Okategoriserade

Det ena avlöser det andra

Ringos utbrott har upphört. Det var ganska så länge sen som de gjorde det. Minns ni att det kom fram en gubbjävel till mig på Karlaplan och sa att Ringo var ett bokstavsbarn för att han skrek och sparkade på gatan? Jag visste naturligtvis att han inte är det då också men jag tog väldigt illa vid mig att han hade mage att komma fram och tala så till mig. Skit i utbrotten för de är borta nu, eller de är utbytta mot något annat. Nämligen arg-attacker. Vad vi än gör så är det fel. Häller Bingo upp juicen är det fel, sätter jag på filmen gör jag det fel, allt vi gör är fel och genast visar det sig i ett utspel. Det är inte alls närheten av så dramatiskt och hysteriskt som utbrotten var förut det här är mer enerverande. Irriterande. Löjligt och det är inte möjligt att tycka synd om honom när han får dessa för det är ju han som beter sig som en barnrumpa. Vilket han är så då undrar jag om det är okej att han beter sig så här?

”Jag är aaaaaaaaaaaarg!”, skriker han från sängen. ”Jag är aaaaaaaarg och ledsen och jag kommer att ringa polisen”. ”Då kommer du att sitta i ett svart hål” ”Då kommer jag att bita dig” ”Då kommer jag att slå dig”. Ett utdrag av vad han kan haspla ur sig över precis ingenting. Över att man försöker hjälpa honom eller göra det som han ber om. Ett annat problem som uppstått är att han vägrar att sova på kvällen. Nattningen tar en timme och slutar ändå med att han blir aaaaarg. Hopplöst.

Det började innan lillebror kom så jag ser inte att det har med honom att göra alls. Han bryr sig inte om att lillebror är här vad jag kan se. Han accepterar honom och är snäll mot honom. Inte ett ord om att han skulle vara arg på att han är här. Det kanske kommer.

Sen är han ju sjukt gullig för det mesta det är inte alls så att jag bara tycker att han är skitjobbig nu inte alls, jag bara undrar över det här märkliga beteendet och om det ALLTID är något som de ägnar sig åt. De små liven? Är de aldrig bara snälla och gör som man säger? Ha ha ha. Inte? Okej.

You Might Also Like

  • Kiby
    26 december, 2013 at 21:31

    Trotsåldern, en av många men de går över en dag, Tack och lov! Väldigt jobbiga medans de pågår men sen har man världens goaste kille tillbaks igen! Bara å stå ut…

  • Emelie
    26 december, 2013 at 21:44

    Har en pojke som väl är ett halvår yngre än Ringo och han är precis likadan. ALLT man gör är fel och humöret kan svänga från skitglad till förbannad på en sekund. Han säger alltid att han ska slå, bita, nypa oss och han vill aldrig ha det som erbjuds. Vilken mat han än får vill han ha pannbiff istället och bjuder man för en gångs skull på pannbiff så får man höra ”Jag vill inte ha den där pannbiffen! Jag vill ha en annan pannbiff, som är BLÅ!!”. Man blir ganska matt efter ett tag. Det positiva är väl att mellan utbrotten är han sjukt mkt mysigare än han var innan. Jag antar att det här väl kommer gå över som alla andra saker, men han beter sig som en liten skitunge till och från, haha.

  • Mathilda
    26 december, 2013 at 22:35

    Kunde inte sluta skratta när jag läste ditt inlägg !! Låter precis som min snart 4åring !! Allt är fel . Precis allt man gör är fel ! Och han som alltid varit härlig och charmig så är bara allt fel just nu ! Jag hoppas och ber varje dag att trotsern snart ska vara över och ja kan få tillbaka min Goa kille ! Så Ringo är inte ensam 😉 hehe och du är inte ensam 😉

  • Linda
    26 december, 2013 at 22:40

    Jag har precis fått barn och har en tvååring sedan tidigare. Känner igen det du beskriver. Fast min tvååring säger inte sådana där saker (hon kan inte uttrycka sig så bra), men hon är jättearg. Det började också innan bebisen kom. Jag tror dock att det har med bebisen att göra. Hon kände väl på sig redan innan att nu skulle det bli annorlunda. Fast hon är aldrig elak på bebisen eller så. På BVC sa de dock att det är vanligt…

  • Catrin
    26 december, 2013 at 22:43

    Han är ett tryggt barn, när barn känner sig trygga visar de alla känslor. Så det är bara bra! Visar på att han litar på er.

