Katrins Snapshots

Katrins Snapshots

På väg till @alltforhalsan står i pratbubblan 10.15 hoppas att vi ses! Falke sov hela natten vakande bara två gånger men då räckte det att Alex ramsade 20 sekunder så en till lyckad natt! Det tog en ”vidrig” för mig, natt och nu sover han hela natten. Kotten. Heja Anna! Snälla ge mig konkret info om soja sluta tala i skägget. Ses snart!

6 reaktion på “Katrins Snapshots

  1. Men vad är fel på dig? Du skall ju för i helvete till en hälsomässa, tusentals vegoexperter, Som att vara hos en läkare men ändå fråga okända om vilken diagnos man har!!!

  2. Vad fan surrar du om? Är du full igen? Och vad är ”vakande”? Vad betyder ” det tog en vidrig för mig”? Sov hela natten, vaknade två gånger?
    You’re a special kind of stupid, aren’t you?

  3. Kan du inte snälla skriva ett inlägg om hur ni gjort när ni kurat? 😊 Har en 10månaders som vaknar ett par gånger om natten

  4. Fördelar:
    • Lågt glykemisk index (< 30) och studier som visar att soja förbättrar fastande glukosvärden, motarbetar utveckling av insulinresistens, metabolt syndrom och diabetes.
    • Minskar totalt kolesterol och LDL-kolesterol. Triglycerider och isoflavoner i soja medverkar för att förhöja HDL-kolesterol.
    • Minskar klibbigheten hos röda blodkroppar och vidgar blodkärlen och sänker därmed hjärt-kärlsjukdomar.
    • Att byta ut en del animaliskt fett mot sojaprotein har visat sig minska utveckling av njursjukdomar hos diabetiker.
    • En komplett och prisvärd vegetabilisk proteinkälla som finns tillgänglig för de flesta som bor i storstäder och på större orter.
    • Näringsrik, t.ex. en utmärkt källa av kalcium för de som inte använder mjölkprodukter.
    • Innehåller nyckelisoflavonerna genistein och daidzein, fytokemikalier som påverkar östrogenreceptorer på ett positivt sätt. De verkar ha en adaptogen balanserande effekt som motarbetar överskottsöstrogen och därmed bröst- och underlivscancer. Dessutom hjälper de PMS-besvär och har också visat sig minska övergångsbesvär genom hormonreglering.
    • Saponiner i soja ökar immunitet och hämmar DNA-syntes i tumörceller.
    • Motarbetar benskörhet enligt studier.
    • Studier med sojaproteinpulver vid viktminskning har visat en effektiv viktminskning där sojaproteinpulvret brände fett mycket bättre än proteinpulver som är gjort på mjölkkasein.
    • Sojaolja innehåller en del omega-3-fettsyror och är en naturlig källa för CoQ10.

  5. Nackdelar och argument mot soja:
    • Över 90 procent av all soja som produceras och i livsmedelshandeln i USA är genmanipulerad (GMO). Studier visar att GMO-soja ökar tumörbildning hos möss. • Soja är en känd allergen. Den finns på mångas topp tio-listor för allergener. Upp till 10 procent av svenska befolkningen kan vara allergiska mot soja.
    • Goitrogeniska effekter. Soja och kålfamiljen innehåller ämnen som kan nedsätta sköldkörtelfunktionen.
    • Studier har förekommit som visar ökad risk för cancer och diabetes samt sämre kognitiv funktion.
    • Innehåller oxalater som kan störa kalciumupptag samt ökar risken för gall- och njurbesvär.
    • Innehåller fytinsyra som nedsätter upptag av mineral.
    • Innehåller proteashämmare som kan öka risken för bl.a. cancer.
    • Sojaprodukter är svårsmälta och gasbildande. • Sojavälling och sojaanvändning till småbarn och äldre barn ger för stark hormonpåverkan och bidrar t.ex. till för tidig utveckling av puberteten hos barn i 7–12 årsåldern.
    • Det finns höga halter aluminium, fluor och även MSG i vissa sojaprodukter.
    • Framställningsmetoderna för många sojaprodukter är skadliga. De kan t.ex. använda för höga temperaturer samt använda lösningsmedel vid extraktion från sojabönan. Toxiner bildas vid felaktiga tillverkningsmetoder.
    • Transfettsyror bildas vid upphettning av sojaolja.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *