Jag kollade just upp vad vi lägger på mat i vår familj och i oktober månad har vi lagt 4200 kr på mat totalt. Detta gäller alltså frukost och middag till hela familjen. Är det bra eller vad lägger ni på mat? Personligen tycker jag att det känns lite men jag hade den där matkassen på prov så kanske att det en vanlig månad hamnar på 5000 kr. Ska inte LCHF-livet vara så där dyrt som alla säger? Det känns ju inte alls mycket med fyra lappar på fyra personer på en hel månad… Men vi har gemensamt matkonto som jag just sökt på och det stämmer.
En annan sak som jag ser att ni reagerar över. Att Ringo är på dagis och att Bingo är på jobbet. Finns ni verkliga människor som anser att alla i familjen ska stanna hemma och latja bara för att en medlem i familjen är sjuk? Det är typ det märkligaste jag hört på länge. Jag har inte rört någon av dem sen jag började kräkas, jag har spritat allt efter mig, de har inte ätit hemma, hållit sig helt borta från mig och är superfriska alla tre. Tycker ni att de ska sitta här hemma och glo på mig när jag ligger över toasitsen och ringa dagis, skola, jobb och säga att de är hemma för att de kanske kommer att bli sjuka de närmaste dagarna? Ni är inte kloka människor. Jag har dessutom hört mig för med folk i min omgivning och det är inte en enda av dem som följer den här sjuka regeln. Min vän (nämner inga namn ha ha) som har två pojkar på samma dagis skickar dit den ena när den andra ligger hemma och kräks så vi är helt överens kring dilemmat i alla fall. Så det så.
Det blir intressant att höra vad ni har att säga om 1) vår matekonomi 2) kräkssituationen.
Carina
12 november, 2013 at 16:14Vi är tre i familjen vårt matkontot ligger på ca 6500/ månad så du lyckas ju bra. Krya på dig!!!
Lori
12 november, 2013 at 16:23Skickar man iväg syskon till barn som är magsjuka samt skiter i 48 timmars-regeln så får man ju skylla sig själv om magsjukan går runt runt på dagis och barnen får det flera ggr..
sandra
12 november, 2013 at 16:251) Matekonomin, vilken manad var det?, eftersom det blir missvisade om ni var utomlands en vecka, dartill kanns det som du och Bingo ater ute en del, eller iallafall mer an medelsvennen gor.
2) Det ar val sjalvklart att Bingo o Ringa drar pa jobb/ Dagis, vem sitter hemma i fall man blir sjuk?
Grannen
12 november, 2013 at 16:311. Här kör vi med 48 timmars regeln. Men har typ aldrig magsjuka. 2. Låter sjukt lite. Så dyra basvaror som ni kör med men du kanske har en massa gratis från ditt eget företag. Sen kanske du inte räknar in när ni äter ute och så där. Men här går det åt ca 6000 till två barn och två vuxna men då äter vi fyra mål och sen räknar jag med annat än mat. Hygienartiklar och hushållskem.
Isabell
12 november, 2013 at 16:31Låt du dem åka till förskolan, men gnäll sen inte om det går runt kräksjuka (eller någon annan sjuka för den delen) på förskolan och Ringo får det. Eller om där bara är vikarier som inte kan ge en bra verksamhet eftersom lärarna är sjuka.
malin
12 november, 2013 at 16:32http://beingblogged.se/2013/11/skuggvasen-karleksdoden/
Therese
12 november, 2013 at 16:33Oansvarigt och osolidariskt att skita i 48-timmars regeln. Ett dagisbarn kan man gott hålla hemma för säkerhetsskull skolbarn däremot har skolplikt. Hade en bekant som hade kräksjuka hemma och dagen efter gick hon till sitt jobb som kallskänka på ett lunchställe. Fräscht – not.
Anna Eriksson
12 november, 2013 at 16:43Du äger Katrin!! Så jävla rätt alla gånger! Varför ska dom stanna hemma?? Jävligt låg månadskostnad på mat! Kanske skulle börja med lchf ändå… Om inte magen pajade av det:/
Fortsätt regera! Å ungen bör heta Roy. Eller Lex då.
Lili
12 november, 2013 at 16:44Om man är vuxen och rejält sjuk kan det vara svårt att ha barnet hemma MEN. Är ett av barnen sjuka finns det ingen ursäkt att skicka det andra barnet till dagis. Vissa barn blir ju sjuka direkt ich får det flera ggr per säsong för att en del skickar syskon och dels skickar dom till dagis innan dom är helt friska.
Inte kul för varken barn eller vuxna att bli magsjuka ofta och inte speciellt roligt att vabba ofta pga av andra föräldrars dåliga omdöme .
Micki
12 november, 2013 at 16:45Klart att de inte ska vara hemma bara för att du är sjuk. Vad säger du om namnet Rolex?
Gina
12 november, 2013 at 16:53Varför frågar du dina läsare. När du tycker att de är helt dumma i huvudet??????
hugo
12 november, 2013 at 16:55Precis!
Marie
12 november, 2013 at 16:57På många dagis där vi bor så finns det en regel vid just magsjuka att syskon till det sjuka barnet inte heller får vara där. Det tycker jag är klokt eftersom att det är ganska stor risk att det barnet också är smittat och riskerar att bli sjuk på dagis och kanske smitta ner väldigt många andra, däremot så tycker jag det är helt ok att partnern går till sitt jobb, som vuxen märker man ju oftast om det på g och kan då gå hem istället för som ett litet barn kanske spy rakt ut över de andra barnen. Dessutom så är vi vuxna inte så nära på varandra som barn är , stoppar inte fingrarna i munnen på oss själva eller andra tex. Sen är det självklart att stanna hemma 48h efter sista symptomen när man själv varit dålig och hålla barn hemma som varit sjuka lika länge. Hade alla följt detta så kanske du hade sluppit sjukan Katrin. Sen är det av hänsyn till alla som inte är friska innan och som faktiskt kan dö av en magsjuka. Sen kostar denna sjukdom samhället / sjukvården väldigt mycket pengar och belastar sjukvården helt i onödan för att folk inte kan sköta vissa ganska enkla regler. Jag känner personligen både barn och vuxna som faktiskt blivit så sjuka så att de blivit inlagda och då talar vi om personer som var fullt friska innan.
Gia
12 november, 2013 at 16:57Nej jag förstår att de inte vill vara hemma. Är de friska så är de liksom friska! Jag själv hade aldrig stannat hemma om sambon var sjuk- no way! Bättre att ni gör som ni gör tycker jag!
Matkassan var nog ganska billig tycker jag, men vi är studenter så jag är nog ingen som bör uttala mig. Vi äter med LCHF men jag betalar säkert 3000 i månaden för mat till två personer. Så ja, då är det nog billigt! 🙂
And by the way- fortsätt blogga! Du är underbar! Och jag älskar namnet Lex! 😉
Bea
12 november, 2013 at 16:58Vi lägger ca 6000 kr per månad på mat blöjor osv i mataffären och äter i genomsnitt en lunch och en middag på restaurang per vecka utöver det. 2 vuxna o 2 barn. Men som någon sa innan att äter ni lunch och middagar ute på stan utan att använda matkontot så blir ju detta missvisande.