  • Tess
    26 december, 2013 at 22:43

    Det är säkert bara en ’fas’ han går igenom. Du kan höra med din BVC sköterska för lite tips och trixs. Sen är det inte ovanligt att det kan bli en reaktion / bakslag av att en liten kommer till familjen och konkurrerar om uppmärksamhet. Men börja prata med en klok sköterska på BVC.

  • Fransan
    26 december, 2013 at 23:35

    Haha, va kul att höra att man inte är ensam om detta…. Min dotter är lika gammal som Ringo och får exakt samma argutbrott. Man blir ju galen!

  • my
    27 december, 2013 at 01:11

    Jaa, du har rätt..
    Trotsåldern

  • Emma-Alla goda ting
    27 december, 2013 at 07:40

    Blä, min äldsta son är ett år yngre än Ringo och vi är fortfarande i utbrottsfasen. Hatar’t men det känns betydligt bättre när man läser att det troligtvis går över;)

  • Ida
    27 december, 2013 at 07:43

    Åh vad skönt det var att läsa ditt inlägg & inse att vi inte är helt ensamma på jorden med våran 3 åring & hans arga beteende! Skönt å se att det faktiskt finns flera som kan..

  • Marie
    27 december, 2013 at 09:19

    Så länge ni är konsekventa i ert betende kommer det försvinna denna trotsålder men den kommer tillbaka i olika åldrar och faser. Är ju en slags frigörelse. Det är när man inte är konsekvent ungarna blir överdjävliga samt om man är en mes när det kommer till uppfostran. Och såna ungar finns det tillräckligt av, alldeles för många.

  • petronella
    27 december, 2013 at 10:56

    Precis!

  • siri
    27 december, 2013 at 11:03

    Det är lugnt kommer gå över i 17-18 års åldern

  • Jossan
    27 december, 2013 at 11:58

    Japp! Låter PRECIS som min tjej, fyller 4 i mars :0). Det verkar som något alla i den åldern ska gå igenom men det är skiiitjobbigt ibland ;0)

  • Anette
    27 december, 2013 at 12:04

    Hade testat att slopa all TV, dataspel osv.
    Många här hävdar att det endast är trotsåldern men det hjälper att stimulera barnen på annat sätt.
    Lek tillsammans mer med Ringo så ska du se att han lugnar sig.

  • Cissi
    27 december, 2013 at 12:12

    Lagom frustrerande när barnen kommer i dessa åldrar, för de kommer så klart i dem många gånger. Jag har en tonåring (tjej) som har varit ganska livlig med sina utbrott till och från. Det enda man kan göra är att bekräfta deras känslor, för man måste ju få känna. Däremot behöver man tala om för barnet att det inte är ok att vara dum/säga dumma saker bara för att man är arg.

  • Kicki
    27 december, 2013 at 12:15

    Snippgympar

  • Maria
    27 december, 2013 at 12:25

    Fick en lillasyster när jag var nästan tre år. Var snäll mot henne men hade sönder min docka. Ilskan och agressionen fick gå ut över dockan, antar att jag var svartsjuk på lillasyster ;0)

  • Vill bara påpeka
    27 december, 2013 at 13:23

    Kan inte förstå att såna här inlägg alltid får så mycket medhåll om att det är så här ”alla” har det. Vi har ALDRIG haft det så med våra ungar. Precis som ”allas” ungar får utbrott i affärer och slänger sig på golvet och skriker? Jag skulle skämmas ihjäl.

    Utbrott för att man är trygg hemma? Det var det dummaste jag hört, ever.

    Lek med kidsen, krama dem, låt dem veta att de är viktiga, lär dem att respektera varandra. DET är vad som krävs.

  • Kicki
    27 december, 2013 at 13:35

    Det ena utlöser det andra, lyckligtvis slutar det oftast med utlösning 🙂

  • Kicki
    27 december, 2013 at 13:36

    Bästa jag läst !!

  • Se honom så går det över
    27 december, 2013 at 13:37

    Håller helt med ”vill bara påpeka”. Mina barn har aldrig betett sig så. Men så har jag alltid gett dem obegränsat med kärlek och närhet och inte massa sjuka ”kurer”, Anna Wahlgren-misshandel och 5 minutersmetoder.
    Barnen blir som man behandlar dem.

  • Tove
    27 december, 2013 at 14:03

    Tyvärr har du rätt. Först i denna ålder gillar mina killar varandra:)

  • Tove
    27 december, 2013 at 14:06

    Håller med på alla sätt och vis:) Tror inte man ska krångla till det.

  • laura
    27 december, 2013 at 14:57

    känner igen min skitunge till 100 procent, fyller snart 4 och så foirt man säger ngt om minsta lilla blir det vrål och skrik tillbaka. han gör våra liv till rtt helvete och det ända sonm får mig att orka är att många säger att det går över av sig självt. har försökt allt, vara pedagogisk, förstående, pratat känslor, skrikit, slängt in honom på toa allt… han får kärlek i massor men intre lika uppmnärksamhet sedan lillasyster kom och jag tror det är där skon klämmer tyvärrr……

  • Bum
    27 december, 2013 at 15:10

    Skicksnack! Barn som krisar, vilket trots är behöver bara en massa kärlek och lära sig kompromissa med föräldrarna, inte bli kuvade och överkörda.

  • ÄLIN
    27 december, 2013 at 15:19

    Det är OK att vara arg, det är mycket känslor i små kroppar som måste komma ut… Så länge han inte skadar någon eller förstör för någon annan så är det ett alldeles utomordentligt att han blir arg. Om han törs bli arg och törs skälla på er så betyder det att han känner sig trygg med er. Vilket alltså betyder att ni ska ta det som en komplimang – ungen litar på er och känner sig trygg i ert sällskap. 🙂

  • MiaE
    27 december, 2013 at 15:22

    Han gör så för att han kan. Kram och gott nytt år till dig o din familj!

  • Ida
    27 december, 2013 at 15:26

    Snack, alla barn mår bra av tydliga gränser för vad som är okej och inte. Det i sig innebär INTE att man inte kan ge barnen mängder med kärlek. Den största kärleken man kan ge sitt barn är nog trotts allt att uppfostra hen till en vettig människa.

  • linda
    27 december, 2013 at 15:37

    välkommen till trots åldern, 3 års ålders trotsen är värst 🙂

  • Milou
    27 december, 2013 at 15:40

    Hej, oj, vad jag tycker synd om dig. Det är sådant här man läser och hör talas om som gör att jag är så nöjd i mitt beslut att inte skaffa barn. Sett för mycket….mina båda syrrors alla ungar har varit asjobbiga, nu är de större o himla Goa, men jag skulle inte orka med alla år som är jobbiga. Ego, jag vet. Men alla är vi olika 🙂

  • Kickan
    27 december, 2013 at 15:44

    Dummaste jag läst! Låter som nån sektisk Montessori skräp ! Tycka att det är kul o bra att en unge gapar o skriker o skämmer ut sin omgivning, såna som du borde få en hel drös med barn med olika bokstavskombinationer så skulle du nog ta tillbaka det urbota idiotiska inlägg. Men du provocerar väl…

  • Kenneth Svensson
    27 december, 2013 at 15:50

    Du är…haha….du skojar va?! Haha….”Älin”

  • Louise
    27 december, 2013 at 16:12

    Usch, låter jobbigt värren.

  • Anette
    27 december, 2013 at 16:16

    ….En del ungar är mer trotsiga än andras…så kom inte och säg att de har att göra med föräldrarnas uppfostran..för det är bara pinsamt…och de ungar som inte trotsar i ung ålder är kanske de som är värst i tonåren…

  • Louise
    27 december, 2013 at 16:32

    Inte alls ego tvärtom folk som skaffar barn är ego!

  • viktoria
    27 december, 2013 at 16:37

    Haha! De låter precis som våran annars enormt lugna och charmiga kille på snart 4år här hemma! Dessutom ska han inom ett par veckor bli storebror och dessa raseriutbrott började för några veckor sedan! Hoppas (mer bönar och ber) att de avtar snart och de fort för sicken energi slukare han är när han väl sätter igång.

  • Gossen
    27 december, 2013 at 16:42

    Kanske inte så lätt att ha dig som mamma om du är lika dryg privat som du är på bloggen. Lycka till

  • Vill bara påpeka
    27 december, 2013 at 16:50

    Det har ALLT med föräldrarnas uppfostran att göra.

  • Vill bara påpeka
    27 december, 2013 at 16:54

    Gör våra liv till ett helvete? Skrikit och slängt in honom på toa?

    Jag hade nog inte haft mycket respekt för någon som behandlade mig på det sättet, eller tänkte i de tankebanorna.

  • Vill bara påpeka
    27 december, 2013 at 16:55

    Ehh.. nej.

  • Svennebanane
    27 december, 2013 at 17:03

    Bipolär är det ni beskriver…..Sverige är värre än USA där bipolär är folksjukdom
    Här är det epidemi

  • Sarah
    27 december, 2013 at 19:29

    Min äldsta har varit i trotsåldern sen han var 2 år och idag är han 6 år och får fruktansvärda utbrott, sen har jag en 4-åring som är lugn som en filbunke och en 2-åring som tenderar att bli mer som sin äldsta bror. Nr 1 och 3 är väldigt lika medan 2an har ett annat lynne. Alla har de samma föräldrar och samma uppfostran. Så i mitt fall tror jag mer på arv än uppfostran

  • laura
    27 december, 2013 at 19:40

    hmmm har du varit nonstop med ett hyperaktivt barn som gör allt för att provocera (jag vet han vill ha uppmärksamhet men det finns ngt som heter hushållsarbete och bebis med så det går inte att konstant leka med honom) och vrålar och skriker när man ber honom sluta göra illa sin lillasyster och BARA slänger in honom på toaletten (som är stor) och skriker att nu får det vara nog så tycker jag nog att man är ganska snäll. Självklart så har det krävts många timmars provokation innan det. Och tur är väl att jag stänger in honom där, för hans egen säkerhets skull. För jag kan verkligen förstå de som slår till sina barn, nu kan jag det. Lusten finns där men jag går inte över gränsen. Lätt att döma innan man bott i någon annans verklighet…. Och jag älskar honom över allt annat, trots allt så du som inte vill ha barn, det är ändå värt det jag lovar men ha lite längre intervaller mellan dem om du har flera är mitt råd…

  • Jenny
    27 december, 2013 at 19:42

    Haha ??

  • Kim
    27 december, 2013 at 19:55

    Typisk period i just den åldern. Det går över..!

  • Elisabeth
    27 december, 2013 at 20:46

    Frågan gällde huruvida barn trotsar eller ej och i vilken omfattning, eller? Som vanligt sitter en massa bitterfittor och kastar skit på varandra. Det som börjar trevligt slutar som ett fiasko.
    Svenska kvinnor i ett nötskal. Sära på benen ibland så kanske ni får er ett skott i råttan vilket garanterat kommer att påverka er positivt i längden!!!
    Pöss!!!

  • P
    27 december, 2013 at 21:10

    Bra Ida! Naturligtvis handlar det inte om att ”kuva och köra över” Men att ”kompromissa” med ett litet barn istället för att sätta tydliga gränser är helt galet!

  • sol
    27 december, 2013 at 21:15

    Så du tror att trotsåldern är som bortblåst om barnen inte får se tv???

  • P
    27 december, 2013 at 21:27

    Klart det är jobbigt med ett barn i trotsåldern, men jag hoppas att du förstår att det man känner för sitt barn överväger ju allt annat! Att bli förälder är det största man kan uppleva, anser jag, och säkert de flesta föräldrar, med mig. Tror inte någon ångrar sitt barn. Men det är ju frivilligt (om än inte alla förunnat) att skaffa barn. Lev utan barn om du vill, det är ditt eget val.

  • minime
    27 december, 2013 at 21:32

    Tror du på allvar att det är samma K på bloggen som privat??
    Då är du inte så smart! 🙂

  • Sally
    27 december, 2013 at 21:38

    Förstod jag dig rätt Elisabeth, om jag tror att du menar att om man inte har sex, så blir man elak???
    Och du tror dig veta att folk här som kommenterar, inte har haft sex på länge??
    Din hjärna skulle jag inte vilja ha…den verkar inte riktigt fungera…

  • Emma
    28 december, 2013 at 00:33

    Har aldrig kört en endaste metod med min unge. Vi samsover, kramas mest hela tiden och han får vara med på allt hemma inom rimliga gränser. Men ja, han har slängt sig på golvet på ica, gömt sig på hm, rivit ner grejer i affärer osv osv. Min unge är sjukt social, utåtriktad och livlig. Tror mer att det är ”såna” barn som är så. De enda trotsfria ungar jag träffat på är helt utan personlighet och gnista i ögonen.

  • Emma
    28 december, 2013 at 00:37

    Eller hur.. Jag fick skott i råttan för en halvtimme sen.

  • Olle
    28 december, 2013 at 09:57

    Man får de barn man förtjänar. Allt hänger på föräldrarna!

  • olli
    28 december, 2013 at 10:01

    Man får de barn man förtjänar. Allt hänger på uppfostran! Får barnen utbrott har de sett det hemifrån. Gapiga föräldrar=gapiga barn

  • Madde
    28 december, 2013 at 10:51

    Härligt med trots!! Not!! Jag har inte träffat ett barn som inte genomgått detta så kommentaren från ”Olli” här ovan tycker jag att du ska bortse ifrån!
    Försök behålla lugnet och fråga honom hur han vill ha det. Och barn dör inte och tar inte skada av att man talar om för dom att deras beteende gör en ledsen. Jag har 4 barn och 3-4 årsåldern har varit absolut värsta perioden för alla mina barn. Just att jag talat om att jag blir ledsen när någon av som sagt ”jag hatar dig” ”jag vill slå dig” osv osv har faktiskt hjälpt!!
    Härda ut…det går över ( för att bytas ut mot ny trots) 😉

  • Hannah
    28 december, 2013 at 12:07

    Trotsålder och trotsålder. Oavsett om man är i den eller inte så skulle jag aldrig ha sagt sådana saker till mina föräldrar. Aldrig ”hotat” eller sagt elaka ord, det fanns inte på kartan. Gapade och grät gjorde jag och min bror men aldrig skulle vi kallat våra föräldrar för saker eller skrikit sånt åt dem. Är det en ny generation eller bara brist på respekt? Vet inte. Det är kanske olika.
    Söt är han i alla fall erat arga troll! 🙂

  • Ida
    28 december, 2013 at 13:54

    Och du Elisabeth tror att allt handlar om sex. hahaha. Folk har väl i alla sina dar bak i tiden kunnat prata om ämnen och kommit till olika slutsatser. Det har inget med sex eller män att göra. Du vet, det kan inte alltid komma in en man och fixa allt.

  • frillan
    28 december, 2013 at 14:28

    Barn är monster men det är föräldrarna som tillåter det.

  • Helena
    28 december, 2013 at 15:45

    Läs Petra Krantz-Lindgren

  • 4differentfaces.wordpress.com
    28 december, 2013 at 16:06

    Ungen din är jämngammal med min. Det hör till att vara 3,5 år & ha ett sånt humör.

    Min unge skriker -”jag är arg på min mamma nu!” , titt som tätt & då får tiden lugna ner honom.

    Å ska göra saker själv som jag som förälder bara ska förstå att han fixar på egen hand & blir GALEN om jag hjälper till!

    Hej hej ljuva mammaliv 🙂

  • P
    28 december, 2013 at 18:03

    Så du känner inte att du som förälder har ansvar att uppfostra ditt barn? Du tycker att det är läge att tala om att ”du blir ledsen” när ditt barn vill slå dig!?? Dom här barnen kommer att få det jobbigt framöver.

  • Märta
    28 december, 2013 at 20:24

    Jag läste först Ringo som Bingo, och blev mer och mer chockad för varje ord du skrev. När jag läste att han vill slå och bita dig blev jag så frustrerad över vilken man du har! Sedan upptäckte jag misstaget i mitt läsande och förstod att det var ungen du pratade om.. Ha!

  • Elisabeth Johansson
    29 december, 2013 at 11:30

    Oh! Den tog!! Ni kan ju hävda vad ni vill. Är man nöjd och glad med sig själv så låter man andra ha sina åsikter utan att håna dem, eller hur?
    Emma: Rent teoretiskt betyder det att du ännu inte hade fått ditt lördagsknull då jag skrev mitt inlägg som retade upp dig, eller? Jag kanske inte syftade på just dig utan de som är otrevliga mot varandra som Sally tex. Hon tror sig veta vad som finns i min hjärna. Sally: detta är ren och skär skolbokspsykologi, det vet alla som gått i skolan 🙂

  • Elisabeth Johansson
    29 december, 2013 at 11:46

    För det första så var det du som drog parallellen mellan män och sex. Man kan ha sex utan en man. Skillnaden mellan män och kvinnor generellt är att män har sex oftare än kvinnor över lag. De klankar heller inte ner på andra män heller generellt.
    Däremot blir de rent generellt mindre sexuellt aktiva i äldre ålder och det är där de griniga gamla gubbarna gör entré.

  • Elisabeth
    29 december, 2013 at 11:50

    På vilket sätt menar du att ovanstående inte uppfostrar sitt barn? Hur skulle h*n ha gått tillväga menar du, om inte prata med barnet?

  • Madde
    29 december, 2013 at 13:15

    P…vad menar du? Så för att jag pratar med mina barn så är dom ouppfostrade? Jag kan tala om att mina äldsta är 22 år, och en 16 och en 8-åring. Jag har trevliga ungar som jag ofta får höra just detta om, trevliga och mysiga grabbar. Dom är inte kriminella eller missbrukare och klarar sig mycket bra i sociala sammanhang! Jag har alltid haft en öppen dialog med mina barn där vi har pratat mycket om känslor och det har funkat bra…tydligen!! Så vad exakt menar du med ditt uttalande??

  • Bortskämd?
    8 januari, 2014 at 10:00

    Han kanske är väldigt väldigt bortskämd?

    Har faktiskt sett er ett antal gånger i en affär där jag jobbade. Av vad jag såg får R göra precis som han vill och får allt han pekar på. Trotsåldern kanske blir värre om barnet är väldigt bortskämt. Kanske?

  • Floppsy
    8 januari, 2014 at 20:10

    Hej!

    Vill bara STARKT rekommendera en blogg skriven av en beteendevetare vid namn Petra Krantz Lindgren. Hon håller omåttligt populära föräldrakurser som allt som oftast är fullbokade.

    Hennes blogg ”En annan du” är skriven av denna Petra som jag tycker har en så fin syn på dom små människorna, alltså barnen. Det finns mycket störtskönt att läsa och ta till sig!

    Jag satt och läste bloggen massvis i somras och har i dagsläget en ny och finare relation till min 3-åriga son. Jag har fått med mig goda ”verktyg” att använda mig av.

    Jag brukar rekommendera den här bloggen till alla mammor jag känner, just för att jag tycker att den är SÅ BRA!

    Hon har precis gett ut sin första bok också – den ska jag köpa!

    Hoppas du som spanar in bloggen hittar något som passar dig i smaken!

    http://petrakrantzlindgren.se/

    Själv rekommenderar jag att du speciellt kikar på TEMA ”duktig” och TEMA ”gränssättning”, just dom två föll MIG i smaken.

    Lycka till med föräldraskapet!

    //Floppsy