Ha jag har precis svarat på ett inlägg på fb om detta och tyckte exakt som du katrin! Själv jobbar jag i byggbranschen, utbildad civilingenjör och har två små döttrar…

  • Peter
    3 februari, 2013 at 19:39

    Grejen är att feminismen har lagt sin blöta illaluktande filt över hela diskussionen. Annars tror jag det sett ung lika ut. Iallafall vad jag minns och hört av de som varit med längre. Men som sagt så har feminismen börjat montera ned allt i småbitar och det blir j-t förvirrat och tråkigt.

  • Hanna
    3 februari, 2013 at 19:49

    Tack för att du finns! Kan fan inte finnas många som klarar av att stå fast vid sina förlegade åsikter när du uttrycker dem så fruktansvärt korkat. Till och med de mest blåsta måste reagera på vansinnet. Underbart!

  • SS
    3 februari, 2013 at 20:16

    Visst låg vi runt på 70 talet men jag kan ej minnas en enda gång att killarna var analfixerade, sedan ditt korkade uttal om att kvinnor och unga flickor alltid varit utseendefixerade, jo visst men nu är det EXTREMT mkt värre då reklamen säger BLEK TÄNDERNA, köp större bröst, fixa näsan, svält dig och bli storlek ZERO, detta och mkt mer som pumpas ut i bloggar, media, television Fanns absolut inte på 70 talet..Vi gjorde oss snygga men det räckte med smink och modekläder..Så skriv inte om sådant du ej fattar…..

  • Mia
    3 februari, 2013 at 20:16

    LCHF är farligt! Enligt läkare orsakar det hjärtsjukdomar! Fy för fett!!

  • Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa
    3 februari, 2013 at 20:22

    ”Pojkar har smugit på flickor i alla decennier och det är bara charmigt och kul. ”

    Alla kanske inte tycker att det är charmigt och kul. Och vems åsikt är egentligen mest värdefull då? Jag kan tycka att det är viktigare att ingen känner obehag, än att pojkar ska få smyga på flickor.

    Och fan bara för att du inte kan känna igen dig i punkterna betyder det inte att dom inte finns. Så jävla komiskt när folk tror att deras verklighet är den enda sanna.

  • Camilla
    3 februari, 2013 at 20:28

    Ha ha I just love you!
    Och tycker att det är helt makalöst vad folk plötsligt blir kränkta av allt till höger och vänster. Det är lika modernt att bli kränkt av allehanda saker idag som det var att bli utbränd på nittiotalet.

    Kunde folk sluta vara så jäkla känsliga och tuffa upp sig lite istället skulle de snart bli starkare som individer.

  • E
    3 februari, 2013 at 20:47

    Håller med!

  • E
    3 februari, 2013 at 20:51

    Men snacka inte skit om feminismen nu! Vi har så enormt mycket att tacka den för. Om det inte vore för de gamla feministerna hade vi förmodligen inte haft rösträtt än.

  • Carola
    3 februari, 2013 at 20:57

    Men ÄRLIGT!!! Tack vare utvecklingen så kan vi få större pattar, smalare näsa, vitare tänder , smalare midja , LEVE UTVECKLINGEN !!!!!!’nmm

  • Cookie
    3 februari, 2013 at 21:13

    Vem har hjälpt dig att skriva det här inlägget katten?

  • annayellowbanana
    3 februari, 2013 at 21:56

    bra skrivet!!!