Nej jag tycker man skall försöka hålla sig borta från övrig familj om man har magsjuka som du säger de bör gå till dagis, äta ute och använda annan toalett och säng. Jag blev också supermagsjuk när jag väntade nr 2, svimmade av i badrummet. Men varken sambon eller min dotter blev sjuka och vi gjorde som ni…så kanske har ni också tur.
Ida
12 november, 2013 at 17:00Därför att det är roligt att se hur flocken reagerar så klart. Vad trodde du??????
Maria
12 november, 2013 at 17:03Hej!
Tycker att en matkostnad på 4200:- låter lite för en hel familj. Men jag antar att du kan få lite varor ”gratis” (eller åtminstone billigare) från din butik och då få ner kostnaderna?! ;0)
kjk
12 november, 2013 at 17:10dfnmbgdm,nfbgj,dz
hugo
12 november, 2013 at 17:27Finns många människor som bara tänker på sig själv och skiter högaktningsfullt i andra. ”Det är synd om människorna”
Fanny
12 november, 2013 at 17:29Jobbar på förskola och om ett syskon e magsjuk o den andra kommer så får de vända i dörren, alldeles för många gånger som syskon på samma dagis som en kommit o två timmar efter så står syskonet på dagis o spyr på tre andra barn o sen så e epidemin igång, fick magsjuka tre gånger under två månader för att föräldrar e dumma i huvudet o skickar syskonen till dagis eller skiter i 48 timmars regeln, på ett dagis hade vi 65 barn o en dag så hade vi sju barn där för att resten låg i magsjuka o alla fick de flera gånger om för att just föräldrar e dumma i huvudet! O så hade mage att klaga på oss o undra varför deras barn blir sjuka hela tiden..
isa
12 november, 2013 at 17:36Mycket bra skrivit!
Heidieh
12 november, 2013 at 17:58Vi är tre i familjen och med två hundar,. Vi lägger 2500 var i matpengar, alltså 5000 kr och brukar ha kvar lite tills nästa månad (oftast)
P
12 november, 2013 at 18:17Ja, så klart, och det blir många kommentarer.
siri
12 november, 2013 at 18:18Men om man har haft magsjuka så blir man väl inte smittad igen av samma virus? Så om man blir magsjuk igen borde det inte vara en ny magsjuka då? med nytt virus?
Sally
12 november, 2013 at 18:18Svamla inte! Vad menar du?
Marta
12 november, 2013 at 18:19Det låter väldigt lågt!!
Therese
12 november, 2013 at 18:19Du gillar Lex. Bingo vill ha namn på R. Varför inte Rex?
kim
12 november, 2013 at 18:21Det lät ju proffsigt, att du kallar föräldrarna dumma i huvudet!
Lo
12 november, 2013 at 18:22För att det är ett hundnamn kanske…
Anna
12 november, 2013 at 18:25Självklart ska syskonet vara hemma. Inte skickar man det ena syskonet till förskolan om den andra är sjuk. Det är ju helt fel!!!
Noe
12 november, 2013 at 18:28Jodå när det gäller magsjuka så kan man drabbas av samma virus flera gånger.
Det kan man ju läsa sig till på nätet-
milla
12 november, 2013 at 18:29Nej, du är bygger upp ett försvar mot just de viruset i ca 5-7 dagar efter du haft de. Sen är du tillbaka där du startade
Julie
12 november, 2013 at 18:31Katrin, I SOOOOOO want you to invent an LCHF matkasse…and not just for Stockholm. I’m up in Luleå, and I would buy it for sure! snäääällllla! 😀
Lee
12 november, 2013 at 18:33Ja det är då mycket proffsigare än att skicka sjuka barn till förskola. DET är ju proffsigt…eller bara j-t egoistiskt av dessa föräldrar….
Malin
12 november, 2013 at 18:33Du kan börja unna dig lite mer oxfilé tycker jag! 😉 Vi är två vuxna och ett barn och vi lägger lätt 6000kr!
isa
12 november, 2013 at 18:34Kan Katrin, så kan väl andra
Lisa
12 november, 2013 at 18:43Såna föräldrar ÄR dumma i huvudet!!!!!!!!!!
Lalle
12 november, 2013 at 18:49MONGIS kan han heta
Hanna
12 november, 2013 at 19:04Det är svårt med magsjuka men 48 h regeln är bra. Om någon har utsatts för luften omkring någon som är magsjuk så tycker jag att dessa ska stanna hemma. Min 4-åring har diabetes typ 1 och om hon får magsjuka så hamnar hon på sjukhus med dropp…så vi är väldigt hårda på att inte sprida magsjuka vidare och även på att be förskole- och skolkompisar till syskonen att respektera 48 h regeln…men innan hon fick diabetes och vi inte fattade vad magsjuka kan ställa till det för vissa människor tror jag att vi var lite mer liberala….
Lina
12 november, 2013 at 19:07Word
Lina
12 november, 2013 at 19:08För att dom smittar? Man kan smitta även om man inte blir sjuk själv.
Lina
12 november, 2013 at 19:11Jag är svårt multisjuk och kan dö av en magsjuka eller influensa. Influensa kan jag vaccinera mig mot. Men inte magsjuka. Men landet Sverige är ju enbart ett land med 90% egoister
Lina
12 november, 2013 at 19:13Det är ju tyvärr det du INTE gör. Man trodde det förut. Men du blir ej immun.
Emilio
12 november, 2013 at 19:25Nu är det så att Katrin har ETT BARN PÅ DAGIS RINGO Nova går ju i skolan så .. Sen är det inte barnen som är sjuka utan Katrin ska de vara hemma och bli smittade istället eller asså fan ge er hahah!
amanda
12 november, 2013 at 19:38Jag tyckte det lät ganska standard. Vi är tre personer och två katter. På en månad (alla måltider, mellanmål, hygienartiklar, blöjor, kattmat och kattsand) gör vi åt 4000.
sanna
12 november, 2013 at 19:50Inte konstigt att ert matkonto ligger på drygt 4 tusen när du säger att du bara äter 2 gånger om dagen, men tanke på att du äter så lite tycker jag 4 tusen för mat är dyrt, när en av familjen äter 2 gånger om dagen
Tess
12 november, 2013 at 19:57Det var mycket värre att du gick på konsert (SHM)?, när du var magsjuk!
Carrie
12 november, 2013 at 20:02Till Lina! Från min sida har det varit okunskap. Jag har tagit till mig av vad du och fler har skrivit här och skulle vi få magsjukan nån gång så ska jag hålla stenhårt på 48 timmars regeln. Vill verkligen inte vara orsak till att någon hamnar på sjukhus eller något ännu värre.
Åsa
12 november, 2013 at 20:201. Matkonton låter billigt som f-n, bra jobbat!
2. Är man sjuk så är man sjuk, inte en lekmorsa/farsa! Barnet har det bättre att vara hemifrån!
Åsa
12 november, 2013 at 20:21P.s gjorde misstaget att vara hemma med en 1.5 åring då jag hade lunginflammation, det gjorde det värre för oss bägge!
Marie
12 november, 2013 at 20:23Men om du är sjuk o ingen annan varför i hela friden ska de vara hemma för?? Fattar inte alls, likväl som de kan bli sjuka på bussen till skolan, lika stor chans är det att du smittar? De kan ju även faktiskt undvika bli sjuka eller hur. Tycker det är lite hysteri kring alla regler från förskolor!! Är barnen sjuka fine då blir de hemma men inte annars.
Malin
12 november, 2013 at 20:24Seriöst! Jag förstår inte hur folk tänker! Ska Bingo vabba för Ringo fast han ej är sjuk? Nej det får man ju inte ens! Katrin du gör helt rätt!
Åsa
12 november, 2013 at 20:24Eh nej, det är helt rätt att skicka det andra barnet iväg, att fokusera på en sjuk är tidskrävande nog! Punkt!
Åsa
12 november, 2013 at 20:27Bra skrivet!
jag sticker fort som fan
12 november, 2013 at 20:30alla som kommenterar på den här svagsinta sidan ( läs sinnessvaga sidan ) borde lägga ner, fly för fan innan du blir tokig, och fly för gott > swisch BORTA<
Malin
12 november, 2013 at 20:31Hur menar du? Ska Katrin ta hand om Ringo? Eller ska Bingo kanske? Hur då? Genom att vabba för ett friskt barn? Tror inte försäkringskassa går med på det!
Malin
12 november, 2013 at 20:34Håller med dig Åsa!
emma
12 november, 2013 at 20:37Synd bara att det är pedagogerna som får ta största smällen.
Carrie
12 november, 2013 at 20:37Hahahahaha…roligast idag 🙂
R
12 november, 2013 at 20:39Då skulle man ju aldrig kunna gå ut. Tänk om man bär på en smitta? Det funkar inte så!
Sara
12 november, 2013 at 20:46Vi följer reglerna benhårt när det gäller syskon. Är en magsjuk får andra stanna hemma. De ”kladdar” ju på varandra mer än vi vuxna. Är nån av oss vuxna magsjuk får barnen så klart gå till förskolan. Vi kan ju skydda dem från smitta lite bättre som genom att hålla avstånd och sprita.
4000 i mat låter galet billigt, med eller utan restaurangbesök.
Ulrika
12 november, 2013 at 20:504 pers / ca 8000 per månad. Luncher ej inkluderade
therese
12 november, 2013 at 21:01Alltså som jag fattat det kan barnet vara på förskola om förälder är sjuk, men inte om syskon är kräksjuka för vuxna är mkt bättre med hygienen vid sjukdom än barn och sprider inte runt det som barn gör
Therese
12 november, 2013 at 21:16Lunginflammation och magsjuka är liksom inte riktigt samma sak. Som tur var får de flesta inte fullt utvecklad lunginflammation utan enbart förkylning om de smittas. Kräksjuka är ju som bekant tämligen smittsamt.
Therese
12 november, 2013 at 21:18Kommentaren hamna såklart på fel inlägg
Lina
12 november, 2013 at 21:18Nej såklart inte, men när Katrin ändå är hemma själv dessa dagar och är sjuk är ju barnet hemma samtidigt, alltså ingen vab, hemma på mammans ”sjukdagar”.. Kräkas och leka samtidigt är vad normalt funtade människor gör i denna situationen, för att inte smitta andra..
Lina
12 november, 2013 at 21:24Men ni var ju utomlands i oktober eller är maten där inräknad menar du?
milla
12 november, 2013 at 21:24Nej de sa jag inte heller att man blir? Men du får ett bättre försvar mot de viruset dagarna just efteråt.
Emma
12 november, 2013 at 21:54Otroligt provocerande att läsa särskilt för en förskollärare som vet vilken förödande effekt detta själviska beteende kan ge. Magsjuka som går runt och runt där vi pedagoger blir smittade. Visst kanske inte det bryter ut på Ringo men han kan bära på bakterierna som fastnar på något annat barn och så bryter det ut där. Det finns en anledning varför dessa regler finns?
Lisa
12 november, 2013 at 22:21Ja, vad ska jag säga. Jag kan förstå att det känns surt att ha barn hemma när man själv är sjuk. Just magsjuka känner jag ändå att man ska vara vaksam med. Din kompis som skickar det ena barnet till förskola när det andra ligger hemma och kräks tycker jag verkar vara väldigt egoistisk. Det kommer säkert slå tillbaka när magsjukan drar runt sen och barn och personal smittar varandra om och om igen.
Kanske tänker jag så för att jag har ett hjärtsjukt barn och magsjuka är lika med sjukhusvistelse/livsfara. Tack och lov så har vi förstående personal och andra föräldrar som respekterar 48-timmars regeln (kan smitta lätt i 72 timmar för övrigt) så så länge min son har varit inskriven på förskolan (2år) så har det inte varit några ”magsjukeepidemier ” tack och lov. Kanske det är egoistiskt av mig men jag är oerhört tacksam över den respekt som visas oss. En vab-dag på grund av sjukdom än så länge den här hösten!
Grymt bra blogg för övrigt! Bra med matkontot, tyckte inte att det lät så dyrt. Jag antar att lunch inte är inräknat för isåfall var det väldigt bra gjort!!
Lina
12 november, 2013 at 22:29Man kan tänka lite själv när man är sjuk eller?
Lina
12 november, 2013 at 22:33Det är okunskap från mångas sida. Även min innan jag fick mina diagnoser. Men när man har immundämpande mediciner tillsammans med diabetes så kan jag bli riktigt sjuk.
Dock blir man ledsen över folk som skriver att då kan du ju aldrig gå ut.
Men, jag undviker den smitta jag kan. Ta vara på dig
Stina
12 november, 2013 at 22:47Vi är 2 vuxna och 3 småbarn och vi ligger på en kostnad 7000-8500. Känns omöjligt att komma under det om man vill köpa bra eko-mat.
jenna
12 november, 2013 at 22:49hahhahahaha
Farmor
12 november, 2013 at 23:02Både själviskt och hänsynslöst tänkt att skicka barn till dagis/skola när magsjuka finns i hemmet. Det kan t ex finnas barn i gruppen med förhöjd risk vid smitta, som vid bl a diabetes typ 1. Ta inget för givet!
Linn
12 november, 2013 at 23:05Det var verkligen en rimlig utgift för en barnfamilj! Jag och min sambo lägger ca 3000-4000kr /mån på mat (eller sammanlagt för allt inköpt i matbutiker) och då har vi inga barn. Då räknar jag inte med restaurangbesök.
Yvette
13 november, 2013 at 00:13Då kan man fråga sig varför vissa skaffar barn om de inte vill ta hand om sina barn och tycker att det är jobbigt att ha ett friskt barn hemma………….
Det är ju faktiskt meningen att vi som föräldrar ska ta hand om våra egna barn och inte lämna över dem till barnomsorgen hela tiden utan en bra anledning.Helt otroligt egentligen hur lata en del är när det gäller det här.
ben
13 november, 2013 at 00:14Matkostnaden för er är ovanligt låg. Jag lägger 5000 kr varje månad för mig och en tonåring. Handlar då bara ekologiska produkter för det mesta, kött köper jag bara på gårdsbutik. Noga med vad vi äter, inget skit med transfetter o andra kemikalier. När det gäller din kräksjuka så agerar du perfekt. Varför ska du smitta ner familjen??? Jag var också nyligen sjuk, jag handspritade allting jag tog i o min dotter fick inte laga mat i köket utan att jag decinficerat allt med sprit, på handtag kylskåpsdörr vattenkranar ja allt, vi träffades inte heller de tre veckor jag blev liggandes i mitt rum o min dotter klarade sig från mina baciller tack och lov.
Vera
13 november, 2013 at 05:51Men ge dig. Om en vuxen i familjen har kräksjuka, ska alla i familjen stanna hemma då? ’Hej chefen, min man har kräksjuka så jag stannar hemma i två dagar….’ Tror knappt någon arbetsgivare skulle tycka det var ok.(För gäller det barnen, som du skriver, så gällerväl samma sak för vuxna.)
Vera
13 november, 2013 at 05:54En ge dig! Hur ska Ringa vara hemma? Ska K ta hand om honom när hon kräks? Ska Bingo ta ut VAB för ett friskt barn? Det går inte försäkr.kassan med på, jag har provat.
Vera
13 november, 2013 at 05:55’Men’ och ’Ringo’ ska det självklart stå.
Vera
13 november, 2013 at 05:59Men Carrie, hur ska Kta hand om Ringo när hon kräks? Bingo får inte VAB:a för ett friskt barn. Ska Ringo kanske ta hand om sin magsjuka mamma?
Vera
13 november, 2013 at 06:04Åter igen – ska K ta hand om Ringo när hon kräks? Bingo får inte VAB:a ett friskt barn. ’Hej chefen, jag stannar hemma i två dagar för min fru har kräksjukan och min son KAN ju bli sjuk.’ Jag tror i princip alla arbetsgivare inte skulle gå med på detta.
Vera
13 november, 2013 at 06:09Blir tjatigt nu, men hur tänker ni? – Ska K ta hand om Ringo när hon kräks? Bingo får inte VAB:a ett friskt barn. ‘Hej chefen, jag stannar hemma i två dagar för min fru har kräksjukan och min son KAN ju bli sjuk.’
Klara
13 november, 2013 at 06:17När min man var magsjuk tänkte jag vara hemma med mina två barn, men det gick inte min arbetsgivare med på. ’Förlåt, men sa du att du ska vara hemma två dagar för att dina barn KAN bli sjuka? Och när jag kollade med förs.kassan så sa dom att dom inte godkänner VAB för två friska barn. Jag gick till jobbet och barnen på förskolan. Vi har inte råd att vara hemma utan någon som helst ersättning, tyvärr.
Fanny
13 november, 2013 at 06:22Du måste skämta…. när jag var magsjuk sist svimmade jag i badrummet. Skulle jag haft mitt barn hemma skulle det varit rent oansvarigt, jag var för dålig för att ta hand om min tvååring helt enkelt.
Olivia
13 november, 2013 at 06:26Men ska Katrin ha Ringo hemma när hon kräks och är dålig? Och Bingo får ju inte vab:a ett friskt barn.
Olivia
13 november, 2013 at 06:32Men nu är det ju en vuxen som är sjuk. Varför låter det som du argumenterar mot Katrin?
Olivia
13 november, 2013 at 06:35Även om nu just Bingo inte har en chef….. 🙂
Vera
13 november, 2013 at 06:40Jag vet, men som exempel bara 🙂
Vera
13 november, 2013 at 06:53Tala om för mig hurKatrin skulle ha gjort? Haft Ringo hemma när hon var så dålig? (Oansvarigt?!) Skulle Bingo stannat hemma och vab:at ett friskt barn?
Carrie
13 november, 2013 at 07:46Jag kan bara tala för mig själv och min familj. Inte för hur någon annan ska göra. Men visst förstår jag att det kan vara svårt om man har det väldigt tufft /ekonomiskt att den friska föräldern stannar hemma och tar hand om sin familj. Vi kommer hålla på 48 timmars regeln för att undvika att någon svårt sjuk som tex Lina ska utsättas för livsfara. Det är vårat val och det känns bra för oss.
Jenny D
13 november, 2013 at 08:25Är en förälder magsjuk, går den andre föräldern och barnet/en till förskolan. Som många redan påpekat kan inte den friske föräldern vara hemma och VAB:a ett friskt barn. MEN om det är ett magsjukt barn som är hemma, så skall syskonet såklart också stanna hemma! Du som förälder är redan hemma och får ersättning för VAB. Sen tror jag också att det lättare sprids mellan barn (inte lika lätt att sprita osv.). Syskonet skall självklart vara hemma av respekt för sina kompisar och personalen på förskolan! Samt 48 tim regel.
Vera
13 november, 2013 at 08:41Självklart gör du och er familj som ni vill. Vad jag försöker säga är att det för de flesta familjer är svårt (ibland omöjligt att den ena föräldern ska stanna hemmaoch ta hand om friska barn. En sak är att man inte får vab:a en annan är att de flesta arbetsgivare inte skulle inte skulle ’tillåta’ ’vård av friska barn’. Så enkelt är det. Dessa föräldrar är inte hjärtlösa för det. (Mtp extra känsliga personer.)
kerstin
13 november, 2013 at 09:40Vi rekommenderar föräldrarna att ha syskon hemma när ett syskon är magsjukt. Men vi kan inte tvinga dem. Är man själv som vuxen magsjuk så kan man ju inte låta hela familjen vara hemma, för som vuxen tvättar du händer efter toabesök och ingen behöver röra dig eller du röra någon annan när man är sjuk
Fia
13 november, 2013 at 09:48Sjukt billig mat ni käkar!
Ang dagis – fråga dem vad dom är ok ist för oss. Det är säkert olika regler på olika dagis
Jessica
13 november, 2013 at 09:53Håller med dig Fanny! Jag brukar också tuppa av när jag har magsjuka. Förstår även din åsikt Lina, men som många kommenterat undrar även jag vem som ska ta hand om det friska barnet? Alla har inte fördelen att bo i samma del av landet som mor- farföräldrar och dyl. Ej heller råd att vara hemma utan ersättning för ett friskt barn.
Låter som att Katrin m familj håller hygienen riktigt bra och magsjuka smittar genom kontaktsmitta. Jag tvivlar på att Katrin i detta läge pussar och kramar sina familjemedlemmar! Och som hon skriver äter de inte hemma och verkar inte heller umgås just nu. Så då är frågan om hela ens trappuppgång måste vara hemma när ngn är magsjuk, det kanske sprids genom brevlådan?! 😉
Grodan
13 november, 2013 at 10:19Matkostnad 3500kr/månad med 2 vuxna och 3 barn inkluderat hygienartiklar.
Magsjuka helst ska barnen vara hemma, men man kan inte vara hemma ifall att man blir sjuk. Så länge den friska föräldren lämnar och hämtar på förskolan kan ju barnet vara där. Barnet har ju mycket roligare än vara hemma med en sjuk förälder som dessutom är matt och svag av magsjuka.
Ulrika
13 november, 2013 at 10:20Sjuka personer hemma – friska på jobb/dagis. Helt ärligt man kan inte alltid utgå från det värsta.
Billig mat. Vi är tre som äter för lika mycket pengar. Och då är en av oss tre två år gammal…
AA
13 november, 2013 at 10:35Du får ju räkna med mat ni äter ute också…. Inte bara det ni handlar i mataffären! Varenda dricka, lunch, schampoflaska etc. Ska ju räknas med på ”matkontot” också! Nu vet jag inte om du gjort det iofs, men har svårt att tänka mig det…. Vi ligger på 7000 kr/mån och lyxar absolut inte…. Normalhandlingar liksom….
Isabell
13 november, 2013 at 10:43Nej, det är inte samma sak för vuxna som för barnen eftersom barn är väldigt orala. Dem upptäcker världen genom att bl.a smaka på allting. Dem rengör inte sig hälften så noga/så ofta som vuxna gör och är mer i smittorna än vad vuxna är. Så nej, du kan inte dra dem över samma kam.
Jag jobbar inom förskola, och vet hur det är. När någon i familjen är sjuk stannar jag hemma eftersom jag kan bära på det, och hellre vara hemma och minimera risken än att gå dit och smitta ner 23 barn på en avdelning plus personalen. Och jo, min arbetsgivare tycker det är helt okej.
Jos
13 november, 2013 at 10:43Vi hamnar runt 4000-4500 kr och vi är också 4 st, 2 vuxna och 2 barn..
Vi får se om du tycker likadant när Ringo drar hem magsjuka till nyfödda lillebror.. Inte så kul va?
Paula
13 november, 2013 at 10:45Lina, jag har ett brorsbarn med en svår autoimmun sjukdom , där magsjuka kan ta livet av henne… detta har lett till att varje jäkla ggn ngn är magsjuk i skolan , så skickar föröldrarna dit syskonen lr skiter i helst 72 timmar som d egentligen ska vara . Pga detta så måste hennes syskon vara hemma från skolan , trots att de är friska …. rättvist ?
Vore så underbart om alla tänkte till ett steg längre … okunskap och egoism .
Paula
13 november, 2013 at 10:491 månad, 2 vuxna 3 barn , varav ett blöj o vällingbarn, 4 katter o kanin . 5000kr , MEN då är även typ hygienartiklar, tvätt o rengöring o allt sånt inräknat … så 4 lax för 4 personer i bara mat , känns saftigt …
Carrie
13 november, 2013 at 11:07Kan nyfödda barn som ammas få magsjukan? Kanske bara en myt men en barnmorska berättade för mig att de inte kan det. Idk?
Anna
13 november, 2013 at 11:20Matkostnaden låter låg. Vi är som ni 4, två vuxna och två barn och vi har en matkostnad på runt 6000 per månad. Angående kräksjukan, ja om mitt ena barn kräks så stannar det andra hemma. Regel på vår förskola – sedan den infördes har VABB-dagarna sjunkit med drygt 50% så jag tycker den är bra.
Carrie
13 november, 2013 at 11:25Jag förstår hur du menar Vera att samhället inte är uppbyggt så att det fungerar för alla att leva upp till 48 timmars regeln. Men man kan ju ställa sig frågan om man har råd att förlora inkomsten för dessa dagar. Om man har en chef som vill att man håller sig hemma för att inte smitta ner andra anställda eller om det inte är okej. Man kanske har väldigt viktiga åtaganden och jättesvårt att komma ifrån. Alla har ju olika arbeten och levnadssituationer och inte alla har barnflicka eller andra som kan hjälpa till att avlasta. Förstår att det är jättesvårt för många och tror inte heller att det är av hjärtlöshet eller egoism man gör som man gör.
emma
13 november, 2013 at 11:46Ja sådana är reglerna. Hade alla följt dem så hade vi sluppit kräksjukor. Nu verkar ju Katrin ha koll på läget men de flesta har inte det.
emma
13 november, 2013 at 11:48Jojomen det gör de. Anmäl det som sjukt barn.
Mian
13 november, 2013 at 12:45Så du är hemma obetalt då? Gissar att din arb.givare tillåter det pga det jobb du har. Alla har det inte så.
Mian
13 november, 2013 at 12:48Vadå, ska man ljuga menar du? Jag fick INTE två vab-dagar godkända för vård-av-kanske- insjuknande-barn.
Mian
13 november, 2013 at 12:51🙂
Charlotte
13 november, 2013 at 13:19Låter som en låg/rimlig matkostnad. Vi är två vuxna och en 1-åring. Vi ligger på 5000-6000/mån om vi äter frukost och middag alla tre samt då mat till vår dotter som är hemma med pappa. Bara mat, tvättlappar och blöjor till vår dotter går ju på över 2000 kr per mån.
Vi handlar 1-2 ggr / vecka och äter allt från blodpudding till hummer.
ang Dagis så tycker jag ni gör rätt. Det är väl större risk att Ringo blir sjuk om han är hemma med dig. Iofs är magsjuka lite speciellt men det kan väl vara matförgiftning? Man kan väl inte alltid vara hemma om det eventuellt finns risk för att man blir sjuk i framtiden? då skulle väl alltid både dagis och arbetsplatser vara tomma då man nästan alltid träffar på ngn som är / har varit sjuk på ngt sätt. Först när man blivit sjuk ska man bli hemma dock. Inte ok att sitta med flunsan på jobbet tycker jag.
Johanna
13 november, 2013 at 13:21Jag är helt chockad. Vad äter ni? Jag och min sambo, med hans son varannan helg och en katt, köper mat för 600€ (cirka 5600-5700 sek) varje månad, men då är hushållsartiklar etc inräknade. Vi försöker spara och spara och äta så billigt det går utan att äta dålig mat men lyckas inte komma under 600€/månad. Och då är mat väldigt mycket dyrare i Sverige än här i Italien! Jag är nyfiken (och kanske i behov av råd?) – vad äter ni?
Annika
13 november, 2013 at 15:19Vi har en son med en medfödd defekt på njurarna vilket bland annat innebär att han kan behöva dropp och sjukhusvård om han blir magsjuk. Tyvärr resonerar många som du och bara tänker på sig själva hela tiden. Blir arg när jag hör det!
Therese
13 november, 2013 at 16:45Viruset som gör att man får magsjuka/vinterkräksjuka är en av de få virusen som är motståndskraftiga mot handsprit, alltså spriten dödar inte viruset. Det ända som tar kål på viruset är tvål och vatten och för att hålla det borta på riktigt skall man tvätta händerna med tvål/vatten och använda sig av 10 sek-regeln. Tvåla 10 sek och skölja i 10 sek.
Anledningen till att jag vet detta är att vi fick info från en kunnig person som jobbar med smittskydd.
Man gör ju såklart som man vill om man skall skicka iväg friska barn/föräldrar till förskola/dagis.. Men det är ju faktiskt så att det kan ta 48h innan man blir smittad.. Det finns faktiskt personer som kan bli riktigt sjuka av magsjuka, jag är en av dem så för mig är valet enkelt hur man skall göra.
//T
Karin
13 november, 2013 at 16:57Finns något som heter vård av närstående !!!!
Karin
13 november, 2013 at 17:05Vist kan dom få magsjuka även om dom ammas ringo kanske nyser framför barnet när han är det och då kan basillen föras över
Karin
13 november, 2013 at 17:18Bingo kan ju ha vård av närstående tänk nu om katrin har skickat någon av ringos dagis kompisar till sjukan och ja man kan bli så sjuk av magsjuka att man kan dö. är det inte bättre att få stopp på sjukan innan den vandrar iväg och går runt runt runt tror inte du vill ha hem kräksjukan när den lilla kommer för det är inte roligt att amma och ha kräksjukan tänk då om andra föräldrar på förskolan tänker så och skickar ”friska” barn till dagis som råkar bli sjuka där för att någon i familjen är sjuk. Nää orkar inte äns tänka på alla dessa idioter till människor som helt villigt riskerar att föra smittan vidare för att dom anser att dom andra i familjen är friska. Och du som har livsmedels butik ska va extra noga med 48 timarsregeln va gärna hemma en extra dag. Och jag lovar att någon i familjen insjuknar 72-96 timmar efter dig
Vera
13 november, 2013 at 18:28Ja, vid svårare och akut sjukdom. Dit räknas inte kräksjuka.
Vera
13 november, 2013 at 18:58MEN ..jag FÅR inte vara hemma för vård av ett friskt barn när min man är magsjuk för min arbetsgivare. Skulle hela familjer börja stanna hemma för att en vuxen har magsjuka skulle det bli rätt mycket problem i vårt
samhälle höstar och vintrar. Det är inte så enkelt.
Vera
13 november, 2013 at 18:59MEN ..jag FÅR inte vara hemma för vård av ett friskt barn när min man är magsjuk för min arbetsgivare. Skulle hela familjer börja stanna hemma för att en vuxen har magsjuka skulle det bli rätt mycket problem i vårt
samhälle höstar och vintrar. Det är inte så enkelt.
LinaK
13 november, 2013 at 19:03Vård av närstående vid allvarlig eller akut allvarlug sjukdom. Vadå stanna hemma för att vårda sin man vid kräksjuka. Och, snälla, kalla inte mig och andra idioter när vi inte får vara hemma för vård av friska barn för arbetsgivare och förs.kassa.
Sanna
13 november, 2013 at 19:30Men vad är det för klena människor i denna värld? Hur fasen tror ni alla, som säger att inte Katrin kan ta hand om Ringo när hon är magsjuk, hur tror ni alla ensamstående gör där ute? Tror ni dom släpar iväg ett barn, kräkandes i busken? Nä! Vi låter barnet vara hemma. En dag med telefon, tv eller iPad eller vad det nu kan tänkas roas av är inte fel. Även jag jobbar på förskola och har kunskapen om att det är 48 timmar som gäller! Följer man inte dessa så antar jag att man är jädrigt okunnig och egoistisk i den delen! Även om inte Ringo blir smittad så bär han på den och smittar säkerligen sin kompis/fröken. Den har han lämnat bacillerna på förskolan och cirkeln är igång. Har man lite vett i huvudet så håller man sitt förskolebarn/syskon hemma. Självklart går sambon och jobbar. Stor skillnad på vuxen och barn. Vet man med sig att man kan bli så dålig av magsjuka att man svimmar så kanske man ska se till att ha en vuxen i närheten. Förhoppningsvis är man inte magsjuk så ofta! Om inte idioter fortsätter att lämna barn/syskon till magsjuka!
Hanna
13 november, 2013 at 20:2123 barn på en avdelning!!!! Du måste byta kommun och arbetsgivare.
Hannele
13 november, 2013 at 20:34TACK!!! Det är så man ska göra. Jag har ibland fått slängt i ansiktet att det är ingen fara, bara man håller en bra handhygien. För det första så finns det kräkpartiklar i luften när någon har kräkts i ett rum (en toalett – alla stannar hemma tack!). För det andra, allvarligt? Bra handhygien på barn??? Ha ha ha ha ha! Bara någon som inte har barn kan komma med ett sådant korkat påstående!
alli
13 november, 2013 at 20:36Men Karin, menar du på allvar att du tror att vård av närstående gäller vid kräksjuka?
Hannele
13 november, 2013 at 20:41Milla, man är bara lite immun ett par dagar direkt efteråt. Är man fler i familjen – det går runt runt om man inte lyckas sanera.
Hannele
13 november, 2013 at 20:46Bra skrivet Marie!
Lina: vi är också i en sits med ett barn med en sjukdom där magsjuka, halsfluss och scharlakansfeber mm är farligt för henne. Jag blir TOKIG på alla egoistiska människor som inte stannar hemma/håller sina barn hemma. Detta gör att vi blir tvungna att stanna hemma från jobbet med vårt barn som är smittofri för att hon kan skadas allvarligt av dessa sjukdomar. För jäkligt faktiskt.
alli
13 november, 2013 at 20:48Har man inget ansvar om man inte har en chef menar du? Han har uppdrag som förstås måste skötas ”Hej det där fotojobbet som du beställde av mig för 6 veckor sen, det måste vi skjuta upp, för min sambo har kräksjuka och min son kanske kommer bli sjuk så jag måste vara hemma o vabba..”
Fröken
13 november, 2013 at 20:59Dock ska Fanny föreställa ”pedagog”? och är anställd för att ta hand om dessa barn vars föräldrar är ”dumma i huvudet”…Om man har en sån attityd bör man söka sig ett annat jobb.
Man pratar inte om föräldrar med såna ord!
My
13 november, 2013 at 21:00Det handlar inte om att ’tänka längre’, det handlar om realism. Jag får inte vara hemma för min arbetsgivare om min man är magsjuk, bara om barnen är det. Jag kan ljuga förstås, men det känns inte bra. Hela familjer kan väl inte isolera och sjukskriva sig för att en förälder är
sjuk?
mango
13 november, 2013 at 21:03Är du så osmart så du tror att det handlar om lathet, eller vill du bara vara en besserwisse?
mango
13 november, 2013 at 21:05Såklart!
mango
13 november, 2013 at 21:09Hon skriver ju att dom inte äter alla mål hemma. Dom har ju jobb och äter väl lunch ute o barnen äter ju i skola o på dagis
MB
13 november, 2013 at 21:11Varför skulle du ha ditt barn hemma om du själv har lunginflammation?
tia
13 november, 2013 at 21:14Men är du dum på riktigt? Har du haft kräksjuka? Ska man kräkas och ta hand om sitt barn och kanske då också smitta honom, istället för att lämna på dagis? Han är ju frisk! Nä du Lina så gör inte normalt funtade människor!
My
13 november, 2013 at 21:44Men man får ju inte vab:a friska barn… Vad menar du Emma?
V
13 november, 2013 at 21:46En fråga till alla som Inte kan vara hemma om ngn i familjen eller ett syskon fått kräksjukan. Vad ska vi föräldrar till barn som kan bli riktigt sjuka av tex kräksjukan fylla i till försäkringskassan när vi måste hålla hemma våra ” icke smittade” och friska ( från något smittsamt) barn pågrund av att det kommer sjuka barn till förskolan och smittar ner alla andra. Vi måste alltså vara hemma för att dom inte ska bli sjuka. Ibland undrar men hur människor tänker, det är mer vanligt att sjuka barn är på förskola och dom friska får hålla sig hemma för att inte bli sjuka. Vet man om att det går kräksjuka i familjen så är ju chansen ganska stor att någon annan är smittad eller att man är smittbärare några dagar framöver .
minime
13 november, 2013 at 21:50Men hut f-n tänker du nu? Om jag riskerar att svimma när jag är kräksjuk, så ska jag ändå ha mitt barn hemma, MEN jag ska även ha en vuxen där som kan hjälpa till om jag svimmar… som också kan bli smittad av mig.. som kan smitta andra vidare…??? Herregud!
My
13 november, 2013 at 21:52🙂
Kay
13 november, 2013 at 22:25Jag hopas innerligt att mina och andras skattepengar inte går till att betala friska vuxna som är hemma och vabbar friska barn!!??!!
Klart de ska till skolan/dagis om de inte är sjuka.
Den som är sjuk är hemma den som är frisk gör det den ska!
anna
13 november, 2013 at 22:44Barn i förskoleverksamhet ska vara hemma om någon i familjen är kräksjuk, så står det iallafall i våran kommuns regler..är man det minsta läskunnig så ser man även det i broschyren som delas ut på förskolor.
Om man nu är kräksjuk och hemma är det, tro det eller ej faktiskt möjligt att även ha barn hemma..klarar man inte ens det, då är man.
1.inte klok i huvudet.
2.jävligt lat.
Dagens föräldrar är så förbannat vana att bli uppassade jämt.
My
13 november, 2013 at 22:48Jag har också svimmat i badrummet vid magsjuka. Slog i huvudet. Blod. Ambulans. TUR att inte min treåring var hemma….. Vissa människor blir riktigt dåliga när de har magsjuka. Jag tycker tvärt om det är oansvarigt att ligga och kräkas och vara ensam hemma med små barn.
Sanna
13 november, 2013 at 22:50Bra svarat! Folk verkar inte fatta att dessa 48 timmar gäller vid endast magsjuka, vilket inte drabbar en familj lika ofta som förkylningar!
Sanna
13 november, 2013 at 22:53Då är jag en jävligt oansvarig förälder då menar du som inte lämnar mitt barn när jag ligger magsjuk och är ensamstående? Dvs ingen annan som tar henne till förskoleklassen?
Sanna
13 november, 2013 at 22:57Minime: Hur gör du sen om ditt barn startat en epidemi och smittat hela avdelningen och ni sen står utan personal? Hur gör ni om förskolan är stängd en dag? Vabbar, nej, antagligen inte eftersom de har planeringsdag!
My
13 november, 2013 at 22:57Jag har också svimmat i badrummet vid magsjuka. Slog i huvudet. Blod. Ambulans. TUR att inte min treåring var hemma….. Vissa människor blir riktigt dåliga när de har magsjuka. Jag tycker tvärt om det är oansvarigt att ligga och kräkas och vara ensam hemma med små barn. Och vilken vuxen tror du har lust/kan/får vara hemma hos mig när jag har kräksjuka? Ska jag be ngn av mina vänner? Min svärmor kanske? Och jag är inte klen för att jag inte vill att mitt barn ska vara hemma när jag är magsjuk
Sanna
13 november, 2013 at 22:58Man kanske ska följa de regler som är bestämda?
Sanna
13 november, 2013 at 23:03Det handlar om magsjuka, inte alla sjukdomar! Risken är inte större eftersom han ev redan bär på smittan innan Katrin började kräkas! Tror du inte Ringo kommer hem efter förskolan? Tror du Katrin inte smittar då eller hur menar du?
My
13 november, 2013 at 23:04Men du, har du ett barn som har en diagnos av något slag och därmed är extra känslig för olika smittor….tja, då får du ju vabba – ditt barn har ju en diagnos. Skriv det. Vad var problemet?
My
13 november, 2013 at 23:10Oj, vad du är knäpp. Jag svimmade sist jag hade magsjuka. Vissa människor blir så dåliga att det faktiskt omöjliggör att de ska ta hand om barn samtidigt. Vilket dessutom garantetar att barnen då blir smittade. Jag, och många med mig, är vare sig 1eller 2. Däremot misstänker jag att du kan klassas in under 1 själv.
My
13 november, 2013 at 23:11garanterar
Sanna
13 november, 2013 at 23:18My: Tror du att de blir mindre smittade under dagen om de skulle vara på förskolan än när de sen kommer hem? Och på morgonen när de varit hemma?
Varför tror du de flesta har denna regeln på förskolan? För att göra sig lustiga eller? Jag beklagar att du blir så dålig vid magsjuka. Hade jag blivit så illa däran så hade iaf jag sett till att jag hade haft någon slags bevakning för min egen säkerhet. Vare sig jag hade barn eller ej!
My
13 november, 2013 at 23:32Har man inget val så har man inte. Har man ett val ja, då är det oansvarigt. Säeskiltom man vet med sig att man brukar svimmael bli riktigt dålig.
My
13 november, 2013 at 23:41Nja. Jag menar såhär. Finns det en frisk föräldersom kan ta hand om barnet och man kan isolera den sjuka föräldern + sprita mm, så KAN barnet faktiskt klara sig utan att bli sjuk. Har funkat för mÅnga av mina vänner.
Är barnet hemmaensamtmed den sjuke så är risken mycketstor att det insjuknar. Och vad gäller bevakning när jag blir magsjuk – ja, du, vem ska jag be. Ngn frivillig?;) Nu har jag alltid mobilen i fickan och är fösiktig med att snabbt ställa mig upp efter att ha haft huvudet ’i’ hinken. 😉
Elin
13 november, 2013 at 23:54Min sons förskola,med tre avdelningar ,fick stängas ett par dagar för totalsanering då alla utom två barn fick vinterkräksjuka om och om igen……detta för att föräldrar inte håller på 48 timmarsregeln och skickar barn till förskolan då annan familjemedlem är sjuk.
Jobbar med livsmedel och är inte välkommen till jobbet om någon i familjen är sjuk. Jäkligt bra!! Det sprider sig så lätt!!
Sanna
14 november, 2013 at 00:06My: Jag antar att skaran av personer som är magsjuka och svimmar hela tiden inte är så stor, men vad jag har förstått så är inte fallet så med Katrin? De föräldrar som endast kräks kan gott och väl ha sina barn hemma för att minska risken att det sprids och visa lite respekt! Hade jag haft en sambo som blivit så otroligt dålig av att vara magsjuk att det riskerar att denna person slår i huvudet och måste tillkalla ambulans, ja, då hade jag anmält mig sjuk för att vara hemma. Hela sverige insjuknar inte samtidigt så världen stannar inte om partnern till den lilla skaran är hemma. Då kanske man kan ta att ha lite mindre inkomst den månaden?
sandra
14 november, 2013 at 01:471500-2000 kr matkonto på 2 personer. Behöver inte vara dyrt att äta bra mat från grunden. =D
Sabina
14 november, 2013 at 04:30Vi lägger 8500 kr i månaden (inkl blöjor) på två vuxna & en tvååring. Det ni lägger låter mycket mer sunt! Jag tror att d blir dyrt för oss för att vi köper d mesta ekologiskt & väldigt mycket frukt & grönt. Köper ni mkt ekologiskt Katrin?
Linda
14 november, 2013 at 06:55Svar till din kommentar längre ner. Mitt barns far bor inte hos oss, men ställer givetvisupp och tar barnet till förskolan dom gånger jag har varit magsjuk. Vi har inte längre den relationen att han skulle stanna hos mig ifall jag blev magsjuk. Nej, alla svimmar inte vid magsjuka, men många ÄR för dåliga för att vara ensamma hemmamed småbarn då. Speciellt första dygnet.Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
Ludde
14 november, 2013 at 09:19Kissies mobilnummer : 0733102929
linda
14 november, 2013 at 12:38Vi äter för 6000 kr i månaden men har 4 ungar o en man 🙂
Hade kanske blivit billigare men maken äter för 2 personer ha ha 🙂
minime
14 november, 2013 at 23:27En klocka?
minime
14 november, 2013 at 23:34Isa är du så där dum på riktigt?
minime
14 november, 2013 at 23:49Ja My, så rätt! Låter inte som om V är så insatt…
minime
14 november, 2013 at 23:51Reglerna handlar väl om att den som har haft kräksjuka bör stanna hemma 48 timmar efter sista gången den kräkts??!! Inte att hela familjen ska stanna hemma?!
minime
14 november, 2013 at 23:57Sanna jag tror att det faktiskt är bedrägeri att anmäla sig sjuk när man inte är det! Man kan inte/får inte sjukskriva sig om sambon/maken är sjuk, det spelar ingen roll hur mycket hjälp han behöver.
milla
15 november, 2013 at 21:08Men de är ju precis de jag säger?!
Ellan
15 november, 2013 at 21:28Vi är 2 vuxna och 2 barn, matkontot ligger på ca 400-500kr i veckan (inkl toapapper).
Sara
17 november, 2013 at 04:18Lägger 2500-3000kr i månaden på mat, en vuxen och ett förskolebarn, äter oftast bra/ekologisk mat som lagas från grunden. Mycket frukt och grönsaker och väljer alltid det bästa köttet (gårdsnära.se).
elin
17 november, 2013 at 08:52Men allvarligt!! Är ni tappade allihopa? Är man sjuk så är man sjuk. Då är man hemma. De övriga i familjen gör de dem ska. Är däremot ett av barnen sjuka, och man har flera så är alla barnen hemma.
Erica
17 november, 2013 at 23:57Tycker det låter normalt med runt 4000 i månaden för frukost och middag som du Katrin skriver att det gäller. Flertalet läsare har uppenbarligen missat att lunch inte är inkluderat. När det gäller kräksjuka är detta en droppsmitta och sprids inte via luften som många tror. Förutsatt att den sjuka håller sig isolerad och håller hygienen liksom övriga familjemedlemmar så behöver inte hela familjen bli sjuk.
Så ja, Katrin, du gör helt rätt i att skicka den friska familjen till dagis/jobb.
Gällande skolbarn är det dessutom skolplikt. Det spelar i de fallen ingen roll om övriga familjen kaskadkräks. Är skolbarnet inte sjukt så skall det till skolan. Om det kan man tycka vad man vill.
Isabelles
18 november, 2013 at 10:02Från försäkringskassans hemsida:
Du kan få ersättning om du avstår från att arbeta för att vårda ditt barn om:
Barnet är sjukt eller smittat.
Den som brukar vårda barnet är sjuk eller smittad.
Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare.
Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).
Tea
11 januari, 2015 at 11:27Kräksjukan är en av de mest smittsamma. Känns självklart att alla stannar hemma tills hushållet som helhet har varit symtomfritt i 48h oavsett om inte alla insjuknat.
Då tror vi att alla missar minsta möjliga av det som är viktigt för dem, både vi och våra medmänniskor. Denba smitta tenderar ju att gå runt runt, vi vill ta ett gemensamt ansvar.
Kan dock tillägga att vi har små barn. De går inte att isolera sig helt.
Sweetmy
3 oktober, 2016 at 07:13Heltidsensamstående mamma här. Tycker det är fördjävligt att skicka iväg sitt barn till dagis när man själv är magsjuk. Smittar ju som bara den! Så oschysst och egoistiskt att inte tänka på andras barn o pedagogerna o den rundgång av magsjuka det kan bli! Är du pigg nog att sitta och skriva på bloggen så kan du nog säkert ta hand om ditt barn även om du är sjuk. Visst e det jobbig o sitta med huvudet i toan o spy samtidigt som man e livrädd o skita ner sig ????
samtidigt som man har ett barn att ta hand om men vet du? Thats life! Ni behöver ju inte oroa er över inkomstbortfall heller då ni inte direkt lever på existensminimum. Du har ju själv inte svårt att utrycka dina åsikter och ber du om andras åsikter så varsågod. Krya