  • Elvira
    3 februari, 2013 at 23:19

    Jag vet inte så mycket om saken, men om jag går på känslan tror jag faktiskt artikeln stämmer på ett sätt. Dels är det som du alltid har skrivit, vissa i min klass låg runt när de var 13, andra inte, vissa brydde sig om märkeskläder och smink i den åldern, andra inte, vissa började röka när de var 13, andra inte. Av någon anledning infördes alla sådana beteenden dock i 7:e klass, första klassen i högstadiet, den tiden då vi alla från småorterna (buschen/landet enligt dem i sta’n) fick börja gå i skola i sta’n, med stadsborna. Det verkade som om stadsborna var betydligt mer intresserade av vad som var inne och ute och smittade av sig på oss andra, och om det är negativt eller positivt? Jag skulle nog säga att det är både och 🙂 Min poäng är att allt detta som du och författaren av artikeln beskriver har säkert skett i alla städer, stora som små, i en större utsträckning än i mindre bygder förr i tiden (dock vet jag inte, jag baserar detta helt på mina egna och mina vänners erfarenheter, så det kan vara helt skevt), men tack vare internet har det beteendet spridit sig till barnen i mindre bygder innan de får träffa stadsungarna på högstadiet. Om det nu är så kommer många från byarna hålla med artikeln, medan många från städerna kommer hålla med dig. Jag fick en chock när jag förra året fick se en 11-åring röka i min hemort (det hade jag aldrig sett när jag var yngre, och man visste ju liksom vad som hände i byn), men enligt min dåvarande pojkvän var det väldigt vanligt i staden han kom från (som bara ligger 3 mil bort). Jag tror säkert det har med saken att göra, om man bott i en stad eller inte, och att de som inte bor i en stad numera får kontakt med detta beteendet tidigare tack vare bl.a. sociala medier. Om det är bra eller dåligt, åter igen, det är nog lite av båda sidorna 🙂

  • Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa
    3 februari, 2013 at 23:24

    Om inte smartphones behövts innan så behövs det nog inte nu heller! Knäppt argument.

    Hen är ett komplement till han och hon, INTE ett försök att göra alla människor könlösa. Fatta nån gång. Finns massor av länder med könlösa pronomen, inte är folk könsförvirrade där inte.

    Vad är det som skulle va sunt förnuft i detta fall, undrar jag?

  • Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa
    3 februari, 2013 at 23:26

    Blir aldrig kränkt å mina egna vägnar. Men blir fortfarande sur på folk som ska säga till 12-åriga tjejer att dom bara borde tuffa upp sej så ska allt nog bli bra.

    Inte så jävla lätt när ens omgivning är snygghetsande idioter, kanske.

    Om folk kunde sluta bli så jävla upprörda av att människor försökte förbättra samhället så ja…ni fattar.

  • K
    4 februari, 2013 at 00:33

    När vi gick på mellan/högstadiet så smög vi alltid på killarna i omklädningsrummet för att få en glimt. DET VAR KUL!

  • Siri
    4 februari, 2013 at 09:31

    Jomen absolut, jag skulle ju verkligen känna mig ”ömsesidigt respekterad” om killar stod och gluttade på mig när jag satt på toa. Jag skulle såklart tycka att det var otroligt charmigt och festligt gjort av dem.

  • Maria
    4 februari, 2013 at 11:09

    Ja, jättemycket är lika som det var när du och jag var unga. Och generationen före oss också. Det finns dock stora skillnader. Facebook, Instagram, ständiga möjligheter att filma och fota omgivningen, tv-reklam (för så pass gammal är du ju faktiskt Katrin att det inte var vardag när du växte upp), bloggar, för att nämna några. Jag vet inte om det handlar om att du är naiv och korkad eller bara vill väcka uppmärksamhet med det du skriver. Antagligen både och.

  • Maria
    4 februari, 2013 at 11:12

    Måste förresten tillägga att det är skrämmande att en ”pojkförälder” tycker att det ”charmigt och kul” när en kille spionerar på en tjej som är på toaletten. Är det så du uppfosrar din son, eller var det bara något du skrev!

  • Chris
    4 februari, 2013 at 11:15

    Alla barn är ju så olika. Min snart 11-åriga dotter tyckte en dag att jag la alldeles för mycket tid på att sminka mig och fixa håret.
    Jag sa att det kommer nog hon också att göra så småninom.
    ”Hallå! Jag är hästtjej! Vi håller inte på med sånt!”
    Hon kommer få göra som hon känner och jag kommer stöttat henne i det.
    Hon går sin egen väg och bryr sig inte så mycket om andra. Så länge hon är trygg i det, är jag trygg.
    Den dagen kommer säkert, när hon ägnar timmar framför spegeln och sminkar sig innan hon går utanför dörren.
    Huvudsaken är att hon gör det som känns bäst för henne!

  • frillan
    4 februari, 2013 at 11:20

    Så vi ska visa varandra ömsesidig respekt och det gör man genom att tillåta äckliga pojkar smygtitta på tjejer? Är det respekt att slita upp en toadörr och titta på tjejen som sitter där och blir förnedrad? Är det så du uppfostrar din son? Det känns roligt när du ska tycka massa saker utan att ha någon som helst insikt eller eftertanke och som så många andra fattat fel.

  • Maria
    4 februari, 2013 at 11:53

    Och tyckte killarna det? Vissa kanske, men vad tyckte han som var mobbad och hade stora komplex? Eller, vad tyckte han vars pappa förgrep sig på honom, vilket ledde till stort självförakt? Jag vet att jag hårddrar, men den skaran finns också. Barn kränker varandra ibland. Det som ser är ett spännande, odramatiskt bus för någon, kan vara frukansvärt jobbigt för någon annan. Det är inte alltid så att den som blir kränkt signalerar detta. Vuxna måste finnas med för att sätta gränser, inte skratta med.

  • Linnéa
    4 februari, 2013 at 14:23

    saker feminismen åstadkommit: rösträtt för kvinnor, rätt till dagis, rätt till föräldraledighet, rätt till arbete, kriminalisering av våldtäkt inom äktenskapet, kriminalisering av misshandel inom äktenskapet, rätten till preventivmedel, jag kan räkna upp grejer i några timmar till.

  • Linnéa
    4 februari, 2013 at 14:27

    Personligen älskar jag att bli smygtittad på när jag ska bajsa på skolan/jobbet. Det är jättegulligt! Helt otroligt charmigt! Jag blir faktiskt kär på en gång. Förresten är allt som någonsin förekommit jättebra. Ta tex slaveriet i USA, jag förstår inte vad som var fel med det? Eller apartheid? Eller talibanstyret i Afghanistan? Och vad är grejen med att kvinnor vill ha lika lön som män? Vad var det för fel att homosexualitet var olagligt? Varför förbjöds våldtäkt inom äktenskapet, det var ju bara charmigt och skoj! Jag tycker också det är jättegulligt med trälar, så det borde inte ha förbjudits.

  • ilja
    4 februari, 2013 at 15:05

    Numera har 12-åringar fyllefester och röker på.

  • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta
    4 februari, 2013 at 16:46

    Jag känner inte en endaste kvinna som aldrig blivit tafsad på eller på andra sätt kränkt sexuellt. Att bli kallad hora är vardagsmat för flickor i skolan och lärare gör sällan nånting. Flickor får finna sig helt enkelt. Och det skrämmer mig. Min dotter kommer tafsas på, antagligen långt innan hon nått puberteten för det här är lika mycket vardagsmat för flickor i unga åldrar som för flickor i äldre och det är ett ganska stort problem. Inte ens toaletter eller omklädningsrum är fredade platser för där ska det tjuvkikas och fluktas och pojkarna får tidigt lära sig att flickors kroppar är till för dem.

    Att män tar sig friheter på kvinnors bekostnad är ett verkligt problem och det börjar i skolorna. Det är där vi sätter tonen för vad som är acceptabelt, både för vad flickor ska kunna utstå och vad pojkar får göra.

    Nej det är inte charmigt och kul att bli utsatt för sexuella trakasserier, oavsett om du är tio eller trettio. Att vi konstant ursäktar småpojkars beteende genom att tycka att det är gulligt eller roligt eller ”boys will be boys” möjliggör för övergrepp i äldre åldrar. Hur ska män fatta att det inte är ok att tafsa, kränka eller t.o.m våldta när gränsen var flytande när de var mindre?

  • Matilda
    4 februari, 2013 at 16:46

    Tänkte lite samma sak. Hur kan man säga att ömsesidig respekt bör strävas efter direkt efter en liten romantisering av manligt förföljande av kvinnor? Låter som att någon säger emot sig själv.

  • A-K.S-Dagdrömmaren
    4 februari, 2013 at 16:46

    Bra skrivet

  • Shamandalie
    4 februari, 2013 at 17:02

    Katrin, jag gick igenom duschtillfällena efter gympan (framförallt) på högstadiet med en oerhörd skräck varje gång för att killarna skulle försöka smygtitta. Det var INTE roligt och definitivt inte charmigt överhuvudtaget. Tror många har upplevt samma kränkande och obehagliga känsla. Bara för att du tycker det är charmigt och kul betyder inte det att alla andra gör det. Tänk efter lite innan du skriver saker som faktiskt nedvärderar de väldigt otrevliga upplevelser som jag personligen och majoriteten av mina vänner haft. Killar och tjejer. För nog fanns det killar som blev utsatta för liknande saker också.

  • haha
    4 februari, 2013 at 17:33

    Pojkar har smugit på flickor i alla decennier och det är bara charmigt och kul.

    this right here…..

    seriöst hur korkad är du?

  • Emma
    4 februari, 2013 at 17:53

    Det är inte charmigt att någon tjuvkikar på en annan person, det är vidrigt! Jag vill kunna gå på offentliga toaletter utan att behöva fundera på om någon skulle kika under/över kanten på båset och jag vill kunna prova kläder utan att vara rädd att någon rycker upp dörren för att se på mig. Det är otroligt respektlöst att tjuvkika på personer i privata situationer, oavsett kön! Den dagen skolan ringer och berättar att mitt barn har tjuvkikat på någon i duschen eller slitit upp en toalettdörr för att få sig en titt så kommer det inte bli kul… Varken för barnet eller mig. Vi bör lära upp våra barn att behandla varandra med respekt, inte att uppföra oss på ett visst sätt för att det har varit så i alla decennier som du säger.

    Vidrigt uttalande, Katrin. Riktigt vidrigt.

  • Linnea
    4 februari, 2013 at 17:53

    Eller hur! Men Katrin är ju inte den vassaste kniven i lådan…

  • Kiwi81
    4 februari, 2013 at 18:09

    Hon kommer förmodligen att ändra åsikt den dagen hon har fött en flicka… ja, typ när flickebarnet är 8-9 år och uppåt.

  • Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa
    4 februari, 2013 at 18:38

    Äh det är bara charmigt och kul att pojkar tafsar lite på flickorna! Dom är ju bara nyfikna och kanske kära i tjejerna tillochmed?

    Nä fy fan. Att folk ens kan va så korkade att dom tycker så. Att dom inte fattar att detta tysta accepterande lätt eskalerar, som du säger.

  • Oskar
    4 februari, 2013 at 18:39

    Glöm inte att varje liten grej är en del av något större. Toalettbilden är bara ännu ett symptom på att vi är väldigt långt ifrån ett jämställt samhälle. Tror du att de tjejer som killar tjuvkikar på tycker att det är charmigt eller kul? Det tror inte jag.

  • Sara Brännholm
    4 februari, 2013 at 21:10

    Ja och om jag opererar min näsa så kommer ju mina kommande barn få det lättare också, eftersom de då får min nya näsa och inte min gamla.

  • Sara Brännholm
    4 februari, 2013 at 21:13

    Argumentet ”så har det alltid varit och kommer alltid vara” är utan tvekan en av de sämsta argumenten som finns. Säger du verkligen det på allvar?

    Med den typen av tänkande kan vi ju stanna kvar när människan såg sin gryning? Eller när tycker du vi ska sätta nålen för att ”alltid varit” började?

  • Maria J
    4 februari, 2013 at 21:27

    90-tal, mellanstadiet, tjejernas omklädningsrum efter gympan. Ett gäng av killarna tar sig in och sliter av handduken på en flicka som inte riktigt fått bröst, alla skrattar även dom andra tjejerna (särskilt hon som öppnade dörren). Flickan skäms och säger inget till lärarna.

    Ömsesidig respekt. Charmigt och kul.

  • FruKleemann
    4 februari, 2013 at 22:29

    Vad knäpp du är!! Bara för att flickor/tjejer/kvinnor alltid behandlats på ett visst sätt så är det ok att det fortsätter…? Sen känns det som om du bara rapar upp allt som skrivs i artikeln och hävdar motsatsen på varje punkt. Tyvärr tappar du din trovärdighet där! Känns som ett sätt du raggar åsikter på… Dåligt!

  • Det uppenbara är inte det mest störande « Schmenus
    4 februari, 2013 at 22:47

    […] Katrin förnekar sig som vanligt inte …och jag läser ungefär aldrig hennes blogg, det var det bekanta klicksyndromet som gjorde att jag halkade in där. Men jag tror att det jag stör mig på mest, om vi bortser från just det här inläggets uppenbara fail, är […]

  • Dagisbarnens sanningar | mondokanel
    4 februari, 2013 at 23:33

    […] säger vi sådana saker när vi tror att de är fel? Jag undrar alltid vad konstiga Katrin säger till sina barn (sitt barn? whatever) – undrar om hon säger att man inte får retas även om den man retar […]

  • Kristina
    4 februari, 2013 at 23:46

    Funderade med på texten, antingen har Katrin vuxit in i en ny roll eller skriver någon hennes(ungefär) ord:)

  • Kristina
    4 februari, 2013 at 23:48

    Som 9-åring gjorde vi tjejer samma sak mot killarnas omklädningsrum. Är inte det lite av charmen att växa upp?
    Småhyss som normalt är så pass harmlösa att ingen annan än moralpredikanterna märker av!

  • ”Pojkar har smugit på flickor i alla decennier och det är bara charmigt och kul.” « Feministmaffian
    5 februari, 2013 at 11:13

    […] det och de höll tydligen med varandra om att det här inte stämmer och det här utmynnade i ett blogginlägg Mitt i inlägget drar hon upp bilden på pojke som glor in på flicka som är på toaletten. Detta […]

  • Ammy
    6 februari, 2013 at 03:15

    katrin snälla!! håll dina idotiska och korkade åsikter för dig själv., kan tala av egen erfarenhet när det gäller ätstörningar tex. har haft det sen jag var 13 år gammal (snart 25 nu) tror du att det är kul och gå runt och skämmas för sig själv och sin kropp? Att inte kunna vara stolt över sig själv? Tala inte om sådant som du inte har någon som helst insikt i.. och att fett är äckligt?? BITCH, PLEASE! ALLA dieter vad de än går ut på är en typ av ätstörning.. för du förhåller dig inte till mat på ett normalt sätt… detta har jag levt med varenda dag i snart halva mitt liv, och det är tack vare sådana halvstympade idoter som dig som du som gör att jag och många andra runt om i världen lider av detta!! Så har du inget vettigt att säga? SNÄLLA låt omvärlden få slippa dina IQbefriade åsikter om hur barn är och har varit.. Det är INTE okej att taffsa, ofreda, kika eller något liknande.. och det gäller ALLA!! Jag blir mörkrädd om det är såhär du uppfostrar din son! Skaffa dig lite folkvett katrin om du ska vara en offentlig person, gentemot omgivningen har du faktiskt ett ansvar! Väx upp, vakna upp! TA ANSVAR!!!!

  • Sandra
    6 februari, 2013 at 13:39

    Det ömsesidiga ligger väl i att nästa gympalektion så var det tjejerna som sprang in hos killarna 🙂 Tjejerna är precis lika goda kålsupare som killarna. Feministiskt laga personer vill inte erkänna det bara för då förlorar de sin självpåtagna kvinnliga offerroll.

  • Riccardo
    17 februari, 2013 at 11:27

    Bra där! For once.